iranian Association of Public Relations Specialists

انجمن متخصصان روابط عمومی

انجمن متخصصان

روابط عمومی

IAPRS

تعریف روابط عمومی

امروزه باتوجه به تغییرات گسترده وروزافزونی که در عرصه علم ارتباطات وروابط عمومی بویژه در حوزه ارتباطات آنلاین حادث شده است این ضرورت را ایجاب کرده است بازنگری در مفاهیم، وظایف وماموریت های علم، فن وهنر روابط عمومی متناسب با شرایط روز داشته باشیم. در همین راستا انجمن متخصصان روابط عمومی با درک این نیاز طی شش ماه اخیر با برگزاری جلسات متعدد وکسب نظر ودیدگاه از کارشناسان وصاحب نظران این حوزه در نهایت در جلسه هیات مدیره انجمن مورخ23 فروردین سال جاری (95) تعریف زیر را مصوب کرد:

“روابط عمومی عبارت است از مدیریت تعامل و تفاهم میان سازمان و ذینفعان که به تضمین منافع مشترک و اعتماد متقابل می انجامد و موجب افزایش اعتبار و رضایت طرفین می شود. “

همانطورکه مشخص است در تعریف مذکور از واژه های مدیریت تعامل وتفاهم بین سازمان وذینغعان استفاده شده است که تاکیدی بر ضرورت تعاملی بودن رویکردسازمان ها با مخاطبانشان را حکایت دارد؛ تعاملی که در آن نشان از یک کنش ارتباطی ودوسویه را بیان داشته که سازمانها با مخاطبانشان همواره باید در یک فرایند ارتباطی همسنگ ومتقارن این امر را محقق سازند؛ ارتباط وتعاملی که امروزه از طریق توسعه تکنولوژی های نوین ارتباطی ظهور و بروز بیشتری یافته است.

همچنین تاکید بر لزوم توجه به کسب منافع مشترک وایجاد اعتماد متقابل بین سازمان وذینفعان از دیگر موارد مهمی است که در تعریف جدید برآن تاکید شده است که روابط عمومی ها باید بسترساز تحقق منافع وسودمندی متقابلی برای سازمان و مخاطبان بوده و یک بازی بردبرد را در این جریان ارتباطی و تعاملی رقم زنند و در نهایت به دنبال تحقق یک رضایت طرفینی بوده که پیامدآن چیزی جز رضایت ذینغعان وکسب اعتبار و مشروعیت سازمانی را در پی نخواهد داشت.

درعین حال انجمن متخصصان روابط عمومی تعریف مذکور را کامل و بدون نقصان ندانسته و از پیشنهادات سازنده تمامی اساتید وصاحب نظران این عرصه برای جامعیت بخشیدن به تعریف مذکور استقبال خواهد کرد.

 

برچسب ها
دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *