iranian Association of Public Relations Specialists

انجمن متخصصان روابط عمومی

انجمن متخصصان

روابط عمومی

IAPRS

روابط‌عمومی‌ها در سال ۱۴۰۱: از فرازوفرود تا چالش‌های نوين

مهدی باقریان
رییس انجمن متخصصان روابط‌عمومی


سال ۱۴۰۱، سالي پر فرازونشيب براي روابط‌عمومي‌ها در ايران بود. از يك سو، با فروكش‌كردن موج كرونا و برداشته‌شدن محدوديت‌هاي بهداشتي، روابط‌عمومي‌ها توانستند به فعاليت‌هاي ميداني خود بازگردند و با برگزاري انواع همايش‌ها، جشنواره‌ها، نمايشگاه‌ها و ساير رويدادهاي تركيبي، حضور خود را در جامعه پررنگ‌تر كنند. اين امر، فرصتي مغتنم براي روابط‌عمومي‌ها بود تا با ارتباط مستقيم با مخاطبان خود، پيام‌هاي سازمان و شركت خود را به طور مؤثرتر منتقل كنند. البته روابط‌عمومي‌هاي سازمان‌هاي دولتي و خصوصي در هنگام شيوع بيماري كرونا، نقش مهمي در اطلاع‌رساني به مردم در مورد ماهيت بيماري، راه‌هاي پيشگيري و درمان آن ايفا كردند. آنها همچنين با ايجاد پويش‌هاي مختلف اطلاع‌رساني و تبليغاتي، به افزايش آگاهي مردم در مورد بيماري كرونا كمك كردند.

از سوي ديگر، با توجه ‌به شرايط خاص كشور، موضوعاتي نظير مديريت بحران و لزوم ايجاد اعتمادسازي بين مسئولين و مردم در دستور كار روابط‌عمومي‌ها قرار گرفت. در شرايط بحران، معمولاً روابط‌عمومي‌ها نقش مهمي در اطلاع‌رساني دقيق و به‌موقع به مردم ايفا مي‌كنند. آنها با استفاده از ابزارها و فن‌هاي مختلف ارتباطي و با توجه ‌به اختيارات محدودي كه دارند، مي‌توانند اطلاعات صحيح و شفاف را به مردم ارايه دهند و از انتشار شايعات و اطلاعات نادرست جلوگيري كنند. علاوه بر اين، روابط‌عمومي‌ها بايد به ايجاد اعتماد بين مسئولين و مردم كمك كنند. اين كار البته مستلزم شفافيت در ارتباطات، پاسخگويي به خواسته‌ها و سؤالات مردم، خلق فضاي گفتگو و جلب مشاركت آنها در تصميم‌گيري‌هاست.

همچنين، تحولات شگرف در حوزه فناوري‌هاي نوين ارتباطي، از جمله ظهور ابزارهاي هوش مصنوعي مولد، خودكارسازي و شخصي‌سازي، فضاي كاري روابط‌عمومي‌ها را به طور بنيادين تغيير داد. اين تحولات، فرصت‌هاي جديدي را براي روابط‌عمومي‌ها ايجاد كرد، اما استفاده از آنها نيز چالش‌هايي را به همراه دارد. براي رفع اين چالش‌ها، لازم است كه آموزش‌هاي لازم در مورد هوش مصنوعي و كاربرد آن در روابط‌عمومي، براي روابط‌عمومي‌ها ارايه شود. اين آموزش‌ها بايد شامل مفاهيم پايه هوش مصنوعي، انواع ابزارهاي هوش مصنوعي مولد براي توليد ايده و محتوا و نحوه استفاده از اين ابزارها باشد.

علاوه بر اين، توليد محتواي اثربخش، همواره يكي از مهم‌ترين نيازهاي روابط‌عمومي‌ها براي توسعه نظام ارتباطي و اطلاع‌رساني مؤثر سازمان‌ها با مخاطبان است. در همين راستا، كتاب حاضر كه به‌واقع مستندسازي كارنامه فعاليتي دانش روابط‌عمومي محسوب مي‌شود، از بخش‌هاي مختلفي تشكيل شده است. اين بخش‌ها شامل سخنراني‌هاي منتخب، گفتگوها، پژوهش‌ها، مقاله‌ها و ديدگاه‌ها، رويدادهاي مهم سال، تازه‌هاي نشر در ايران و جهان و مباحث متنوعي از اهميت و كاركرد علم و حرفه روابط‌عمومي است.

در نهايت، سعي شده است محتواي كتاب حاضر از ميان برخي از مهم‌ترين مباحث علمي و كاربردي توليد شده در سال ۱۴۰۱ انتخاب و ارايه گردد تا ضمن وقايع‌نگاري اين حوزه، بتواند مورداستفاده مديران و كارشناسان روابط‌عمومي در كشور نيز قرار گيرد.

مقدمه کتاب سال روابط‌عمومی‌۱۴۰۱
ناشر: انجمن متخصصان روابط‌عمومی

 

 

برچسب ها
دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *