iranian Association of Public Relations Specialists

انجمن متخصصان روابط عمومی

انجمن متخصصان

روابط عمومی

IAPRS

روابط عمومی و شناخت جامعه پیرامونی

بهزاد خورشیدی – قرن بیست و یکم را عصر ارتباطات و دنیای مدیا نام نهاده اند؛ عصری که در گستره خبری جهش چشمگیر و پرشتابی داشته است.


با نگاهی به فلسفه و ماهیت شکل‌گیری رسانه‌های گروهی در جوامع مختلف، بی تردید جنبه اطلاع‌رسانی و نیز پل ارتباطی بودن بین سیستم‌ها و دستگاه‌های دولتی و بخش خصوصی وجه غالب بوده است. در حقیقت این نقش و جایگاه، انتظار مخاطب از رسانه‌های گروهی بوده و هست و سایر کارکردهای رسانه‌ها از جمله آموزش و سرگرمی به‌عنوان بخش جنبی محتوا در نظر گرفته می‌شد. انسان امروزی نمی‌تواند در برابر حوادث، اتفاقات و رخداد‌های جهانی بی تفاوت باشد چرا که می‌داند هر رویدادی حتی در دورترین مناطق جهان نسبت به موقعیت مکانی اش می‌تواند به‌طور غیر مستقیم یا مستقیم در زندگی او تاثیر گذار باشد.

 به این ترتیب انسان امروزی برای ادامه زندگی و موفقیت، نیازمند کسب اطلاعات از جهان پیرامون خود است. در این فرایند ارتباطی سنتی مهم‌ترین منابع جمع آوری اطلاعات از طریق ارتباط رسانه‌ها با روابط عمومی دستگاه‌ها و تجزیه و تحلیل داده‌ها به منظور پاسخگویی به مخاطبان و افکار عمومی بوده است. در حقیقت یک ارتباط دو سویه و تعاملی میان رسانه و روابط عمومی برقرار بوده تا به انتظارات افکار عمومی پاسخ داده شود و بالطبع، جامعه نیز با علم بر صداقت و صراحت و صحت مطالب بیان شده در رسانه‌های گروهی رسمی، افکار، اندیشه‌ها، رفتار و کنش‌ها و واکنش‌های خود را نسبت به همه امور اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و… شکل می بخشید.

درحقیقت رسانه‌های گروهی اعم از دیداری، شنیداری و نوشتاری برای بخش اعظم جامعه حجت تلقی می شدند. اما در سال‌های اخیر با ورود ابزارهای نوین و توسعه تکنولوژی‌های ارتباطی، نسل پیشین رسانه‌های گروهی و به عبارتی (سنی) کارکرد خبری و اطلاع رسانی خود را از دست داده‌اند. امروزه مخاطب منتظر انتشار اخبار از منابع و ابزارهای ارتباطی قدیمی از جمله رادیو، تلویزیون و مطبوعات نمی‌نشیند چون هر آنچه می‌خواهد در سریعترین و کوتاه ترین زمان از طریق رسانه‌های مجازی و ابزارهای در اختیار از جمله تلفن همراه و یا رایانه دریافت می‌کنند


از این رو نقش روابط عمومی بیش از هر زمان دیگر از اهمیت استراتژیک تری برخوردار می شود. چرا می گوییم استراتژی، چرا که باید برای رسیدن به این هدف با نقشه راه دقیق و مدون تری نسبت به گذشته گام برداشت! در واقع روابط عمومی به عنوان یک علم داراي اصول منطقی، نظریه، الگـو و معرفـت شناسـی بوده و از قدرت پیش بینی نتایج و ظرفیت بسیار بالا براي سازماندهی روابط اجتماعی و بهبود عملکرد سازمان هاي اجتماعی برخوردار است. این توانمنـدي زمـانی قابلیـت بروز بیشتري را می یابد که نظام هاي حاکم بر جامعه از یک نظام باز تبعیت کننـد، در این صورت، توان و قدرت عمل روابط عمومی به حداکثر می رسد و به تعالی بخشیدن روابط اجتماعی کمک می نماید.

سینما رسانه ای مهم برای جهانی مدرن


از پیدایش صنعت سینما بیش از یکصدسال می گذرد و اگر در روزگاری نه چندان دور برای دیدن یک فیلم حتما باید به سالن سینما می رفتیم امروزه با گسترش تکنولوژی و رسانه های مجازی، سینما در تلفن همراه مخاطبان هم نفوذ پیدا کرده است. در واقع با پیشرفت تکنولوژی دوره مراحل مقدماتی به پایان رسید و به چشم انداز گسترده ای از دستاوردهای فیلم و سینما دست پیدا کردیم. تکنولوژی پیشرفته و پیشروی در آن، عناصر متوالی از زیبایی شناختی را به فیلم‌های سینمایی اضافه کرد به گونه‌ای که ابزاری همیشگی برای فیلم‌سازان شد. در حقیقت با گسترده شدن فناوری جنبه‌های زیبایی شناختی فیلم مطرح شد.

مخاطب شناسی


با علم به این که به نسبت پیشرفت رسانه مدیا در یک دهه گذشته در جهان آگاهی یافته ایم به پرسشی بزرگ نیز می رسیم که چرا با این همه گستردگی و پیشرفت در صنعت دیجیتال و حتی قابل دسترس بودن آن ولی همچنان اغلب مدیران کارخانه‌ها، موسسه ها و شرکت های دولتی و خصوصی، به امر مخاطب شناسی عصرمدرن کم اطلاع و حتی در برخی موارد ناآگاه هستند. قطع به یقین امروزه کارکارد معرفی وتبلیغات نسبت به یک دهه گذشته تغییرات وسیع و گسترده ای کرده است. از این رو نباید همچنان برای معرفی و تبلیغ با ساز و کار عقب مانده پنجاه سال گذشته عمل کرد. یک مدیر کاربلد برای موفقیت در پیشبرد اهداف از پیش تعیین شده نیاز به یک مشاور و مدیر روابط‌عمومی آگاه به امر رسانه مدرن و مدیا دارد.


اینگونه نباشد که ابزارمان دیجیتال و مدرن باشد ولی تفکرمان همچنان بدوی و آماتوری!


کار را باید به کاردان سپرد و جور دیگر بایدنگریست!


در جمع‌بندی این دوره از آثار ارسالی مدیران روابط عمومی کارخانه ها، موسسه ها و شرکت ها و…! در امر تولید محتوای مدیا که شامل فیلم های کوتاه مستند، تیزر، کلیپ، انیمیشن، موشن گرافیک و…! به یک نکته حائز اهمیت می رسیم که متاسفانه در این دوره هم با انبوهی از آثار ضعیف، تکراری و حتی نازل مواجه شدیم.

گفت و گوهای بی تاثیر، تصاویر شتابزده و تکراری، موسیقی های که اغلب آرشیوی از تِرک های آشنا هستند و به نوعی دِموهایی که از فرط تکرار دیگر شنیدنی هم نیستند! انیمیشن ها و موشن گرافی هایی که گویی دانشجویان سال اول دانشکده کار کرده اند، عاری از تکنیک موجز و خام دستانه. جالب تر آنکه برخی از دوستان از نمونه تیزر (که آن هم استاندارد زمان بندی و یا تایمینگ را رعایت نکرده اند، زمان مفید یک تیزر استاندارد، 16و30و59ثانیه است ) در بخش کلیپ و فیلم های کوتاه هم ارسال کرده اند.


البته لازم به ذکر است که خوشبختانه در آثار ارسالی از چند موسسه و شرکت و…!


با آثاری استاندارد و درخور توجه نیز مواجه شده ایم که حتی در فرم و محتوا هم بسیار درخشان و بدیع بوده اند. در واقع یکی از اهداف مهم جشنواره ملی انتشارات روابط عمومی ارتقا سطح کیفی تولیدکنندگان آثار تولیدمحتوا و بصری همکاران روابط عمومی در سراسر کشور است و امیدوارنه به آینده چشم دوخته ایم.

برچسب ها
دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *