iranian Association of Public Relations Specialists

انجمن متخصصان روابط عمومی

انجمن متخصصان

روابط عمومی

IAPRS

امیدواری و روحیه بخشی در رسانه

دکتر حسین امامی، دکتری علوم ارتباطات اجتماعی و رئیس انجمن متخصصان روابط‌عمومی هم درباره این ماجرا، عملکرد تلویزیون و بایدها و نبایدهایی که یک رسانه باید در این زمان سراغ آن برود، به جام‌جم این طور گفت: در شرایطی که ویروس جدید کرونا در کشور شیوع پیدا کرده تلویزیون باید از شکل‌گیری رفتار منفی توسط مردم جلوگیری کند. البته این به آن معنی نیست که اطلاع‌رسانی به بهانه‌ها و مصلحت‌هایی مخدوش یا محدود شود، بلکه تلویزیون باید به گونه‌ای عمل کند که به تحلیل‌ها و نتیجه‌گیری و در پی آن ایجاد رفتار منفی در کشور منجر نشود. البته این بیشتر در اخبار نمود دارد ولی در سایر بخش‌های غیرخبری نیز باید لحاظ شود. به‌هرحال توانمندسازی مخاطبان و افزایش اطلاعات آنان موجب می‌شود تا ترس بیش از حدی از کرونابرایشان ایجاد نشود.


رسانه‌های جمعی ازجمله تلویزیون برای مهار بحران کرونا، علاوه بر اطلاع‌رسانی، وظیفه آگاهی‌بخشی و آموزش و همچنین انسجام‌بخشی مردم برای ایجاد رفتار متعادل و یکنواخت را در دستور‌کار خود قرار داده‌اند.


پرداختن به خبرهای امیدبخش بهبود و سلامت مبتلایان، تلاش شبانه‌روزی تیم‌های پزشکی و پرستاری و خبرهایی که از تلاش متخصصان برای مهار و مقابله با این بحران شامل ساخت کیت‌های آزمایشگاهی و یا وارد کردن آن، ساخت داروی جدید مقابله با این ویروس و مواردی از این قبیل می‌تواند باعث افزاش روحیه به مردم باشد.


یکی از کارکردهای رسانه در این بحران، کاهش احساسات منفی و کاهش ترس از عفونی شدن ویروس کروناست. نه این‌که به دروغ بخواهد رسانه روحیه‌بخشی کند، بلکه توصیه خبرگان رسانه این است که آگاهی‌بخشی و مثبت‌گرایی باید جایگزین ایجاد هراس و ترس در پیام‌های رسانه‌ای باشد.


درست است که یکی از اصولی که باید رعایت کرد شستن دست‌ها و رعایت سایر امور بهداشتی فردی است ولی مخاطب این‌گونه فکر می‌کند اگر خودش مراعات کرد که هیچ ولی اگر مراعات نکرد و مبتلا شد دیگر راه بازگشتی نیست. در حالی که باید رسانه به بخش دوم و زمان ابتلا به این بیماری نیز با نگاه امیدوارکننده و روحیه‌بخشی بیشتر بپردازد.


تلویزیون به‌خصوص شبکه خبر طی این مدت عملکرد قابل قبولی داشته است. یکی از نکات مثبت شبکه خبر بهره‌گیری و مصاحبه با بهترین پزشکان فوق تخصص در حوزه‌های عفونی و ریه و… بوده است. نکته دوم پیام‌های آموزشی و آگاه‌بخش زیرنویس در شبکه خبر است که تکرار می‌شود. سوم پرداختن از ابعاد مختلف به این موضوع است که باعث می‌شود مخاطب اعتماد بیشتری نسبت به رسانه و افزایش رضایت خاطر نسبت به عملکرد دولت و مسؤولان پیدا کند. یکی دیگر از موارد این است که صدا و سیما در این خصوص وارد مسائل جناحی و مصلحت‌اندیشی‌های سیاسی نشود. با این حساب می‌توان گفت که رسانه ملی توانست در موضوع بحران کرونا تا حد زیادی مرجعیت رسانه‌ای را در دست بگیرد.

منبع: جام‌جم

برچسب ها
دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *