iranian Association of Public Relations Specialists

انجمن متخصصان روابط عمومی

انجمن متخصصان

روابط عمومی

IAPRS

گزارش پانزدهمین جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی

اشاره
شبكه اطلاع رساني روابط‌عمومي ايران (شارا)|| مراسم اختتاميه پانزدهمين جشنواره ملي انتشارات روابط‌عمومي با حضور معاون مطبوعاتي و اطلاع‌رساني وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، اساتيد و صاحب‌نظران حوزه ارتباطات و جمعي از مديران و كارشناسان روابط‌عمومي‌هاي سازمان‌ها و نهادهاي دولتي و غيردولتي از سوي انجمن متخصصان روابط‌عمومي سوم دي‌ماه 1399در مركز همايش‌هاي بين‌المللي سازمان مديريت صنعتي برگزار شد.

به گزارش شبكه اطلاع‌رساني روابط عمومي (شارا)، در اين مراسم كه با رعايت شيوه نامه‌هاي بهداشتي  و دستورالعمل‌هاي ستاد ملي مبارزه با كرونا به انجام رسيد، مهدي باقريان دبير كل جشنواره و عضو هيئت مديره انجمن متخصصان روابط عمومي، حسين امامي رييس انجمن متخصصان روابط‌عمومي و محمد خدادي معاون مطبوعاتي و اطلاع‌رساني وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامي سخنراني كردند و  در ادامه  از روابط‌عمومي‌هاي برتر و برگزيده هيئت داوران پانزدهمين جشنواره ملي انتشارات روابط‌عمومي‌ها با اهداي لوح تقدير و تنديس وِيژه جشنواره، تقدير شد.

پانزدهمين جشنواره ملي انتشارات روابط‌عمومي در 10بخش ادبيات (مستندسازي – داستان‌سرايي)، برنامه انتشاراتي، انتشارات اصلي (كتاب – نشريه داخلي – بروشور- ويژه نامه)، هنرهاي تجسمي/ بصري (پوستر – اينفوگرافي – عكس- كاريكاتور)، رسانه‌هاي ديداري و شنيداري (فيلم‌هاي مستند- تيزر- كليپ- انيميشن- موشن‌گرافيك- برنامه‌هاي ويديوئي كوتاه)، رسانه‌هاي ديجيتالي (وبسايت- مولتي‌مديا- شبكه‌ها و رسانه‌هاي اجتماعي)، تبليغات (تبليغات مكتوب شامل تبليغات در مطبوعات و رپرتاژآگهي)، تحليل محتوا (تحليل محتواي رسانه‌هاي درون و برون‌سازماني)، كارشناس برتر انتشارات روابط‌عمومي و نحوه ارائه آثار در دو قالب چاپي و الكترونيكي برگزار شد.

همچنين در اين دوره از جشنواره، دو بخش ويژه «ويروس كرونا» و «حمايت از انتشار آثار علمي در حوزه روابط‌عمومي» در نظر گرفته شده كه آثار برگزيده و مرتبط با موضوعات مذكور مورد تجليل قرار گرفتند.

داوري آثار پانزدهمين جشنواره ملي انتشارات روابط عمومي را محمود مختاريان، اميرمسعود مظاهري، احمد يحيايي‌ايله‌اي، حسين امامي، سيدشهاب سيدمحسني، سعید معادی، علي فروزفر، قربانعلي تنگ‌شير، مريم سليمي، بهزاد خورشيدي، پرويز آزموده و مهدي باقريان برعهده داشتند.

جشنواره ملي انتشارات روابط عمومي توانسته، 1786 اثر را از روابط عمومي ها به خود جلب كند.

همچنين در پانزدهمين جشنواره ملي انتشارات روابط‌عمومي به سه روابط عمومي برتر، ديپلم افتخار اعطا شد.

در اين جشنواره علاوه بر اعطاي جوايز روابط عمومي ها در دو سطح استاني و ملي، از كارشناسان برتر انتشارات روابط عمومي نيز تجليل بعمل آمد.

پانزدهمين جشنواره ملي انتشارات روابط عمومي با هدف آشنايي با اصول و استانداردهاي نشرالكترونيك و مكتوب در روابط‌عمومي و ارائه آثار و تجارب موفق، توسعه و ارتقاي سطح توانمندي‌ها و مهارت‌هاي مديران و كارشناسان روابط‌عمومي در حوزه فعاليت‌هاي انتشاراتي و فرهنگ‌سازي مناسب و تكريم و معرفي نخبگان و الگوهاي برتر در حوزه انتشارات برگزار شد.

دبيركل پانزدهمين جشنواره ملي انتشارت روابط عمومي ها:
رويكردآموزشي وجه غالب جشنواره ملي انتشارات است

دبيركل جشنواره ملي انتشارات روابط‌عمومي در جمع مديران و كارشناسان روابط‌عمومي‌هاي حاضر در مراسم اختتاميه پانزدهمين جشنواره ملي انتشارات روابط‌عمومي پيرامون موضوعاتي نظير غلبه وجه آموزشي جشنواره، تقويت بينه علمي و حرفه‌اي روابط‌عمومي‌ها، توسعه نوآوري‌ها با توجه به شيوع بيماري كرونا و تاثيرات آن بر عملكرد روابط‌عمومي‌ها و همچنين پيرامون “سايه‌روشن‌هاي جشنواره پانزدهم” مطالبي عنوان كردند و سپس به تشريح ملاك‌ها و شيوه‌هاي ارزيابي و ارايه توصيه‌هايي براي بهبود و ارتقاي سطح كمي و كيفي فعاليت‌هاي انتشاراتي روابط‌عمومي‌ها پرداخت.

مهدي باقريان ضمن برشمردن ملاك‌ها و شاخص‌هاي ارزيابي آثار روابط‌عمومي‌ها اظهار داشت: شوراي عالي سياستگزاري جشنواره با ارزيابي شاخص‌ها و معيارهاي انتخاب آثار برتر، همه ساله نسبت به باز تعريف شاخص‌ها منطبق با تحولات روز به گسترش حوزه ارتباطات و فناوري‌هاي اطلاعاتي، تلاش مي‌كند تا اهداف و رسالت‌هايي كه انجمن متخصصان از برگزاري جشنواره در پي آن است به شكل موثرتر و عادلانه‌تري محقق شود.

وي در مورد بازنگري محورهاي جشنواره و همچنين بازنگري شاخص‌هاي ارزيابي مطابق با تحولات روز از يك سو و از سوي ديگر با در نظرآوردن مشاركت و پيشنهادهاي دست اندركاران و كارگزاران روابط‌عمومي گفت: در جشنواره شانزدهم شاهد افزوده شدن بخش‌هاي رقابتي ديگري از جمله ارزيابي “تيتر” به عنوان ويترين خبر به پيشنهاد همكاران روابط‌عمومي شركت كننده در جشنواره هستيم كه اين مورد به‌اضافه موارد ديگر در تدوين فراخوان شانزدهمين جشنواره ملي انتشارات روابط‌عمومي كه در سال 1400 برگزار مي‌شود، مطمح‌نظر قرار مي‌گيرد.

دبيركل جشنواره ملي انتشارات روابط‌عمومي‌، محتوا را اطلاعات ارايه شده در خصوص هر يك از آثار عنوان كرد و با بيان اينكه محتوا فقط شامل متن نيست اظهار داشت: محتواي خوب شامل متن، تصوير، صوت و ويدئوي مرتبط با هر اثر است و در قالب جذاب توليد و انتشار مي‌يابد.

باقريان مهم‌ترين شاخص‌هاي محتوايي را منطبق با اهداف بخش رقابتي بودن، ميزان پوشش مطالب و بروز بودن، مرتبط بودن محتوا و صحت آن، موردنياز بودن محتواي توليد شده، غني بودن محتواي ارايه شده، خروجي موثر و داراي ارزش افزوده به همراه ارايه كامل مستندات و نمونه‌كارها، برشمرد و در تشريح شاخص‌هاي ديداري و بصري اظهار داشت: شاخص‌هاي ديداري و بصري همان ظاهر و بسته‌بندي يك اثر است و متاسفانه يكي از ضعف‌هاي اصلي ارايه آثار به جشنواره، عدم توجه به بسته‌بندي و ارايه مناسب آثار و ارايه بي‌قاعده محتوا به دبيرخانه جشنواره است كه احيانا منجر به خارج شدن اطلاعات مفيد از ديد داوران مي‌شود.

وي با اشاره به روند بررسي آثار واصل شده به دبيرخانه جشنواره، به فرايند ارزيابي و مراحل آن پرداخت و در اين باره گفت: در مرحله اول، خودارزيابي با گونه‌شناسي آثار توسط روابط‌عمومي‌هاي متقاضي صورت مي‌گيرد و در مرحله دوم با ارايه مشاوره به‌ روابط‌عمومي‌ها شاهد اصلاح و بهبود روند تدوين و ارايه آثار و استانداردسازي در قالب‌هاي مشخص و طبق مقررات جشنواره هستيم و در مرحله سوم پس از ارزيابي اجمالي، سنجش آثار براي ورود به مرحله داوري آغاز مي‌شود.

وي با بيان اينكه در مرحله داوري اوليه، آثار منتخب براي ارزيابي تفصيلي به مرحله بعد مي‌روند و در اين قسمت بخشي از آثار نيز از گردونه رقابت خارج مي‌شوند خاطرنشان ساخت: در مرحله چهارم آثاري كه با توجه به شاخص‌هاي محتوايي و شاخص‌هاي ديداري (الگوي تدوين آثار جشنواره) موفق به ورود به مرحله رقابت اصلي مي‌شوند، براي انتخاب و ارزيابي به داوران مربوطه ارجاع و آثار برگزيده در اختيار كميته داوري متشكل از چهار نفر قرار گرفته و در مرحله پنجم، كميته نهايي داوري، رتبه‌هاي برتر، شايسته‌تقديرها، كارشناسان برتر و حايز دريافت ديپلم زرين افتخار را بر اساس قوانين و مقررارت جشنواره و امتيازات به‌دست آمده معرفي مي‌كند.

دبيركل جشنواره ملي انتشارات روابط‌عمومي‌ بر ضرورت مستندسازي حرفه‌اي‌تر و نحوه مطلوب ارايه آثار تاكيد كرد و با بيان اينكه در جشنواره پانزدهم رشد كمي و كيفي آثار در برخي از بخش‌ها به چشم مي‌خورد، تصريح كرد: در اين جشنواره بخش‌هاي مهجوري مانند برنامه‌ريزي، تحليل محتوا و پژوهش‌هاي ارتباطي … وجود دارد كه بعد از 15سال هنوز مورد توجه جدي قرار نگرفته است.

دبيركل جشنواره ملي انتشارات روابط‌عمومي در ادامه، نگراني هئيت داوران را از عدم توجه و اهتمام لازم از سوي روابط‌عمومي‌ها براي پياده‌سازي الگوي «كار برنامه‌اي» اعلام كرد و گفت: روابط‌عمومي‌ها بايد زمان مناسبي را به برنامه‌ريزي اختصاص دهند. عملكرد مناسب روابط‌عمومي‌ها در بخش انتشارات مستلزم برنامه‌ريزي خوب است.

وي همچنين گفت: هيئت داوران توجه دست‌اندركاران روابط‌عمومي را به پژوهش كه جوهره واقعي و اصلي فعاليت‌هاي روابط‌عمومي است جلب مي‌كند و خواستار اهتمام بيشتر و افزايش مهارت‌هاي علمي و همچنين استانداردسازي و توسعه ‌رويكردهاي ارتباطي پژوهشي به عرصه‌ها و حوزه‌هاي جديد روابط‌عمومي مي‌باشد.

دبيركل جشنواره ملي انتشارات روابط‌عمومي بر ضرورت استمرار برنامه‌هاي آموزشي با توجه به نيازهاي جديد، توجه به بخش “صفحه با خوانندگان” در نشريات داخلي، توسعه رويكردهاي ارتباطي‌پژوهشي و لزوم ارسال آثار به شيوه استاندارد و قاعده‌مند تاكيد كرد و در مورد بخش “صفحه با خوانندگان” گفت: متاسفانه در اين بخش و چند بخش ديگر مانند “برنامه‌ريزي” شاهد انتخاب هيچ روابط‌عمومي برتر نبوديم كه البته ضعف در اين بخش به محدوديت‌هاي موجود در سازمان‌ها نيز هم مرتبط است اما به هر دليل فقدان بخشي كه بايد زبان گوياي كاركنان و مخاطبان باشد، فلسفه وجودي نشريات درون‌سازماني را زير سئوال مي‌برد.

باقريان، يكسان‌انگاري نظرسنجي، تحليل محتوا، پژوهش‌هاي ارتباطي و تحقيقاتي سازماني را از نقاط ضعف حوزه تحليل محتوا و پژوهش‌هاي ارتباطي روابط‌عمومي‌ها دانست و ارسال موارد بي‌ربط و بريده جرايد به عنوان كار پژوهشي منجر به نزول و سقوط جايگاه تحقيق و پژوهش در عرصه هنرهشتم مي‌شود.

وي مهم‌ترين نقاط ضعف آثار ارسالي روابط‌عمومي‌ها در بخش اينفوگرافيك را، عدم توجه به اركان و عناصر اينفوگرافيك، عدم انطباق محتوايي با هويت و چرايي موسسه، عدم توجه به نياز و به‌روز بودن سوژه‌هاي انتخابي و همچنين كپي‌برداري و استفاده از قالب‌هاي آماده برشمرد.

تاثيرات كرونا بر فعاليت روابط‌عمومي‌ها و نقش ارزنده روابط‌عمومي‌ها بويژه در بخش اطلاع‌رساني موثر و موثق، از ديگر محورهاي سخنراني باقريان در مراسم اختتاميه جشنواره پانزدهم بود كه در اين باره گفت: قطعا هر رويدادي، چالش‌هاي ارتباطي جديد و خاص خود را پديد مي‌آورد و يكي از بهترين، مهم‌ترين و درست‌ترين واكنش‌هاي روابط‌عمومي به اين رويدادها و چالش‌ها، اشتراك‌گذاري صحيح اطلاعات در همه ابعاد آن از جمله دانسته‌ها، مجهولات و اقدامات صورت گرفته براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه نجات جان انسان و تقليل آثار سوء آن است.

دبيركل جشنواره در ادامه اشاره خود به موضوع كرونا و بحران اعتماد در بين مخاطبان تاكيد كرد: اگر روابط‌عمومي‌ها حجم زياد اطلاعات را مديريت كنند و اخبار صحيح در اختيار مردم قرار دهند، نقش مهمي در فرآيند اعتمادسازي و جلوگيري از شيوع شايعات ايفا مي‌كنند.

وي تصريح كرد: مديريت حجم زياد اطلاعات به‌شرطي كه شناسايي راه‌كار مناسب را آسان ‌كند، احتمال پيروي مردم از توصيه‌‎هاي بهداشتي را افزايش مي‌‏دهد.

وي با بيان اينكه حجم زياد اطلاعات راجع به يك مسئله، شناسايي راه‌كار مناسب را دشوار مي‌سازد، بر نقش ارزنده و موثر روابط‌عمومي‌ها در كاهش اختلال اجتماعي، اطلاع‌رساني صحيح و اعتمادآفريني در مردم براي رعايت توصيه‌هاي نهادهاي سلامت‌محور و در نهايت كاهش شايعات تاكيد كرد.

دبيركل جشنواره ملي انتشارت روابط‌عمومي با بيان اينكه مقايسه آثار روابط‌عمومي‌ها با دوره‌هاي قبل، حاكي از رشد كمي و كيفي در برخي از بخش‌هاست، استمرار و تسري آموزش‌هاي علمي و كاربردي، آموزش‌هاي كارگاهي و كارگاه‌هاي آموزشي نيروي انساني واحدهاي روابط‌عمومي را در رشد و ارتقاي سطح علمي و حرفه‌اي روابط‌عمومي‌ها موثر دانست.

باقريان در بخشي از فراز پاياني سخنان خود با تاكيد مجدد بر نقش آموزشي انجمن متخصصان روابط‌عمومي‌ تصريح كرد: همه تلاش‌هاي انجمن متخصصان روابط‌عمومي‌ ايران طي پانزده سال گذشته، معطوف به ارتقاي سطح كيفي توليدات انتشارات روابط‌عمومي‌ها بوده است.

دبيركل جشنواره در پايان با تاكيد بر استمرار و تسري آموزش‌هاي علمي و كاربردي در اين حوزه، خواستار استفاده بيشتر روابط‌عمومي‌ها از توانمندي‌هاي حرفه‌اي و كارشناسي انجمن متخصصان روابط‌عمومي و خدمات مشاوره‌اي و علمي كارشناسان و استادان حوزه روابط‌عمومي و علوم ارتباطات شد.

رييس انجمن متخصصان روابط‌عمومي ايران:
امروزه نشر نوين با بازاريابي محتوا به‌هم تنيده شده اند

دكتر حسين امامي رييس انجمن متخصصان روابط‌عمومي در اين مراسم پيرامون موضوع “انتشارات در عصر ديجيتال” و تاثيرات شيوع كرونا بر فعاليت‌هاي روابط‌عمومي سخنراني كرد و در مورد آثار ارسالي به جشنواره در بخش‌هاي مربوط به روابط‌عمومي الكترونيك نيز به ارايه آرا و نظرات داوارن پرداخت.

رييس انجمن متخصصان روابط‌عمومي با بيان اينكه امروزه نشر نوين با بازاريابي محتوا به‌هم تنيده شده‌اند و اين سرمايه بزرگ را براي همه مردم امكان‌پذير كرده است گفت: بي دليل نيست كه مي‌گويند محتوا پادشاه است و انتشار آن ملكه ؛ چرا كه در عصر شبكه‌هاي اجتماعي كه بشر به سمت تعاملات آنلاين از طريق رسانه‌هاي نوين تمايل پيدا كرده است، برخي از صنايع نيز ناگزير مجبور شدند خود را با آن تطابق بدهند، از جمله حوزه انتشارات.

وي با اشاره به اينكه محتواي امروزي فقط متن نيست و آن‌چه در اين دوران اهميت پيدا كرده است محتواي مولتي مدياست. تصريح كرد: محتواهايي شامل عكس، فيلم، تصوير و گرافيك و انيميشن و صدا و متن كه مي‌تواند از ابزارها و پلتفرم‌هاي مختلف رسانه‌هاي اجتماعي منتشر يا بازنشر شود.

دكتر امامي نشر اجتماعي را انتشار محتوا در فضاي شبكه و رسانه‌هاي اجتماعي دانست و در اين باره گفت: انتشار محتوا در وبلاگ، ويكي، ميكروبلاگي مانند توييتر و پلتفرم‌هاي ديگري همچون يوتيوب، اينستاگرام و غيره همه جزيي از نشر اجتماعي هستند.

وي افزود: اجتماعي بودن آن اشاره به بستر رسانه‌هاي اجتماعي دارد. چون ويژگي اصلي اين رسانه‌ها، مشاركت در توليدمحتواست.همچنين امكان به اشتراك‌گذاري محتوا و هم‌چنين نظردهي و كامنت گذاشتن را دارد و نكته جالب‌تر آنكه مزيتي براي نشر اجتماعي نسبت به نشر وبي اين است كه محتوا در نشر اجتماعي قابليت بازنشر دارد اما محتواي وب‌سايت به اين‌گونه نيست. يعني از طريق نشر ويروسي از طريق مشتركان صفحه خود مي‌توانيد يك مطلب را تا هزاران بار در ديد ديگران قرار دهيد.

رييس انجمن متخصصان روابط‌عمومي با اعتقاد به اينكه ديگر دوره وقت گذاشتن براي به‌روزرساني تك تك رسانه‌هاي اجتماعي و شبكه‌هاي اجتماعي گذشته است تصريح كرد: ابزارهايي آمده‌اند كه بتواند همه پيام‌ها در رسانه‌هاي اجتماعي خود را در يك مكان مشاهده كنيد. در هر زمان آن را به‌روزرساني كرده ولي سيستم را طوري تنظيم و برنامه‌ريزي كنيد كه در بهترين زمان منتشر كند. از اين‌رو با اصطلاح «انتشارات يكپارچه» مواجهيم يعني از يك سيستم تمام پلتفرم‌هاي رسانه‌هاي اجتماعي را براي انتشار محتوا مديريت كنيم.

امامي با تاكيد بر اينكه هر شبكه و رسانه اجتماعي را بايد بر اساس استراتژي و كاركرد خاص خود مدنظر قرار داد خاطرنشان ساخت: ضرورت ندارد يك پست كه براي اينستاگرام منتشر شود الزاما در توييتر بيايد و بالعكس. چرا كه كاركرد و مخاطبان هر پلتفرم متفاوت است. مخاطب اينستاگرام از شما انتظار ندارد كه مدام خبرهاي‌تان را در آنجا منتشر كنيد كسي كه خبرهاي شما را دنبال مي‌كند قطعا تمايل داشته باشد يا مي‌رود سراغ توييتر و يا كانال تلگرامي شما.

وي با بيان اينكه بايد روابط‌عمومي سازمان‌ها نسبت به سلسله مراتب توليد و تاييد كننده محتوا در شبكه‌ها ورسانه‌هاي اجتماعي حساس باشند، در تشريح نشر موبايلي و نشر اجتماعي گفت: ما در زندگي روزمره به تلفن هوشمند و تبلت بيش از حد وابسته شده‌ايم و نيازمند محتواي ديجيتال از طريق اين ابزارها هستيم. لذا ساخت محتوا كه براي نمايش در سيستم عامل‌هايي همچون اندرويد و آي او اس و همچنين ويندوز قابل توجه و بااهميت است.

وي افزود: نشر موبايلي تاكيدش بر دو حوزه كلي است. توليد محتوا براي اپليكيشن‌هاي موبايلي مانند اسنپ فود، اسنپ و حتي بازي‌هاي موبايلي و دوم اپليكيشن‌هاي پيام‌رسان فوري مانند وات‌سآپ و تلگرام .بنابراين برخي از محتواها از طريق صاحبان اين اپ‌ها توليد مي‌شود عمدتا بر پايه چند رسانه‌اي و مولتي مدياست.

دكتر امامي با اشاره به اينكه برندها و روابط‌عمومي‌ها براي ارتباط‌گيري با مخاطبان خود بهتر است داراي استراتژي مرتبط با به هدف سازماني يا هدف شركت خود باشند تصريح كرد: اگر سازماني بخواهد صرفا دسترسي سهل‌تر به مخاطبان خود براي اطلاع‌رساني برنامه‌هايش داشته باشد مي‌تواند از نشر اجتماعي بهره بگيرد ولي اگر سازماني در پي هدفي بزرگ‌تر از دسترسي است مي‌تواند استراتژي ارتباطات يكپارچه را به‌كار گيرد. از تمام ابزارها و رسانه‌هاي در اختيار خود از چاپي گرفته تا نشر وبي و نشر الكترونيك و نشر موبايلي و نشر اجتماعي همه را بسته به نوع مخاطبان و توزيع گسترده محصولات خود به‌كار گيرد.

رييس انجمن متخصصان روابط‌عمومي ايران در بخش ديگري از سخنان خود با بيان اينكه در پانزدهمين جشنواره ملي انتشارات روابط‌عمومي، فراگيري كرونا، دوركاري سازمان‌ها و افت قابل ملاحظه فعاليت برخي از سازمان‌ها و دستگاه‌ها را رقم زد گفت: كرونا موجب تغييراتي در جشنواره ملي انتشارات شده است و ما هم سعي كرديم به طور كامل برگزاري، جمع‌آوري آثار و مستندات به صورت مكتوب را تبديل به شيوه الكترونيك كنيم و از شركت‌كنندگان بخواهيم از ارسال آثار چاپي اكيدا خودداري كنند و راه‌هاي ارتباطي الكترونيك و ديجيتال را در اختيارشان گذاشتيم.

دكتر امامي در بخش ديگري از سخنان خود،كارهاي”برنامه‌اي” و تحقيقات “مخاطب شناسي و مخاطب‌سنجي” براي امر انتشارات را مورد تاكيد قرار داد و خاطرنشان ساخت: بايد در نظر داشته باشيم كه يك محصول انتشاراتي مانند مولتي‌مديا و يا يك نشريه سازماني يا پوستر و غيره چقدر مفيد و اثربخش براي مخاطبانش بوده است و چه “بازخوردهايي” از آنها دريافت كرده اند.

تحليل هزينه- فايده، از جمله موضوعات ديگري بود كه دكتر امامي ضمن تشريح آن، خواستار توجه بيشتر روابط‌عمومي‌ها به اين مسئله شد.

معاون مطبوعاتي و اطلاع‌رساني وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي:
روابط‌عمومي‌ها نمايندگان افكار عمومي و همكار رسانه ها هستند

محمد خدادي معاون مطبوعاتي و اطلاع‌رساني وزير فرهنگ و رشاد اسلامي نيز در جمع مديران و كارشناسان روابط‌عمومي حاضر در مراسم اختتاميه پانزدهمين جشنواره ملي انتشارات كشور با بيان اينكه روابط‌عمومي‌ها در دوران بحران دانش و مهارت، نقش اساسي در توليد محتوا دارند گفت: روابط‌عمومي‌ها، نمايندگان افكارعمومي و همكار رسانه‌ها هستند ونبايد شبكه‌هاي پيام‌رسان اجتماعي را رقيب خود قلمداد كنند.

وي با اشاره به اينكه امروزه شهروندان نيز در توليد و انتشار پيام از طريق شبكه‌هاي پيام‌رسان وارد عرصه اطلاع‌رساني شده‌اند از روابط‌عمومي‌ها خواست براي حضور موثر در دوره‌اي كه با بحران دانش و مهارت مواجه هستيم، با به‌روزرساني و پرهيز از شيوه‌هاي سنتي، در حوزه توليد محتوا تلاش بيشتري كنند.

او در اين باره گفت: امروز به تعداد انسان‌هاي روي كره زمين خبرنگار داريم كه به جمع‌آوري، پردازش و انتشار اطلاعات مي‌پردازند و بايد از خود بپرسيم كه تفاوت ما با شهروندان چيست و اگر نباشيم چه اتفاقي رخ خواهد داد و اصولا در زمانه‌اي كه بشر براي زنده بودن به اكسيژن و ارتباط نياز دارد، اگر روابط‌عمومي وجود نداشته باشد شاهد چه تاثيري بر جريان ارتباط و اطلاع‌رساني خواهيم بود؟

خدادي با اعتقاد به اينكه سازمان‌ها و نهادها نمي‌توانند با مردم ارتباط نداشته باشند چرا كه به‌راحتي حذف خواهند شد گفت: بسياري از مديران راس هرم سازمان‌ها به‌كار رسانه‌اي مشغولند به‌عنوان مثال روساي جمهور كشورها و وزرا قبل از رفتن به محل كار از طريق پيام گذاشتن در توئيتر و فيسبوك و ساير پيام‌رسان‌ها كار رسانه‌اي انجام مي‌دهند و خود را بي‌نياز به روابط‌عمومي و كار رسانه‌اي مي‌بييند.

وي با بيان اينكه دوران انحصار اطلاعات تمام شده است با طرح اين پرسش خطاب به روابط‌عمومي گفت: بايد پرسيد كه به‌عنوان روابط‌عمومي چه حرفي براي گفتن داريم تا مخاطبان به پيام ما توجه كنند و توسط شهرونداني كه به منابع اطلاعتي بي‌شماري دسترسي دارند از ميان حجم انبوه پيام‌ها و اطلاعات به پيام‌هاي روابط‌عمومي نهادها و دستگاه‌ها گوش فرا دهند؟

معاون مطبوعاتي و اطلاع‌رساني وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با تاكيد بر ضرورت به‌روزرساني مهارت‌هاي حرفه‌اي ناشي از گسترش تحولات روزافزون خاطر نشان ساخت: هيچ رسانه‌اي جاي رسانه‌اي ديگر را نمي‌گيرد و بهتر است روابط‌عمومي‌ها در كنار وب‌سايت‌ها و درگاه‌هاي ارتباطي خود كه بيشتر حايز رويكردهاي تبليغي است، اطلاع‌رساني‌هاي مورد نياز خود را از طريق رسانه‌ها به انجام رسانند.

خدادي با اشاره به اينكه روابط‌عمومي‌ها مي‌توانند از رسانه‌ها بخواهند كه سازمان آنها را نقد كنند و به‌عنوان نمايندگان افكارعمومي به تحليل و بررسي عملكرد سازمان‌ها بپردازند اظهار داشت: انتقادها اگر صحيح بود كه بايد زمينه اصلاح آن توسط روابط‌عمومي‌ها با انعكاس به‌موقع به مديران سازمان‌ها فراهم شود و اگر انتقاد ناشي از كمبود اطلاعات و ناآگاهي‌ها بود توسط روابط‌عمومي شفاف‌سازي و آگاهي‌بخشي صورت پذيرد.

وي با تاكيد بر ضرورت حذف اطلاع‌رساني گزارش عملكرد سازمان‌ها گفت: هر سازماني موظف به انجام فعاليت‌هايي است و ارايه آن در قالب گزارش به مردم، مخاطب چنداني ندارد چرا كه دوران دنياي هواداري به پايان رسيده و بايد مخاطب را شريك و داراي سهم و نقش در نظر آوريم و از خود بپرسيم اصولا مخاطب چرا بايد مارا انتخاب كند و ببيند؟

مخاطب‌شناسي مبتني بر اصل تقاضاشناسي از ديگر محورهاي سخنان معاون مطبوعاتي و اطلاع‌رساني وزير فرهنگ ارشاد اسلامي در مراسم اختتاميه پانزدهمين جشنواره ملي انتشارت روابط‌عمومي‌ بود كه در اين باره گفت: ما بايد همراه خبر و اطلاعات ارسالي به‌سوي مخاطبان همراه شويم و خبرمان را دنبال كنيم تا ببينيم آيا خبرمان خوانده شده و يا اينكه در ميان حجم انبوه اطلاعات در دسترس مخاطب گم شده است؟

خدادي خطاب به مديران و كارشناسان روابط‌عمومي حاضر در مراسم گفت: وب‌سايت‌هاي شما رويكرد تبليغي دارد و منطبق با نياز جامعه نيست چرا كه منجر به محدودسازي اطلاعات مي‌شويد و اطلاعات موردنياز جامعه را در اختيار افكار عمومي قرار نمي‌دهيد.

وي افزود: نبايد صرفا به وب‌سايت‌هاي خود اتكا كنيد؛ بلكه رسانه‌ها را نيز در كنار خود و همراه خود ببينيد و همراه با ساير رسانه‌هاي جمعي با همبستگي و همدلي و هم‌افزايي، مكمل حلقه‌هاي ارتباطي و نيازهاي جامعه باشيد.

محمد خدادي با اعتقاد به اينكه روابط‌عمومي‌ها با ساده‌نويسي، كوتاه‌نويسي، ارايه اطلاعات مقايسه‌اي و دسته‌بندي شده، موفق‌تر خواهند بود اذعان داشت: تمايز موضوع، تنوع در نگارش و تنوع در عرضه و انتشار اطلاعات، در زمره گام‌هاي اصلي براي موفقيت در چرخه نظام اطلاع‌رساني روابط‌عمومي‌ها به‌شمار مي‌رود.

ديپلم زرين افتخار

در پانزدهمين جشنواره ملي انتشارات روابط‌عمومي به سه روابط‌عمومي برتر، ديپلم زرين افتخار اعطا شد.

ديپلم زرين افتخار پانزدهمين جشنواره ملي انتشارات روابط‌عمومي به عباس خالدنژاد مدير روابط‌عمومي سنديكاي شركت‌هاي توليدكننده برق، احسان‌اله بعيدي رييس اداره ارتباطات سازمان فرهنگي اجتماعي ورزشي شهرداري اصفهان و حاج احمد فاميل‌دردشتي مديرعامل انجمن خيريه بهداشتي و درماني حضرت ابوالفضل (عليه السلام) اهدا شد.

كارشناسان برگزيده

در اين جشنواره از شاكر خفايي رييس روابط‌عمومي شركت پالايش نفت تهران، محمدحسين نعمت‌پور مدير روابط‌عمومي شهرداري سرخ رود، علي ارجمند لاري رئيس روابط‌عمومي و امور بين الملل مجتمع جهان فولاد سيرجان، سعيدكوچك زاده كارشناس روابط‌عمومي شركت فولاد اكسين خوزستان، رسول نعمتي مدير روابط‌عمومي و سيده نادره رخشان معاون اداره روابط‌عمومي اداره كل راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي استان كرمانشاه در دو سطح ملي و استاني تجليل بعمل آمد.

معرفي برگزيدگان پانزدهمين جشنواره ملي انتشارات روابط‌عمومي

نتابج داوري آثار پانزدهمين جشنواره ملي انتشارات روابط‌عمومي به شرح زير است:

سطح ملي
شركت مخابرات ايران
– تحليل محتوا رتبه اول
– تبليغات (آگهي) رتبه اول
– نشريه داخلي (مقاله) رتبه اول
– عكس رتبه اول (مشترك)
– وب سايت رتبه سوم
– تبليغات (رپرتاژ آگهي) رتبه سوم
– ويژه نامه رتبه سوم (مشترك)
– موشن گرافيك رتبه سوم (مشترك)
شايسته تقدير در بخش هاي: ادبيات (مستندسازي)- بروشور- نشريه داخلي (سرمقاله)- تيزر

شركت پرداخت الكترونيك سپهر
– انيميشن رتبه اول
– برنامه هاي ويدئويي كوتاه رتبه اول
– مولتي مديا رتبه اول
– خلاقيت رتبه اول (مشترك)
– كليپ رتبه سوم
– اينفوگرافي رتبه سوم (مشترك)
– موشن گرافيك رتبه سوم (مشترك)

موسسه خيريه حمايت از كودكان مبتلا به سرطان (محك)
– شبكه هاي اجتماعي رتبه اول
– وب سايت رتبه اول (مشترك)
– عكس رتبه اول (مشترك)
– نشريه داخلي (گزارش) رتبه اول (مشترك)
– ادبيات (داستان سرايي) رتبه سوم
شايسته تقدير در بخش هاي : بروشور- نحوه ارايه آثار

بانك توسعه تعاون
– تبليغات (رپرتاژ آگهي) رتبه اول (مشترك)
– موشن گرافيك اول (مشترك)
– مولتي مديا رتبه دوم
– انيميشن رتبه دوم
– تبليغات (آگهي) رتبه دوم (مشترك)
– كتاب رتبه دوم (مشترك)
– نشريه داخلي (گزارش) رتبه دوم (مشترك)
– شبكه هاي اجتماعي رتبه سوم
– بروشور رتبه سوم
– كليپ رتبه سوم (مشترك)
– نشريه داخلي (سرمقاله) رتبه سوم (مشترك)
شايسته تقدير در بخش هاي: اينفوگرافي- عكس – انتشارات كرونايي

سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي كشور
– كليپ رتبه اول
– ويژه نامه رتبه اول (مشترك)
– نشريه داخلي (سرمقاله) رتبه اول (مشترك)
– نشريه داخلي (خبر) رتبه دوم
– نشريه داخلي (صفحه آرايي) رتبه دوم (مشترك)
– فيلم هاي مستند رتبه دوم (مشترك)
– نشريه داخلي (گزارش) رتبه سوم (مشترك)

بانك سپه
– نشريه داخلي (گزارش) رتبه اول (مشترك)
– نشريه داخلي (مصاحبه) رتبه اول (مشترك)
– نشريه داخلي (خبر) رتبه اول (مشترك)
– نشريه داخلي (مقاله) رتبه دوم
– تحليل محتوا رتبه دوم (مشترك)
شايسته تقدير در بخش: نشريه داخلي (سرمقاله)

شركت كشتيراني جمهوري اسلامي ايران
– نشريه داخلي (خبر) رتبه اول (مشترك)
– نشريه داخلي (مصاحبه) رتبه اول (مشترك)
– نشريه داخلي (صفحه آرايي) رتبه اول (مشترك)
شايسته تقدير در بخش: فيلم هاي مستند

پژوهشگاه ميراث فرهنگي و گردشگري
– ادبيات (داستان سرايي) رتبه اول
– پوستر رتبه اول
– نشريه داخلي (مقاله) رتبه دوم
– عكس رتبه دوم
– نشريه داخلي (صفحه آرايي) رتبه سوم
– نشريه داخلي (سرمقاله) رتبه سوم (مشترك)
– ادبيات (مستندسازي) رتبه سوم (مشترك)
– كليپ رتبه سوم (مشترك)
شايسته تقدير در بخش هاي: نشريه داخلي (خبر)- تيزر

شركت راه آهن جمهوري اسلامي ايران
– خلاقيت رتبه اول (مشترك)
– نشريه داخلي (صفحه آرايي) رتبه اول (مشترك)
– ادبيات (مستندسازي) رتبه دوم
– كليپ رتبه دوم
– تيزر رتبه دوم
– فيلم هاي مستند رتبه دوم (مشترك)
– برنامه هاي ويدئويي كوتاه رتبه سوم (مشترك)
شايسته تقدير در بخش هاي: پوستر – نحوه ارايه آثار

بانك مسكن
– نشريه داخلي (مصاحبه) رتبه اول (مشترك)
– ادبيات (داستان سرايي) رتبه دوم
– پوستر رتبه دوم
– نشريه داخلي (سرمقاله) رتبه دوم (مشترك)
– مولتي مديا رتبه سوم
– تحليل محتوا رتبه سوم
– كليپ رتبه سوم
– نشريه داخلي (گزارش) رتبه سوم (مشترك)
– ويژه نامه رتبه سوم (مشترك)
– موشن گرافيك رتبه سوم (مشترك)

بيمه دي
– تيزر رتبه اول
– نشريه داخلي (مصاحبه) رتبه اول (مشترك)
– نشريه داخلي (گزارش) رتبه دوم (مشترك)
– خلاقيت رتبه دوم (مشترك)
شايسته تقدير در بخش: نشريه داخلي (سرمقاله)

بانك صادرات ايران
– ويژه نامه رتبه اول (مشترك)
– نشريه داخلي (مصاحبه) رتبه اول (مشترك)
– نشريه داخلي (گزارش) رتبه دوم (مشترك)
– نشريه داخلي (خبر) رتبه سوم (مشترك)
شايسته تقدير در بخش: اينفوگرافي

مجتمع آموزشي نيكوكاري رعد
– فيلم هاي مستند رتبه اول
– نحوه ارايه آثار رتبه رتبه اول (مشترك)
– اينفوگرافي رتبه دوم
– تيزر رتبه سوم
شايسته تقدير در بخش هاي: پوستر- نشريه داخلي (مصاحبه)

شركت ملي صنايع مس ايران
– انتشارات كرونايي رتبه اول (مشترك)
– نشريه داخلي (صفحه آرايي) رتبه اول (مشترك)
– نشريه داخلي (خبر) رتبه سوم (مشترك)
– تبليغات (آگهي) رتبه سوم (مشترك)

سازمان بنادر و دريانوردي ج.ا.ا
– كتاب رتبه اول (مشترك)
– نحوه ارايه آثار رتبه اول (مشترك)
– فيلم هاي مستند رتبه سوم (مشترك)
شايسته تقدير در بخش هاي: پوستر- نشريه داخلي (مصاحبه)

بانك قرض الحسنه مهر ايران
– وب سايت رتبه اول (مشترك)
– شبكه هاي اجتماعي رتبه دوم
– تبليغات (آگهي) رتبه دوم (مشترك)
– پوستر رتبه سوم (مشترك)
شايسته تقدير در بخش: تيزر

بيمه ملت
– انتشارات كرونايي رتبه اول (مشترك)
– موشن گرافيك رتبه دوم
– تبليغات (رپرتاژ آگهي) رتبه دوم (مشترك)
– تبليغات (آگهي) رتبه سوم (مشترك)
شايسته تقدير در بخش: تيزر

صندوق هاي بازنشستگي،پس انداز و رفاه كاركنان صنعت نفت
– ويژه نامه رتبه اول (مشترك)
– تحليل محتوا رتبه دوم (مشترك)
– ادبيات (بخش مستندسازي) رتبه سوم (مشترك)
– فيلم هاي مستند رتبه سوم (مشترك)
شايسته تقدير در بخش: ادبيات (داستان سرايي)

شركت سرمايه گذاري گروه توسعه ملي
– نشريه داخلي (خبر) رتبه اول (مشترك)
– تبليغات (آگهي) رتبه سوم (مشترك)
– برنامه هاي ويدئويي كوتاه رتبه سوم (مشترك)
– موشن گرافيك رتبه سوم (مشترك)

شركت مادر تخصصي توليد نيروي برق حرارتي
– نحوه ارايه آثار رتبه اول
– بروشور رتبه دوم
– برنامه هاي ويدئويي كوتاه رتبه دوم
شايسته تقدير در بخش: اينفوگرافي

سازمان تامين اجتماعي
– كاريكاتور رتبه اول (مشترك)
– كتاب رتبه دوم (مشترك)
– اينفوگرافي رتبه سوم (مشترك)
شايسته تقدير در بخش هاي: نشريه داخلي (خبر) – نشريه داخلي (گزارش)- فيلم هاي مستند

بيمه مركزي ايران
– ادبيات (مستندسازي) رتبه اول
– نشريه داخلي (سرمقاله) رتبه دوم (مشترك)
– اينفوگرافي رتبه سوم (مشترك)
شايسته تقدير در بخش هاي: نشريه داخلي (خبر)- فيلم هاي مستند

سنديكاي صنعت برق ايران
– كتاب رتبه اول (مشترك)
– نشريه داخلي (سرمقاله) رتبه اول (مشترك)
– نشريه داخلي (صفحه آرايي) رتبه دوم (مشترك)
– نشريه داخلي (مقاله) رتبه سوم (مشترك)
شايسته تقدير در بخش هاي: ادبيات (مستندسازي)- اينفوگرافي- نشريه داخلي (مصاحبه)

سازمان ملي استاندارد ايران
– تبليغات (رپرتاژ آگهي) رتبه اول (مشترك)
– ويژه نامه رتبه سوم (مشترك)
– پوستر رتبه سوم (مشترك)

بيمه ايران
– بروشور رتبه اول
– نشريه داخلي (خبر) رتبه سوم (مشترك)
شايسته تقدير در بخش: تحليل محتوا

سطح استاني
شركت فولاد مباركه اصفهان
– كاريكاتور (در سطح ملي) رتبه اول
– پوستر (در سطح ملي) رتبه اول
– اينفوگرافي (در سطح ملي) رتبه دوم
– فيلم هاي مستند رتبه دوم
– كليپ رتبه دوم
– تيزر رتبه دوم (مشترك)
– خلاقيت رتبه دوم (مشترك)

شركت معدني و صنعتي گل گهر سير جان
– ادبيات (مستندسازي) رتبه اول
– وب سايت رتبه اول
– ويژه نامه رتبه اول
– تحليل محتوا رتبه دوم (مشترك)
– تيزر رتبه سوم (مشترك)
– فيلم هاي مستند رتبه سوم (مشترك)

مجتمع مس سرچشمه
– كاريكاتور رتبه اول
– كتاب رتبه اول (مشترك)
– انتشارات كرونايي رتبه اول (مشترك)
– تحليل محتوا رتبه سوم

شركت نفت ستاره خليج فارس
– بروشور رتبه اول
– كتاب رتبه اول (مشترك)
– عكس (در بخش ملي) رتبه اول (مشترك)
– تبليغات (رپرتاژ آگهي) رتبه دوم

مجتمع فولاد غدير ني ريز
– حمايت از آثار علمي رتبه اول
– پوستر رتبه اول (مشترك)
– انتشارات كرونايي رتبه اول (مشترك)
– تبليغات (آگهي) رتبه دوم
– تبليغات (رپرتاژ آگهي) رتبه سوم
شايسته تقدير در بخش: بروشور

شركت فولاد اكسين خوزستان
– عكس رتبه اول (مشترك)
– بروشور رتبه دوم
– نشريه داخلي (خبر) رتبه دوم
– نشريه داخلي (مصاحبه) رتبه دوم
– ادبيات (داستان سرايي) رتبه دوم
– وب سايت رتبه سوم
– تبليغات (آگهي) رتبه سوم (مشترك)
– فيلم هاي مستند رتبه سوم (مشترك)

شركت فولاد هرمزگان جنوب
– تبليغات (آگهي) رتبه اول
– كتاب رتبه اول
– نشريه داخلي (مقاله) رتبه دوم
– ويژه نامه رتبه دوم (مشترك)

مجتمع مس شهر بابك
– انيميشن رتبه اول
– انتشارات كرونايي رتبه اول
– نحوه ارايه آثار رتبه دوم

اداره كل راهداري و حمل و نقل جاده اي استان كرمانشاه
– موشن گرافيك رتبه اول
– نشريه داخلي (خبر) رتبه اول
– تحليل محتوا رتبه دوم (مشترك)
– شبكه هاي اجتماعي رتبه سوم
شايسته تقدير در بخش: تبليغات (آگهي)

مجتمع جهان فولاد سيرجان
– نشريه داخلي (مصاحبه) رتبه اول
– وب سايت رتبه دوم
– بروشور رتبه دوم (مشترك)
– تيزر رتبه دوم (مشترك)
– پوستر رتبه سوم (مشترك)
– عكس رتبه سوم (مشترك)
شايسته تقدير در بخش: كليپ

شركت سهامي ذوب آهن اصفهان
– ادبيات (داستان سرايي) رتبه اول
– كتاب رتبه اول
– ويژه نامه رتبه دوم (مشترك)

شركت سنگ آهن مركزي ايران- بافق
– انتشارات كرونايي: مجموعه كليپ “مبارك و كرونا” رتبه برتر
– نشريه داخلي (خبر) رتبه سوم
– نشريه داخلي (مقاله) رتبه سوم
– عكس رتبه سوم (مشترك)

شهرداري شاهرود
– انتشارات كرونايي رتبه اول (مشترك)
– كتاب رتبه دوم (مشترك)
– اينفوگرافي رتبه سوم (مشترك)
– پوستر رتبه سوم (مشترك)
– موشن گرافيك رتبه سوم (مشترك)

دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني استان چهار محال و بختياري
– نحوه ارايه آثار رتبه اول (مشترك)
– اينفوگرافي رتبه دوم (مشترك)
– نشريه داخلي (صفحه آرايي) رتبه سوم
– فيلم هاي مستند رتبه سوم (مشترك)
شايسته تقدير در بخش هاي: تبليغات (رپرتاژ آگهي)- نشريه داخلي (گزارش)

مجتمع مس سونگون
– كتاب رتبه اول (مشترك)
– انتشارات كرونايي رتبه دوم (مشترك)
– ويژه نامه رتبه دوم (مشترك)
شايسته تقدير در بخش هاي: بروشور- تبليغات (رپرتاژ آگهي)- نشريه داخلي (گزارش)

شركت آلومينياي ايران
– تحليل محتوا رتبه اول
– نشريه داخلي (گزارش) رتبه دوم
– كتاب رتبه دوم (مشترك)

مجتمع صنعتي سيمان ايلام
– نحوه ارايه آثار رتبه اول (مشترك)
– بروشور رتبه سوم
– خلاقيت رتبه سوم

شركت قارچ يكتا سپاهان
– برنامه هاي ويدئويي كوتاه رتبه اول (مشترك)
– پوستر رتبه دوم
– تيزر رتبه سوم (مشترك)
شايسته تقدير در بخش هاي: تبليغات (آگهي)- تبليغات (رپرتاژ آگهي)

شركت توزيع نيروي برق غرب مازندران
– ادبيات (مستندسازي) رتبه اول (مشترك)
شايسته تقدير در بخش: بروشور

مجتمع معادن سنگ آهن فلات مركزي ايران
– ادبيات (مستندسازي) رتبه اول (مشترك)
– انتشارات كرونايي رتبه دوم (مشترك)

اهداي كتاب سال روابط‌عمومي به شركت‌كنندگان

كتاب سال روابط‌عمومي ايران (98) توسط انجمن متخصصان روابط‌عمومي منتشر شد.

اين كتاب حاوي مقالات علمي داخلي و ترجمه‌اي با رويكرد كاربردي، گفتگوهاي اختصاصي و آشنايي با ديدگاه‌هاي اساتيد و صاحب‌نظران حوزه روابط‌عمومي و ارتباطات در خصوص مسايل روز روابط‌عمومي، گزارش‌هاي تحليلي، بخش ويژه نقش روابط‌عمومي‌ها در دوران كرونا و پساكرونا، معرفي كتب منتشره در حوزه روابط‌عمومي در ايران و جهان و همچنين نگاهي به مهم‌ترين رويدادهاي روابط‌عمومي در ايران و جهان سال 98 را دارا مي باشد.

بر پايه اين گزارش، انجمن متخصصان روابط‌عمومي طي دودهه از فعاليت خود به منظور كمك به توسعه ادبيات نظري و اعتلاي دانش روابط‌عمومي در كشور هر ساله نسبت به تهيه و انتشار كتاب سال روابط‌عمومي ايران با همكاري و حمايت اساتيد، صاحب‌نظران و پژوهشگران و سازمان‌ها اقدام كرده كه خوشبختانه با استقبال جامعه روابط‌عمومي ايران نيز همراه بوده است.

اين گزارش مي‌افزايد: كتاب سال روابط عمومي ايران سعي كرده كه مهم‌ترين اتفاقات حوزه علم، فن و هنر روابط عمومي و ارتباطات را در اين سال مورد كنكاش و بررسي قرار داده و در اين راه از ديدگاه‌هاي انديشمندان و صاحب نظران اين حرفه بهره‌مند گردد.

شايان ذكر است: كتاب سال روابط‌عمومي ايران با مديريت سيدشهاب سيد محسني و مهدي باقريان و زير نظر هيات مديره انجمن متخصصان روابط‌عمومي در قطع رحلي و در 120صفحه به بازار كتاب عرضه شد.

 

برچسب ها
دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *