iranian Association of Public Relations Specialists

انجمن متخصصان روابط عمومی

انجمن متخصصان

روابط عمومی

IAPRS

رئیس انجمن متخصصان روابط‌عمومی: آموزش‌گریزی، مهم‌ترین چالش‌ و مانع ارتقای سطح علمی مدیران روابط‌عمومی است

رئيس انجمن متخصصان روابط‌عمومي، شامگاه روز پنجشنبه نهم دي‌ماه در وبينار «فرصت‌ها و چالش‌هاي روابط‌عمومي در ايران»، طي سخناني به اهميت ارتقاي سطح علمي مديران روابط‌عمومي اشاره كرد و گفت: «روابط‌عمومي يك حرفه تخصصي است و مديران روابط‌عمومي بايد دانش و مهارت‌هاي روز را داشته باشند تا بتوانند در اين حرفه موفق باشند.»

مهدي باقريان در ادامه، به چالش‌هاي موجود در زمينه ارتقاي سطح علمي مديران روابط‌عمومی اشاره كرد و گفت: «يكي از مهم‌ترين چالش‌ها، آموزش‌گريزي مديران روابط‌عمومي است.»

وي گفت: متاسفانه عدم آگاهي از مزاياي آموزش، عدم دسترسي به دوره‌هاي آموزشي مناسب، عدم جذابيت دوره‌هاي آموزشي و كمبود مدرسان به‌روز و آگاه به تحولات روابط‌عمومي به اين آموزش‌گريزي دامن زده است.

باقريان با اشاره به حاكميت تفكر سنتي بر نظام آموزشي مديران روابط‌عمومي در ايران به عنوان يكي ديگر از دلايل مهم آموزش‌گريزي مديران روابط‌عمومي گفت: متاسفانه بسياري از مديران روابط‌عمومي ما اعتقاد دارند كه با تجربه و دانشي كه در طول سال‌ها كسب كردند، ديگر نيازي به شركت در دوره‌هاي آموزشي ندارند. واقعا اين نوع طرزتفكر به آموزش فاجعه‌بار است.

رئيس انجمن متخصصان روابط‌عمومي در ادامه‌ي بحث آموزش‌گريزي مديران روابط‌عمومي، گفت: فناوري‌هاي جديد همراه با تحولات فرهنگي و اجتماعي، تغيير در رفتار مخاطبان و مشتريان، پيچيدگي مسايل اجتماعي و چالش‌هاي جديدي كه سازمان‌ها و شركت‌ها با آن دست‌وپنجه نرم مي‌كنند قطعا بر نحوه انجام برنامه‌ها و فعاليت‌هاي روابط‌عمومي تأثيرگذارند.

باقريان در ادامه، گفت: تبديل روابط‌عمومي به يك حرفه تخصصي، محصول همين تغييرات است و معني علمي آن اين است كه يك مدير و متخصص روابط‌عمومي هم به دانش و هم به مهارت‌هاي گسترده‌ نياز دارد كه از طريق آموزش، به‌روزرساني دانش و اطلاعات از طريق مطالعه منابع آموزشي به شكل‌هاي مختلف و همچنين شركت در رويدادهاي علمي حاصل مي‌شود.

رئيس موسسه كارگزار روابط‌عمومي در تكميل صحبت‌هاي خود تاكيد كرد حفظ دانش و مهارت‌هاي روز براي كسي كه مي‌خواهد در حوزه روابط‌عمومي كاري و حرفي براي گفتن داشته باشد از نان شب واجب‌تر است.

رئيس انجمن متخصصان روابط‌عمومي، در ادامه، راهكارهاي مختلفي براي ارتقاي سطح علمي مديران روابط‌عمومي ارائه داد و گفت: مهم‌ترين روش ارتقاي سطح علمي مديران روابط‌عمومي، تدوين يك برنامه‌ ملي آموزش براي مديران روابط‌عمومي، استفاده از روش‌هاي آموزش پيشرفته، توليد مواد و محتواي آموزشي مناسب و متناسب با نيازهاي مديران و ارزيابي و سنجش برنامه‌هاي آموزشي است.

باقريان در بخش ديگري از سخنان خود به نقش تشكل‌هاي روابط‌عمومي از جمله متخصصان روابط‌عمومي در سطح ارتقاي علمي مديران روابط‌عمومي اشاره كرد و گفت: انجمن متخصصان روابط‌عمومي به طور كلي در برنامه‌هاي آموزشي به شكل‌هاي مختلف مدرس، مشاور، طراح برنامه‌هاي آموزشي، سخنران، داور، مجري، مولد منابع آموزشي و گاهي هم در قالب حمايت‌هاي اعتباري حضور موثري دارد و حتي در تدوين سرفصل‌هاي ملي آموزش مشاركت دارد.

رئيس موسسه كارگزار روابط‌عمومي در خصوص برخي از برنامه‌هاي آتي انجمن متخصصان روابط‌عمومي به برگزاري “نخستين دوره آنلاين توانمندسازي مديران روابط‌عمومي” اشاره كرد و گفت: نخستين دوره آنلاين توانمندسازي مديران روابط‌عمومي با هدف ارتقاي سطح علمي و توانمندسازي مديران روابط‌عمومی در زمينه‌هاي مختلف اين حوزه برگزار مي‌شود و جزييات آن به‌زودي اعلام مي‌گردد.


وي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به انتقادهاي همكاران از عملكرد تشكل‌هاي روابط‌عمومي، اظهار داشت: برخي از اين انتقادات را قبول داريم اما واقعيت اين است كه تشكل‌هاي روابط‌عمومي هم با محدوديت‌هاي زيادي رنج مي‌برند. نه بودجه كافي در اختيار دارند. نه امكانات لازم و از همه بدتر نه افرادي از خانواده روابط‌عمومي كه حاضر باشند بخشي از زمان و انرژي خودشان را براي اعتلاي روابط‌عمومي در اين تشكل‌ها صرف كنند.

باقريان در ادامه تصريح كرد: از همين تربيون از دوستاني كه مي‌توانند پيشنهادها و خواسته‌هاي به‌حق همكاران‌شان را پيگيري كنند و به نتيجه برسانند، دعوت مي‌كنيم تا از اين فضاي كاري كه از طرف انجمن‌ها براي آنها فراهم است، استفاده كنند. با اين حال، اگر فكر كنيم كه فقط ديگران و يا تشكل‌ها مسئول حل مشكلات و چالش‌هاي حوزه روابط‌عمومي هستند و خودمان هيچ مسئوليتي در اين زمينه نداريم، هرگز به نتيجه نخواهيم رسيد.

رئيس انجمن متخصصان روابط‌عمومي در پايان خطاب به همكارانش اظهار داشت: اگر علاقه‌مند ‌به حل مشكلات و چالش‌هاي موجود در روابط‌عمومي و در نيتجه اعتلاي روابط‌عمومي در ايران هستيم همه بايد آستين‌ها را بالا بزنند و هيچ ‌كس حق ندارد سهم خود را در پسرفت يا پيشرفت روابط‌عمومي ناديده بگيرد و به گردن اين‌وآن بندازد. همه در سطوح فردي، سازماني و ملي در توسعه روابط‌عمومي بايد مشاركت داشته باشند در غير اين‌صورت هيچ‌يك از مشكلات و چالش‌هاي روابط‌عمومي حل‌وفصل نخواهد شد هر چند از اين اظهارات خوش‌مان نيايد.

رئيس موسسه كارگزار روابط‌عمومي در جمع‌بندي نهايي گفت: توسعه روابط‌عمومي در ايران، نيازمند تلاش همه شاغلان روابط‌عمومي، تشكل‌هاي هنرهشتم، همه سازمان‌ها و مديران ارشد و مياني آن، دولت و نهادهاي حاكميتي است. مجددا تكرار مي‌كنم با مشاركت و همكاري همه مي‌توانيم شاهد توسعه روابط‌عمومي به جايگاه واقعي خود در جامعه و سازمان‌ها باشيم و لاغير.

گفتني است وبينار «فرصت‌ها و چالش‌هاي روابط‌عمومي در ايران» به همت انجمن روابط‌عمومي ايران شعبه آذربايجان شرقي و با مديريت آقاي ابراهيم مولايي رييس اين انجمن برگزار شد.

برچسب ها
دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *