iranian Association of Public Relations Specialists

انجمن متخصصان روابط عمومی

انجمن متخصصان

روابط عمومی

IAPRS

مسئولیت اجتماعی در روابط عمومی

“مسئولیت اجتماعی در روابط عمومی”|مهندس قربانعلی تنگ شیر
تاریخ انتشارخبر :چهارشنبه 14 اسفند 1392

“مسئولیت اجتماعی در روابط عمومی”

مهندس قربانعلی شیرتنگ

نائب رییس انجمن متخصصان روابط عمومی

حوزه روابط عمومی یک حوزه تاریخی است و به دلایل مختلف، تغییر و تحولات بسیاری را در جوامع مختلف تجربه کرده است. این حوزه برای فعالیت در شرایط اجتماعی، سیاسی و اقتصادی محیطی که در آن فعالیت می کند، تا حد زیادی تحت تاثیر فرهنگ بومی است. این حوزه کاملا ایدئولوژیک است.
در واقع روابط عمومی به عنوان یک مفهوم و یک فعالیت، ارتباطی مستقیم با محیط هایی دارد که در آنها افکار عمومی بر فعالیت فعالان اجتماعی تاثیر گذار است و مسئولیت اجتماعی در روابط عمومی از ارکان اصلی آن است.

معیار نتایج مسئولیت های اجتماعی، نشان می دهد که سازمان های متعالی در رابطه با جاری سازی موفق استراتژی ها و خط مشی های پشتیبان و اجرای رویکردهایی به منظور تحقق مسئولیت های اجتماعی، به چه نتایجی دست یافته اند.

روابط عمومی ها باید به حفظ ارزش های اخلاقی و رعایت قوانین و مقررات پایبند بوده و از رفتار سازمانی مبتنی بر بالاترین استانداردهای اخلاقی و درستکاری کارکنان اطمینان داشته از ایمنی و سلامت در محیط کار اطمینان می یابند و در قبال ذینفان و گسترده جامعه پاسخگو، شفاف و مسئولیت پذیر باشند. این روابط عمومی ها فراتر از الزامات قانونی حرکت کرده در امور اجتماعی و فعالیت های خیرخواهانه و خداپسندانه برای کمک به منافع نسل های آینده می اندیشند و پیامدهای حاصل از عملیات و چرخه عمر محصول و خدمات خود را بر سلامت، ایمنی و محیط زیست در نظر می گیرند و ر برخورد با تعارضات به اهداف پایدار در روابط عمومی باید در اولویت آنها باشد. برقراری ارتباط، تشویق قدردانی و مراقبت کارکنان سازمان در جهت ایجاد انگیزه و تعهد به منظور قادر ساختن آنها برای استفاده از دانش و مهارت های خود در راستای منافع سازمان از مسئولیت های روابط عمومی ها باید باشد.

با نگرشی ژرف بر پیشینه جوامع بشری به خوبی درمی یابیم که ملل پیروز موفقیت خود را مرهون ارتباطات و رویکردهای مناسب رفتاری می دانند.

در جهان امروز ارتباطات بین انسان ارزش فزاینده پیدا کرده و به جایگاه اول تبدیل شده است. دیگر حاکمیت ماشین و فناوری به پایان رسیده است بدین جهت نقش روابط عمومی و مسئولیت پذیری اجتماعی آن نقش اساسی را به عهده دارند. ارتباط خوب و مناسب با مخاطبان روابط عمومی نقش مهمی را ایفا می کند. زیرا آنها حق انتخاب دارند و تعامل با آنها امری ضروری است و در موفقیت سازمان نقش حیاتی دارند. ارتباط قوی سبب دستیابی به خدمات و محصولات قوی، مشتریان راضی تر و در نتیجه کارآیی و سوددهی بیشتر می شود.

باید با توجه به مسئولیت های اجتماعی روابط عمومی ها با معرفی ابداعات و نوآوری خود توسط ارتباطات، بستری مناسب جهت افزایش کارآیی و بهره وری در حوزه های مختلف روابط عمومی را موجب شدند.
هر نوع تعامل انسانی در هر محیطی به منزله نوعی رابطه با مشتری بوده و به روش های مختلفی که از طریق آنها می توان با مشتریان ارتباط برقرار کرد. اعم از تماس حضوری، تلفنی و یا از طریق ابزارهای الکترونیکی، از مهم ترین مسئولیت های اجتماعی روابط عمومی ها می تواند باشد.

مباحث انسانی در اولویت اول قرار دارند و به نوع رابطه برقرار شده با انواع متفاوتی از مشتریان باید توجه خاص مبذول کرد.

برچسب ها
دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *