فناوري و تحول صنعت نشر
(مشروح سخنراني مهدي باقريان رييس انجمن متخصصان روابطعمومي ايران)
(در هفدهمين جشنواره ملي انتشارات روابطعمومي)
(18 آبان 1401)
اشاره
شبكه اطلاعرساني روابطعمومي ايران (شارا)-|| «هفدهمين جشنواره ملي انتشارات روابطعمومي» 18 آبانماه 1401 با حضور مهدي باقريان رييس انجمن متخصصان روابطعمومي، خسرو رفيعي رييس انجمن روابطعمومي ايران، پروفسور حسامالدين بيان و جمعي از مديران و كارشناسان روابطعمومي در محل سالن همايشهاي بينالمللي شهداي محيطزيست برگزار شد.
در آيين افتتاحيه «هفدهمين جشنواره ملي انتشارات روابطعمومي»، مهدي باقريان رييس انجمن متخصصان روابطعمومي ايران طي سخناني، مطالب ارزشمندي در خصوص تاثيرهاي “فناوري” بر “صنعت نشر” مطرح كردند كه در پي ميآيد:
فناوري و صنعت نشر
آلوين تافلر نويسنده و آيندهشناس شهير آمريكايي گفته: «فناوري، موتورِ محركهي تغيير و دگرگوني است». به نظر من اين موضوع كاملا در صنعت نشر مصداق دارد. روندهاي جديد بويژه در سال 2022 هم اين ادعا را اثبات ميكند چراكه فناوريها و تكنولوژيهاي جديد، دنياي صنعت نشر را دگرگون كرده است.
بياييم به عنوان نمونه فناوري هوش مصنوعي را در نظر بگيريم و ببينيم كه چه تحول گستردهاي را در صنعت نشر ايجاد كرده است؛ از نوشتن كتاب و مقاله، طبقهبندي محتوا، خوانش و بازبيني گرفته تا روايت كتابهاي صوتي، بهبود و فرآيند نوشتن و حتي بازاريابي، تبليغات، ارسال ايميل و بازخوردگيري از كاربردهاي هوش مصنوعي در صنعت نشر است.
همه ميدانيم كه بازخوردگيري در اين بين چقدر براي روابطعموميها مهم است؛ در حكم اكسيژن است. بهواسطه هوش مصنوعي ميتوانيم كيفيت داستانها را بالا ببريم. وقتي جذاب ميشود مخاطبان بيشتري هم جذب ميشود.
در حال حاضر، نشرياتي مانند اكونوميست و واشنگتنپست در حال استفاده از دستياران صوتي هستند. جستجوي صوتي و همه اين فناوريها مجهز به هوش مصنوعي هستند. توليد و انتشار كتابهاي صوتي و كتابهاي الكترونيك بهشدت افزايش يافتهاست. درآمد حاصل از فروش كتابهاي صوتي بيش از 3/14 درصد افزايش داشته است.
البته به اين معنا نيست كه كتابهاي چاپي و كاغذي از رونق افتادهاند؛ اصلا و ابدا. بر اساس گزارشها و يافتههاي جديد هنوز كتابهاي چاپي و كاغذي همچنان پرطرفدارترين شكل كتاب در جهان هستند. اين مقبوليت از سال 2019 بيش از 65درصد بودهاست.
همچنين استفاده از محتواي ديجيتال روزبهروز در حال افزايش است. لذا يكي از كارهايي كه ما روابطعموميها بايد انجام بدهيم علاوه بر استفاده از اين فناوريها و همگام شدن با تغييرها و دگرگونيهاي جديد، تدوين “استراتژي محتوايي” است.
دو چيز با تغيير و تحول فناوري هرگز تغيير نميكند و در اولين همايش PR2 هم مطرح شد؛ يكي اخلاق و ديگري محتوا. بنيانگذار مايكروسافت، محتوا را پادشاه ميداند ولي در دنياي متاورس و حاكميت كلاندادهها، محتوا، امپراطور است. بنابراين نقشِ تعيينكنندهاي دارد. معدن طلاست.
تدوين استراتژيِ محتوايي از اين جهت اهميتِ حياتي دارد كه توليد و انتشار و استفاده از محتواي ديجيتال روبهروز در حال افزايش است. البته روابطعموميهاي شركتكننده در اين دوره از جشنواره نيمنگاهي به حوزه ديجيتال هم داشتند.
تعدادي از روابطعموميها مانند روابطعموميهاي بانكهاي كارآفرين و ملي، كشتيراني، شركت توسعه نيشكر صنايع جانبي و برخي شركتها و سازمانهاي ديگر از واقعيت مجازي استفاده كردند.
براي نمونه، شما ميتوانيد با نصب نرمافزار باركدخوان و اسكن مجله، آن را كامل در موبايل خود ورق بزنيد و لذت ببريد.
نميشود به كار قشنگ شركت فني مهندسي فرآب اشاره نكرد. در مصاحبه اي كه نشريه داخلي با يكي از همكاران موزيسين شركت انجام داده در همان صفحه با اسكن باركد ميتوانيد به يكي از قطعههاي ايشان گوش فرا دهيد. انشاءا… در سال آينده شاهد اين دست ابتكارها كه كم هم نيست بيشتر باشيم.
مساله ديگري كه ميتوان در باره اثرهاي حوزه ديجيتال بر صنعت نشر به آن اشاره كرد ظهور و بروز انواع پلتفرمهاست؛ مانند پلتفرم خلاصه كتاب. هدف پلتفرم همانطور كه از عنوانش مشخص است، خلاصه كردن كتاب است.
يك استارتآپ در برلين كه در اين حوزه فعاليت ميكند بيش از 8/34 ميليون دلار درآمد داشته است. “بوكتاك” يكي ديگر از اين پلتفرمهاست. بوكتاك به يك پلتفرم و جريان اصلي پرطرفدار تبديل شده و امسال نويسندگان زيادي به بوكتاك آمدند. همين امر به افزايش تعداد خودانتشاراتيها كمك كرده است؛ همانند شهروندخبرنگارها. همه كارها را خودشان انجام ميدهند. تهيه اطلاعات، ويرايش و نحوه انتشار آن و اينكه نشر آن در كدام كانال صورت گرفته را خودشان انجام ميدهند: خودانتشاراتيها. مشكل دروازهباني هم برطرف ميشود. مهمتر از همه، ناشر از فرآيند نشر حذف ميشود. نويسنده، اثر خودش را مستقيم و بيواسطه عرضه ميكند. بزرگترين بازيگران دنياي نشر، هماكنون نگاه ويژهاي به تيكتاك و بوكتاك دارند.
خلاصه اينكه آتشي كه فناوري در صنعت نشر برافروخته هر روز شعلهورتر ميشود و سبب ظهور پلتفرمهاي جديد با امكانات جديد و با كارايي بالا ميشوند.
برنامهريزي
مساله ديگري كه ميشود به آن اشاره داشت امر بسيار مهم «برنامهريزي» است. همه آنهايي كه در حوزه روابطعمومي كار و فعاليت ميكنند بدون قطبنما نبايد حركت كنند. نتايج بررسي 17 سال آثار انتشاراتي در بخش برنامهريزي اين جشنواره نااميدكننده است و ما در طول اين سالها، نتوانستيم يك برنامه بهعنوان الگو در حوزه انتشارات ارايه كنيم.
مجلههاي خبري- تصويري
در حوزه توليد و انتشار مجلههاي خبري- تصويري، كار بيشتري بايد صورت بگيرد. بايد از قالبها و روشهاي جديد پيامرساني استفاده كنيم. ما در جعبهي ابزار متون خبري- تصويري، ابزارهاي زيادي در اختيار داريم كه اگر برنامهمحور حركت كنيم و داراي يك استراتژي كامل محتوايي باشيم و طبق برنامه عمل كنيم، موفقيت حاصل خواهد شد.
“فناوري”، مرز ميان روابطعمومي، تبليغات و بازاريابي را كمرنگ كرده است. امروزه و در دنياي جديد، ملاك انتخاب يك فن و تكنيك، اثرگذاري است. كدام يك از ابزارهاي “جعبه ابزارِ روابطعموميِ يكپارچه” ما براي تحقق فلان برنامه، طرح و كمپين شما مناسب است؟
علاوه بر استفاده از روشها و قالبهاي جديد، خلاقيت و نوآوري را هم بايد به تمام آثار و برنامههاي انتشاراتي روابطعموميها تزريق كرد و با تزريق نوآوري و خلاقيت و تاثيرگذاري و توليد ارزش افزوده كه قابل لمس باشد، وزن و جايگاه روابطعمومي در معادلات اقتصادي، سياسي و اجتماعي بالا ميرود.
كتاب و داستانسرايي
در حوزه كتاب علاوه بر توجه به توليد و انتشار كتابهاي موردنياز در درون سازمان، نيمنگاهي هم بايد به انتشارات برونسازماني و تاثيرهاي ارتباطي درازمدت آن داشتهباشيم.
حمايت از آثار علمي در حوزه روابطعمومي خيلي بايد جدي گرفته شود. ما روابطعموميها به كتابهاي تخصصي روز نيازمنديم كه با كمك مديران روابطعمومي اين مهم قابل تحقق است. بنابراين در جشنواره به روابطعموميهايي كه در اين حوزه نگاه ويژهاي داشته باشند قاعدتا مورد توجه ويژهاي هم قرار خواهند گرفت.
همچنين حمايت از كتابهاي تخصصي مرتبط با حوزه فعاليت تخصصي هم بايد جدي گرفته شود و خوشبختانه در اين زمينه كارهاي خوبي صورت گرفتهاست.
مستندسازي و نحوه ارايه آثار
جشنواره هفدهم در 15 بخش رقابتي برگزار شده و بيش از 1300 اثر توسط دبيرخانه واصل شده كه متاسفانه نحوه ارايه آن اصلا خوشايند يك روابطعمومي حرفه اي نيست. نياز به گفتن نيست كه مستندسازي يكي از اركان اصلي روابطعمومي است.
روابطعموميها در اين زمينه واقعا كوتاهي ميكنند. ما به همه كارها و امور بايد نگاه حرفهاي داشته باشيم و بهعلاوه حرفهاي هم عمل كنيم.
ما بايد به راهنماي سازمان استاندارد جهاني پايبند باشيم:
– آنچه را انجام ميدهيد، بيان كنيد.
– آنچه را ميگوييد، انجام دهيد.
– آنچه را كه انجام شده است، ثبت كنيد.
متاسفانه ما به اين توصيهها و اصولِ اوليهي مستندسازي توجهي نداريم. نه در بخش مستندسازي و نه در بخش ارايه آثار و اين خيلي بد است كه يك مساله به اين مهمي را 17 سال تكرار كني ولي در عرصه عمل هيچ نتيجهاي نداشته باشد.
البته تعداد بسيار كمي از روابطعموميها به اين اصول تا حدودي پايبند بودند مانند بانك ملي ايران؛ اما توقع ما از روابطعموميها كه يكي از وظايف و مهارتهاي اصلي آنها مستندسازي است خيلي بيشتر از آن چيزي است كه داريم ميبينيم.
ما در مستندسازي و ارايه آثار دو مولفه «محتوا» و «هويت بصري» هر اثر را حتما بايد مدنظر داشته باشيم.
جوايز
در ادامه در خصوص جوايز، چند نكته خدمت شما عزيزان ارايه خواهم داد:
اول از همه اينكه امروز دو “نشان ملي روابطعمومي” به همكاران عزيز و شايسته ما، آقايان خدابخش و نقيلو اعطا خواهد شد كه در ادامه با تلاشهاي ايشان بيشتر آشنا خواهيم شد.
دوم اينكه، ديپلم افتخار، بالاترين جايزه جشنواره است و به شركتها و سازمانهايي اعطا ميشود كه حداقل در 6 بخش، رتبه اول كسب كرده باشند. البته در اين زمينه بر اساس تصميم داوران نهايي، گاهي اوقات مواردي مدنظر قرار ميگيرد كه شرايط آن در هر دوره معمولا متفاوت است.
همچنين كارشناسان برتر انتشارات و تعداد 20 روابطعمومي در 109 بخش حايز رتبه برتر از اول تا سوم شدند. علاوه بر اين، روابطعموميهاي شركتكننده در اين دوره از جشنواره توانستند مجموعا تعداد 37 “رتبه اول” كسب كنند.
قدردان همه همكاران و داوران عزيز هستيم كه در برگزاري اين جشنواره نقش ايفا كردند.
نتيجهگيري
در اينجا “فناوري” صرفا به عنوان يكي از اركان اصلي فراجهان و متاورس مدنظر قرار گرفته است اما فقط بدانيم كه بعد انسانمحوري در هر فرايندِ “تحولِ ديجيتالي” بسيار مهم است و همه چيز فناوري نيست. همه چيز، انسان است. انسان، آغاز و غايت هر پيشرفت و تحولي است و اگر اين موضوع مهم در نظر گرفته نشود همه چيز معني خود را از دست ميدهد. تحول با تغيير ذهنيت در فكر و ذهن و همچنين ذهنيت سازمان بهدست ميآيد.
خوشبختانه يا متاسفانه خلق فناوري و روند تغيير آن، چنان سريع، برقآسا و تاثيرگذار است كه هيچكس و هيچچيز نميتواند نسبت به آن بيتفاوت باشد. مرگ و سقوط، فرجامِ بيتفاوتهاست. با درك بهموقع تغييرها و دگرگونيها، همواره بايد راه درست را انتخاب كرد. اين يك قانون كلي است و فلسفهي روابطعمومي بر چنين بنياد درستي بنا نهاده شده است.
هر چيز در زمين و بستر خاص خود ميتواند رشد كند و به پويايي خود ادامه دهد. درست مانند روابطعمومي كه فقط در يك محيط باز و با شرايط كاملا دموكراتيك، رشد و نمو ميكند و درست در چنين زماني ميتواند در خدمت تحقق آرمانهاي بشري قرار گيرد و در سمت درست تاريخ بايستيد.
اعطاي نشان روابطعمومي به دو پيشكسوت روابطعمومي
نشان ملي روابطعمومي، به عنوان بالاترين و قديميترين جايزه روابطعمومي ايران كه در سال 1393 پايهگداري شد به علياكبر خدابخش و محسن نقيلو اعطا گرديد.
علياكبر خدابخش علاوه بر كسب جوايز مختلف در كنفرانسها و جشنوارههاي ملي و بينالمللي، داراي تاليفاتي در حوزه ارتباطات، رسانه و توسعه ملي است. وي پيش از اين، به عنوان مشاور معاون صداي رسانه ملي و مدير روابطعمومي معاونت صدا، مدير روابطعمومي شبكه راديويي فرهنگ صدا، مدير روابطعمومي شبكه راديويي پيام و شبكه راديويي آوا و مدير پخش و نظارت و ارزشيابي شبكه راديويي پيام و شبكه راديويي آوا نيز خدمت كرده است.
وي كه داراي مدرك كارشناسي ارشد از دانشگاه صدا وسيماست در حوزه تهيهكنندگي برنامههاي راديويي و تلويزيوني نيز فعاليت دارد و به عنوان مدرس حوزه روابطعمومي، ارتباطات و رسانه در دانشگاههاي مختلف از جمله دانشگاه علم و فرهنگ به تدريس مشغول است.
محسن نقيلو دانش آموخته كارشناسي ارشد رشته مهندسي منابع طبيعي از دانشگاه تهران است و از سال 1377 با شركت در كلاسهاي آموزشي و تربيت خبرنگاري جهاد دانشگاهي، فعاليت در روابطعمومي را آغاز كرده است.
وي، تجربه مديريت روابطعمومي چندين مركز علمي و اجرايي را در كارنامه دارد كه از آن جمله ميتوان به: مديركلي روابطعمومي سازمان جنگلها، مراتع و آبخيزداري و نيز مديركلي روابطعمومي و امور رسانه سازمان حفاظت محيط زيست از آذرماه 1400 تا امروز اشاره كرد.
معاونت ارتباطات و اطلاعرساني اداره كل حوزه رياست دانشگاه تهران و مديريت موزههاي تاريخي و فضاهاي فرهنگي اين دانشگاه از ديگر تجربههاي مديريتي اين فعال حوزه روابطعمومي است.
وي علاوه بر برگزاري نخستين دوره جشنواره منابع طبيعي و رسانه، مشاور رسانهاي چندين جشنواره فرهنگي و رويداد علمي بوده است.
تاكيد نقيلو در حوزه رسانه، ارتباط و تعامل با منتقدان براي اقناع افكار عمومي است و توجه به كنشگري مديران را از اولويتهاي دولتها ميداند.
هفت روابطعمومي ديپلم افتخار گرفت
ديپلم افتخار هفدهمين جشنواره ملي انتشارات روابط عمومي به روابطعمومي بانك ملي ايران، راحله شهرابي مدير امور حوزه راهبري و روابطعمومي بانك پاسارگاد، شهرام بخشا مدير روابطعمومي بانك توسعه تعاون، امير حاجينيا مدير روابطعمومي شركت پتروپارس، حسين مرادي مقصودبكي مدير روابطعمومي و امور بينالملل سازمان منطقه آزاد تجاري- صنعتي قشم، روح ا… ابوالهاديزاده مدير روابطعمومي و خدمات اجتماعي مجتمع مس سرچشمه و مسعود ميرمحمدي مدير حوزه مدير عامل، روابطعمومي و امور بينالملل مجتمع جهانفولاد سيرجان اهدا شد.
فهرست برگزيدگان هفدهمين جشنواره ملي انتشارات روابطعمومي
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي
مستندسازي (رتبه اول)
جايزه خلاقيت (تجربهنگاري)
اينفوگرافيك (شايسته تقدير)
بانك كارآفرين
ويژه نامه (رتبه اول)
صفحه آرايي (رتبه اول)
خبر (رتبه دوم)
مصاحبه (رتبه سوم)
مقاله (رتبه سوم)
سايت (رتبه سوم)
جايزه خلاقيت
سازمان راهداري و حمل و نقل جادهاي كشور
اپليكيشن (رتبه اول)
صفحهآرايي (رتبه دوم)
گزارش (رتبه دوم)
تيتر (رتبه دوم)
سايت (رتبه دوم)
كليپ (رتبه دوم)
مصاحبه (رتبه سوم)
خبر(رتبه سوم)
سرمقاله (رتبه سوم)
بانك سپه
صفحهآرايي (رتبه اول)
گزارش (رتبه اول)
خبر (رتبه اول)
مصاحبه (رتبه دوم)
عكس (رتبه دوم)
تيتر (رتبه سوم)
شركت كشتيراني
مستند (رتبه اول)
صفحهآرايي (رتبه اول)
تير (رتبه دوم)
عكس (رتبه سوم)
رسانههاي اجتماعي (رتبه سوم)
بانك قرضالحسنه مهر ايران
تيتر (رتبه اول)
سرمقاله (رتبه اول)
صفحهآرايي (رتبه اول)
انيميشن (رتبه دوم)
خبر (رتبه سوم)
پوستر (رتبه سوم)
شركت راه آهن جمهوري اسلامي ايران
كتاب (رتبه اول)
تبليغات مكتوب (رتبه دوم)
مستندسازي (رتبه سوم)
صفحهآرايي (رتبه سوم)
شركت فني مهندسي فرآب
مصاحبه (رتبه اول)
مقاله (رتبه اول)
صفحهآرايي (رتبه اول)
تيتر (رتبه سوم)
خبر (رتبه سوم)
سرمقاله (رتبه سوم)
صندوق توسعه ملي
پوستر (رتبه اول)
كليپ (رتبه سوم)
ادبيات (داستانسرايي) (رتبه سوم)
موسسه خيريه حمايت از كودكان مبتلا به سرطان (محك)
سرمقاله (رتبه اول)
عكس (رتبه اول)
رسانههاي اجتماعي (رتبه اول)
ادبيات (داستانسرايي) (رتبه دوم)
گزارش (رتبه سوم)
اداره كل راهداري و حمل و نقل جادهاي استان كرمانشاه
كاريكاتور و كارتون (رتبه اول)
خبر (رتبه اول)
اپليكيشن (رتبه اول)
تيزر(رتبه اول)
برنامهريزي (رتبه دوم)
تحليل محتوا (رتبه دوم)
عكس (رتبه سوم)
شركت توزيع نيروي برق تبريز
ويژهنامه (رتبه اول)
پوستر (رتبه اول)
مستندسازي (رتبه اول)
تيتر (رتبه دوم)
عكس (رتبه دوم)
صفحهآرايي (رتبه سوم)
كتاب (رتبه سوم)
خبر (رتبه سوم)
تيزر (رتبه سوم)
برنامهريزي (رتبه سوم)
مصاحبه (شايسته تقدير)
شركت توسعه نيشكر صنايع جانبي
مصاحبه (رتبه اول)
مقاله (رتبه اول)
عكس (رتبه اول)
گزارش (رتبه دوم)
مستندسازي (رتبه دوم)
تحليل محتوا (رتبه دوم)
بروشور و كاتالوگ (رتبه سوم)
اينفوگرافيك (رتبه سوم)
كتاب (رتبه سوم)
شركت فولاد خوزستان
ويژهنامه (رتبه اول)
گزارش (رتبه اول)
مصاحبه (رتبه دوم)
خبر (رتبه دوم)
پوستر (رتبه دوم)
بروشور و كاتالوگ (رتبه سوم)
عكس (رتبه سوم)
استانداري كرمان
كليپ (رتبه اول)
خبر (رتبه دوم)
اينفوگرافيك (رتبه دوم)
جايزه ويژه خلاقيت
شركت فولاد مباركه اصفهان
نماهنگ (رتبه اول)
مستند (رتبه اول)
شركت معدني و صنعتي چادرملو
مقاله (رتبه اول)
تيتر (رتبه اول)
صفحهآرايي (رتبه دوم)
بروشور و كاتالوگ (رتبه دوم)
مستند (رتبه سوم)
مصاحبه (رتبه سوم)
انجمن خيريه بهداشتي و درماني حضرت ابوالفضل (عليه السلام)
مستند (رتبه اول)
كليپ (رتبه اول)
ادبيات (داستانسرايي) (رتبه اول)
ادبيات (مستندسازي) (رتبه سوم)
شركت فولاد هرمزگان جنوب
خبر (رتبه اول)
گزارش (رتبه سوم)
تبليغات مكتوب (رتبه سوم)
مجتمع مس شهر بابك
كتاب (رتبه اول)
بروشور و كاتالوگ (رتبه اول)
كارشناسان برتر انتشارات
سركار خانم زهرا شهلائي
رئيس محترم روابطعمومي شركت فني مهندسي فرآب
جناب آقاي سجاد خراساني
كارشناس محترم روابطعمومي شركت فولاد خوزستان
جناب آقاي محمد فيضبخش
كارشناس محترم روابطعمومي شركت فولاد خوزستان
كتاب «ارتباطات كرونايي» رونمايي شد
كتاب «ارتباطات كرونايي» صبح روز چهارشنبه_18 آبانماه_ با حضور مهدي باقريان رييس انجمن متخصصان روابطعمومي ايران، خسرو رفيعي رييس انجمن روابطعمومي ايران، پروفسور حسامالدين بيان و جمعي از مديران و كارشناسان روابطعمومي در محل سالن همايشهاي بينالمللي شهداي محيطزيست رونمايي شد.
به گزارش خبرنگار شارا، اين كتاب كه به همت رضا افخمي تدوين و تاليف شده است در آيين اختتاميه «هفدهمين جشنواره ملي انتشارات روابطعمومي» رونمايي شد.
كتاب «ارتباطات كرونايي» در نه گفتار “ارتباطات”، “مديريت مسئوليت اجتماعي”، “مديريت واهمه”، “مديريت اعتماد”، “مديريت ارتباطات ديجيتال”، “مديريت ارتباطات درونسازماني”، “مديريت روابط رسانهاي”، “مديريت بحران” و “توصيههاي كاربردي” تدوين و تاليف شده است.
كتاب «ارتباطات كرونايي» تدوين و تاليف رضا افخمي در 136 صفحه قطع وزيري توسط انتشارات كارگزار روابطعمومي منتشر شده است.
هفدهمين جشنواره ملي انتشارات روابطعمومي از منظر تصوير
«هفدهمين جشنواره ملي انتشارات روابطعمومي» در تاريخ ۱۸آبان۱۴۰۱ بههمت انجمن متخصصان روابطعمومي در محل سالن همايشهاي بينالمللي شهداي محيطزيست برگزار شد.
لينك تصاوير:
https://kpri.ir/?p=10052