iranian Association of Public Relations Specialists

انجمن متخصصان روابط عمومی

انجمن متخصصان

روابط عمومی

IAPRS

رئیس انجمن متخصصان روابط‌عمومی ایران : روابط عمومی‌ها در دوران کرونا پسرفت و عقبگردی نداشتند

نشست آنلاین«روابط عمومی ایران و پاندمی کرونا» با سخنرانی دکتر حسین امامی رئیس انجمن متخصصان روابط‌عمومی ایران، دکتر منصور ساعی استادیار ارتباطات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و مژگان جزی زاده کریمی رئیس روابط عمومی ستاد فرماندهی مدیریت بیماری کرونا در کلان شهر تهران برگزار شد.

به گزارش شفقنا، امامی در ابتدای صحبت های خود درباره شیوع کرونا بر فعالیت های روابط عمومی به تاثیرات این ویروس بر ارتباطات اجتماعی می پردازد و می گوید: یکی از تأثیرات کرونا بر ارتباطات، کاهش تعاملات اجتماعی است. کرونا باعث تغییرات اساسی در ارتباطات چهره به چهره شد و جمع های ما کوچک شدند. همچنین حضور و فیزیک افراد جای خود را به تصاویر مجازی داد.

او ادامه می دهد: از دیگر تاثیرات این ویروس، پیشتازی تکنولوژی و استفاده از آن بود. انسان در عصر کرونا بیش از هر چیز وامدار کرونا است، مثلا ویدیو کنفرانس ها و آموزش های تحت شبکه بسیار رونق گرفت. همچنین شاهد افزایش ترویج برنامه ها و اپلیکیشن ها و گجت های رهیابی بودیم.

امامی با اشاره به دیگر تاثیرات کووید ۱۹ بر ارتباطات بیان می کند: این ویروس باعث شد تا مردم به رسانه ها وابستگی بیشتری پیدا کنند و مطالعه آنها هم بالا رفت و مردم در دوره های مهارتی بیشتری شرکت کردند.

او با توضیح درباره فعالیت روابط عمومی ها با توجه به گسترش کرونا می گوید: روابط عمومی ها در دوره کرونا تعطیل نبودند. چون ابزار اصلی کارشان وب سایت و رسانه های اجتماعی است. از طرفی دیگر ما شاهد کمتر شدن تبلیغات در رسانه ها و کاهش توزیع روزنامه های چاپی بودیم و در عوض تبلیغات در وب سایت ها و شبکه های اجتماعی افزایش پیدا کرد. همچنین ارتباطات دیجیتال رونق گرفت. مثلا بسیاری از جلسات، مراسم ها و نشست های خبری و نشست های آموزشی به سمت آنلاین شدن، رفت.

در ادامه امامی به برنامه کلان چندین روابط عمومی در کشورهای مختلف پرداخت و توضیح می دهد: کره جنوبی برنامه ای تحت عنوان«تراست» تدوین کرد که این برنامه مخفف شفافیت،مسئولیت پذیری، اتحاد و همکاری، دانش و سرعت عمل و همبستگی است. همچنین این کشور اپلیکیشن های ردیابی برای گوشی های هوشمند در نظر گرفت، و از همان ابتدا ماسک را اجبار کرد. در کشوری چون ژاپن هم فرهنگ سلامت محور آن خیلی در مهار کرونا کمک کرد. مثلا بسیاری از مردمان آن خیلی قبل تر شروع به استفاده از ماسک کردند.

او ادامه می دهد: موفقیت کشوری چون سنگاپور هم به خاطر مستندسازی هایی بود که درباره سارس انجام داده بود و در این کشور مقررات سختی برای کنترل پاندمی انجام دادند. یکی از برنامه های مهم این کشور، برنامه ردیابی بود و برای سالمندان یک گردنبند بلوتوث برای اطلاع از وضعیت سلامتی شان ساختند. یا گجت هایی برای مسافران در قرنطینه طراحی کردند. از دیگر برنامه های خوب سنگاپور این بود که یک کارگروه متشکل از وزرای سلامت،اقتصاد و..تشکیل داد که کارشان جمع آوری آخرین اخبار درباره کرونا بود و آنها را به مردم ارایه می کردند.

امامی با اشاره به برنامه های موفق نیوزلند در کنترل ویروس کرونا می گوید: سازمان بهداشت جهانی، مدیریت سختگیرانه نیوزلند در بحران کرونا را به عنوان الگویی مثال زدنی تحسین کرد. استراتژی خانم نخست وزیر و دولت، همدلی با مردم بود نه موعظه. به همین خاطر مردم اعتماد بسیار زیادی به دولت دارند. دولت این کشور پیام های سلامت را به درستی به مردم این کشور ارائه کرد. همچنین از فیس بوک برای ارتباط با مردم استفاده کرد.

امامی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به نتایج افکار سنجی داخل کشور اشاره می کند و می گوید: مردم بیشتر تمایل به دریافت مشاوره های پزشکی و اطلاعات سلامت از سوی متخصصان داشتند نه دولت. مسأله بعدی عدالت میان مردم و مسئولان بود که باعث ناراحتی مردم شده چرا که عدالت در دریافت خدمات کمتر رعایت شده است. نکته بعدی این بود که مواضع مسئولان کشور وتناقض بین مواضع مسئولان و رسانه های رسمی، مردم را دچار تردید کرده است.

او می گوید: بحران کرونا می تواند از طریق ایجاد شفافیت، اعتماد بین مردم و سیستم را بازسازی کند. یکی از نتایج افکار سنجی حاوی این مسأله بود که برخی رسانه ها به صورت اغراق آمیز گزارشی از مسافرت رفتن مردم تهیه کردند که این مورد تاثیر منفی داشت و مردم را برای سفر رفتن بیشتر ترغیب کرد.

او با اشاره به دیگر نتایج افکار سنجی ادامه می دهد: همچنین ۴۲/۶ درصد از مردم اخبار کرونا را از طریق شبکه های اجتماعی پیگیری می کردند و ۳۳/۱ درصد هم پیگیری نمی کردند. جوانان و افراد تحصیلات دانشگاهی بیشتر اخبار کرونا را در شبکه های اجتماعی پیگیر می کردند.

او در ادامه با اشاره به عملکرد روابط عمومی ها در اطلاع رسانی می گوید: ما در ابتدا شاهد یک سردرگمی در اطلاعات و ناکافی بودن اطلاعات بودیم. همچنین پراکندگی و عدم هماهنگی در اخبار هم دیده می شد. اما از اردیبهشت عملکرد روابط عمومی ها در اطلاع رسانی کمی بهتر شد. یعنی آگاه سازی و اطلاع رسانی شفاف تر و زودهنگام شد و تلاش برای جلب اعتماد و صداقت با مردم بیشتر شد.

این مدرس دانشگاه به عملکرد مثبت روابط عمومی ها در این چند ماه اشاره می کند و می گوید: روابط عمومی ها اقدامات خوبی به منظور تقویت روحیه همبستگی و افزایش تاب آوری در جامعه، تقویت آرامش فکری و روحی جامعه، آموزش، مسئولیت اجتماعی انجام دادند.

امامی با توصیه به وظایف خاص روابط عمومی ها در دوران کرونا بیان می کند: دستورالعمل مدیریت بحران داشته باشید و بر اساس آن عمل کنید، نیاز و مشکلات مردم را شناسایی کنید و به مدیران سازمان منتقل کنید، آگاهی بخشی، آموزش و اطلاع رسانی پیشگیرانه اولویت دارد. اصناف و دولت باید همسو و پاسخگویی موثر داشته باشند، حیطه مسئولیت اجتماعی سازمانتان را گسترش دهید، در صفحه اول سایت بخش کرونا و اقدامات حمایتی از مشتریان را بیاورید، ارزیابی اقدامات و مستندسازی تجربیات روابط عمومی را از بدو امر در دستور کار قرار دهید.

او در جمع بندی صحبت های خود می گوید: روابط عمومی ها در دوران کرونا پسرفت و عقبگردی نداشته اند. در عصر کرونا برای روابط عمومی ها دوران پیشتازی ارتباطات دیجیتال بود. امروزه حرف اول را در روابط عمومی ها، تولید محتوا برای رسانه های اجتماعی می زند. برخی مشاغل در روابط عمومی نیاز به بازنگری در وظایف و فرایند های کاری دارند.

برچسب ها
دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *