iranian Association of Public Relations Specialists

انجمن متخصصان روابط عمومی

انجمن متخصصان

روابط عمومی

IAPRS

نقش رسانه و ارتباطات در صنعت گردشگری

در عصر حاضر هیچ حوزه، عرصه و فعالیتی بدون توجه به اثرات مثبت و مطلوب رسانه‌ها و تعاملات و ارتباطات که حامل پیام‌های ارتباطی هستند نمی‌تواند به رشد و بالندگی و اعتلای عرصه خود نایل شود.


امروزه صنعت گردشگری و توریسم تا اندازه‌ای پرسود و درآمدزا است که تعدادی از کشورها به اندازه درآمد نفتی کشوری مثل ایران با برنامه‌ریزی و بهره‌مندی از پتانسیل‌ها، ظرفیت‌ها و اثرات مثبت تبلیغات، رسانه‌ها و ارتباطات جمعی برای توسعه و اعتلای صنعت گردشگری و توریسم در ابعاد ملی و بین‌المللی به موفقیت‌هایی دست یافته‌اند.


با توجه به این‌که صنعت گردشگری پاک ترین، بی‌حاشیه‌ترین و پر درآمدترین صنعت به شمار می‌آید. برنامه‌ریزی تبلیغات رسانه‌ای توجه و اهتمام به رشد این صنعت برای جذب درآمد بیشتر، ایجاد فرصت‌های شغلی و اشتغال‌زایی و اثرگذاری مثبت آن در اقتصاد ملی و درآمد خالص کشورها را طلب می‌نماید.


رسانه‌ها در حوزه گردشگری و توریسم نقش شفاف‌سازی، تبیین اهمیت و ضرورت این صنعت و فرهنگ‌سازی را عهده‌دار هستند، مثلاً کشور عزیز ما ایران علی‌رغم داشتن جاذبه‌های طبیعی، تاریخی، مناظر دیدنی، باستانی و وجود منابع عظیم گردشگری هنوز نتوانسته در زمینه بهره‌گیری و بهره‌مندی از درآمدهای گردشگری به خصوص در حوزه‌های بین‌المللی به جایگاه شایسته خود دست یابد.


نقش و اثر موثر رسانه‌ها در تبیین ظرفیت‌های گردشگری ایران به دنیا موضوعی است که نیازمند برنامه‌ریزی و استفاده از قابلیت‌های رسانه‌ها است که بتواند با استفاده از شیوه‌های نوین اطلاع‌رسانی، در جهت شناساندن ظرفیت‌های توریسم ایران گام اساسی بردارد.


متولیان عرصه گردشگری و توریسم در استفاده از رسانه‌ها و شیوه‌های ارتباطی باید به نکات ذیل توجه نمایند:

– اطلاعات کامل و کافی از ظرفیت‌های گردشگری و توریسم را در اختیار رسانه‌ها قرار دهند.


– اطلاعات گردشگری باید مستدل و مستند همراه با تصاویر باشد.


– اطلاعات گردشگری یا پتانسیل‌های توریسم روشنگرانه، خالی از ابهامات و البته صریح و شفاف ارایه شود.


– ظرفیت‌های گردشگری برای انتقال آن به مخاطبان از طریق رسانه‌ها و تکنیک‌های ارتباطی باید مختصر، گویا و به دور از کلی گویی، جامع و رسا بیان شود.


– اطلاعات یا ظرفیت‌های گردشگری باید به هنگام و مسئولانه ارایه شود.


– در ارایه و انتقال پتانسیل‌های گردشگری به نقش درآمدزایی و اشتغال‌زایی آن توجه شود.


قطعاً با ملحوظ کردن شرایط ذکر شده در برنامه‌ریزی رسانه‌ای و استفاده از روش‌های نوین ارتباطی در صنعت گردشگری شاهد توسعه، رشد و ارتقای این صنعت خواهیم بود و رسانه و ارتباطات زمینه افزایش درآمدزایی، ایجاد شغل و توسعه ظرفیت‌های گردشگری را فراهم می‌سازد.

میرمحمود سجادی
عضو هیئت مدیره انجمن متخصصان روابط عمومی
عضو هیئت مدیره شرکت آرین پارسه کیش

برچسب ها
دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *