iranian Association of Public Relations Specialists

انجمن متخصصان روابط عمومی

انجمن متخصصان

روابط عمومی

IAPRS

گزارش برگزاری سومین همایش و جشن روز ملی ارتباطات و روابط عمومی

 4 Ways to Go Beyond the Press Release in a Post Panda World image panda bear 1113tm pic 106 300x199

سومین همایش و جشن روز ملی ارتباطات و روابط عمومی روز چهارشنبه 27 اردیبهشت در تالار وحدت برگزار شد.

سید شهاب سید محسنی رئیس انجمن متخصصان روابط عمومی گفت: 3 سال است که در همین روز و در تالار وحدت روز ملی ارتباطات و روابط عمومی را گرامی می‌داریم البته به دلیل در پیش بودن انتخابات از ما تقاضا شده بود که این همایش به زمان دیگری موکول شود اما ما تلاش کردیم تا خلف وعده‌ای در برگزاری این همایش نداشته باشیم ضمن اینکه همگان می‌دانند که 11 سال است که در ایران روز ملی روابط عمومی به صورت ویژه گرامی داشته می‌شود.

وی با اشاره به تعریف جدید روابط عمومی که از سوی انجمن متخصصان روابط عمومی صورت گرفته افزود: با همفکری اساتید این حوزه تعریف جدید از روابط عمومی مبنی بر اینکه روابط عمومی علم و فنی است که همزمان با علم و تکنولوژی جهان پیش می‌رود و کارکردها اقدامات و مأموریت‌هایی که به آن محول می‌شود، است.

سید محسنی اظهارداشت: تدوین منشور اخلاقی، شیوه‌نامه چگونگی انتصاب مدیران روابط عمومی، برگزاری یازدهمین جشنواره ملی روابط عمومی، انتشار 2 کتاب گزارش نویسی در روابط عمومی و همچنین راهنمای نگارش و ویرایش صفحات وب بخشی از اقدامات و عملکرد انجمن متخصصان روابط عمومی در سال 95 بوده است.

وی در توضیح بیشتر اقدامات این انجمن در سال گذشته خاطرنشان کرد: در تیرماه سال گذشته دوازدهمین جشنواره ملی انتشارات روابط عمومی‌ها با رویکرد نشر الکترونیک و پیش‌بینی تولید کتاب‌ها و کارگاه‌های تخصصی برگزار شد.

رئیس انجمن متخصصان روابط عمومی گفت: از اینکه برخی مدیران روابط عمومی در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا نامزد شده‌اند، استقبال می‌کنیم و آن را به فال نیک می‌گیریم.

وی تأکید کرد: امیدواریم با استقرار دولت جدید حمایت‌های بیشتری از روابط عمومی‌ها داشته باشد ضمن اینکه این روابط عمومی‌ها به دلیل ماموریت‌های فراوان در حال تغییر اقداماتشان از شیوه‌های سنتی به مدرن است به همین دلیل نیازمند پشتیبانی‌های بیشتری هستند.

سید محسنی با اشاره به تولید پیام‌های انگیزشی و اثربخش از سوی روابط عمومی‌ها افزود: روابط عمومی‌ها باید با مخاطبان خود ارتباط بیشتری پیدا کرده و بتوانند بر روی افکار آنها اثربخشی لازم را داشته باشند.

رئیس انجمن متخصصان روابط عمومی تصریح کرد: در سال 2016 و 2017 روابط عمومی به عنوان 5 شغل پر استرس دنیا معرفی شده است که این امر نشان دهنده حساسیت بالای این کار و اهمیت فعالیت‌های آنهاست.

وی در پایان با اشاره به بررسی پیش‌نویس قانون جامع روابط عمومی در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: امیدوارم در سال جاری قانون جامع روابط عمومی تصویب شود چرا که در حال حاضر روابط‌ عمومی‌ها دچار مشکلات زیادی از لحاظ ساختاری، نیروی انسانی، ردیف اعتباری و جایگاه سازمانی هستند به همین دلیل به نظر می‌رسد که روابط عمومی‌ها در حال حاضر نمی‌توانند در قالب ساختار قوی قرار گرفته و ایفای نقش کنند.

روابط عمومی‌ها به شبکه‌های اجتماعی فکر کنند
علی‌ اکبر جلالی، استاد دانشگاه در سخنانی در سومین همایش و جشن روز ملی ارتباطات و روابط عمومی با اشاره به فضای انتخابات در کشور گفت: نمی‌خواهم تبلیغ کنم، ما یک انتخاباتی در پیش رو داریم که متاسفانه قطب‌پذیری و همگرایی در آن پذیرفته نیست. جامعه ما می‌خواهد به جهانی شدن فکر کند، امروز به عنوان یک فرآیند جهانی آن را پذیرفته است، در بانک جهانی پول و حق عضویت می‌پردازد، اما متاسفانه در داخل کشور قطب‌پذیر نیست. جامعه ما متاسفانه حتی نمی‌تواند با جوامع جهانی درگیر ارتباطات شود و ارتباطات را پیش ببرد.

او در ادامه با اشاره به خط قرمزهای صداوسیما برای استفاده از کلمه اینترنت که زمانی باعث دشواری‌هایی شده بود، یادآور شد: سال‌ها پیش پدرم درآمد تا در تلویزیون لفظ کلمه اینترنت را بگویم. آقای لاریجانی می‌گفتند شما حق ندارید از کلمه اینترنت روی آنتن استفاده کنید. متاسفانه ممیزی‌های دیگر مبنی بر ممنوعیت اجرای مجریان خانم و آقا در کنار یکدیگر از دیگر مشکلاتی بود که در تلویزیون با آن مواجه بودیم در حالی که روز جهانی ارتباطات برای این است که ما توانمندی‌هایمان را به اشتراک بگذاریم.

گفت: وقتی همگرایی و قطب‌های خاصی در دنیا در حال شکل‌گیری است مهم است که ما به عنوان عضوی از جامعه جهانی به این همگرایی فکر کنیم.

وی تصریح کرد: ما به دنبال همگرایی در جهان هستیم اما در داخل کشور همگرایی پذیرفته نمی‌شود و وحدتی نداریم. حتی در جامعه جهانی هم با همگرایی‌های جهانی پیش نمی‌رویم.

جلالی گفت: وقتی اقدامات خود را در اولین روستای اینترنتی آغاز کردم فقط 5 نفر باسواد در آن روستا وجود داشت اما امروز 2500 دانشجو دارد.

پدر فناوری اطلاعات ایران اظهار داشت: روابط عمومی‌ها باید همگرا شده و فقط به نسل آینده فکر کرده چرا که باید اطلاعات را به نسل آینده منتقل کنند.

جلالی خاطرنشان کرد: در جهان حال حاضر 80 تریلیون دلار گردش مالی وجود دارد. در حالی که 97 درصد اقتصاد جهان براساس اعتبار شکل گرفته و فقط 3 درصد اقتصاد به صورت فیزیکی است؛ لذا می‌توان به صراحت اعلام کرد که اقتصاد جهانی فقط اعتبار می‌خواهد و البته بعد از آن زیرساخت.

این عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت افزود: یکی از شرکت‌ها‌ی IT در آمریکا با آنکه ساختمانی فیزیکی برای خود ندارد اما بیش از 500 هزار کارمند دارد و 23 هزار کالای جدید در سایت این شرکت وجود دارد.

پدر فناوری اطلاعات ایران گفت: بهتر است روابط‌ عمومی‌ها تمام انرژی خود را بر روی شهروند روابط عمومی قرار دهند و به شبکه‌های اجتماعی فکر کنند چرا که هم اکنون بیش از 40 میلیون گوشی تلفن همراه هوشمند در دستان ایرانی‌ها قرار دارد و می‌توان همه را شهروند الکترونیک دانست.

وی با بیان اینکه آزادی یعنی سیم خاردار که بقای نظام‌های بین‌المللی به آن وابسته است افزود: محمدرضا شاه دیکتاتور قبل از پیروزی انقلاب اسلامی آزادی را به مردم هدیه نکرد. و همین موضوع باعث شد که رژیم پهلوی سقوط کند. لذا اگر می‌خواهیم نظام اسلامی بقا داشته باشد باید به آن آزادی دهیم البته این آزادی تا جایی است که اخلاق ذبح نشده و دروغ و فساد ترویج نشده است.

جلالی تصریح کرد: 75 درصد مردم دنیا دنباله‌رو و 12 درصد حرف زننده و فقط یک درصد از جوامع دنیا هم حرف می‌زنند،‌هم ایده می‌دهند و هم عمل می‌کنند که اگر نظام‌های دنیا آنها را شناسایی کند آنها قدرت اجرای فکر و عمل را تواما با هم دارند.

وی گفت: هر قدر در سازمان‌های جهانی نفوذ کرده و حرکت کنیم بهتر است.

پدر فناوری اطلاعات ایران گفت: شبکه‌های اجتماعی باید در چارچوب ضوابط و قوانین جمهوری اسلامی ایران فعالیت کنند ضمن اینکه در این مسیر روابط عمومی‌ها نقش بالایی دارند همچنین صدا و سیما هم می‌تواند در زمینه همگرایی نقش ویژه‌ای داشته باشد.

این استاد ارتباطات سپس با اشاره به مباحثی که در مناظره‌های کاندیداها مطرح شد اظهار کرد: آدم شرمنده می‌شود که می‌نشیند و مناظره افرادی را می‌بیند که صحبت از یارانه و وام ازدواج می کنند. چرا ذهن یک دانشجو را با ساده‌ترین چیز یعنی وام ازدواج درگیر می‌کنیم.

جلالی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که روابط عمومی‌ها دیگر در فضای اجتماعی نقشی ندارند، گفت: در فضای مجازی ما روابط‌عمومی‌ها چکاره‌ایم؟ هیچ کاره. زحمت نکشید. مردم در حال حاضر خودشان روابط عمومی هستند و ما باید تمام انرژی‌مان را به شهروند روابط عمومی بگذاریم و دیگر به فیزیک فکر نکنیم. باید به شرایط اجتماعی توجه کنیم چرا که هر کدام از شهروندان رسانه‌اند و روابط عمومی‌ها امروز باید با نوآوری بر روی یک شهروند روابط عمومی کار کنند. دیگر این تصویری که فکر کنید ما انجمن روابط عمومی هستیم و به مردم نسخه می‌دهیم اشتباه است.

دکتر جلالی سپس گفت:‌ خواهشم از روابط عمومی‌ها این است از تمام ابعاد وارد شوند و شهروندها را از تمام جوانب با سواد کنند. باید در چهارچوب ضوابط از کسانی که همین فضای مجازی را در اختیار ما قرار داده‌اند، حمایت کنیم.

این استاد دانشگاه سپس با انتقاد از عملکرد انتخاباتی صدا و سیما و حمایت از کاندیدایی خاص اظهار کرد: مسئولان صدا و سیما چه جوابی می‌خواهند به مردم بدهند. این چه نوع برخورد در انتخابات است. چگونه می‌خوانند پاسخ فرزندان ما را بدهند. متاسفانه صداوسیما با هیجان دادن به مردم فضای دو قطبی را در جامعه ایجاد می‌کند. باید رسانه صدا و سیما را به سمت رسانه شهروندی بکشیم.

 روابط عمومی هدف مشترکی را پیگیری نمی‌کنند
زهرا سعیدی نماینده مردم مبارکه در مجلس و رئیس فراکسیون روابط عمومی در سومین همایش و جشن روز ملی روابط عمومی که صبح امروز در تالار وحدت برگزار شد، گفت: هر شهروند اگر دقت، تیزبینی، صراحت، علم و اطلاعات را توأمان با هم داشته باشد می‌تواند نقش روابط عمومی را ایفا کند.

وی افزود: مردم ایران همواره اثربخش بوده و هستند لذا روابط عمومی‌ها به این مردم عزیز در حال خدمت‌رسانی هستند.

سعیدی تصریح کرد: فراکسیون روابط عمومی مجلس هم‌اکنون در حال بررسی لایحه نظام جامع روابط عمومی و رسانه را از طریق مرکز بررسی‌های مجلس است ضمن اینکه می‌کوشد در این مسیر معایب این موضوع را نیز رفع کند.

رئیس فراکسیون روابط عمومی مجلس با تأکید بر رعایت اخلاق در روابط عمومی و رسانه از همه مدیران و کارشناسان این حوزه خواست در این زمینه مباهات بیشتری کنند، تصریح کرد: ما به دنبال رفع موانع و چالش‌های روابط عمومی از طریق لایحه نظام روابط عمومی و رسانه در مجلس هستیم.

سعیدی خاطرنشان کرد: همه مدیران ارشد دستگاه‌ها و سازمان‌ها باید جایگاه قانونی و پدر قدرت روابط عمومی‌ها را دانسته و بدانند.

وی تصریح کرد: متأسفانه مدیران روابط عمومی دغدغه‌های مشخصی را دنبال نمی‌کنند. برای مثال در سال جاری که مزین به نام سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال از سوی مقام معظم رهبری شده است روابط عمومی‌ها برنامه جامعی در این زمینه ننوشته‌اند. در حالیکه آنها می‌توانند با ارائه طرح، ایده و برنامه برای اشتغال به کشور کمک کنند ضمن اینکه روابط عمومی‌ها باید در پایان سال ماتریس SWTO سازمان خود که شامل فرصت‌ها و تهدیدها است را گزارش کنند.

رئیس فراکسیون روابط عمومی مجلس اظهارداشت هدف و نیت ما برجسته‌سازی جایگاه روابط عمومی‌ها در ایران است به همین جهت می‌کوشیم تا با تصویب نظام جامع روابط عمومی در مجلس، آسیب‌های این موضوع را کاهش دهیم ضمن اینکه همگان باید کمک کنیم اعتماد عمومی و اعتماد اجتماعی در کشور ما سلب نشود.

در پایان این مراسم از تمبر روز روابط عمومی با حضور دکتر سید شهاب سید محسنی، دکتر علی‌اکبر جلالی ودکتر زهرا سعیدی رونمایی شد. همچنین نشان برتر به روابط عمومی‌ها اهدا شد.

هوشمند سفيدي، ‌ابوالقاسم حكيميان، فاطمه قدیمی، صادق سکری، دكتر صفي‌پور و پرويز كرمي از جمله مديراني بودند كه در سومين همايش و جشن روز ملي ارتباطات و روابط عمومي تجليل شدند.

برچسب ها
دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *