iranian Association of Public Relations Specialists

انجمن متخصصان روابط عمومی

انجمن متخصصان

روابط عمومی

IAPRS

هجدهمین جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی برگزار شد  

هجدهمین جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی با حضور پروفسور باقر ساروخانی پدر علم جامعه‌شناسی ارتباطات، مهدی باقریان رئیس انجمن متخصصان روابط‌عمومی، خسرو رفیعی رئیس انجمن روابط‌عمومی ایران و جمعی از مدیران و کارشناسان روابط‌عمومی سراسر کشور، روز چهارشنبه، اول آذرماه 1402، در مرکز همایش‌های فرهنگ و هنر برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، دکتر هادی کمرئی با اشاره به اینکه در این دوره از جشنواره بیش از ۱۷۰۰ اثر از سراسر کشور به دبیرخانه ارسال شد، گفت: «متأسفانه در بخش‌های برنامه انتشاراتی، صفحه خوانندگان و نحوه ارایه آثار هیچ اثری حایز رتبه برتر نشد. این امر نشان می‌دهد که هنوز در این زمینه‌ها چالش‌های جدی وجود دارد.»

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه انجمن متخصصان روابط‌عمومی در زمینه تدوین برنامه عملیاتی انتشاراتی برای روابط‌عمومی‌ها آمادگی دارد، گفت: «انجمن در حال تدوین دوره‌های آموزشی، برنامه‌های مشاوره و انتشار کتاب “استانداردهای انتشارات” است که می‌تواند به سهم خود و با همکاری روابط‌عمومی‌ها این مشکلات را حل کند.»

او همچنین از فعالیت‌های دیگر انجمن متخصصان روابط‌عمومی در سال جاری خبر داد و گفت: «کتاب سال روابط‌عمومی ۱۴۰۱ منتشر شده و تصمیم بر این شده است که بعدازاین، کتاب سال روابط‌عمومی تا روز ملی روابط‌عمومی (۲۷ اردیبهشت) سال بعد منتشر شود. همچنین، سایت جدید انجمن با امکانات جدید و به‌روز رونمایی شد.»

نایب‌رئیس همچنین از تصمیم انجمن متخصصان روابط‌عمومی برای اضافه‌کردن برخی از بخش‌ها از جمله بخش نشریه داخلی به جشنواره خبر داد و گفت: «از سال آینده بخش نشریه داخلی برتر به بخش رقابتی جشنواره اضافه می‌شود تا علاوه بر ۸ بخش جداگانه‌ای که داریم، به اهمیت این بخش در روابط‌عمومی نیز توجه شود.»

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود از برنامه‌های آتی جشنواره برای استفاده از مزایای هوش مصنوعی مولد خبر داد و گفت: «یکی از برنامه‌های مداوم دست‌اندرکاران جشنواره، تغییر با تغییرات و تحولات جهانی است. در حال بررسی هستیم که چگونه می‌توانیم هوش مصنوعی مولد که در تولید ایده و محتوا به روابط‌عمومی کمک می‌کند در بخش‌های رقابتی جشنواره بگنجانیم تا روابط‌عمومی‌ها تشویق شوند از این فناوری بیشتر استفاده کنند.»

او در همین خصوص گفت: «هوش مصنوعی مولد و یادگیری ماشین در حال تبدیل‌شدن به ابزارهای مهم در انتشارات هستند. این فناوری‌ها می‌توانند در زمینه‌های مختلفی مانند تولید و توزیع محتوا مورداستفاده قرار گیرند.»

 کمرئی، با اشاره به نتایج نظرسنجی «بررسی وضعیت هوش مصنوعی در روابط‌عمومی ایران» که با همکاری مؤسسه کارگزار روابط‌عمومی، انجمن متخصصان روابط‌عمومی و انجمن روابط‌عمومی ایران انجام شد، گفت: «هوش مصنوعی در حال تبدیل‌شدن به یک فناوری مهم در روابط‌عمومی است.»

نایب‌رئیس انجمن متخصصان روابط‌عمومی در پایان گفت: «کتاب حاوی یافته‌های این نظرسنجی در آینده نزدیک در برنامه‌ای ویژه رونمایی و منتشر خواهد شد.»

در ادامه برنامه، پروفسور باقر ساروخانی، پدر علم جامعه‌شناسی ارتباطات، در سخنرانی خود در هجدهمین جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی، بر اهمیت نوشتار در ارتباطات انسانی تأکید کرد.

ساروخانی نوشتار را ابزاری برای انتقال و ثبت دانش و اطلاعات دانست و گفت: «نوشتار از همان آغاز شکل‌گیری خود، نقش مهمی در ارتباطات انسانی داشته است.»

وی همچنین به اهمیت نوشتار در روابط‌عمومی اشاره کرد و گفت: «روابط‌عمومی بدون نوشتار، معنایی ندارد. روابط‌عمومی‌ها از نوشتار برای برقراری ارتباط با مخاطبان، انتقال پیام‌های سازمانی و تأثیرگذاری بر افکار عمومی استفاده می‌کنند.»

وی در ادامه به چالش‌های انتشار در ایران امروز پرداخت و گفت: «یکی از چالش‌های اصلی انتشار در ایران، نبود استانداردهای مشخص برای انتشار است. این امر باعث شده است که کیفیت آثار منتشر شده در ایران، متفاوت باشد.»

ساروخانی همچنین به اهمیت انتشار آثار علمی اشاره کرد و گفت: «انتشار آثار علمی، یکی از مهم‌ترین راه‌های انتقال دانش و اطلاعات است.»

همچنین در این مراسم، سخنرانی عمران چودری در مورد فناوری نامرئی پخش شد. عمران چودری در بخشی از این سخنرانی که به صورت ویدیویی پخش شد، گفت: هوش مصنوعی به‌سرعت در حال تبدیل‌شدن به بخشی جدایی‌ناپذیر از زندگی ماست. این فناوری در حال حاضر در بسیاری از محصولات و خدمات، از جمله تلفن‌های هوشمند، تلویزیون‌های هوشمند و خودروها استفاده می‌شود.

وی در ادامه افزود: هوش مصنوعی می‌تواند به ما در مدیریت حجم کاری‌ و تصمیم‌گیری‌های‌مان کمک کند. به‌عنوان‌نمونه، می‌تواند به ما در انتخاب بهترین مسیر برای رسیدن به مقصد، انتخاب فیلم یا برنامه تلویزیونی مناسب یا خرید محصول مناسب کمک کند.

در حاشیه این مراسم، سه کتاب «تحول دیجیتال در صنعت روابط‌عمومی» نوشته ولید آلبوناصر، کتاب «مدل جهانی روابط‌عمومی و ارتباطات» و «کتاب سال روابط‌عمومی ایران (۱۴۰۱)» نیز رونمایی شدند.

همچنین، ویژه‌نامه جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی شامل راهنمای کاربردی جشنواره (فرصتی برای آموزش و توسعه) نیز منتشر و در اختیار شرکت‌کنندگان قرار گرفت.

در پایان مراسم، از هیئت داوران هجدهمین جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی؛ محمود مختاریان، مهدی باقریان، مریم سلیمی، حسین امامی، سیدشهاب سیدمحسنی، قربانعلی تنگشیر، بهزاد خورشیدی، سعید معادی، پرویز آزموده، و برگزیدگان جشنواره در ۱۱ بخش تجلیل به‌عمل آمد.

هجدهمین جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی، فرصتی برای معرفی بهترین آثار انتشاراتی روابط‌عمومی در ایران بود. این جشنواره همچنین، فرصتی برای بحث و گفتگو در مورد آینده فناوری و تأثیر آن بر روابط‌عمومی فراهم کرد.


گزارش کامل جشنواره هفته آینده منتشر خواهد شد.

 

 

 

 

برچسب ها
دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *