iranian Association of Public Relations Specialists

انجمن متخصصان روابط عمومی

انجمن متخصصان

روابط عمومی

IAPRS

جشنواره ملی انتشارات روابط عمومی

اشاره
انتشارات، مقوله‌ای است که در تمامی سازمان‌ها و نهادها و عرصه‌های گوناگون دارای اهمیت است و از جهات زیادی نیز تأثیرات مؤثر و وسیعی بر روی انتقال پیام و تعامل با مخاطبان دارد.

همچنین در فعالیت‌های روابط‌عمومی،”انتشارات” همواره جایگاه عمده‌ای را به خود اختصاص داده‌ و کمتر روابط‌عمومی را سراغ داریم که حداقل یک یا چندین گونه از نشر مانند نشریه داخلی، بروشور، پوستر، فیلم، کتاب و امثال آن نداشته و به انتشار آن اهتمام نورزیده باشد.

انجمن متخصصان روابط‌عمومی به عنوان یک انجمن تخصصی و حرفه‌ای، پیوسته تلاش کرده ‌است تا بنا به رسالت‌ها و مأموریت‌های اصلی خود، گام‌هایی هر چند کوچک اما استوار برای اعتلا و پیشرفت همه‌جانبه دانش و هنر روابط‌عمومی بردارد.

در همین راستا، انجمن متخصصان روابط‌عمومی با هدف سنجش شرایط و بسترهای ارتقای کمی و کیفی فعالیت‌های انتشاراتی و ایجاد محیط علمی و آموزشی بری مدیران و کارشناسان روابط‌عمومی، برگزاری «جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی» را در دستور کار خود قرار داده است.

این جشنواره قصد دارد دست‌اندرکاران حوزه روابط‌عمومی و ارتباطات را با اصول، گونه‌های جدید نشر و همچنین استانداردهای چاپ بیشتر آشنا کرده و ضمن ارائه و معرفی آثار شاخص و الگوهای برتر، زمینه را برای کمک به توسعه و ارتقای سطح توانمندی‌ها و مهارت‌های موردنیاز مدیران و کارشناسان این حوزه و روزآمدسازی دانش تخصصی آنها فراهم سازد.

ارتقای دانش تخصصی
انجمن متخصصان روابط‌عمومی پیوسته در پی ارتقای سطح علمی و دانش تخصصی مدیران و کارشناسانی است که در عرصه روابط‌عمومی فعالیت می‌کنند. یکی از شیوه‌های اثربخش در این زمینه، برگزاری رویدادهایی است که با نگاه ویژه و انتخاب دقیق مباحث آموزشی، برنامه‌ریزی و اجرا می‌شود.
در کنار جشنواره، معمولا کارگاه‌ها و همایش‌های علمی و تخصصی هم تدارک دیده‌ می‌شود تا با ارایه مباحث و سخنرانی‌های علمی از سوی استادان و متخصصان این رشته، آخرین اطلاعات و مباحث جدید در اختیار شرکت‌کنندگان و سایر علاقمندان قرار گیرد.

معرفی و اهداف جشنواره
جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی در جهت تحقق اهداف زیر گام برمی‌دارد:
– آشنایی با اصول و استانداردهای نشرالکترونیک و مکتوب در روابط‌عمومی و ارائه آثار و تجارب موفق؛
– توسعه و ارتقای سطح توانمندی‌ها و مهارت‌های مدیران و کارشناسان روابط‌عمومی در حوزه فعالیت‌های انتشاراتی؛
– فرهنگ‌سازی مناسب و تکریم و معرفی نخبگان و الگوهای برتر در حوزه انتشارات؛
– تبیین نقش تکنولوژی‌های نوین ارتباطی و آموزشی در فرآیند نشر؛
– دستیابی به راهکارهای مناسب برای اعتلا و ارتقای نشر الکترونیک و مکتوب در روابط‌عمومی‌ها؛
– ایجاد فضای رقابتی سالم و شور و نشاط علمی و تعامل بین متخصصان و کارشناسان این عرصه؛
– فراهم شدن بستر مناسب جهت عرضه آثار شاخص و تحرک بخشیدن به فعالیت‌های انتشاراتی به لحاظ کیفی و کمی.

جشنواره اول
اولین جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی با عنوان «جشنواره نشریات روابط‌عمومی‌های کشور» در روزهای ۱۳ تا ۱۵ اسفندماه ۱۳۸۱ در تهران برگزار شد.

در فراز ابتدایی بیانیه هیئت داوران اولین جشنواره انتخاب نشریات درون سازمانی برتر کشور آمده است: «انجمن متخصصان روابط‌عمومی به منظور پدید آوردن بستری مناسب برای ارتقا و بالا بردن هر چه بیشتر سطح کیفی نشریات درون سازمانی، بر آن شد تا اولین جشنواره برترین‌های نشریات درون سازمانی را برگزار نماید. از انجام بررسی‌های مقدماتی و گردآوری اطلاعاتی از چند و چون نشریاتی که در اغلب سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی منتشر می‌شوند، فراخوان و اطلاعیه‌ای انتشار یافت و اقدامات اجرایی مربوطه آغاز شد و پس از گردآوری آثار، بررسی و کارشناسی پیرامون آنها صورت گرفت.»

هیئت داوران جشنواره: نعیم بدیعی، داود زارعیان، یونس شکرخواه، علی اکبر قاضی زاده، مهدی باقریان، سیدشهاب سیدمحسنی، قربانعلی تنگشیر و محمود مختاریان.

جشنواره دوم
دومین جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی با عنوان «جشنواره نشریات روابط‌عمومی‌های سراسر کشور» از تاریخ ۲۳ تا ۲۵ دی ماه سال ۱۳۸۲ در محل کانون پرورش فکر کودکان و نوجوانان در تهران برگزار شد.

دومین جشنواره‌ نشریات روابط‌عمومی‌های کشور که به مدت ۳ روز در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد عصر روز دوشنبه – با حضور دکتر محمد صحفی معاون مطبوعات و تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به کار خود پایان داد.

در مراسم اختتامیه‌ این جشنواره «دکتر صحفی» گفت: روابط‌عمومی‌‌ها باید به تقویت رابطه‌ مدیریت با مجموعه‌های زیر نظر مدیریت بپردازند و در این میان نشریات، ابزار بسیار مهمی تلقی می‌شوند.

صحفی، با بیان این که روابط‌عمومی‌‌ها پدیده‌ای نوپا هستند، اظهار داشت: باید بتوانیم نقش و اهمیت این رشته را بیش از گذشته مطرح کنیم تا موقعیت و جایگاه روابط‌عمومی‌ پیشرفت کند و به توسعه‌ سازمان‌های مربوطه کمک کند.

وی، در ادامه با اظهار تاسف از تبدیل شدن نشریات درون سازمانی به تریبونی یک طرفه، افزود: معمولا نشریات درون سازمانی به تریبون یک طرفه تبدیل شده‌اند که فقط حرف‌ها و تصاویر تکراری مدیران و مقامات عالی رتبه‌ خود را منعکس می‌کنند و مطمئنا به این طریق از اثر بخشی و تاثیر حرف‌های‌شان بر مخاطبان کاسته خواهد شد.

در ادامه، «دکتر داود زارعیان» رئیس انجمن متخصصان روابط‌عمومی‌ و رئیس دومین جشنواره‌ نشریات روابط‌عمومی‌های کشور در حاشیه‌ مراسم اختتامیه‌ این جشنواره با بیان این که توسعه نشریات درون سازمانی در چند سال اخیر خوب بوده، گفت: نشریات درون سازمانی علی‌رغم توسعه‌ خوبی که در چند سال اخیر داشته‌اند، ولی هنوز با استانداردهای یک نشریه‌ داخلی فاصله دارند؛ بنابراین باید در این زمینه اقداماتی موثر صورت پذیرد که این فاصله نیز از بین برود.

وی در مقایسه‌ این جشنواره با جشنواره‌ سال گذشته، گفت: ارتقای کیفی نشریات را در جشنواره‌ دوم شاهد بودیم و تعداد زیادی از روابط‌عمومی‌‌ها در این جشنواره شرکت کردند که این از نکات مثبت این جشنواره محسوب می‌شود.

وی در پایان گفت: ما به عنوان انجمن متخصصان که یک انجمن غیر انتفاعی است هیچ هدفی را جز ارتقای علمی دنبال نمی‌کنیم و امیدواریم که در این زمینه فعالیت و توجه بیشتری صورت بگیرد تا جشنواره‌ سوم را بهتر و مناسب تر برگزار کنیم.

این جشنواره از ۴ بخش تشکیل شده که در بخش “نمایشگاهی” نزدیک به ۶۰ روابط‌عمومی‌ و سازمان شرکت کردند. در بخش “رقابتی” در زمینه‌ نشریات درون سازمانی ۱۰۰ روابط‌عمومی‌ و در “نشریات الکترونیکی” ۱۵ روابط‌عمومی‌ حضور داشتند و همچنین بخش کارگاه‌های آموزشی با حضور ۸۲ کارشناس و دانشجو برگزار شد.

هیئت داوران جشنواره: حسین قندی، حسینعلی افخمی، محمود مختاریان، علی میرسعید قاضی، کاظم متولی، داوود زارعیان، یونس شکرخواه، مهدی باقریان، هوشمند سفیدی و اکبر محمد مراد بیات.

جشنواره سوم
سومین جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی، با عنوان «جشنواره انتشارات روابط‌عمومی‌های کشور» در رزوهای ۱ تا ۳ اسفندماه ۱۳۸۵ در تهران برگزار شد.

در کنار جشنواره، همایش یک روزه‌ای هم تدارک دیده شد تا با ارایه سخنرانی علمی از سوی استادان و مجریان این رشته، آخرین اطلاعات و مباحث جدید در اختیار شرکت‌کنندگان قرار گیرد.

در این جشنواره ۱۳۲ سازمان شرکت کردند که پس از ارزیابی‌ها و بررسی‌های به عمل آمده از بین ۱۲۸۳ اثر در بخش‌های مختلف، ۴۲ اثر در ۴ رشته حائز رتبه اول تا سوم شدند و ۴ اثر شایسته تقدیر و تشویق گردید.

در نمایشگاه جشنواره، ۵۳ غرفه از وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها در فضای ۵۳۰ متری حضور دشتند. آثاری که در این نمایشگاه عرضه ‌شد اختصاصا در حوزه‌ روابط‌عمومی‌ ‌جدید بود و در مراسم اختتامیه از بهترین آثار قدردانی و ۴۵ ا ثر برتر معرفی شد.

همچنین سه کارگاه آموزشی با این عناوین برگزار شد: اصول خبرنویسی، اصول نگارش و ویرایش در روابط‌عمومی و خبرنامه الکترونیکی.

کارگاه روابط‌عمومی‌‌ الکترونیک توسط حمید ضیایی‌پرور برگزار شد و دو کارگاه دوم اسفندماه برگزار ‌شد که در آن ۱۱۰ نفر ثبت‌نام کردند.

هیئت داوران جشنواره: تژا میرفخرایی، حاجی محمد احمدی، امیر مسعود مظاهری، علی اصغر محکی، حمید ضیایی پرور، علی فروزفر، محمد علی چراغی، گیتا علی آبادی، مهری رفعتی، محمدرضا رسولی، ناصر بزرگمهر، علی اکبر قاضی زاده، محمود مختاریان، یونس شکرخواه، مهدی باقریان، محمود اختیاری، قربانعلی تنگشیر و غلامرضا کاظمی.

جشنواره چهارم
چهارمین جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی با عنوان «چهارمین جشنواره انتشارات روابط‌عمومی‌های کشور» در روزهای ۱۰ تا ۱۲ تیرماه ۱۳۸۷ در تهران برگزار شد.

در مراسم پایانی این جشنواره که با حضور دکتر کاظم معتمدنژاد – پیر علم ارتباطات، دکتر طهماسب مظاهری رییس کل بانک مرکزی – و جمعی از استادان، مدیران و دست‌اندرکاران حرفه‌ روابط‌عمومی‌ برگزار شد، ضمن تجلیل و اهدای هدایایی به استاد علی میرسعید قاضی از پیشکسوتان روابط‌عمومی‌ و ایراد سخنانی از سوی دکتر معتمدنژاد و رییس کل بانک مرکزی، رتبه‌های اول تا سوم بخش‌های انتشارات شامل نشریه داخلی، عکس و پوستر و صفحه‌آرایی، کتاب و وب‌سایت در دو بخش تهران و سایر استان‌های کشور معرفی شدند.

ییس کل بانک مرکزی در این نشست در سخنانی گفت: ما در حال حاضر نیازمند روابط‌عمومی‌های متخصص و پویایی هستیم که بتوانند ارتباطات مدیران سازمان‌ها را مدیریت کنند.

وی یکی از مباحث کلیدی در حوزه اقتصاد را بحث تعادل و تراز دانست و افزود: روابط‌عمومی‌‌ها، مسئول ایجاد این تعادل در سازمان‌ها هستند. او ضمن انتقاد از روابط‌عمومی‌های مدیر محور توصیه کرد: روابط‌عمومی‌‌ها روایتگر نباشند بلکه به تحلیل و تبیین رویدادها و فرآیندها بپردازند.

وی با اشاره به بخش‌های مختلف جشنواره‌ انتشارات تصریح کرد: روابط‌عمومی‌‌ها باید نشریات درون سازمانی را با هدف برقراری ارتباط دوسویه با کارکنان و خانواده‌های آن‌ها منتشر کنند.

در بیانیه‌ پایانی چهارمین جشنواره‌ انتشارات روابط‌عمومی‌های کشور که با هدف ارتقا و توسعه‌ روابط‌عمومی‌‌ها برگزارشد، توصیه شده است تا برای نیل به این هدف و سرعت بخشی به تغییرات اساسی و بنیادی روابط‌عمومی‌های کشور مواردی چون استفاده از نیروهای تحصیل‌کرده و متخصص در این رشته، حضور فعال و شرکت در نمایشگاه‌ها، کنفرانس‌ها و گردهمایی‌های تخصصی، استفاده از مشاوره افراد مجرب و پیشکسوت، شرکت در دوره‌های مختلف آموزشی در زمینه روابط‌عمومی‌ و تغییر ساختار سازمانی متناسب با نیازهای هر سازمان را جدی بگیرند.

در این جشنواره بیش از ۴۰۰ نفر در کارگاه و سمینار، ۶۲ سازمان در نمایشگاه، ۱۹۳ روابط‌عمومی‌ در بخش رقابتی شرکت کردند و در مجموع بیش از ۱۰۰۰ اثر مورد ارزیابی قرار گرفت.

در این مراسم، دکتر مظاهری، رییس کل بانک مرکزی، به عنوان چهره‌ برتر ارتباطی دولت معرفی شد و انجمن متخصصان روابط‌عمومی‌ با اهدای لوح از وی تقدیر کرد.

شورای سیاست‌گذاری: غلام عباس افشار (نایب ریس انجمن)، مهدی باقریان (دبیر کل انجمن)، حمید ضیایی پرور (مدرس دانشگاه)، محمدرضا رسولی (عضو هیئت مدیره انجمن)، سید شهاب سید محسنی (عضو هیئت مدیره انجمن)، محمود اختیاری (عضو هیئت مدیره انجمن)، محمد خجسته نیا (عضو هیئت مدیره انجمن)، حامدرضا اسماعیلی (عضو هیئت مدیره انجمن)، قربانعلی تنگشیر (بازرسی انجمن).

جشنواره پنجم
پنجمین جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی توسط انجمن متخصصان روابط‌عمومی ایران در روزهای ۱۸ و ۱۹ اسفند ماه ۱۳۸۸ در مرکز آفرینش‌های هنری کودکان و نوجوانان در تهران برگزار شد.

سمینار تخصصی نشر الکترونیک همزمان با هدف ارتقای دانش و معرفی شیوه‌ها و ابزارهای نوین ارتباطی به کارشناسان و دست‌اندرکاران حوزه روابط‌عمومی در روز ۱۹ اسفند ماه ۱۳۸۸ برگزار شد.

در جشنواره پنجم برای نخستین بار از سوی هیات رییسه جشنواره، مصوب شد تا آرشیوهای الکترونیکی، مکتوب، کتاب، اخبار، مقالات و تصاویر و کارنامه عملکرد فعالیت‌ها نیز مورد ارزیابی قرار گیرد.

غلامعباس افشار دبیر اجرایی جشنواره در خصوص بخش‌های مختلف این جشنواره گفت: جشنواره ملی انتشارات امسال با استفاده از تجارب چهار دوره قبلی توانسته به یک تکامل نسبی برسد و شامل بخش‌های رقابتی است که در آن عملکرد روابط‌عمومی‌های کشور در هشت شاخه سرمقاله، مقاله، گزارش، خبر، صفحه خوانندگان، عکس، مصاحبه و صفحه‌آرایی مورد ارزیابی قرار گرفته و آثار برتر در مراسم اختتامیه جشنواره معرفی شدند.

بر پایه فراخوان انجمن متخصصان روابط‌عمومی بالغ بر ۱۸۰۰ اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شد.

همچنین بر پایه برنامه ریزی انجام شده در هیأت داوری تمامی آثار رسیده در سه مرحله مجزا به وسیله استادان و کارشناسان خبره این بخش مورد ارزیابی و داوری قرار گرفت و از این میان ۱۶۷ اثر برگزیده شد.

بررسی آثار و مستندات حاکی از آن است که گرچه انتشارات الکترونیکی و چاپی روابط‌عمومی به لحاظ کمی از رشد و تنوع قابل توجهی برخوردار شده است اما به لحاظ کیفی در پاره‌ای از رشته‌های مورد ارزیابی، از رشد مناسبی برخوردار نیست و امکان انتخاب برای داوران جشنواره را محدود می‌ساخت که در ذیل برخی از کاستی‌های مورد اشاره به استحضار می‌رسد:

الف) در سال‌های اخیر روابط‌عمومی‌ها تلاش کرده‌اند تا به انتشارات الکترونیکی خود قدرت و قوت ببخشند اما در این مسیر پاره‌ای اشکالات چون عدم رعایت سبک نگارش متناسب وب و عدم بهره‌گیری مناسب از تکنیک‌های مرتبط و به‌روزرسانی متناسب آن از مهم‌ترین مسایل انتشارات الکترونیکی محسوب می‌شود.

ب) در بخش نشریات داخلی در زمینه تولید خبر، نگارش مقاله و مصاحبه و گزارش، اخباری که دارای ارزش‌های خبری، تازگی، دربرگیری و یا شگفتی برای کارکنان باشد کمتر مشاهده شده است. عمده مطالب گزارشی و خبری به انعکاس فعالیت‌های مدیران اختصاص داشت و بر عنصر شهرت افراد استوار بود. همچنین نگارش مقالات و سرمقاله‌ها نیازمند تلاش علمی و قدرت بیشتری است.

ج) در بخش صفحه‌آرایی و طراحی عکس و پوستر، گرچه وضعیت نسبتاً بهتری دیده می‌شود اما کماکان استفاده از قالب‌های کلیشه‌ای و بدون ارتباط با هویت سازمانی مشهود است. استفاده از رنگ، عکس و تیترها بیشتر سلیقه‌ای به نظر می‌رسد و نیازمند به‌کارگیری استانداردهای مطرح در این زمینه است.

به طور کلی مقایسه آثار انتشاراتی روابط‌عمومی‌های این دوره با دوره‌های قبل، حاکی از رشد کیفی قابل ملاحظه‌ای نیست. معدود روابط‌عمومی‌هایی که در دوره‌های قبل حضور داشته‌اند با توجه به آشنایی با روحیه رقابت در این جشنواره تلاش کرده‌اند تا آثار متفاوت‌تر و متمایزتری تولید و به جشنواره ارسال کنند.

سمینار تخصصی نشر الکترونیک با هدف ارتقای دانش و معرفی شیوه‌ها و ابزارهای نوین ارتباطی به کارشناسان و دست‌اندرکاران حوزه روابط‌عمومی در روز ۱۹ اسفند ماه ۱۳۸۸ برگزار شد.

جشنواره ششم
ششمین جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی در روزهای ۱۱ و ۱۲ اسفندماه ۱۳۸۹ در تهران برگزار شد.

این جشنواره در دو سطح ملی و استانی و در سه بخش رقابتی، کارگاه آموزشی و سمینار تخصصی نشر الکترونیک، برگزار شد. برترین‌های روابط‌عمومی در بخش‌های سرمقاله، مقاله، گزارش، خبر، صفحه خوانندگان، عکس، مصاحبه، صفحه‌آرایی، تولید کتاب، بروشور، پوستر و ویژه‌نامه و همچنین وب‌سایت و خبرنامه الکترونیکی معرفی و تقدیر شدند.

آیین اختتامیه این جشنواره که بعد از ظهر روز ۱۲ اسفند در سالن همایش‌های شهید قندی وزارت ارتباطات و فن‌آوری و با حضور اساتید و صاحب‌نظران روابط‌عمومی کشور برگزار شد، بیش از ۱۵۰۰ اثر از ۱۰۵ دستگاه مورد بررسی قرار گرفت که نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد رشد از خود نشان می‌دهد.

در مراسم اهدای جوایز ششمین جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی‌های کشور که به همت انجمن متخصصان روابط‌عمومی ایران همه ساله برپا می‌شود سیدشهاب سیدمحسنی رییس این انجمن و دبیر جشنواره، به برنامه‌های جشنواره اشاره کرد و گفت: انجمن متخصصان روابط‌عمومی، تقویت ادبیات علمی و نظری روابط‌عمومی ایران و حمایت از کتاب‌ها و نشریات منتشر شده در این عرصه را از جمله برنامه‌های انجمن دانست که به گفته‌ وی باعث اعتلای دانش روابط‌عمومی در کشور خواهد شد.

محمد خجسته‌نیا مدیر اجرایی جشنواره نیز در سخنانی با اشاره به این که «اگر انجمن‌های تخصصی مورد حمایت قرار گیرند نفع آن به کل جامعه‌ روابط‌عمومی ایران خواهد رسید»، اظهار امیدواری کرد که انجمن‌های تخصصی این حوزه بتوانند متولی کارهای روابط‌عمومی در کشور باشند.

در این مراسم «تژا میرفخرایی» و «کاظم متولی« دو تن از اساتید دانشگاه و پیشکسوتان روابط‌عمومی ایران به سخنرانی پرداختند.

کاظم متولی در این آیین تاکید کرد که ارتباط، چه با شیوه‌های سنتی چه با ابزار نوین باید در فضایی صمیمی و آرام صورت گیرد چرا که بسیاری از مردم علی‌رغم همه این پیشرفت‌ها هنوز از روابط‌عمومی شکایت دارند و شاید بخشی از این مشکل به تبلیغات پرحجم، سنگین و خسته‌کننده باز می‌گردد.

وی جدا کردن دو حوزه تبلیغات و اطلاع‌رسانی از یکدیگر و توجه به افکارسنجی در روابط‌عمومی را از اصول اصلی و بنیادی روابط‌عمومی دانست که باید در سازمان‌ها به آن بیشتر توجه شود.

همچنین تژا میرفخرایی نیز با طرح دو سوال از حضار، توجه به درآمدزایی در نشریات روابط‌عمومی و ارایه اطلاعات مورد نیاز کارکنان مانند مسایل مالی و اداری به منظور افزایش اهمیت انتشار این نشریات را از جمله موضوع‌هایی دانست که باید در باره آن بررسی و کارشناسی بیشتری صورت گیرد.

هیأت داوران: داود زارعیان، محمدرضا رسولی، تژا میرفخرایی، سید شهاب سید محسنی، محمد خجسته نیا، غلام‌عباس افشار، مهدی باقریان، علیرضا کتابدار، حسین امامی، امیر مسعود مظاهری، علی فروزفر، مهدی منتظر القائم، محمود مختاریان، حامدرضا اسماعیلی، حمید شکری، قربانعلی تنگشیر، محمدعلی سپهرافغان.

جشنواره هفتم
هفتمین جشنواره‌ ملی انتشارات روابط‌عمومی‌ها و اولین همایش تخصصی تولید محتوا در روابط‌عمومی‌، روز ۲۵ تیرماه ۱۳۹۱با حضور اساتید ارتباطات و روابط‌عمومی و جمعی از مدیران و کارشناسان روابط‌عمومی سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی در سالن شهید قندی وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات برگزار شد.

در افتتاحیه‌ این مراسم ابتدا سیدشهاب سیدمحسنی – عضو هیات مدیره انجمن متخصصان روابط‌عمومی – گفت: یکی از دلایل مهم برگزاری همایش تخصصی تولید محتوا، همزمان با برگزاری جشنواره انتشارات روابط‌عمومی، وجود ضعف‌های محتوایی در پیام‌های انتشاراتی دست‌اندرکاران این حوزه برای مخاطبان خود بوده است.

وی افزود: هدف اصلی از برگزاری این همایش، آسیب‌شناسی و ارائه‌ راهکار‌های موثر برای افزایش و ارتقای تولیدات انتشارات روابط‌عمومی‌هاست، چراکه معتقدیم اگر یک نشریه یا بروشور سازمانی از کاغذ و چاپ با کیفیت استفاده کند، اما محتوا و پیام غنی و جذاب نداشته باشد، نمی‌تواند برای مخاطب تاثیر‌گذار باشد.

در ادامه این مراسم، استاد علی میرسعید قاضی درباره جایگاه روابط‌عمومی و اهمیت تولید محتوا اظهار کرد: پرفروش‌ترین کتاب صنعت هوانوردی در جهان توسط یک مسئول روابط‌عمومی نوشته شده و علت موفقیت این کتاب نیز محتوای غنی و قابل فهم برای عموم مخاطبان بوده است. مطمئن باشید نشریه نیز چنانچه دارای محتوای قابل تامل و جذاب باشد، ماندگار می‌شود.

وی افزود: مهم‌ترین کار شما در انتشار یک نشریه خوب این است که ابتدا بدانید چه می‌خواهید بگویید و بعد به چگونگی بیان آن فکر کنید. در واقع نویسنده مطلب اول باید به مفهوم مسلط باشد و سپس از واژگان و اصطلاحات مناسب استفاده کند. این سیر راز ماندگاری نشریه شماست.

دکتر مهدی محسنیان‌راد نیز در این همایش با ارائه‌ نتیجه یک تحقیق، گفت پیام شامل هر نوشته، تصویر و حتی صداست و هر پیام پدیده‌ای منحصر‌به فرد است، اگرچه پیام واحد‌ی بارها خلق شود، چرا که یک پیام نمی‌تواند دقیقا از همان راه قبل یا باز زمینه‌ پیشین ارسال، تکرار و دریافت شود.

وی ادامه داد: ادراکات متفاوت نشان‌دهنده‌ معانی متنوع ذهنی مخاطب از کلمات است. درواقع معنی حاصل جریان شناخت و فراگرد ارتباط در حیات اجتماعی است.

دکتر احسان پوری – استاد دانشگاه – نیز با موضوع الگوی ساختار و فرآیند تولید محتوا در پورتال‌های سازمانی به سخنرانی پرداخت و گفت: استراتژی اصلی این است که ساختار یک پورتال باید در خدمت محتوای آن قرار بگیرد.

در بخش دوم برنامه‌های مراسم، دکتر یونس شکر‌خواه درباره محتوای الکترونیک، خلاقیت و نوآوری گفت: نشانه‌ یک دگرگونی بسیار شتابنده در حوزه‌ تولید محتوا در حوزه‌ ارتباطات و روابط‌عمومی دیده می‌شود که باید نسبت به آن آگاه و آماده باشیم و گرنه شاید تنها شویم.

در بخش پایانی جشنواره، غلامعباس افشار – رییس انجمن – با اشاره به تاریخچه انجمن متخصصان روابط‌عمومی و جشنواره‌ ملی انتشارات روابط‌عمومی گفت: زمانی که درسال ۱۳۸۱ اولین جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی برگزار شد، گمان نمی‌رفت شاهد بلوغ این جشنواره باشیم، اما امروز خوشحالیم که با حضور پرشور و مسئولانه روابط‌عمومی‌های کشور و حمایت اعضای این خانواده بزرگ، علاوه بر برگزاری جشنواره‌ هفتم، نخستین همایش تولید محتوا در روابط‌عمومی را هم برگزار می‌کنیم. اعتقاد راسخ داریم که این جشنواره مرهون حمایت‌های بی‌دریغ خانواده روابط‌عمومی ایران است.

هوشنگ عباس‌زاده – پیشکسوت روابط‌عمومی – هم در این همایش گفت: نقش روابط‌عمومی بسیار مهم و حساس است. روابط‌عمومی می‌تواند یک نهاد و سازمان را به عرش پاک و یا فرش خاک بکشاند و نقشی تعیین‌کننده در معرفی چهره سازمان دارد.

وی به نقل از استاد فقید روابط‌عمومی، دکتر نطقی گفت: هر سازمان همان روابط‌عمومی را دارد که لایق آن است، پس تلاش کنیم تا مدیران لایقی باشیم و چهره‌ سازمان خود را با عمل خوب‌مان در انتظار عمومی چهره‌ای خوشایند و محبوب نشان دهیم.

هم‌چنین در این مراسم از سیدشهاب سیدمحسنی به عنوان عضو هیات مدیره فعال انجمن متخصصان روابط‌عمومی تقدیر شد و در پایان بیانیه هفتمین جشنواره‌ توسط دکتر محمدرضا رسولی – دبیر کمیته‌ علمی قرائت و ۱۷۶ اثر برتر انتشاراتی معرفی و روابط‌عمومی‌های آن‌ها تجلیل شد. همزمان با جشنواره، دو کارگاه آموزشی؛ اصول و فنون طراحی و تولید بروشور، برنامه‌ریزی نشر در روابط‌عمومی شد.

در بیانیه هیات داوران این جشنواره از« ضعف در گردآوری آثار»، «توجه کمتر به تهیه مقالات» و «بی توجهی به تهیه گزارش‌های تحقیقی» به عنوان مهم‌ترین فرصت‌های بهبوددر آثار رسیده به جشنواره یادشده بود.

جشنواره هشتم
هشتمین جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی‌ و دومین همایش تولید محتوا در روزهای ۱۷ و ۱۸ اردیبهشت‌ماه۱۳۹۲ با سخنرانی صاحب نظران و اساتید برجسته علوم ارتباطات در سالن همایش های سازمان اسناد و آرشیو کتابخانه ملی ایران برگزار شد تا بار دیگر معرفی برگزیدگان جشنواره همراه با آخرین نظرات و دیدگاه های ارتباطی مطرح شده توسط سخنرانانی نظیر دکتر علی اکبر جلالی و دکتر محسنیان راد، ثبت و روز به یادماندنی را برای خانواده بزرگ روابط‌عمومی‌ کشور رقم زند.

مهدی باقریان، دبیر دومین همایش تولیدمحتوا و هشتمین جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی‌ طی سخنانی گفت: جشنواره و همایش تولید محتوا یکی از آن جاهایی است که انجمن متخصصان روابط‌عمومی‌ می تواند به سمت الگوسازی و استانداردسازی بویژه در بخش انتشارات که موضوع جشنواره هم هست حرکت کند.

دبیر جشنواره انتشارات گفت: با توجه به آثاری که از روابط‌عمومی‌های واحدهای مختلف کشور به دبیرخانه جشنواره رسید و نظراتی که داوران در مورد نقاط ضعف و قوت آثار ارائه دادند بحث الگو سازی و استاندارد سازی را ضروری ساخته است.

دکتر مهدی محسنیان راد اولین سخنران علمی همایش با اشاره به پژوهش های جدید انجام شده با عنوان ادراک پیام پرداخته و در این مورد گفت: وقتی در سال ۱۳۴۶ دانشکده علوم ارتباطات تاسیس شد فضایی که یک ایرانی درآن احاطه شده بود به وسیله یک پیام بسیار کمتر از فضای امروز بود. امروزه ما با انبوهی از پیام محاصره‌ایم که نسبت به ۴۰ سال پیش بسیار تغییر پیدا کرده است، این انبوهی پیام درقالب پیام‌های صوتی، تصویری، انواع نشانه‌ها و عکس‌ها در اینترنت، ماهواره، تلویزیون و مطبوعات است در حالی که ساعت دراختیار ما همان ۲۴ ساعت است. بنابراین یک مسابقه خاصی در حال شکل گیری است که ما این همه پیام و تصویر را چگونه ادراک می‌کنیم؟ در دانش ارتباطات این مسئله خیلی مهم شده است و چه اتفاقی در حال رخ دادن است. بر اساس منابع جدید ۲۰۱۱ ادراک یک فرایند معنا سازی است و به مقدار تجربه در حافظه مربوط است. تصویر بیشترین ارتباط را دارد و هر چه به سمت کارهای گرافیکی بیاییم قدرت تجلی آن پیام و محتوا کمرنگ‌تر می‌شود که نماد پایین‌ترین قدرت تجلی است.

وی اضافه کرد: معنی در پیام وجود ندارد بلکه در داخل مغز من و شما تحت تاثیر مجموعه‌ای از تجربیات قرار دارد که البته هر پیام خصوصیت خاص خودش را دارد و می‌تواند قدرت ادراک را برای ما تعیین کند. یک سری پیام‌ها بین‌المللی هستند که در طول زمان تغییر نمی‌کنند و هر آدمی با هر زبانی در هر زمانی ببیند آن را درک می‌کند، این ناشی از رمز و راز آن نشان است که هم خصلت‌های حاکم بر فرد و هم خصلت‌های حاکم بر پیام در هم می‌آمیزد و ادراک را تعیین می‌کند که این اطلاعات را با تحقیقاتی که در ۲۶ سال پیش در خارج صورت گرفت و همین تحقیق در زمان کنونی ایران انجام شد همان نتیجه به‌دست آمد.

دکتر حسین علی افخمی دیگر سخنران علمی این همایش با موضوع عوامل موثر تولید محتوا در روابط‌عمومی پرداخت و روابط‌عمومی را اصلی‌ترین رکن مدیریت تعریف و گفت: روابط‌عمومی یعنی چه می‌گوییم، چه می‌کنیم و دیگران در مورد محتوا و عملکرد ما چه می‌گویند. روابط‌عمومی به مدیریت کمک می‌کند تا شناخت پیدا کند نسبت به عامه که نگرش و برداشت‌های مختلفی از سازمان دارند. وقتی ما بتوانیم درک متقابل را بالا ببریم و برنامه‌ای را تنظیم و اجرا کنیم که بتواند اهداف اجرایی یک سازمان را در عمل به جلو پیش ببرد که این یکی از اعمال مدیریت است.

وی افزود: وقتی علم و هنر روابط‌عمومی ارزشمند است که کسانی که در این حرفه کار می‌کنند به قواعد و مقررات حرفه‌ای احترام بگذارند و تلاش کنند هر چه زودتر ما بتوانیم مقررات اخلاقی و صنفی حاکم بر حرفه روابط‌عمومی را تنظیم کنیم و هدفمند و قانونمند شوند تا بتوانیم نظارت همراه با اعتلا در این عرصه داشته باشیم.

دکتر علی اکبر جلالی پدر علم فناوری اطلاعات ایران نیز در این همایش سخنرانی خود را با این مقدمه شروع کرد که محتوای دیجیتال و محتوای فیزیکی را درک نکرده‌ایم و نمی‌دانیم چه زمانی آمده و چه زمانی رفته و حالا در مورد آن بحث می‌کنیم، محتوای فیزیکی یعنی آنچه که الان در کتاب به صورت نوشته می‌بینیم فیزیک و جسم آن به‌دست ما می‌آید، الان چیزی که به‌وجود آمده از موج چهارم بالاتر است، یعنی یک پدیده دیجیتال ایده‌ها و نظرات شما همان‌طور که به صورت محتوا است.

دکتر جلالی اطلاعات را به سیلی تشبیه کرد و گفت: الان سرعت اطلاعات در فضای سایبر به حدی زیاد است که بسیاری از اندیشه‌ها، تفکرات، ذهنیت‌ها و تمام تلاش‌های تاریخ طول بشر را مورد سوال قرار می‌دهد و بعضی‌ها را جابه‌جا می‌کند و بعضی‌ها هم که قوی هستند کیفیت و توانمندی آنها بالا می‌رود.

وی افزود: اگرسال ۲۰۵۰ را تصور کنیم به نظرتان چه اتفاقاتی رخ می‌دهد که قطعاً بعضی از ما در آن زمان هم هستیم، دنیای ارتباطات و IT به چه جایی می‌رسد. این‌ها موضوعاتی است که باید به آن فکر کنیم وبرایش برنامه داشته باشیم.

میزگرد بررسی و آسیب شناسی وضعیت تولید محتوا در روابط‌عمومی با سخنان هوشمند سفیدی آغاز شد. وی گفت: اگر دقت کنیم محتوا هسته مرکزی پیام است و صرفاً خود پیام نیست، متوجه می‌شویم که در گفت و شنودی که ما درآن پیام را انتقال می‌دهیم و تلاش می‌کنیم که پیام مخاطب را دریافت کنیم تا در پیام‌های بعدی خود آن را تسهیل کنیم و از نقش استراتژیک و حیاتی محتوا باخبر شویم. در نتیجه اگر در روابط‌عمومی‌ها از یک محتوای مناسب استفاده نکنند فرایند گفت وشنود، برقراری ارتباط و به دنبال آن خاصیت‌هایی که از ارتباط پیدا می‌کنیم، دچار اختلال خواهد شد.

دکتر امامی مدرس دانشگاه نیز دراین میزگرد با تاکید بر اینکه طبق تحقیقات به‌عمل آمده، مخاطب امروز حوصله خواندن همه مطلب را تا پایان آن ندارد افزود: در سایت‌های خبری تیتر، لید و نهایتاً پاراگراف نخست مهم‌ترین قسمت‌هایی هستند که مخاطب نسبت به مطالعه‌ آن مبادرت می‌کند و لذا در دنیا سبک نگارش خبر به شکل t که مهم‌ترین موضوعات در چند سطر ابتدایی باید آورده شود، به‌کار برده می‌شود و لذا با در نظر گرفتن این موضوعات ایجاد تغییر در شکل و ظاهر شیوه‌های نگارش در کنار محتوای عرضه شده اهمیت به‌سزایی دارد.

استاد فروزفر از دیگر اساتید حاضر در میزگرد نیزبه چالش‌های تولید محتوا در حوزه نشر مکتوب اشاره کرد.

همچنین در بخش مراسم اختتامیه هشتمین جشنواره، سیدشهاب سیدمحسنی رییس انجمن متخصصان روابط‌عمومی، به بازگو کردن اهداف جشنواره و همایش پرداخت و گفت: ما تمام سعی خود را کردیم که نقاط ضعف دوره‌های گذشته را کتر کرده و به نقاط قوت جشنواره بیافزاییم و بر حسب شرایط و پیشرفت‌های روز بر غنای همایش و جشنواره بیفزایم که این نتیجه تلاش چند ماهه همه همکارانی است که ما را جهت هر چه بهتر برگزار شدن این رویداد علمی یاری دادند.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از اقلام، تولیدات و فنون انتشاراتی روابط‌عمومی‌ها از کیفیت لازم برخوردار نیستند و از سویی تولید محتوا در تولیدات انتشاراتی نقش مهمی در جذب و اثرگذاری بر روی مخاطبان ایفا می‌کند افزود: طی دو سال اخیر در کنار برگزاری جشنواره انتشارات، همایش تخصصی تولید محتوا با حضور اساتید و صاحب‌نظران برجسته این رشته برگزار شد که در سطح ملی و استانی با استقبال بسیارخوبی نیز مواجه شده است.

رییس انجمن متخصصان روابط‌عمومی، هدف اصلی از برگزاری این جشنواره را آشنایی با اصول و استانداردهای نشر مکتوب و الکترونیک در روابط‌عمومی عنوان کرد و گفت: ارایه آثار و تجارب موفق انتشاراتی و توسعه و ارتقای سطح توانمندی‌ها و مهارت‌های مدیران و کارشناسان در حوزه نشر و همچنین تبیین نقش تکنولوژی نوین ارتباطی و آموزشی در فرایند انتشارات و در نهایت نیز انتخاب راهکارهای مناسب برای اعتلا و ارتقای نشر الکترونیک از مهمترین اهداف برگزاری همایش و جشنواره انتشارات است.

هشتمین جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی با شرکت ۱۵۰ روابط‌عمومی دولتی و غیردولتی بو۱۸۰۰ اثر برگزار شد.

جشنواره نهم
آیین اختتامیه نهمین جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی با حضور «محمدرضا صادق» مشاور رسانه‌ای رییس جمهوری، «احمد مسجدجامعی» رییس شورای شهر تهران، «محمد خدادای» مدیرعامل سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی و جمعی از پیشکسوتان و فعالان عرصه روابط‌عمومی عصر روز دوشنبه دوم تیرماه ۱۳۹۳ در سالن اجتماعات هتل بزرگ ارم به همت انجمن متخصصان روابط‌عمومی و با همکاری موسسه کارگزار روابط‌عمومی برگزار شد.

«محمدرضا صادق» مشاور رسانه‌ای رییس جمهور در این مراسم با اشاره به اینکه نهمین جشنواره انتشارات روابط‌عمومی، بنایی بر الگوسازی در روابط‌عمومی‌هاست، اظهار داشت: امروز این جشنواره با برگزاری کارگاه های آموزشی و ایجاد میدان رقابت بین دستگاه‌ها و بخش‌های مختلف، توانسته بنایی بر الگوسازی در روابط‌عمومی‌ها باشد.

مشاور رسانه‌ای رییس جمهور تصریح کرد: بخشی از مشکلات پیش آمده برای روابط‌عمومی در سال های گذشته که مانع پیشرفت آنها شده است، به انتظار صرف دستگاه‌ها از روابط‌عمومی برای تبلیغ و برجسته‌سازی فعالیت‌های دستگاه‌ها برمی‌گردد.

وی با اشاره به حضور مردم در انتخابات سال گذشته گفت: حضور حماسی مردم در پای صندوق های رأی در انتخابات ریاست جمهوری در سال گذشته نشانه ی روی آوردن مردم به گفتمان اعتدال وبیزاری از تبلیغات همه جانبه و یکسویه است.

مشاور رسانه‌ای رییس جمهور با اشاره به اینکه روابط‌عمومی‌ها باید راه اعتدال را در عملکرد خود پیش بگیرند، عنوان کرد: هنگامی روابط‌عمومی می‌تواند به وظیفه خود یعنی برقراری ارتباط دو سویه عمل کند که عملکرد آن نه بر اساس افراط و نه تفریط باشد. بلکه باید وجه اعتدال را پیش بگیرد.

«صادق» با اعتقاد بر اینکه روابط‌عمومی در انتشارات نیز باید به سمت اعتدال برود، افزود: امروزه خروجی روابط‌عمومی‌ها در انتشارات نیز باید به سمت اعتدال‌گرایی و دوری از هرگونه بزرگ‌نمایی و اغراق برود چرا که در گذشته شاهد نتیجه افراطی‌گری در مطبوعات بودیم.

«مسجد جامعی»رییس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه وجه اولیه روابط‌عمومی نگرش هنرمندانه است، عنوان کرد: وقتی روابط‌عمومی با هنر پیوند بخورد، جنبه‌های مختلفی از آن ظهور می‌کند که نتیجه آن خلاقیت است.

رییس شورای اسلامی شهر تهران اظهار داشت: هر روابط‌عمومی تأثیرگذار و موفق حتماً یک عنصر هنری دارد که باید آن را جستجو کرد.

وی با اعتقاد بر اینکه روابط‌عمومی حوزه محرمانه ندارد، گفت: مناسبات امروز به جایی رسیده که حوزه محرمانه را به حداقل رسانده است. امروز در روابط‌عمومی حوزه محرمانه نداریم. بلکه اعتماد به عنصر و خلاقیت انسانی است که به جوهر همکاری احترام می‌گذارد.

مسجد جامعی تصریح کرد: روابط‌عمومی‌ها باید جایگاه خالی ذهن مخاطب را پیدا و روی آن سرمایه‌گذاری کنند.

رییس شورای اسلامی شهر تهران افزود: در کار روابط‌عمومی احترام به مخاطب و صداقت داشتن، از اصول انکار ناپذیر روابط‌عمومی است که می‌تواند در این زمینه کارساز باشد.

در ادامه «دکتر باقر ساروخانی» استاد ممتاز دانشگاه تهران با بیان اینکه روابط‌عمومی جایگاه عشق و طلوع انسانی است، اظهار داشت: داستان روابط‌عمومی، داستان عشق، خلاقیت و ادغام ذهن در روابط‌عمومی‌ها است. بنابراین روابط‌عمومی که می‌خواهد تولید پیام کند و پیام را به اعماق جامعه و دل و ذهن آدم‌ها انتقال دهد، باید قبل از همه قلب خود آن را بپذیرد.

وی توان ذاتی، پردازش، تجربه و انگیزش را از ویژگی‌های روابط‌عمومی دانست و گفت: هر کسی که می‌خواهد وارد شغل شریف روابط‌عمومی‌شود، باید دارای توان ذاتی، پردازش که توانی ذاتی است و تجربه و انگیزش باشد. این چهار ویژگی باید در درون روابط‌عمومی‌ها تجلی گردد.

استاد ممتاز دانشگاه تهران با اشاره به اهمیت مخاطب‌شناسی در روابط‌عمومی افزود: ما برای مخاطب می‌نویسیم، بنابراین مخاطب در ذهن و پیام ما قرار گرفته است. برای این منظور باید از طریق پیام فهم‌پذیر، شناخت ساختار ذهنی و آنیت، مخاطب را جذب کرد.

«محمد خدادای» مدیرعامل سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی با بیان اینکه امروز باید از ارتباطات به رسانه برسیم اظهار داشت: در گذشته از رسانه به ارتباطات می‌رسیدیم اما امروز با تحول در فضای افکار عمومی، رسانه به یکی از مدل‌های ارتباطی تبدیل شده است.

وی با اعتقاد بر اینکه باید در روابط‌عمومی‌ها یک آسیب‌شناسی صورت بگیرد گفت: در بحث روابط‌عمومی باور داریم که موفق نبوده‌ایم و به راحتی نیز این موفقیت به‌دست نمی‌آید. آنچه که امروز به عنوان روابط‌عمومی ایفای نقش می‌کند، چه مقدار توانسته قدرت برقرار ی ارتباط را داشته باشد. بنابراین باید یک آسیب شناسی در دل روابط‌عمومی‌ها صورت بگیرد و یک بازنگری در موضوع ارتباط و بستر روابط‌عمومی داشته باشیم.

مدیرعامل سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی با بیان اینکه روش‌های سنتی باید مورد بازنگری قرار گیرند، تصریح کرد: باور کنیم که در روابط‌عمومی نیاز به تعمق، بازنگری اصولی و اساسی به روش‌های سنتی و شناخت بیشتر از فعالیت خود داریم زیرا بقای هر دستگاهی به روابط‌عمومی در ارتباطات برمی‌گردد.

همچنین «هادی کمرئی» رییس انجمن متخصصان روابط‌عمومی آثار ارسالی به نهمین جشنواره ملی انتشارات را دارای رشد و بالندگی دانست و اظهار داشت: نهمین جشنواره مل انتشارات با بحث آموزشی و رقابتی همراه بود. در بحث آموزشی دو کارگاه با عناوین اینفوگرافیک در روابط‌عمومی و شیوه‌های نگارش در وب برگزار شد. در بخش رقابتی نیز ۱۲۰ اثر از وزارتخانه‌ها، موسسات و نهادهای خصوصی به دبیرخانه ارسال شد که در ۱۵ بخش به رقابت پرداختند. خوشبختانه در سال جاری آثار ارسالی از رشد و بالندگی بسیار زیادی برخوردار بود.

رییس انجمن متخصصان روابط‌عمومی با اشاره به اهمیت حوزه انتشارات در فعالیت‌های روابط‌عمومی گفت: بخش انتشارات یکی از بخش‌های با اهمیت در حوزه فعالیت‌های روابط‌عمومی است. امروزه ابزارهای نوین، فضای متفاوتی را در اختیار روابط‌عمومی‌ها قرار داده است که نکته حایز اهمیت آن تولید محتوای با ارزش است.

وی عنوان کرد: اگر نگاه اجمالی به ابزارهای موجود در حوزه روابط‌عمومی بیاندازیم، متوجه می‌شویم که تولید محتوای مناسب دارای ارزش اطلاعاتی است که ارایه آن به مخاطیبن می‌تواند در ایجاد احساس مخاطبین به سازمان نقش با اهمیتی داشته باشد.

«کمرئی» تصریح کرد: ویژگی این جشنواره ایجاد فضای رقابتی، تبادل اطلاعات، دانش، تجارب و ایجاد ارتباط بین روابط‌عمومی‌هاست که باعث بهبود و گسترش روابط‌عمومی‌ها در سازمان‌ها خواهد شد. نکته حایز اهمیت در این جشنواره بحث برنامه‌ریزی روابط‌عمومی‌ها بود که روابط‌عمومی‌ها در این حوزه نیازمند تامل بیشتر هستند.

نهمین جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی، آثار ارسالی در بخش‌های نشریه داخلی برتر (در هشت شاخه: سرمقاله، مقاله، گزارش، خبر، صفحه خوانندگان، عکس، مصاحبه، و صفحه‌آرایی)، برنامه انتشاراتی، انتشارات برتر روابط‌عمومی (کتاب، بروشور، پوستر، ویژه‌نامه، فیلم و تیزر)، بهترین ارتباط الکترونیکی (وب‌سایت، مولتی مدیا، خبرنامه الکترونیکی، نسخه موبایلی سایت)، بهترین تبلیغ مکتوب (تبلیغات در نشریات، رپرتاژآگهی)، تحلیل محتوا و کارشناس برتر انتشارات روابط‌عمومی مورد ارزیابی قرار گرفته و به برترین‌های هر بخش جوایزی اهدا شد.

جشنواره دهم
دهمین جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی در دو سطح ملی و استانی، بیست‌و هفتم مرداد سال ۱۳۹۴ برگزار شد.

این مراسم با حضور دکتر امیر خجسته، رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی،‌ حسن محرابی، مدیر کل مطبوعات داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی،‌ ‌اعضای هیات مدیره انجمن متخصصان روابط‌عمومی و مدیران و کارشناسان روابط‌عمومی دستگاه‌های اجرایی در بخش دولتی و خصوصی و همچنین برگزیدگان دهمین جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی برگزار شد، تندیس و لوح تقدیر جشنواره به برگزیدگان اهدا شد.

در ابتدای این مراسم مهدی باقریان، رئیس انجمن متخصصان روابط‌عمومی ضمن تشکر از حضور مدیران و کارشناسان و میهمانان این مراسم و ضمن خرسندی از افزایش استقبال شرکت‌کنندگان که در دوره دهم با جهشی ۲۰ درصدی همراه بوده است،‌ گفت: این جشنواره توانسته است با حضور موثر و پر نشاط سازمان‌ها و نهادهای دولتی و غیر دولتی به تقویت بنیه علمی روابط‌عمومی‌ها کمک کند و در حوزه انتشارات روابط‌عمومی موثر باشد. دلیل و مدعای این حرف، وجود آثار فاخری است که در عین کم و قلیل بودن،‌ توانسته‌اند در دهمین جشنواره نشان دهند که در این زمینه پیشرفت‌هایی حاصل شده است. پیشرفت‌هایی که هر چند ما را راضی نمی‌کند ولی حکایت از تغییر و تحول و تولید آثاری قابل توجه در این حوزه است.

باقریان با اشاره به این موضوع که از ابتدا شروع و آغاز این جشنواره یکی از هدف‌های اساسی و محوری آن استانداردسازی آثار روابط‌عمومی‌ها در زمینه انتشارات بوده است،‌ افزود: استانداردسازی و حرکت به سوی استانداردکردن بخش‌های مختلف در روابط‌عمومی و از جمله انتشارات روابط‌عمومی یکی از مسائلی است که توانسته است اثر خود را در این حوزه بگذارد و خوشبختانه طی سال‌های ۹۳ و ۹۴ موفق شدیم دو جلد کتاب را که در بخش‌های مختلف استانداردهای خاص هر بخش از فعالیت‌های روابط‌عمومی را ارائه کرده‌اند با حمایت و پشتیبانی صمیمانه برخی نهادها و سازمان‌ها و اساتید و صاحب‌نطران این حوزه تدوین و منتشر کنیم. این در حالی است که در انجمن متخصصان روابط‌عمومی همواره به فن‌آوری‌های جدید و کاربرد آن در روابط‌عمومی و ارتباطات توجه داشته‌ایم و مقید بوده‌ایم که در هر موقعیتی از اتصاف به اخلاق حرفه‌ای و تولید محتوای مناسب و موثر غفلت نکنیم.

نویسنده کتاب فنون روابط‌عمومی با اشاره به این موضوع که ما هم از موضوع بی اعتمادی در بحث برخی جوایزی که در روابط‌عمومی داده می‌شود،‌ بی اطلاع نیستیم، افزود: ملاک ما برای این که از داوری‌های این جشنواره دفاع کنیم، شفافیت در بررسی و اعلام آثار برگزیده و همچنین اعتمادی است که از این رهگذر از سوی شرکت‌کنندگان ابراز شده است و همواره شاهد افزایش ارسال آثار به این جشنواره بوده‌ایم و افزایش ۲۰ درصدی ارسال آثار به جشنواره دهم حاکی از همین موضوع است.

در ادامه این مراسم استاد کاظم متولی که با وجود کسالت و بیماری در این مراسم شرکت کرده بود در سخنانی،‌ گفت: برگزاری دهمین جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی حاکی از آن است که اراده همکاران و دوستان ما بسیار بزرگتر و مستحکم‌تر از برخی مشکلات و ناگواری‌های این راه است و الحمدالله این راه با همت چنین مردان و زنان و حمایت مدیران و کارشناسان روابط‌عمومی ادامه خواهد یافت.

این استاد ممتاز روابط‌عمومی افزود: به بیانی می‌توان گفت همه کارکردهای روابط‌عمومی نسبتی با انتشارات دارد،‌ به‌گونه‌ای که حتی یک پیامک هم که چیزی را منتشر می‌کند در همین حوزه انتشارات قرار می‌گیرد و در واقع پرداختن به حوزه اننتشارات که با هوشمندی توسط انجمن متخصصان روابط‌عمومی گزینش و تبدیل به یک جشنواره پویا و پایا شده است،‌ نشان از درک درست این مسئله و حرکت در مسیر توسعه و کارآمدی روابط‌عمومی دارد.

استاد کاظم متولی در پایان تاکید کرد: افکارسنجی در روابط‌عمومی و در همه حوزه‌ها کار بسیار مهم و تاثیرگذاری است و اساسا اگر حرف از توسعه و پیشرفت می‌زنیم، چنین کاری بدون افکارسنجی و دخالت دادن نظر و خواسته مشتریان و مخاطبان ممکن و موثر نخواهد بود.

جشنواره یازدهم
یازدهمین جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی عصر روز سه شنبه ۲۲ تیرماه با اهدای جوایز به روابط‌عمومی‌های برتر به کار خود پایان داد.

این جشنواره با همت انجمن متخصصان روابط‌عمومی و با همکاری دانشگاه‌ها، روابط‌عمومی وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و شرکت‌های خصوصی و دولتی در دو بخش رقابتی و آموزشی در دو گروه تهرانی و استانی در مرکز همایش‌های بین‌المللی المپیک برگزار شد.

در ابتدای مراسم رییس انجمن متخصصان روابط‌عمومی طی سخنانی گفت: پس از ۱۱ سال برگزاری جشنواره ملی انتشارات، هنوز یک سری ابهامات و مشکلاتی در این حوزه وجود دارد که همچنان لاینحل باقی مانده است.

مهدی باقریان افزود: یکی از مشکلاتی که در این حوزه با آن مواجه هستیم به برنامه‌ریزی مربوط می‌شود که متاسفانه یکی از بخش‌های ضعیف این جشنواره است. از بین ۱۲۰ روابط‌عمومی که آثارشان به دبیرخانه اعلام وصول شد، شاید به تعداد انگشتان دست در این زمینه آثار نداشتیم. البته در حوزه‌های دیگر هم این مشکلات وجود دارد اما در حوزه انتشارات و روابط‌عمومی، برنامه‌ریزی یا اصلا نداریم و یا بسیار محدود است. این یک امتیاز منفی برای ما روابط‌عمومی‌ها به حساب می‌آید که به اصول کار توجه نداریم و همین امر چه ضربه‌ها که به جایگاه روابط‌عمومی نمی‌زند.

وی گفت: یکی دیگر از بخش‌های ضعیف جشنواره، مربوط به بخش پژوهش است. ۱۵تا ۲۰ آثاری که به دبیرخانه رسیده متاسفانه تنها یک سازمان حایز رتبه برتر شد. در بخش‌های دیگر مانند بخش مقاله نیز با همین مشکلات مواجه هستیم. همه می‌دانیم به هر حال مقاله علمی یک ساختاری دارد مانند عنوان، چکیده، مقدمه و کلید واژه‌ها، متن و نتیجه‌گیری و در آخر هم منابع را می‌آوریم که متاسفانه در این بخش، وضعیت مناسبی نداریم.

باقریان در پایان تصریح کرد: یکی از مشکلات بسیار مهم دیگری که در این حوزه با آن مواجه هستیم، عدم تفکیک صحیح، دسته‌بندی و ارسال آثار است. بسیاری از دوستان یک کارتون مجله و بریده جراید می‌فرستند که در هیچ یک از بخش‌های رقابتی جشنواره نمی‌گنجد و معلوم نیست با چه هدفی و برای چه ارسال می‌شود. برخی به لحاظ گرافیک بسیار زیبا کار می‌کنند و آثار را به نحوه صحیح دسته‌بندی و ارسال می‌کنند که به نظرم امتیاز هم دارد و حتی باید برای این قسمت جایزه هم در نظر گرفت تا این رویه اصلاح شود. متاسفانه اکثر روابط‌عمومی‌ها هنوز تفکیک و ارسال آثار را جدی نمی‌گیرند البته همکاران باید بدانند حق خودشان در این فقره ضایع می‌شود.

در ادامه، دکتر عبدالرضا عزیزی طی سخنانی گفت: با تشکر از شما عزیزان خصوصا روابط‌عمومی‌ها که در رابطه با اعتلای روابط‌عمومی‌ها بسیار زحمت می‌کشید. آقای باقریان با برگزاری کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزشی و همچنین برگزاری همایش‌ها توانسته است یک مقدار روابط‌عمومی را در این چند سال زنده نگه دارند. با این وجود انتظار می‌رود بیشتر از این به روابط‌عمومی توجه شود. ولی متاسفانه اکثر مسئولین هنوز به اهمیت روابط‌عمومی پی نبرده‌اند و علت آن هم این است که هیچ یک از مسئولین اینجا نیستند و تنها روابط‌عمومی‌ها در اینجا حضور دارند.

نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی و رییس فراکسیون روابط‌عمومی، افزود: روابط‌عمومی و ارتباطات همیشه حرف اول را می‌زند و ما باید به اهمیت آن پی ببریم. در گذشته افراد قوی بودند و فیزیک قوی داشتند و عده‌ای قدرت خود را از آنها می‌گرفتند. بعد از آن جلوتر که آمدیم خان‌ها و بعد از آن افرادی که دارای صنعت بودند سرکار آمدند و در ادامه نفر اول مملکت مانند شاه درگذشته وجود داشت اما با تمام اینها اگر ارتباطات قوی نداشته باشید، نمی‌توانید قدرتمند باشید. ارتباطات حرف اول را در تمام جهان می‌زند. به اتفاقات گذشته نگاه کنید، دولت قبل تیم روابط‌عمومی و رسانه‌ای قوی داشت اما هیچ اتفاقی نیفتاد. این دولت نیز روابط‌عمومی و تیم رسانه‌ای ضعیفی‌ای دارد و فیش‌های حقوقی را ببنید چه بلایی سرشان آورده است.

زهرا سعیدی مبارکه، نماینده مردم شهرستان مبارکه در مجلس شورای اسلامی، طی سخنانی گفت: مدیران و کارشناسان روابط‌عمومی که در هر سازمان و جایگاهی که هستند وجودشان آن چنان موثر است که هر وقت بخواهند یک سازمانی را رصد کنند، می‌پرسند که روابط‌عمومی شما کیست و چه کاری انجام می‌دهد تا به شما بگوییم که این سازمان چقدر موفق است.

وی در ادامه، اظهار داشت: من نیز به نوعی از جامعه روابط‌عمومی هستم و بخشی از کار من در سازمان جوانان با این مقوله در ارتباط بوده است.

نماینده مردم شهرستان مبارکه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به این مطلب که کار شما در عرصه نشر و تولید محتوا قابل تقدیر است، تصریح کرد: ما اینجا خدمت شما رسیدیم تا حمایت خودمان را شفاهی و کتبی اعلام کنیم. ما برای بحث احیای فراکسیون روابط‌عمومی تلاش کردیم و دکتر عزیزی در این زمینه همت داشتند.

جشنواره دوازدهم
دوازدهمین جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی، عصر روز شنبه ۳۱ تیرماه۱۳۹۶ با حضور زهرا سعیدی عضو فراکسیون روابط‌عمومی و رسانه مجلس شورای اسلامی، سیدشهاب سیدمحسنی رییس انجمن متخصصان روابط‌عمومی و جمعی از اساتید و پیشکسوتان ارتباطات و روابط‌عمومی در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

در این جشنواره، برترین‌ها از میان بیش از ۱۸۰۰ اثر از ۱۵۰ سازمان و شرکت در ۲۷ شاخه فعالیتی، انتخاب شدند.

جشنواره سیزدهم
سیزدهمین جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی در آیینی که توام با نکوداشت مرحوم پروفسورحمید نطقی، بنیانگذار روابط‌عمومی نوین ایران بود، با حضور محمد سلطانی‌فر معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی دارابی معاون امور استان‌های صداوسیما، زهرا سعیدی نماینده مجلس، هادی کمرئی رئیس انجمن متخصصان روابط‌عمومی، مهدی باقریان دبیر کل جشنواره، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و جمعی از پیشکسوتان عرصه روابط‌عمومی، سه‌شنبه ۲۶ تیرماه ۱۳۹۷ در تالار نگین هتل بزرگ ارم تهران برگزار شد.

مراسمی که در آن علاوه بر معرفی روابط‌عمومی‌های برتر در بخش‌های مختلف حوزه نشر و سخنرانی اساتید و شخصیت‌های علمی، سیاسی و کشوری، شاهد برگزاری همایشی نیز با عنوان تولید محتوا با ارایه مقالات متنوع توسط اساتید حاضر بودیم.

«هادی کمرئی» رییس انجمن متخصصان روابط‌عمومی و دبیر سیزدهمین جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی کشور، نخستین سخنران بخش اول برنامه اختتامیه بود.

«کمرئی» با اشاره به تجارب ارزنده کسب شده از ۱۲ دوره برگزاری جشنواره ملی انتشارات، از اعمال تغییراتی در جشنواره سیزدهم خبر داد و در این باره گفت: با بررسی‌های انجام گرفته شده در انجمن متخصصان روابط‌عمومی و احساس نیاز به تدوین و در نظر گرفتن شاخص‌ها و ملاک‌های ارزیابی جدید، تصمیم بر آن شد تا در کنار ارزیابی سایر اقلام انتشاراتی، بخش‌های دیگری نیز در بخش رقابتی جشنواره گنجانیده شود.

وی افزود: اهدای دیپلم افتخار به روابط‌عمومی‌هایی که در سه رشته موفق به کسب رتبه اول شده‌اند نیز در جشنواره سیزدهم در نظر گرفته شد که به هشت روابط‌عمومی برتر تعلق می‌گیرد.

رییس انجمن متخصصان روابط‌عمومی ایران با بیان این که رشد و بالندگی و اعتلای تولیدات انتشاراتی روابط‌عمومی‌ها و تولید محتوای مناسب در زمره مهمترین اهداف برگزاری جشنواره به‌شمار می‌رود خاطرنشان ساخت: استقبال خوب روابط‌عمومی‌ها با ارسال بیش از دوهزار و پانصد اثر ارسالی در بخش‌های رقابتی بیانگر رشد و اعتلای حرفه‌ای نهاد روابط‌عمومی در کشور است که دست‌اندرکاران روابط‌عمومی کشور بویژه استان‌ها با حضور چشمگیر خود، میزان علاقه‌مندی به ارزیابی فعالیت‌های یک ساله خود را به نمایش گذاشتند.

دکتر کمرئی بیشترین آثار ارسالی به دبیرخانه جشنواره را در بخش‌های دیداری و شنیداری اعلام کرد و ضرورت بهره‌گیری از شبکه‌های اجتماعی و حضور پررنگ‌تر روابط‌عمومی‌ها در فضای مجازی را مورد تاکید قرار داد.

دبیر سیزدهمین جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی‌های کشور در بخش دیگری از سخنان خود به برپایی کارگاه‌های آموزشی با عنوان «سواد بصری» و «عکاسی خبری پیشرفته» اشاره کرد و از استقبال کارگزاران روابط‌عمومی از کارگاه‌های یاد شده خبر داد.

برنامه محوری، خلاقیت و نوآوری، تولید محتوای هدفمند، افزایش سواد بصری و رسانه‌ای، پرهیز از اقدامات کلیشه‌ای در تبلیغات، مکتوب و حرکت به روابط‌عمومی حرفه‌ای از جمله یافته‌های ضروری ناشی از بررسی آثار روابط‌عمومی‌های این دوره از جشنواره بود که دکتر کمرئی در پایان سخنان خود به تشریح آنها پرداخت.

«دکتر دارابی» معاون استان‌های صدا و سیمای ج.ا.ا ضمن تقدیر از برگزارکنندگان جشنواره ملی انتشارات و همت و پایمردی فعالان عرصه روابط‌عمومی و انجمن متخصصان روابط‌عمومی، یاد و خاطره دکتر نطقی را گرامی داشت و با بیان اینکه با دکتر نطقی محشور بوده است گفت: عشق و علاقه و انگیزه ستودنی دکتر نطقی موجب شد تا وی مناصب بالای وزارت نفت آن زمان را رها کرده و سنگ بنای روابط‌عمومی نوین را در ایران پایه‌گذاری کند.

دکتر دارابی افزود: مرحوم ملازم نیز اگر چه در دوره‌ای کوتاه بخشی از حیات با برکت خود را مصروف رشد و اعتلای نهاد روابط‌عمومی در ایران کرد اما در همان دوره کوتاه، اقدامات مؤثری به انجام رسانیده که رشد و تعالی و استمرار حرکت‌های آن عزیزان در حال حاضر نیازمند حضور پررنگ و چشمگیر شما دست‌اندرکاران روابط‌عمومی کشور است.

معاون رییس سازمان صدا و سیمای ج.ا.ا در بخش‌های دیگری از سخنان خود، حوزه انتشارات روابط‌عمومی را از مهمترین اجزای فرآیند نشر و ترویج باورها و اهداف سازمان‌ها در گستره عمومی برشمرد و اذعان داشت: آگاهی و بینشی که از طریق انتشارات در جامعه نشر و گسترش می‌یابد، عمیق، مؤثر و ماندگار است که این مهم با تولید محتوا را از عوامل موفقیت روابط‌عمومی‌ها قلمداد کرد و خاطرنشان ساخت: برخی گمان می‌کنند که وظیفه تولید محتوا با بخش‌های تخصصی و فنی سازمان‌هاست در حالی که پردازش محتوا برای مخاطبان و کاربران از کارهای مهم روابط‌عمومی در عرصه انتشارات محسوب می‌شود.
دکتر محمد سلطانی‌فر معاون مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم اختتامیه سیزدهمین جشنواره ملی انتشارات کشورها با محور قرار دادن مقوله EFQM در سخنرانی خود به تشریح وظایف و نقش نهاد روابط‌عمومی برای جاری سازی مدل مذکور پرداخت.

وی با بیان اینکه برخی مفاهیم جدید نظیر دیپلماسی رسانه‌ای، سواد رسانه‌ای و مفاهیم وارد شده به ادبیات ارتباطی کشور همچنان نیازمند بحث و بررسی و پردازش بیشتر است، مدلEFQM را مدلی برای تحول و ارتقای سازمانی و ایجاد نگرش‌های جدید مبتنی بر تعالی و سرآمدی سازمان دانست و افزود: پیاده‌سازی چنین مدلی نیازمند ابزارها و بسترهای مناسب است تا استراتژی، فرآیندها، مشارکت‌پذیری کارکنان و سایر مؤلفه‌های مربوط به این مدل به خوبی پیاده‌سازی شود.

دکتر سلطانی‌فر در تشریح نقش روابط‌عمومی‌ها برای بخش‌های مرتبط با مدل EFQM با تاکید بر مخاطب‌پژوهی و مخاطب‌شناسی افزود: فناوری‌های ارتباطی و اطلاعاتی موجب شده است تا امکان مقایسه اطلاعات و محتوای تولید شده روابط‌عمومی‌ها توسط مخاطبان با توجه به منابع اطلاعاتی متعدد صورت گیرد و بنابراین هدایت مخاطب و اقناع او صرفا با ارتباطات یکسویه امری دشوار و تا حدی غیرقابل اجرا شده است.

وی ضرورت تغییر نگرش‌های سنتی در ارسال پیام را مورد تاکید قرار داد و تصریح کرد: سطح اطلاعات مخاطبان به شدت بالا رفته است و ما صرفا با دانش محوری، اشراف و تسلط به فناوری‌های جدید، تولید محتوا از زبان مشتری، افزایش شراکت‌ها و پیاده‌سازی مدل‌های جدید می‌توانیم به تولید محتوای اقناعی برای مخاطبان بپردازیم.

«زهرا سعیدی» نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو فراکسیون رسانه و روابط‌عمومی در جمع مدیران و کارشناسان روابط‌عمومی‌های حاضر در مراسم اختتامیه جشنواره سیزدهم، با بیان این که پرونده تدوین پیش‌نویس طرحی برای روابط‌عمومی‌ها که در مجلس شورای اسلامی بتوان آن را تبدیل به قانون کرد، همچنان مفتوح باقی مانده است گفت: برای عبور از روزمرگی‌های روابط‌عمومی‌ها، تدوین پیش‌نویس طرح جامع و کامل در عرصه روابط‌عمومی‌ها ضرورت دارد تا با تصویب آن در مجلس شاهد ارتقا و تثبیت جایگاه روابط‌عمومی در کشور باشیم.

با اتمام مراسم اختتامیه سیزدهمین جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی‌های کشور و در بخش دوم برنامه‌ها، همایش تخصصی تولید محتوا با ارایه مقالات علمی توسط محمود مختاریان با عنوان «سواد بصری»، استاد بهرام عفراوی با موضوع «اثرگذاری گرافیک بر جذابیت محتوا»، علیرضا نجفی مدیر گروه چاپ دانشگاه فنی حرفه‌ای با عنوان «روش‌های متداول چاپ با رویکرد نیازهای روابط‌عمومی» و علیرضا کتابدار مدرس ارتباطات با عنوان «تولید محتوای چندرسانه‌ای متناسب با نیاز روابط‌عمومی‌ها» برگزار شد.

دوکارگاه آموزشی “سواد بصری” (محمود مختاریان) و “عکاسی خبری پیشرفته” (علیرضا فرزین مدرس ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی) همزمان با این جشنواره روز دوشنبه ۲۵تیرماه برگزار شد.

جشنواره چهاردهم
آیین اختتامیه و معرفی برگزیدگان چهاردهمین جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی کشور همزمان با برگزاری پنجمین همایش تخصصی تولید محتوا در روابط‌عمومی با هدف تبیین و بررسی جایگاه و اهمیت تولید محتوا در فعالیت‌های انتشاراتی، شنبه نهم شهریور ماه ۱۳۹۸ از سوی انجمن متخصصان روابط‌عمومی در مرکز همایش‌های سازمان مدیریت صنعتی برگزار شد.

در این مراسم که با حضور اساتید دانشگاه، مدیران و کارشناسان روابط‌عمومی دستگاه‌ها، سازمان‌ها و نهادهای بخش‌های دولتی و غیردولتی برگزار شد، دکتر سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، با موضوع نشر دیجیتال محمل ورود به همه انواع نشر همه‌رسانه‌ای و چندرسانه‌ای شدن نشر روابط‌عمومی‌ها، مهدی باقریان رییس انجمن متخصصان روابط‌عمومی با موضوع گریزناپذیری اعمال تغییرات در روند برگزاری جشنواره با نگاهی به آثار و محصولات روابط‌عمومی‌ها در چهاردهمین جشنواره ملی انتشارات، محمود مختاریان مدرس دانشگاه و رییس هیئت داوران چهاردهمین جشنواره با موضوع تایپوگرافی و کاربرد عملی آن در روابط‌عمومی با تاکید بر کتاب و پوستر، حسن بشیر استاد ارتباطات بین‌الملل دانشگاه امام صادق ع با موضوع تحلیل محتوا و نقش آن در برندسازی سازمان و مطالعه موردی نشریه پیام صادق و همچنین علی چراغ زاده مدرس دانشگاه با موضوع تاثیرات متقابل فرم و محتوا سخنرانی کردند که از نظر می‌گذارد:

سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با طرح این پرسش که آیا می‌توان به‌طور عام گفت که همه فناوری‌ها نسبت مساوی و خنثی با همه فرهنگ‌ها دارند تصریح کرد: باید بین فناوری‌ها تفکیک قایل شد چرا که برخی از فناوری‌ها را با تسامح می‌توان حایز بعد جهانی و عام گرایانه قلمداد کرد که چگونگی آن، ارتباطی با فرهنگ و تفاوت‌های فرهنگی ندارد.

وی برخی از فناوری‌ها را دارای موجودیت فرهنگی دانست و افزود: برخی فناوری‌ها که موجودیت فرهنگی دارند بدون توجه به ارزش‌های فرهنگی بومی، موجب تنش فرهنگی می‌شوند و همه فناوری‌های بزرگ نیازمند ملاحظات و پیوست فرهنگی هستند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه فناوری یک امر انسانی و ادامه ذهنیت‌های انسان است خاطرنشان ساخت: قوانین و مقررات، سواد فرهنگی فناورانه، تامین مقدمات مرتبط با اولویت‌های زندگی و مسیر زندگی اجتماعی از الزامات و پیوست‌های فرهنگی فناوری به‌شمار می‌روند.
دکتر عاملی در بخشی دیگر از سخنان خود به تبیین شرایط جدید روابط‌عمومی در پیوند ناگستنی با انواع نشر الکترونیک پرداخت و در این باره گفت: نشر الکترونیک بر بستر رقومی دیجیتال و توانایی خلق انواع تنوع‌های محتوا و طراحی الگوریتم پیوند یکی با یکی، یک با همه و همه با همه، مناسب با اولویت‌ها و تقاضاهای متفاوت، نمادی‌سازی و شخصی‌سازی محتوا را به همراه دارد.

وی با تاکید بر لزوم باز مهندسی فهم معرفت‌شناسانه و ظرفیت در پی افزوده شدن نشر الکترونیک و دو فضایی شدن نشر تصریح کرد: نشر دیجیتال عرصه ای برای ورود همه به انواع نشر و چند رسانه‌ای شدن محتواست و پاسخ منطقی صنعت نشر به فناوری‌های نوظهور اطلاعاتی و ارتباطی قلمداد می‌شود.
سیر تحول نشر الکترونیک و مدل‌های آن، نشر هوشمند الکترونیک، نشر معنایی الکترونیک، نشر تعاملی الکترونیک و نشر اطلاعاتی الکترونیک از دیگر محورهای سخنان دکتر عاملی بود که نقش روابط‌عمومی‌ها را در شرایط و فضای جدید، عمق بخشیدن بر فهم و اندیشه مخاطبان با زیبا خواندن توام با زیبا فهم شدن توصیف کرد.

مهدی باقریان از دیگر سخنرانان آیین اختتامیه چهاردهمین جشنواره و همچنین پنجمین همایش تولید محتوا در روابط‌عمومی بود که در سخنان خود با اشاره به اقدامات انجمن متخصصان روابط‌عمومی در زمینه ارتقای سطح علمی و کارکرد حرفه‌ای روابط‌عمومی‌ها اظهار داشت: در نظر گرفتن معیارها و شاخص‌های حرفه‌ای برای ارزیابی آثار شرکت‌کنندگان در بخش‌های رقابتی بر این مبنا بوده و هست که جانب انصاف رعایت شود و تغییرات سریع ملهم از رشد فناوری‌ها و ابزارهای ارتباطی، تغییر در معیارهای ارزیابی را لاجرم ساخته که در جشنواره چهاردهم شاهد آن بودیم.

ایجاد و بهره‌گیری از فرصت‌های آموزشی، ارایه مشاوره‌های حرفه‌ای به روابط‌عمومی‌ها، شناسایی و معرفی الگوهای برتر و برگزاری دوره‌های آموزشی منطبق با نیازهای روز روابط‌عمومی‌ها از دیگر اهداف انجمن متخصصان روابط‌عمومی در برگزاری جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی بود که باقریان به آن اشاره کرد.

رییس انجمن متخصصان روابط‌عمومی در خصوص اهمیت دریافت جایزه در روابط‌عمومی گفت: در جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی، چیزی که بیش از دریافت جایزه اهمیت دارد این است که “تلاش‌های ارزشمند شاغلان روابط‌عمومی” به رسمیت شناخته شود.

وی ایجاد فرصت‌های اطلاع‌رسانی برای برگزیدگان جشنواره را از نکات مهم حضور روابط‌عمومی‌ها در بخش رقابتی قلمداد کرد و در این باره اذعان داشت: روابط‌عمومی‌ها بخش بزرگی از سازمان‌ها را تشکیل می‌دهند و قطعا دریافت جایزه علاوه بر اینکه فرصت سنجش و ارزیابی و مقایسه آثار و محصولات آنها را فراهم می‌کند سبب ارتقای جایگاه و ارزش وجودی روابط‌عمومی‌ها در سطح سازمان و در منظر ذینفعان درون و برون سازمان نیز می‌شود.

باقریان افزود: گسترش و تقویت اعتبار، قدرت و شهرت سازمان از دیگر مزایای دریافت جایزه است و در این میان، بایسته است مدیران مجموعه ضمن در نظر گرفتن پاداش‌های مادی و معنوی به تقویت همدلی و تجلیل از تلاشگران و کارگزاران روابط‌عمومی خود نیز اهتمام ورزند.

رییس انجمن متخصصان روابط‌عمومی در تشریح نقاط ضعف و قوت روابط‌عمومی‌ها پس از بررسی آثار واصل شده به دبیرخانه چهاردهمین جشنواره، از فقدان برنامه‌ریزی در حوزه انتشارات، عدم استفاده مطلوب و مناسب از رسانه‌های دیجیتال و عدم تحلیل محتوای حرفه‌ای برای بررسی میزان اثربخشی پیام‌ها و محتوای تولیدی روابط‌عمومی‌ها خبر داد و خاطر نشان کرد: در گذشته اعتقاد بر این بود که محتوا، پادشاه است اما الان باید گفت محتوای چند رسانه‌ای، پادشاه است. بنابراین تولید و انتشار محصولات بصری جذاب مستلزم ورود به عصر “نمایش” محتواست و نباید صرفا به تولید و “بیان” نسخه‌های خبری سنتی بسنده کرد.

باقریان در ادامه با اشاره به اهمیت و ضروت تولید “محتوای چندرسانه‌ای”، گفت: اگر متون خبری ما یک تیتر قوی داشته باشد و به آن تصاویر جذاب هم اضافه شود؛ یک نمودار و مقداری آمار و عدد و فیلم و اینفوگرافی هم چاشنی‌اش بشود، قطعا محتوای خبری‌مان جذاب‌تر می‌شود؟

وی تصریح کرد: “خبر چندرسانه‌ای به میزان ۲۰۰ درصد بیشتر از نسخه‌های خبری سنتی که تنها دارای متن هستند، ارزش دارند.” این نتیجه تحقیقی است که سه روز پیش در وبینار Business Wire ارایه شد.

باقریان اظهار داشت: توجه داشته باشیم ملاک ما روابط‌عمومی‌ها در انتخاب یک ابزار، میزان تاثیرگذاری است. در واقع ما امروز یک خورجینی از ابزارهای کامل‌تر روابط‌عمومی در اختیار داریم که شامل رسانه‌های سنتی و دیجیتال است. منتهی بستگی به برنامه ارتباطی ما دارد و این که کدام یک از این ابزارها می‌توانند در تحقق اهداف آن برنامه ارتباطی، مفید و کمک‌رسان باشند.

وی بیان کرد: ارزیابی‌ها نشان می‌دهد بیشترین استفاده‌ای که روابط‌عمومی‌ها از اینترنت می‌کنند، اطلاع‌رسانی و بازنشر اخبار در فضای مجازی است. در واقع روابط‌عمومی‌ها به جز اطلاع‌رسانی به سایر کارکردهای فضای مجازی بویژه در حوزه‌های ارایه خدمت و ایجاد امکانات لازم برای تعامل با مخاطبان، توجه چندانی نشان نمی‌دهند.

رییس انجمن متخصصان روابط‌عمومی گفت: امروزه نه رسانه‌های سنتی و نه رسانه‌های اجتماعی، هیچ کدام‌شان به تنهایی حاکم مطلق نیستند و هیچ کدام‌شان به تنهایی برای ایجاد ارزش‌های روابط‌عمومی کافی نیستند و نمی‌توانند جوابگوی همه نیازهای شاغلان روابط‌عمومی باشند.

باقریان با بیان اینکه وجود محدودیت‌های متعدد در مسیر حرکت روابط‌عمومی‌ها واقعیتی غیرقابل انکار است، تلاش مضاعف روابط‌عمومی‌ها را برای تغییر نگرش سازمان و به فعلیت رسانیدن پتانسیل‌های بالقوه روابط‌عمومی‌ها با هدف خدمت هرچه بیشتر به مردم، خواستار شد.

محمود مختاریان مدرس دانشگاه با موضوع تایپوگرافی و کاربردهای آن در روابط‌عمومی با تاکید بر کتاب و پوستر از دیگر سخنرانان این همایش بود که ضمن اشاره به آثار فاخری از جمله کتاب‌های منتشر شده شرکت راه آهن و مس ایران گفت: با بررسی آثار روابط‌عمومی در بخش کتاب شاهد ارتقای مطلوب و بسیار بالایی در حوزه نشر کتاب توسط روابط‌عمومی‌های شرکت کننده بودیم که به نظر بنده برخی از آثار در کلاس جهانی و منطبق با استانداردهای بین‌المللی بود و جز آثار ماندگار تاریخ نشر کشور ایران به‌شمار می‌روند.

وی در تشریح هنر تایپوگرافی و کاربردهای آن در روابط‌عمومی اظهار داشت: خط نستعلیق، عروس خط‌های مشرق زمین توصیف می‌شود و پیوند خط و تصویر منجر به خلق محتوایی خلاقانه با قدرت انتقال سریع پیام خواهد شد.

عضو هیئت داوران چهاردهمین جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی‌های کشور با اشاره به حضور بیش از دوهزار متخصص ایرانی در عرصه سینمای انیمیشن جهان اظهار داشت: هنر ذاتی ایرانیان باعث شده سینمای کامیپوتری دراختیار ما قرار گیرد که نشان دهنده وجود ظرفیت‌های بالایی برای استفاده روابط‌عمومی، از تکنیک تایپوگرافی و تولید محتوا مبتنی بر پیوند خط و تصویر و برقراری ارتباط با زبان بصری است.

ارایه نمونه‌هایی از پوسترها و آثار برتر تایپوگرافی ایران و جهان از دیگر بخش‌هایی بود که استاد مختاریان ضمن در معرض دید قراردادن آنها به تبیین زوایا و یژگی‌های هر یک پرداخت.

تحلیل محتوا و نقش آن در برندسازی سازمان با مطالعه موردی نشریه پیام صادق عنوان سخنرانی دکتر حسن بشیر استاد ارتباطات بین‌الملل دانشگاه امام صادق علیه السلام بود که به ارایه آن پرداخت.

دکتر بشیر با تاکید بر نقش پژوهش در روابط‌عمومی‌ها و تحقق پیرامون اثربخشی محتوای تولید شده افزود: مخاطب‌شناسی و بررسی اثرات پیام‌ها بر مخاطبان، از ماموریت‌های اصلی روابط‌عمومی‌ها به‌شمار می‌رود که نیازمند اهتمام جدی و توجه ویژه به این بخش، بیش از هر زمانی احساس می‌شود.

وی با اعلام آمادگی کامل برای انتقال دانش و ارتقای سطح علمی روابط‌عمومی‌ها در این حوزه با همکاری انجمن متخصصان روابط‌عمومی به تبیین اهمیت تحلیل محتوا پرداخت و خاطر نشان کرد: چنانچه روابط‌عمومی‌ها تحقیق جدی و تحلیل محتوای حرفه‌ای نداشته باشند، قادر به ارایه نمایه‌ای کامل از برند و چهره سازمان نخواهند بود.

وی افزود: تولید محتوای مناسب، ارزیابی مداوم فعالیت‌ها، پاسخگویی مطلوب به شکایات، پیگیری مطالبات سازمان و مردم، ارایه گزارش مداوم از سازمان، تحلیل دائمی چهره سازمان، تحلیل دائمی رابطه مردم با سازمان، تحلیل ضعف‌ها و قوت‌های سازمان، و از همه مهم‌تر تحلیل آینده از اولویت‌های اصلی روابط‌عمومی‌ها با تکیه بر ساختار مطلوب راهبرد محتوا به‌شمار می‌رود.

دکتر بشیر با بیان اینکه تولید محتوا اساس کار سازمان است، اظهار داشت: محتوا، متن، چهره و برند سازمان و پل ارتباطی سازمان با مردم محسوب می‌شود که منعکس کننده شیوه مدیریت است.

استاد ارتباطات بین‌الملل دانشگاه امام صادق علیه‌السلام در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح عوامل موثر در تولید انواع محتوا پرداخت و رویکرد مدیریت، رویکرد روابط‌عمومی، بودجه و امکانات سازمان، گرایش و سلیقه مردم، شناخت و آموزش کافی، تنوع و دسترسی به وسایل تولید محتوا را از موثرترین عوامل تولید انواع محتوا قلمداد کرد.

دکتر حسن بشیر در تبیین مدل ساختار مطلوب راهبرد محتوا گفت: اصل محتوای مطلوب، جریان کار موثر، مدیریت راهبردی و ساختار مناسب از مولفه های اصلی ساختار مطلوب راهبرد محتواست.

وی با اشاره به اینکه شیوه پیام‌رسانی، مخاطبان مورد نظر و چگونگی ارایه نخستین بخش ساختار محتوای مطلوب است تصریح کرد: در جریان کار موثر ما باید نقش موثر وظایف و مسئولیت‌ها و ابزارهای لازم را در نظر داشته باشیم.

دکتر بشیر با اعتقاد به اینکه برنامه‌ریزی داده‌ها، ارتباطات و توزیع در زمره مقوله‌های مرتبط با بخش مدیریت راهبردی، محسوب می‌شود اظهار داشت: در ساختار مناسب برای راهبرد محتوا باید اولویت‌بندی، سازماندهی و قابلیت دسترسی را نیز لحاظ کنیم.

شایان ذکر است دکتر بشیر در ادامه سخنرانی خود به ارایه فعالیت‌ها و چگونگی اجرای تحلیل محتوای مجله خبری – اطلاع‌رسانی و فرهنگی پیام صادق دانشگاه امام صادق ع پرداخت و افزود: در این پژوهش تلاش شده است تا آنجا که ممکن است چهار شماره از نشریه پیام صادق به روش تحلیل محتوا و به عنوان الگویی برای سایر روابط‌عمومی‌ها مورد بررسی قرار گیرد.

وی با بیان اینکه اینگونه تحلیل ها می‌توانند عمیق‌تر و از جنبه‌های فراگیرتر انجام شوند تصریح کرد: آنچه که مهم بوده است بازنمایی آماری بخش کوچکی از فعالیت‌های دانشگاه در سال ۱۳۹۷ است که در نشریه پیام صادق تا آنجا که ممکن بود منعکس شده است.

لازم به ذکر است کتابچه تحلیل محتوای نشریه پیام صادق به صورت مکتوب در اختیار شرکت‌کنندگان حاضر در همایش قرار گرفت.

آخرین سخنران پنجمین همایش تولید محتوا در روابط‌عمومی استاد علی چراغ زاده بود که پیرامون تاثیرات متقابل فرم و محتوا سخنرانی کرد.

وی به عنوان آخرین سخنران این بخش به تشریح عناصر زیباشناسی و ویژگی‌های زیباشناختی در خلق آثار هنری به عنوان محتوایی منطبق بر فطرت انسان‌ها پرداخت و گفت: هنر، خلق آفرینش اثری است که به صورت عینی وجود ندارد اما در اصل عوامل و ابزارهای آن وجود داشته‌اند.

چراغ زاده، ذهن خلاق انسان و احساسات درونی او را در خلق محتوای مناسب، موثر دانست و به تشریح شیوه‌های خلاقانه برای تولید محتوای موثر و کاربردی پرداخت.

در چهاردهمین جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی به ۱۱ روابط‌عمومی برتر، دیپلم زرین افتخار اعطا شد.

دیپلم زرین افتخار چهاردهمین جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی به سید مصطفی میر لوحی مدیرکل روابط‌عمومی دانشگاه امام صادق علیه‌السلام، احسان بعیدی رئیس اداره ارتباطات سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان، حمید مختاری کرچگانی مدیر روابط‌عمومی شرکت مهندسی و ساختمان صنایع نفت، صادق سکری مدیرکل روابط‌عمومی شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران، مهدی احمدی رییس اداره روابط‌عمومی بانک مسکن، سعید معادی مشاور مدیر عامل و مدیر امور روابط‌عمومی و حوزه مدیریت بانک توسعه تعاون، ایرج ترابی مدیر روابط‌عمومی شرکت فولاد مبارکه اصفهان، مریم ذوالفقار پور مدیر روابط‌عمومی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان هرمزگان، سید قاسم بی نیاز رییس مرکز اطلاع‌رسانی و روابط‌عمومی وزارت راه و شهرسازی، مریم وحیدنیا مدیرکل روابط‌عمومی بانک پارسیان و محمدرضا بیدخام مدیرکل روابط‌عمومی و امور بین‌الملل شرکت مخابرات ایران اهدا شد.

همچنین در این مراسم، از غلامرضا اسکندری رئیس اداره روابط‌عمومی بانک سپه، کوروش سعیدی مدیر روابط‌عمومی بانک رفاه کارگران، حسین امامی رییس اداره روابط‌عمومی و بین‌الملل بانک توسعه صادرات ایران، علیرضا امیری مدیر روابط‌عمومی شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان، منصور فخاران مشاور و مدیرکل روابط‌عمومی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور، وحید رحمتی رودسری مدیرکل روابط‌عمومی و تشریفات بین‌الملل سازمان بنادر و دریانوردی ج.ا.ا، محمد ایرانمنش مدیر روابط‌عمومی و امور بین‌الملل شرکت معدنی و صنعتی گل گهر سیرجان، محمدرضا رجب پور مدیر روابط‌عمومی و خدمات مجتمع مس سرچشمه، مجید خرمی مدیر کل روابط‌عمومی و امور بین‌الملل شهرداری مشهد و رضا براتی مدیر روابط‌عمومی شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به عنوان برگزیدگان چهاردهمین جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی تجلیل بعمل آمد.

همچنین کارگاه‌های آموزشی “روابط‌عمومی و رویکردهای نوین در تولید محتوا”، (سیدشهاب سیدمحسنی) “مدیریت رسانه‌های اجتماعی” (حسین امامی) و “مدیریت رویدادها در روابط‌عمومی” (قربانعلی تنگ شیر) برگزار شد.

رییس هیات داوران: مهدی باقریان
هیات داوران: محمود مختاریان استاد روزنامه نگاری، عطاء الله ابطحی رسانه‌نگار و استاد دانشگاه، امیر مسعود مظاهری عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی، احمد یحیایی ایله ای مدرس روابط عمومی و ارتباطات، حسین امامی رییس انجمن متخصصان روابط عمومی، سیدشهاب سیدمحسنی نویسنده و مدرس روابط عمومی، هادی کمرئی عضو هیات مدیره انجمن متخصصان روابط عمومی، حامدرضا اسماعیلی عضو هیات مدیره انجمن متخصصان روابط عمومی، علی فروزفر نویسنده و مدرس روابط عمومی و تبلیغات و قربانعلی تنگ شیر عضو هیات مدیره انجمن متخصصان روابط عمومی

جشنواره پانزدهم
مراسم اختتامیه پانزدهمین جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی با حضور معاون مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اساتید و صاحب‌نظران حوزه ارتباطات و جمعی از مدیران و کارشناسان روابط‌عمومی‌های سازمان‌ها و نهادهای دولتی و غیردولتی از سوی انجمن متخصصان روابط‌عمومی سوم دی‌ماه ۱۳۹۹در مرکز همایش‌های بین‌المللی سازمان مدیریت صنعتی برگزار شد.

در این مراسم که با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و دستورالعمل‌های ستاد ملی مبارزه با کرونا به انجام رسید، مهدی باقریان دبیر کل جشنواره و عضو هیئت مدیره انجمن متخصصان روابط‌عمومی‌، حسین امامی رییس انجمن متخصصان روابط‌عمومی و محمد خدادی معاون مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی سخنرانی کردند و در ادامه از روابط‌عمومی‌های برتر و برگزیده هیئت داوران پانزدهمین جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی‌ها با اهدای لوح تقدیر و تندیس وِیژه جشنواره، تقدیر شد.

دبیرکل جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی در جمع مدیران و کارشناسان روابط‌عمومی‌های حاضر در مراسم اختتامیه پانزدهمین جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی پیرامون موضوعاتی نظیر غلبه وجه آموزشی جشنواره، تقویت بینه علمی و حرفه‌ای روابط‌عمومی‌ها، توسعه نوآوری‌ها با توجه به شیوع بیماری کرونا و تاثیرات آن بر عملکرد روابط‌عمومی‌ها و همچنین پیرامون “سایه‌روشن‌های جشنواره پانزدهم” مطالبی عنوان کردند و سپس به تشریح ملاک‌ها و شیوه‌های ارزیابی و ارایه توصیه‌هایی برای بهبود و ارتقای سطح کمی و کیفی فعالیت‌های انتشاراتی روابط‌عمومی‌ها پرداخت.

مهدی باقریان ضمن برشمردن ملاک‌ها و شاخص‌های ارزیابی آثار روابط‌عمومی‌ها اظهار داشت: شورای عالی سیاستگزاری جشنواره با ارزیابی شاخص‌ها و معیارهای انتخاب آثار برتر، همه ساله نسبت به باز تعریف شاخص‌ها منطبق با تحولات روز به گسترش حوزه ارتباطات و فناوری‌های اطلاعاتی، تلاش می‌کند تا اهداف و رسالت‌هایی که انجمن متخصصان از برگزاری جشنواره در پی آن است به شکل موثرتر و عادلانه‌تری محقق شود.

وی در مورد بازنگری محورهای جشنواره و همچنین بازنگری شاخص‌های ارزیابی مطابق با تحولات روز از یک سو و از سوی دیگر با در نظرآوردن مشارکت و پیشنهادهای دست‌اندرکاران و کارگزاران روابط‌عمومی گفت: در جشنواره شانزدهم شاهد افزوده شدن بخش‌های رقابتی دیگری از جمله ارزیابی “تیتر” به عنوان ویترین خبر به پیشنهاد همکاران روابط‌عمومی شرکت کننده در جشنواره هستیم که این مورد به‌اضافه موارد دیگر در تدوین فراخوان شانزدهمین جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی که در سال ۱۴۰۰ برگزار می‌شود، مطمح‌نظر قرار می‌گیرد.

دبیرکل جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی‌، محتوا را اطلاعات ارایه شده در خصوص هر یک از آثار عنوان کرد و با بیان اینکه محتوا فقط شامل متن نیست اظهار داشت: محتوای خوب شامل متن، تصویر، صوت و ویدئوی مرتبط با هر اثر است و در قالب جذاب تولید و انتشار می‌یابد.

باقریان مهم‌ترین شاخص‌های محتوایی را منطبق با اهداف بخش رقابتی بودن، میزان پوشش مطالب و بروز بودن، مرتبط بودن محتوا و صحت آن، موردنیاز بودن محتوای تولید شده، غنی بودن محتوای ارایه شده، خروجی موثر و دارای ارزش افزوده به همراه ارایه کامل مستندات و نمونه‌کارها، برشمرد و در تشریح شاخص‌های دیداری و بصری اظهار داشت: شاخص‌های دیداری و بصری همان ظاهر و بسته‌بندی یک اثر است و متاسفانه یکی از ضعف‌های اصلی ارایه آثار به جشنواره، عدم توجه به بسته‌بندی و ارایه مناسب آثار و ارایه بی‌قاعده محتوا به دبیرخانه جشنواره است که احیانا منجر به خارج شدن اطلاعات مفید از دید داوران می‌شود.

وی با اشاره به روند بررسی آثار واصل شده به دبیرخانه جشنواره، به فرایند ارزیابی و مراحل آن پرداخت و در این باره گفت: در مرحله اول، خودارزیابی با گونه‌شناسی آثار توسط روابط‌عمومی‌های متقاضی صورت می‌گیرد و در مرحله دوم با ارایه مشاوره به‌ روابط‌عمومی‌ها شاهد اصلاح و بهبود روند تدوین و ارایه آثار و استانداردسازی در قالب‌های مشخص و طبق مقررات جشنواره هستیم و در مرحله سوم پس از ارزیابی اجمالی، سنجش آثار برای ورود به مرحله داوری آغاز می‌شود.

وی با بیان اینکه در مرحله داوری اولیه، آثار منتخب برای ارزیابی تفصیلی به مرحله بعد می‌روند و در این قسمت بخشی از آثار نیز از گردونه رقابت خارج می‌شوند خاطرنشان ساخت: در مرحله چهارم آثاری که با توجه به شاخص‌های محتوایی و شاخص‌های دیداری (الگوی تدوین آثار جشنواره) موفق به ورود به مرحله رقابت اصلی می‌شوند، برای انتخاب و ارزیابی به داوران مربوطه ارجاع و آثار برگزیده در اختیار کمیته داوری متشکل از چهار نفر قرار گرفته و در مرحله پنجم، کمیته نهایی داوری، رتبه‌های برتر، شایسته‌تقدیرها، کارشناسان برتر و حایز دریافت دیپلم زرین افتخار را بر اساس قوانین و مقررارت جشنواره و امتیازات به‌دست آمده معرفی می‌کند.

دبیرکل جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی‌ بر ضرورت مستندسازی حرفه‌ای‌تر و نحوه مطلوب ارایه آثار تاکید کرد و با بیان اینکه در جشنواره پانزدهم رشد کمی و کیفی آثار در برخی از بخش‌ها به چشم می‌خورد، تصریح کرد: در این جشنواره بخش‌های مهجوری مانند برنامه‌ریزی، تحلیل محتوا و پژوهش‌های ارتباطی … وجود دارد که بعد از ۱۵سال هنوز مورد توجه جدی قرار نگرفته است.

دبیرکل جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی در ادامه، نگرانی هئیت داوران را از عدم توجه و اهتمام لازم از سوی روابط‌عمومی‌ها برای پیاده‌سازی الگوی «کار برنامه‌ای» اعلام کرد و گفت: روابط‌عمومی‌ها باید زمان مناسبی را به برنامه‌ریزی اختصاص دهند. عملکرد مناسب روابط‌عمومی‌ها در بخش انتشارات مستلزم برنامه‌ریزی خوب است.

وی همچنین گفت: هیئت داوران توجه دست‌اندرکاران روابط‌عمومی را به پژوهش که جوهره واقعی و اصلی فعالیت‌های روابط‌عمومی است جلب می‌کند و خواستار اهتمام بیشتر و افزایش مهارت‌های علمی و همچنین استانداردسازی و توسعه ‌رویکردهای ارتباطی پژوهشی به عرصه‌ها و حوزه‌های جدید روابط‌عمومی می‌باشد.

دبیرکل جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی بر ضرورت استمرار برنامه‌های آموزشی با توجه به نیازهای جدید، توجه به بخش “صفحه با خوانندگان” در نشریات داخلی، توسعه رویکردهای ارتباطی‌پژوهشی و لزوم ارسال آثار به شیوه استاندارد و قاعده‌مند تاکید کرد و در مورد بخش “صفحه با خوانندگان” گفت: متاسفانه در این بخش و چند بخش دیگر مانند “برنامه‌ریزی” شاهد انتخاب هیچ روابط‌عمومی برتر نبودیم که البته ضعف در این بخش به محدودیت‌های موجود در سازمان‌ها نیز هم مرتبط است اما به هر دلیل فقدان بخشی که باید زبان گویای کارکنان و مخاطبان باشد، فلسفه وجودی نشریات درون‌سازمانی را زیر سئوال می‌برد.

باقریان، یکسان‌انگاری نظرسنجی، تحلیل محتوا، پژوهش‌های ارتباطی و تحقیقاتی سازمانی را از نقاط ضعف حوزه تحلیل محتوا و پژوهش‌های ارتباطی روابط‌عمومی‌ها دانست و ارسال موارد بی‌ربط و بریده جراید به عنوان کار پژوهشی منجر به نزول و سقوط جایگاه تحقیق و پژوهش در عرصه هنرهشتم می‌شود.

وی مهم‌ترین نقاط ضعف آثار ارسالی روابط‌عمومی‌ها در بخش اینفوگرافیک را، عدم توجه به ارکان و عناصر اینفوگرافیک، عدم انطباق محتوایی با هویت و چرایی موسسه، عدم توجه به نیاز و به‌روز بودن سوژه‌های انتخابی و همچنین کپی‌برداری و استفاده از قالب‌های آماده برشمرد.

تاثیرات کرونا بر فعالیت روابط‌عمومی‌ها و نقش ارزنده روابط‌عمومی‌ها بویژه در بخش اطلاع‌رسانی موثر و موثق، از دیگر محورهای سخنرانی باقریان در مراسم اختتامیه جشنواره پانزدهم بود که در این باره گفت: قطعا هر رویدادی، چالش‌های ارتباطی جدید و خاص خود را پدید می‌آورد و یکی از بهترین، مهم‌ترین و درست‌ترین واکنش‌های روابط‌عمومی به این رویدادها و چالش‌ها، اشتراک‌گذاری صحیح اطلاعات در همه ابعاد آن از جمله دانسته‌ها، مجهولات و اقدامات صورت گرفته برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه نجات جان انسان و تقلیل آثار سوء آن است.

دبیرکل جشنواره در ادامه اشاره خود به موضوع کرونا و بحران اعتماد در بین مخاطبان تاکید کرد: اگر روابط‌عمومی‌ها حجم زیاد اطلاعات را مدیریت کنند و اخبار صحیح در اختیار مردم قرار دهند، نقش مهمی در فرآیند اعتمادسازی و جلوگیری از شیوع شایعات ایفا می‌کنند.

وی تصریح کرد: مدیریت حجم زیاد اطلاعات به‌شرطی که شناسایی راه‌کار مناسب را آسان ‌کند، احتمال پیروی مردم از توصیه‌‎های بهداشتی را افزایش می‌‏دهد.

وی با بیان اینکه حجم زیاد اطلاعات راجع به یک مسئله، شناسایی راه‌کار مناسب را دشوار می‌سازد، بر نقش ارزنده و موثر روابط‌عمومی‌ها در کاهش اختلال اجتماعی، اطلاع‌رسانی صحیح و اعتمادآفرینی در مردم برای رعایت توصیه‌های نهادهای سلامت‌محور و در نهایت کاهش شایعات تاکید کرد.

دبیرکل جشنواره ملی انتشارت روابط‌عمومی با بیان اینکه مقایسه آثار روابط‌عمومی‌ها با دوره‌های قبل، حاکی از رشد کمی و کیفی در برخی از بخش‌هاست، استمرار و تسری آموزش‌های علمی و کاربردی، آموزش‌های کارگاهی و کارگاه‌های آموزشی نیروی انسانی واحدهای روابط‌عمومی را در رشد و ارتقای سطح علمی و حرفه‌ای روابط‌عمومی‌ها موثر دانست.

باقریان در بخشی از فراز پایانی سخنان خود با تاکید مجدد بر نقش آموزشی انجمن متخصصان روابط‌عمومی‌ تصریح کرد: همه تلاش‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی‌ ایران طی پانزده سال گذشته، معطوف به ارتقای سطح کیفی تولیدات انتشارات روابط‌عمومی‌ها بوده است.

دبیرکل جشنواره در پایان با تاکید بر استمرار و تسری آموزش‌های علمی و کاربردی در این حوزه، خواستار استفاده بیشتر روابط‌عمومی‌ها از توانمندی‌های حرفه‌ای و کارشناسی انجمن متخصصان روابط‌عمومی و خدمات مشاوره‌ای و علمی کارشناسان و استادان حوزه روابط‌عمومی و علوم ارتباطات شد.

دکتر حسین امامی رییس انجمن متخصصان روابط‌عمومی در این مراسم پیرامون موضوع “انتشارات در عصر دیجیتال” و تاثیرات شیوع کرونا بر فعالیت‌های روابط‌عمومی سخنرانی کرد و در مورد آثار ارسالی به جشنواره در بخش‌های مربوط به روابط‌عمومی الکترونیک نیز به ارایه آرا و نظرات داوارن پرداخت.

رییس انجمن متخصصان روابط‌عمومی با بیان اینکه امروزه نشر نوین با بازاریابی محتوا به‌هم تنیده شده‌اند و این سرمایه بزرگ را برای همه مردم امکان‌پذیر کرده است گفت: بی دلیل نیست که می‌گویند محتوا پادشاه است و انتشار آن ملکه ؛ چرا که در عصر شبکه‌های اجتماعی که بشر به سمت تعاملات آنلاین از طریق رسانه‌های نوین تمایل پیدا کرده است، برخی از صنایع نیز ناگزیر مجبور شدند خود را با آن تطابق بدهند، از جمله حوزه انتشارات.

وی با اشاره به اینکه محتوای امروزی فقط متن نیست و آن‌چه در این دوران اهمیت پیدا کرده است محتوای مولتی مدیاست. تصریح کرد: محتواهایی شامل عکس، فیلم، تصویر و گرافیک و انیمیشن و صدا و متن که می‌تواند از ابزارها و پلتفرم‌های مختلف رسانه‌های اجتماعی منتشر یا بازنشر شود.

دکتر امامی نشر اجتماعی را انتشار محتوا در فضای شبکه و رسانه‌های اجتماعی دانست و در این باره گفت: انتشار محتوا در وبلاگ، ویکی، میکروبلاگی مانند توییتر و پلتفرم‌های دیگری همچون یوتیوب، اینستاگرام و غیره همه جزیی از نشر اجتماعی هستند.

وی افزود: اجتماعی بودن آن اشاره به بستر رسانه‌های اجتماعی دارد. چون ویژگی اصلی این رسانه‌ها، مشارکت در تولیدمحتواست.همچنین امکان به اشتراک‌گذاری محتوا و هم‌چنین نظردهی و کامنت گذاشتن را دارد و نکته جالب‌تر آنکه مزیتی برای نشر اجتماعی نسبت به نشر وبی این است که محتوا در نشر اجتماعی قابلیت بازنشر دارد اما محتوای وب‌سایت به این‌گونه نیست. یعنی از طریق نشر ویروسی از طریق مشترکان صفحه خود می‌توانید یک مطلب را تا هزاران بار در دید دیگران قرار دهید.

رییس انجمن متخصصان روابط‌عمومی با اعتقاد به اینکه دیگر دوره وقت گذاشتن برای به‌روزرسانی تک تک رسانه‌های اجتماعی و شبکه‌های اجتماعی گذشته است تصریح کرد: ابزارهایی آمده‌اند که بتواند همه پیام‌ها در رسانه‌های اجتماعی خود را در یک مکان مشاهده کنید. در هر زمان آن را به‌روزرسانی کرده ولی سیستم را طوری تنظیم و برنامه‌ریزی کنید که در بهترین زمان منتشر کند. از این‌رو با اصطلاح «انتشارات یکپارچه» مواجهیم یعنی از یک سیستم تمام پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی را برای انتشار محتوا مدیریت کنیم.

امامی با تاکید بر اینکه هر شبکه و رسانه اجتماعی را باید بر اساس استراتژی و کارکرد خاص خود مدنظر قرار داد خاطرنشان ساخت: ضرورت ندارد یک پست که برای اینستاگرام منتشر شود الزاما در توییتر بیاید و بالعکس. چرا که کارکرد و مخاطبان هر پلتفرم متفاوت است. مخاطب اینستاگرام از شما انتظار ندارد که مدام خبرهای‌تان را در آنجا منتشر کنید کسی که خبرهای شما را دنبال می‌کند قطعا تمایل داشته باشد یا می‌رود سراغ توییتر و یا کانال تلگرامی شما.

وی با بیان اینکه باید روابط‌عمومی سازمان‌ها نسبت به سلسله مراتب تولید و تایید کننده محتوا در شبکه‌ها ورسانه‌های اجتماعی حساس باشند، در تشریح نشر موبایلی و نشر اجتماعی گفت: ما در زندگی روزمره به تلفن هوشمند و تبلت بیش از حد وابسته شده‌ایم و نیازمند محتوای دیجیتال از طریق این ابزارها هستیم. لذا ساخت محتوا که برای نمایش در سیستم عامل‌هایی همچون اندروید و آی او اس و همچنین ویندوز قابل توجه و بااهمیت است.

وی افزود: نشر موبایلی تاکیدش بر دو حوزه کلی است. تولید محتوا برای اپلیکیشن‌های موبایلی مانند اسنپ فود، اسنپ و حتی بازی‌های موبایلی و دوم اپلیکیشن‌های پیام‌رسان فوری مانند وات‌سآپ و تلگرام .بنابراین برخی از محتواها از طریق صاحبان این اپ‌ها تولید می‌شود عمدتا بر پایه چند رسانه‌ای و مولتی مدیاست.

دکتر امامی با اشاره به اینکه برندها و روابط‌عمومی‌ها برای ارتباط‌گیری با مخاطبان خود بهتر است دارای استراتژی مرتبط با به هدف سازمانی یا هدف شرکت خود باشند تصریح کرد: اگر سازمانی بخواهد صرفا دسترسی سهل‌تر به مخاطبان خود برای اطلاع‌رسانی برنامه‌هایش داشته باشد می‌تواند از نشر اجتماعی بهره بگیرد ولی اگر سازمانی در پی هدفی بزرگ‌تر از دسترسی است می‌تواند استراتژی ارتباطات یکپارچه را به‌کار گیرد. از تمام ابزارها و رسانه‌های در اختیار خود از چاپی گرفته تا نشر وبی و نشر الکترونیک و نشر موبایلی و نشر اجتماعی همه را بسته به نوع مخاطبان و توزیع گسترده محصولات خود به‌کار گیرد.

رییس انجمن متخصصان روابط‌عمومی ایران در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در پانزدهمین جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی، فراگیری کرونا، دورکاری سازمان‌ها و افت قابل ملاحظه فعالیت برخی از سازمان‌ها و دستگاه‌ها را رقم زد گفت: کرونا موجب تغییراتی در جشنواره ملی انتشارات شده است و ما هم سعی کردیم به طور کامل برگزاری، جمع‌آوری آثار و مستندات به صورت مکتوب را تبدیل به شیوه الکترونیک کنیم و از شرکت‌کنندگان بخواهیم از ارسال آثار چاپی اکیدا خودداری کنند و راه‌های ارتباطی الکترونیک و دیجیتال را در اختیارشان گذاشتیم.

دکتر امامی در بخش دیگری از سخنان خود،کارهای”برنامه‌ای” و تحقیقات “مخاطب شناسی و مخاطب‌سنجی” برای امر انتشارات را مورد تاکید قرار داد و خاطرنشان ساخت: باید در نظر داشته باشیم که یک محصول انتشاراتی مانند مولتی‌مدیا و یا یک نشریه سازمانی یا پوستر و غیره چقدر مفید و اثربخش برای مخاطبانش بوده است و چه “بازخوردهایی” از آنها دریافت کرده‌اند.

تحلیل هزینه- فایده، از جمله موضوعات دیگری بود که دکتر امامی ضمن تشریح آن، خواستار توجه بیشتر روابط‌عمومی‌ها به این مسئله شد.

محمد خدادی معاون مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزیر فرهنگ و رشاد اسلامی نیز در جمع مدیران و کارشناسان روابط‌عمومی حاضر در مراسم اختتامیه پانزدهمین جشنواره ملی انتشارات کشور با بیان اینکه روابط‌عمومی‌ها در دوران بحران دانش و مهارت، نقش اساسی در تولید محتوا دارند گفت: روابط‌عمومی‌ها، نمایندگان افکارعمومی و همکار رسانه‌ها هستند ونباید شبکه‌های پیام‌رسان اجتماعی را رقیب خود قلمداد کنند.

وی با اشاره به اینکه امروزه شهروندان نیز در تولید و انتشار پیام از طریق شبکه‌های پیام‌رسان وارد عرصه اطلاع‌رسانی شده‌اند از روابط‌عمومی‌ها خواست برای حضور موثر در دوره‌ای که با بحران دانش و مهارت مواجه هستیم، با به‌روزرسانی و پرهیز از شیوه‌های سنتی، در حوزه تولید محتوا تلاش بیشتری کنند.

او در این باره گفت: امروز به تعداد انسان‌های روی کره زمین خبرنگار داریم که به جمع‌آوری، پردازش و انتشار اطلاعات می‌پردازند و باید از خود بپرسیم که تفاوت ما با شهروندان چیست و اگر نباشیم چه اتفاقی رخ خواهد داد و اصولا در زمانه‌ای که بشر برای زنده بودن به اکسیژن و ارتباط نیاز دارد، اگر روابط‌عمومی وجود نداشته باشد شاهد چه تاثیری بر جریان ارتباط و اطلاع‌رسانی خواهیم بود؟

خدادی با اعتقاد به اینکه سازمان‌ها و نهادها نمی‌توانند با مردم ارتباط نداشته باشند چرا که به‌راحتی حذف خواهند شد گفت: بسیاری از مدیران راس هرم سازمان‌ها به‌کار رسانه‌ای مشغولند به‌عنوان مثال روسای جمهور کشورها و وزرا قبل از رفتن به محل کار از طریق پیام گذاشتن در توئیتر و فیسبوک و سایر پیام‌رسان‌ها کار رسانه‌ای انجام می‌دهند و خود را بی‌نیاز به روابط‌عمومی و کار رسانه‌ای می‌بییند.

وی با بیان اینکه دوران انحصار اطلاعات تمام شده است با طرح این پرسش خطاب به روابط‌عمومی گفت: باید پرسید که به‌عنوان روابط‌عمومی چه حرفی برای گفتن داریم تا مخاطبان به پیام ما توجه کنند و توسط شهروندانی که به منابع اطلاعتی بی‌شماری دسترسی دارند از میان حجم انبوه پیام‌ها و اطلاعات به پیام‌های روابط‌عمومی نهادها و دستگاه‌ها گوش فرا دهند؟

معاون مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر ضرورت به‌روزرسانی مهارت‌های حرفه‌ای ناشی از گسترش تحولات روزافزون خاطر نشان ساخت: هیچ رسانه‌ای جای رسانه‌ای دیگر را نمی‌گیرد و بهتر است روابط‌عمومی‌ها در کنار وب‌سایت‌ها و درگاه‌های ارتباطی خود که بیشتر حایز رویکردهای تبلیغی است، اطلاع‌رسانی‌های مورد نیاز خود را از طریق رسانه‌ها به انجام رسانند.

خدادی با اشاره به اینکه روابط‌عمومی‌ها می‌توانند از رسانه‌ها بخواهند که سازمان آنها را نقد کنند و به‌عنوان نمایندگان افکارعمومی به تحلیل و بررسی عملکرد سازمان‌ها بپردازند اظهار داشت: انتقادها اگر صحیح بود که باید زمینه اصلاح آن توسط روابط‌عمومی‌ها با انعکاس به‌موقع به مدیران سازمان‌ها فراهم شود و اگر انتقاد ناشی از کمبود اطلاعات و ناآگاهی‌ها بود توسط روابط‌عمومی شفاف‌سازی و آگاهی‌بخشی صورت پذیرد.

وی با تاکید بر ضرورت حذف اطلاع‌رسانی گزارش عملکرد سازمان‌ها گفت: هر سازمانی موظف به انجام فعالیت‌هایی است و ارایه آن در قالب گزارش به مردم، مخاطب چندانی ندارد چرا که دوران دنیای هواداری به پایان رسیده و باید مخاطب را شریک و دارای سهم و نقش در نظر آوریم و از خود بپرسیم اصولا مخاطب چرا باید مارا انتخاب کند و ببیند؟

مخاطب‌شناسی مبتنی بر اصل تقاضاشناسی از دیگر محورهای سخنان معاون مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزیر فرهنگ ارشاد اسلامی در مراسم اختتامیه پانزدهمین جشنواره ملی انتشارت روابط‌عمومی‌ بود که در این باره گفت: ما باید همراه خبر و اطلاعات ارسالی به‌سوی مخاطبان همراه شویم و خبرمان را دنبال کنیم تا ببینیم آیا خبرمان خوانده شده و یا اینکه در میان حجم انبوه اطلاعات در دسترس مخاطب گم شده است؟

خدادی خطاب به مدیران و کارشناسان روابط‌عمومی حاضر در مراسم گفت: وب‌سایت‌های شما رویکرد تبلیغی دارد و منطبق با نیاز جامعه نیست چرا که منجر به محدودسازی اطلاعات می‌شوید و اطلاعات موردنیاز جامعه را در اختیار افکار عمومی قرار نمی‌دهید.

وی افزود: نباید صرفا به وب‌سایت‌های خود اتکا کنید؛ بلکه رسانه‌ها را نیز در کنار خود و همراه خود ببینید و همراه با سایر رسانه‌های جمعی با همبستگی و همدلی و هم‌افزایی، مکمل حلقه‌های ارتباطی و نیازهای جامعه باشید.

محمد خدادی با اعتقاد به اینکه روابط‌عمومی‌ها با ساده‌نویسی، کوتاه‌نویسی، ارایه اطلاعات مقایسه‌ای و دسته‌بندی شده، موفق‌تر خواهند بود اذعان داشت: تمایز موضوع، تنوع در نگارش و تنوع در عرضه و انتشار اطلاعات، در زمره گام‌های اصلی برای موفقیت در چرخه نظام اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی‌ها به‌شمار می‌رود.

دیپلم زرین افتخار پانزدهمین جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی به عباس خالدنژاد مدیر روابط‌عمومی سندیکای شرکت‌های تولیدکننده برق، احسان‌اله بعیدی رییس اداره ارتباطات سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان و حاج احمد فامیل‌دردشتی مدیرعامل انجمن خیریه بهداشتی و درمانی حضرت ابوالفضل (علیه السلام) اهدا شد.

در این جشنواره از شاکر خفایی رییس روابط‌عمومی شرکت پالایش نفت تهران، محمدحسین نعمت‌پور مدیر روابط‌عمومی شهرداری سرخ رود، علی ارجمند لاری رئیس روابط‌عمومی و امور بین‌الملل مجتمع جهان فولاد سیرجان، سعیدکوچک زاده کارشناس روابط‌عمومی شرکت فولاد اکسین خوزستان، رسول نعمتی مدیر روابط‌عمومی و سیده نادره رخشان معاون اداره روابط‌عمومی اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان کرمانشاه در دو سطح ملی و استانی تجلیل بعمل آمد.

پانزدهمین جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی در ۱۰بخش ادبیات (مستندسازی – داستان‌سرایی)، برنامه انتشاراتی، انتشارات اصلی (کتاب – نشریه داخلی – بروشور- ویژه نامه)، هنرهای تجسمی/ بصری (پوستر – اینفوگرافی – عکس- کاریکاتور)، رسانه‌های دیداری و شنیداری (فیلم‌های مستند- تیزر- کلیپ- انیمیشن- موشن‌گرافیک- برنامه‌های ویدیوئی کوتاه)، رسانه‌های دیجیتالی (وبسایت- مولتی‌مدیا- شبکه‌ها و رسانه‌های اجتماعی)، تبلیغات (تبلیغات مکتوب شامل تبلیغات در مطبوعات و رپرتاژآگهی)، تحلیل محتوا (تحلیل محتوای رسانه‌های درون و برون‌سازمانی)، کارشناس برتر انتشارات روابط‌عمومی و نحوه ارائه آثار در دو قالب چاپی و الکترونیکی برگزار شد.

همچنین در این دوره از جشنواره، دو بخش ویژه «ویروس کرونا» و «حمایت از انتشار آثار علمی در حوزه روابط‌عمومی» در نظر گرفته شده که آثار برگزیده و مرتبط با موضوعات مذکور مورد تجلیل قرار گرفتند.

داوری آثار پانزدهمین جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی‌ را محمود مختاریان، امیرمسعود مظاهری، احمد یحیایی‌ایله‌ای، حسین امامی، سیدشهاب سیدمحسنی، سعید معادی، علی فروزفر، قربانعلی تنگ‌شیر، مریم سلیمی، بهزاد خورشیدی، پرویز آزموده و مهدی باقریان برعهده داشتند.

جشنواره ملی انتشارات روابط عمومی‌توانسته، ۱۷۸۶ اثر را از روابط‌عمومی‌ها به خود جلب کند.

همچنین در پانزدهمین جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی به سه روابط‌عمومی‌ برتر، دیپلم افتخار اعطا شد.

در این جشنواره علاوه بر اعطای جوایز روابط‌عمومی‌ها در دو سطح استانی و ملی، از کارشناسان برتر انتشارات روابط‌عمومی‌ نیز تجلیل بعمل آمد.

پانزدهمین جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی‌ با هدف آشنایی با اصول و استانداردهای نشرالکترونیک و مکتوب در روابط‌عمومی و ارائه آثار و تجارب موفق، توسعه و ارتقای سطح توانمندی‌ها و مهارت‌های مدیران و کارشناسان روابط‌عمومی در حوزه فعالیت‌های انتشاراتی و فرهنگ‌سازی مناسب و تکریم و معرفی نخبگان و الگوهای برتر در حوزه انتشارات برگزار شد.

رییس هیات داوران: مهدی باقریان
هیات داوران: محمود مختاریان استاد روزنامه نگاری، مریم سلیمی پژوهشگر ارتباطات، بهزاد خورشیدی هنرمند گرافیست، امیر مسعود مظاهری عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی، احمد یحیایی ایله ای مدرس روابط عمومی و ارتباطات، حسین امامی رییس انجمن متخصصان روابط عمومی، سیدشهاب سیدمحسنی نویسنده و مدرس روابط عمومی، هادی کمرئی عضو هیات مدیره انجمن متخصصان روابط عمومی، حامدرضا اسماعیلی عضو هیات مدیره انجمن متخصصان روابط عمومی، علی فروزفر نویسنده و مدرس روابط عمومی و تبلیغات و قربانعلی تنگ شیر عضو هیات مدیره انجمن متخصصان روابط عمومی و پرویز آزموده هنرمند طراح.

جشنواره شانزدهم
شانزدهمین جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی در ۱۱ بخش زیر در سال ۱۴۰۰ برگزار می‌شود:
۱) ادبیات
۱-۱- مستندسازی: گردآوری، تدوین، پردازش، تصحیح، به‌روزرسانی و نگهداری داده‌ها و اطلاعات (مانند مستندسازی فرایندها، تجارب، پروژه‌ها، سوابق، رویدادها، عملکرد سازمان و…)

۱-۲- داستان‌سرایی: داستان‌ها عامل تعامل و انتقال پیام‌هی تاثیرگذار هستند و به برقراری ارتباط بهتر نیز کمک می‌کنند. تحقیقات نشان می‌دهد ارتباطات عاطفی از جمله داستان‌سرایی در سال‌های اخیر از نظر اهمیت و حجم به‌طرز چشمگیری افزایش یافته است.
همچنین روابط‌عمومی‌ها از داستان‌گویی برای برقراری ارتباط با کارمندان، مخاطبان، همکاران، رسانه‌ها و سایر ذینفعان استفاده می‌کنند. داستان‌های خوب و تاثیرگذار می‌توانند علاوه بر ایجاد رابطه‌ای صمیمی و محکم بین پیام‌ و مخاطبان‌، دیدگاه‌های آنها را تحت تاثیر قرار داده و تغییر دهند؛ مانند: داستان‌گویی بصری، داستان‌گویی دیتا، داستان‌گویی دیجیتالی، داستان‌گویی تجاری، داستان‌گویی برند، داستان‌گویی محتوا، داستان‌گویی سازمانی، داستان‌گویی تبلیغاتی، داستان‌گویی چندرسانه‌ای و …

۲) برنامه انتشاراتی
این جایزه به روابط‌عمومی‌هایی که بهترین برنامه انتشاراتی را طی سال گذشته برای بخش‌های مختلف انتشارات انتشارات تدوین و مستندات لازم را ارائه نمایند، اعطا می‌گردد.
تبصره۱: برنامه انتشاراتی شامل اهداف و ضرورت‌ها، عملیات اجرایی و برآورد اعتبار در برنامه و همچنین ارزیابی پیش‌بینی شود.

۳) انتشارات اصلی (چاپی و الکترونیکی)
۳-۱- کتاب
۳-۲- نشریه داخلی: در این بخش آثار ارسالی در هشت شاخه: (۱) سرمقاله، (۲) مقاله، (۳) گزارش، (۴) خبر، (۵) صفحه خوانندگان، (۶) مصاحبه (۷) تیتر و (۸) صفحه‌آرایی به صورت جداگانه مورد ارزیابی داوران قرار می‌گیرد.

تبصره۲: چیزی تحت عنوان “نشریه برتر” در دستور کار جشنواره قرار ندارد. به همین دلیل ارسال کامل نشریه بدون تفکیک بخش‌های مورد نظر به معنای عدم شرکت در جشنواره است و آثار ارسالی از فرایند ارزیابی کنار گذاشته می‌شود.

۳-۳- بروشور و کاتالوگ
۳-۴- ویژه‌نامه

۴) هنرهای تجسمی/ بصری
۴-۱ – پوستر
۴-۲ – اینفوگرافی
۴-۳ – عکس
۴-۴ – کاریکاتور

۵) رسانه‌های دیداری و شنیداری
۵-۱- فیلم‌های مستند
۵-۲ – تیزر
۵-۳- کلیپ
۵-۴ – انیمیشن
۵-۵- موشن‌گرافیک
تبصره۳: هر شرکت‌کننده می‌تواند برای این بخش حداکثر یک اثر ارسال کند.

۶) رسانه‌های دیجیتالی
۶-۱ – وبسایت
۶-۲- مولتی‌مدیا
۶-۳- شبکه‌ها و رسانه‌های اجتماعی

۷) تبلیغات مکتوب (شامل تبلیغات در مطبوعات و رپرتاژآگهی در دو حوزه مکتوب و دیجیتال)
۸) تحلیل محتوا (تحلیل محتوای رسانه‌های درون و برون‌سازمانی)
۹) کارشناس برتر انتشارات روابط‌عمومی

در این بخش، کارشناسان فعال در حوزه انتشارات، آثار و مستندات خود را به شکل حقیقی یا حقوقی برای ارزیابی به دبیرخانه جشنواره ارائه خواهند نمود تا از میان آنها فعالان برتر این حوزه انتخاب و معرفی شوند.
تبصره۴: در این بخش ارسال سوابق همراه با مستندات (آخرین حکم کارگزینی– حکم انتصاب یا نامه تایید به عنوان کارشناس انتشارات، آثار علمی در قالب کتاب، نشریه و مقاله و… – دوره‌های آموزشی – لوح‌ها و جوایز دریافتی- سمت‌ها- فعالیت‌های خلاقانه و… ) در قالب یک فایل منسجم الزامی است.

۱۰) نحوه ارائه آثار
در بخش “نحوه ارائه آثار”، شرکت‌کنندگانی که بهترین دسته‌بندی و ارائه آثار را به دبیرخانه جشنواره داشته باشند انتخاب و مورد تقدیر قرار می‌گیرند. جمع‌آوری، جمع‌بندی، آراستگی و مستندسازی یکی از وظایف اصلی روابط‌عمومی‌ها در همه بخش‌هاست.

۱) بخش ویژه
– در راستای حمایت از آثار خلاق و بدیع در حوزه روابط‌عمومی، هیئت داوران شانزدهمین جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی، دیپلم افتخار را به بهترین ایده و اثر فاخر اهدا می‌کند.
– هیئت داوران از بین آثار ارسالی، تندیس و جایزه برگزیده جشنواره را به سه اثر انتشاراتی با مضمون و موضوع “فرهنگ‌سازی و مقابله با بیماری همه‌گیر کرونا” در حوزه روابط‌عمومی اهدا می‌کند.

جوایز
نفرات برگزیده شش بخش (رتبه اول): دیپلم افتخار
نفرات برگزیده هر بخش: تندیس/ لوح سپاس
تقدیر از نفرات دوم و سوم: لوح سپاس

مقررات
مقررات عمومی
۱- جشنواره در دو بخش ملی و استانی برگزار شده و همه روابط‌عمومی‌ها در بخش‌های دولتی و خصوصی می‌توانند در آن شرکت نمایند.
۲- روابط‌عمومی‌ها باید آثارشان را در بخش‌های اعلام شده، به‌طور جداگانه انتخاب و برای ارزیابی ارسال نمایند. فهرست تفکیکی آثار و بخش‌های یازده‌گانه جشنواره (همراه با تعیین زیرمحورهای آن) باید دقیقا در “نامه ارسال آثار و کاربرگ‌های ثبت‌نام” ذکر شود؛ در غیر این صورت مطلقاً پذیرفته نمی‌شود. در واقع آثار ارایه شده باید دارای کاربرگ ثبت‌نام، عنوان‌بندی و فهرست شرکت در بخش‌های مختلف جشنواره و همچنین فیش پرداخت هزینه شرکت در جشنواره و داوری باشد.
۳- مسئولیت اصالت و صحت آثار ارسالی به عهده شرکت‌کنندگان است. در صورت نقض آن، ارسال کننده مسئول بوده و هیچ‌گونه مسئولیتی متوجه دبیرخانه جشنواره نخواهد بود.
۴- هیچ یک از آثار و اسناد ارسالی بازگردانده نخواهد شد و حق بهره‌برداری از این آثار برای انجمن متخصصان روابط‌عمومی محفوظ است.
۵- تکمیل کاربرگ ثبت‌نام و ارسال آثار به منزله قبول شرایط و مقررات جشنواره است.
۶- تصمیم‌گیری در خصوص موارد پیش‌بینی نشده و اعلام نشده بر عهده دبیرخانه جشنواره است.

مقررات خاص
۱- همه آثار تولیدی انتشاراتی روابط‌عمومی‌ها در قالب‌های چاپی و الکترونیکی در بخش‌های یازده‌گانه جشنواره مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌گیرند.
۲- هر شرکت‌کننده می‌تواند برای هر رشته و بخش حداکثر دو اثر ارسال کند.
۳- هر شرکت‌کننده می‌تواند برای بخش “رسانه‌های دیداری و شنیداری” حداکثر یک اثر ارسال کند.
۴- هر شرکت‌کننده می‌تواند برای بخش‌های هشت‌گانه “نشریه داخلی” (سرمقاله، مقاله، گزارش، خبر، صفحه خوانندگان، مصاحبه، تیتر، صفحه‌آرایی) حداکثر دو اثر ارسال نماید.
روابط‌عمومی‌ها باید آثارشان را در هشت بخش اعلام شده، به‌طور جداگانه انتخاب و برای ارزیابی به دبیرخانه جشنواره ارسال نمایند. مجددا تاکید می‌شود هیچ نشریه‌ای خارج از قالب مذکور و به‌طور کلی و به عنوان “نشریه برتر” مورد ارزیابی قرار نمی‌گیرد.
۵- به علت فراوانی آثار و محدودیت زمانی، فرمت‌های متفرقه یا فایل‌های دارای اشکال و خارج از مقررات اعلام شده، در مرحله انتخاب آثار، شرکت داده نخواهند شد.
۶- فقط آثاری که از سال ۱۳۹۹تاکنون تولید شده‌اند مورد بررسی و ارزیابی قرار خواهند گرفت.
۷- با توجه به شیوع بیماری همه‌گیر کرونا، ارسال آثار و مستندات مربوطه در تمامی بخش‌ها به صورت فایل الکترونیکی الزامی است.