«ترس و اميد» به وجه اشتراك سخنان كارشناسان روابطعمومي تبديل شده بود كه تلاش داشتند تا ضمن تحليل «حاكميت هوش مصنوعي» در دنياي امروز، « دورنماي واقعي» را براي روابطعموميها در سازمانها ترسيم كرده و براي حل بحرانهاي پيش رو راهكار ارائه كنند.
نتايج مقاومت در برابر تكنولوژي نوين
ترسيم اين دورنما نيازمند «آشتي با علم» و «تدوين يك استراتژي كارامد» است تا ضمن بهرهگيري از مواهب هوش مصنوعي بتوان بهترين راهكار را اجرايي كرد تا روابطعمومي بتواند سازمان را به «ساحل نجات» رهنمون شود.
تريبوني براي بيان دغدغهها
نشست همانديشي «كاربرد هوش مصنوعي و تكنولوژيهاي نوين ارتباطاتي و اطلاعاتي در روابطعمومي» كه با همكاري گروه علوم ارتباطات و دانششناسي دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقيقات و كميته آموزش و پژوهش انجمن روابطعمومي ايران و با مديريت افسانه مظفري مدير گروه علوم ارتباطات برگزار شده بود، به تريبوني براي به «اشتراك گذاشتن دغدغهها» تبديل شد.
در اين نشست خسرو رفيعي رئيس انجمن روابطعمومي ايران، سيد غلامرضا كاظمي دينان مدير اسبق روابطعمومي بانك ملي و رييس باشگاه مديريت ارتباطات يونسكو، مهدي باقريان رئيس انجمن متخصصان روابطعمومي، حسن خسروي عضو انجمن روابطعمومي و نويسنده كتاب روابطعموميو ارتباطات، تلاش كردند تا ضمن تبادلنظر به راهكاري براي مواجهه و سازگاري با اين تحول بزرگ در عرصه روابطعمومي دست يابند.
در ابتداي جلسه افسانه مظفري مدير نشست و رئيس كميته اموزش و پژوهش انجمن روابطعمومي ايران، به تاثيرات گسترده هوش مصنوعي در زندگي انسان اشاره كرد و كفت: امروزه هوش مصنوعي كه يكي از انقلابيترين تكنولوژيهاي عصر ما محسوب شده ونقش بسيار مهمي را در زندگي ما ايفا ميكند و بهطور حتم در سالهاي آينده نيز، نقش فعالتري در زندگي روزمره ما و سازمانها بازي خواهد كرد. بنابراين آشنايي با ماهيت اين تكنولوژِي، أنواع آن، مزايا و كاربرد آن در سازمان ها ميتواند جذاب و حتي ضروري باشد.
مدير گروه ارتباطات دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقيقات در ادامه افزود: هوش مصنوعي Artificial Intelligence يا به اختصار AI همان شبيهسازي فرآيندهاي ذهني و هوش انساني توسط ماشينهاست كه اگرچه در علوم كامپيوتر بنا گذاشته شده، اما امروزه به آن، بهعنوان يك علم ميانرشتهاي نگاه ميشود. حتي ردپاي علوم انساني و پزشكي در برخي شاخههاي مطالعاتي و كاربردي آن مشاهده ميشود. اساس عملكرد اين ماشينها بر آناليز دادههاي انبوه و سپس مدلسازي آنها استوار است. آنها سپس بر اساس مدل بهدستآمده تصميم يا نتيجه لازم را ارائه ميدهند. هماكنون تعداد زيادي شركت هوش مصنوعي با محصولات متفاوت در حال فعاليت هستند. به عنوان مثال ميتوان از چت جي پي تي، گجتهاي پوشيدني، گوگل مپ، فيلترهاي اسنپ چت، ماشينهاي خودران و دستيارهاي هوشمند نام برد.
افسانه مظفري به ضرورت برگزاري چنين نشستي اشاره و تصريح كرد: نشست امروز ما در مورد هوش مصنوعي و كاربرد آن در روابطعمومي است. چرا كه امروزه با حضور تكنولوژيهاي جديد اطلاعاتي و ارتباطي و رسانههاي جديد، روابطعمومي با شاخصهاي جديدتري مواجه شده اند. در واقع تبادل سريع و گسترده اطلاعات، سبب افزايش فرصت براي ايجاد معناي مشترك، يعني همان اولويت روابطعمومي، تبديل شده است. حال كه روابطعمومي در عصر اطلاعات، ملزم به نو شدن و همگوني و همساني با فرآيند اطلاعات است، نظرات اهل فن در اين حوزه مي تواند راهگشا و شنيدني باشد.
مقاومت بيفايده سازماني
در ادامه، كاظمي دينان مدير اسبق روابطعمومي بانك ملي ضمن تاكيد بر مقاومت سازماني در برابر ورود تكنولوژي جديد همچون هوش مصنوعي به «خاطره ورود كامپيوتر» در سالهاي نه چندان دور اشاره و تصريح كرد:كامپيوتر به تازگي وارد كشور شده و قرار بود تا براي شعب، كامپيوتر خريداري شود. مدير تداركات بانك ملي ماموريت يافت تا در خارج از كشور كامپيوتر بخرد اما مدير تداركات در كمال تعجب با خريد كامپيوتر مخالفت كرده و اين كار را حمايت از غربيها دانست و تصريح داشت كه نيازي به وجود كامپيوتر نيست و كار ما با اين تجهيزات راه ميافتد و خريد كامپيوتر اولويت ندارد .
سيد غلامرضا كاظمي دينان در ادامه افزود:حضور ما در نشست جيتكس در دوبي كافي بود تا ايشان متوجه اشتباه خود بشود و به اين موضوع اعتراف كند كه بانكداري ما از دنيا عقب افتاده است. اين نكته را مدنظر قرار دهيد كه هميشه در برابر فناوريهاي نوين مقاومت وجود دارد اما اين مقاومتها در نهايت شكست خواهد خورد. به همين دليل مقاومت ما در برابر هوش مصنوعي بيفايده است و بايد پذيراي هوش مصنوعي بود.
رئيس سابق انجمن روابطعمومي ايران به مزيتهاي هوش مصنوعي اشاره و تصريح كرد: البته هوش مصنوعي در برابر مزيتها خطراتي هم دارد و روابطعمومي وظيفه دارد كه با تدبير مناسب و هوشمندي راهكاري را در پيش بگيرد كه به سازمان آسيبي وارد نشود. به همين دليل روابطعمومي بايد ضمن نگاه علمي، برخورد علمي را در اولويت كاري خود قرار دهد.
رييس باشگاه مديريت ارتباطات يونسكو در ادامه افزود: روابطعمومي در صورتي شكست ميخورد كه از قافله علم عقب بماند. امروز موضوع شبكههاي اجتماعي گسترش زيادي يافته و اگر روابطعمومي وارد اين حوزه نشود خيلي عقب ميافتد. به همين دليل لازم است تا روابطعمومي ضمن مطالعه خود را به روز كند.
كاظمي دينان تصريح كرد: يك روابطعمومي خوب بايد ايدهپرداز و مغز متفكر سازمان باشند. در صورت وجود چنين نگاهي امكان مديريت بحران سازماني را خواهند داشت كمااينكه روابطعمومي بايد ايندهنگر بوده و بستر پذيرش هوش مصنوعي را فراهم كند. در اين زمينه چارهاي جز پذيرش و انطباق وجود ندارد، چون هوش مصنوعي وارد زندگي ما شده است.
مدير روابطعمومي اسبق بانك ملي به اولويتهاي سازماني اشاره و تصريح كرد: روابطعمومي بدنبال ظهور چنين تكنولوژي نويني، ضمن آگاهي دادن به مديريت سازمان بايد نگرش آنها را تغيير دهد. در اين صورت ميتوان «حركت رو به جلويي» را تجربه و ازاين فناوري نوين استفاده بهينه كرد. در اين صورت، سازمان از وجود هوش مصنوعي منتفع خواهد شد، وگرنه بيتوجهي و ناديده گرفتن اين ابزار نوين ميتواند ضربات مهلكي را به سازمان وارد كند.
ضرورت آموزش مداوم
خسرو رفيعي رئيس انجمن روابطعمومي ايران ضمن تاكيد بر جايگاه هوش مصنوعي در روابطعمومي گفت: هوش مصنوعي ميتواند طرحهاي متفاوتي از حجم عظيمي از دادههاي گوناگون را پردازش كند كه به سازمانها در مواجهه با ريسكهاي احتمالي و مشكلات به وجود آمده كمك كند.
رفيعي تصريح كرد:نقشهاي متعدد هوش مصنوعي در روابطعمومي اهميت بسيار زيادي دارد. اين نقشها فراتر از اتوماسيون اداري است، اين نقشها پيامدهاي تكنولوژيكي، اقتصادي و اجتماعي را به دنبال دارد كه روابطعمومي بايد آن را مدنظر قرار دهد.
رئيس انجمن روابطعمومي ايران در ادامه افزود: از آنجائيكه هوش مصنوعي با جمع آوري دادهها و پردازش اطلاعات محتوا توليد مي كند، در آينده نزديك در حوزه ارتباطات با چت باتهاي خاص در روابطعمومي مواجه خواهيم شد و البته چاره اي جز پذيرش آن وجود ندارد.
رفيعي تاكيد كرد: هوش مصنوعي ممكن است روي گسترش نظريه روابطعمومي تأثير بگذارد، تاكنون انسانها آغازگر پيامها بودند اما با توسعه هوش مصنوعي تكنولوژيهاي مشابه ميتوانند براي مدت طولانيتري بدون دخالت انسان و گرفتن تصميمات و انجام كارها به صورت مستقل عمل كنند. تكنولوژيها ميتوانند تجزيه و تحليل پيشرفته را در بهبود دريافت و ذخيرهسازي پيامها به كار گيرند. روابطعمومي ديجيتال به واسطه تكنولوژيهاي نوين ارتباطي به ما كمك ميكند تا بدانيم رقباي ما چه ميكنند و چه تصويري از سازمان ما ارائه ميشود و مردم درباره سازمان ما چه ميگويند. در چنين شرايطي اين امكان فراهم ميشود كه بتوان تصميمات بهتر و كارآمدتري را اتخاذ كرد.
رئيس انجمن روابطعمومي ايران تصريح كرد: در اينده ، روابطعمومي بايد بتواند نقش سيستمهاي مبتني بر هوش مصنوعي را در افزايش روابط انسانها پوشش دهند. چنين پيشرفتهايي به دليل بهكارگيري روز افزون هوش مصنوعي در روابطعمومي لازم است تا مدنظر قرار گرفته و درسرفصل برنامههاي آموزشي روابطعمومي قرار بگيرند.
رفيعي در ادامه افزود:ضرورت بسترسازي فردي و اجتماعي در اين حوزه و همچنين توجه به آموزش دانشگاهي در اين بخش براي آماده سازي ورود به اين فضا لازم است.
رفيعي با اشاره به چالشهاي هوش مصنوعي و تهديدهاي شغلي پيشنهاد كرد تا سلسله نشست هاي آموزشي ماهيانه در اين رابطه جهت آمادگي خانواده روابطعمومي با اين انقلاب كه بسياري از بزرگان آن را هم تراز با انقلاب در صنعت چاپ ميدانند برگزار شود.
پديده خودكارسازي
رئيس انجمن متخصصان روابطعمومي به تغييرات گسترده مشاغل و صنايع به دنبال حاكميت هوش مصنوعي اشاره كرد و گفت: همه مشاغل و صنايع در معرض فناوري هوش مصنوعي مولد قرار دارند و صنعت روابطعمومي از اين قاعده مستثني نيست. هر چند فناوري هوش مصنوعي مولد ممكن است خطرها و پيامدهاي مختلفي به همراه داشته باشد اما متخصصان روابطعمومي ميتوانند از ابزارهاي مختلف هوش مصنوعي مولد براي تقويت ارتباطات معنادار، افزايش بهرهوري، خلاقيت و دستيابي به اهداف مختلف استفاده كنند.
مهدي باقريان در ادامه افزود: يكي از مزاياي اصلي استفاده از ابزارهاي هوش مصنوعي مولد، اتوماسيون و خودكارسازي بخش زيادي از فعاليتها و وظايف روابطعمومي است. براي نمونه، چترباتها به عنوان دستيارهاي مجازي ميتوانند به سوالات مشتريان پاسخ بدهند و خدمات و پشتيباني شبانهروزي ارايه دهند بنابراين خودكارسازي فعاليتهاي روابطعمومي بايد جدي گرفته شود.
رئيس انجمن متخصصان روابطعمومي با اشاره به خدمات ديگر ابزارهاي هوش مصنوعي تصريح كرد: يكي از اين خدمات كه هوش مصنوعي مولد ميتواند ارايه كند شخصيسازي پيامهاست كه هم تعامل و تجربه روابطعمومي را افزايش ميدهد و هم ارتباط قويتري بين شركت و مشتريان و مخاطبان ايجاد ميكند كه در نهايت منجر به رضايت بيشتر و وفاداري مشتريان ميشود.
باقريان در بخش ديگري از صحبتهاي خود گفت: فناوري هوش مصنوعي مولد به يك ابزار موثر و بيبديل تبديل شده و روابطعموميها نميتوانند از مزاياي آن چشمپوشي كنند.
رئيس انجمن متخصصان روابطعمومي در پايان تاكيد كرد: متخصصان روابطعمومي بايد ارتباطات مبتني بر هوش مصنوعي را بپذيرند و با انطباق خود با تغيير چشمانداز و كسب مهارت و دانش جديد و احترام به ملاحظات اخلاقي و شفافيت و حفظ اصالت در ارتباطات به تدوين و ارايه استراتژيهاي ارتباطي مؤثرتر هوش مصنوعي و گسترش قابليتهاي روابطعمومي كمك كنند.
يادگيري ماشيني
حسن خسروي به يادگيري ماشيني به عنوان زيرمجموعه اي از هوش مصنوعي اشاره كرد و گفت: الگوريتم هاي آموزشي براي ايجاد پارامترهاي با كيفيت خوب كه عملكرد و دقت شبكه عصبي را تعريف مي كنند، به مجموعه داده هاي وسيعي نياز دارند. با در دسترس قرار گرفتن داده هاي بيشتر و پيچيده تر شدن الگوريتم ها، يادگيري ماشين به پيشرفت خود ادامه مي دهد. هوش مصنوعي در بسياري از زمينه ها از جمله مراقبت هاي بهداشتي، مالي، توليد و حمل و نقل استفاده مي شود.
مولف كتاب روابطعمومي و ارتباطات تصريح كرد: آينده هوش مصنوعي با پيشرفت هاي مداوم در فناوري روشن به نظر مي رسد. بر اساس گزارش Statista، سرمايه گذاري در هوش مصنوعي در سال 2021 به 93.5 ميليارد دلار رسيد. روند فعلي براي بزرگتر شدن شبكه هاي عصبي احتمالاً در آينده نزديك ادامه خواهد داشت زيرا به عملكرد بيشتري نياز است.
خسروي در ادامه افزود: يكي از اميدواركنندهترين فناوريهاي جديد، پردازش نورومورفيك است. نورومورفيك به معناي “مثل مغز” است. مدارهاي اختصاصي براي تقليد از نحوه عملكرد سلول هاي پويا در مغز استفاده مي شود. آنها هيچ برنامه اي را اجرا نمي كنند، اما قادر به يادگيري هستند، و درست مانند سلول هاي واقعي مغز، همه آنها به طور همزمان كار مي كنند نه متوالي. مدلهاي مغزي نورومورفيك هوش مصنوعي بر اساس ساختار و عملكرد نئوكورتكس، ناحيه بيروني مغز مسئول فرآيندهاي شناختي پيچيده هستند و نسبت به رايانهها كوچك، سريعتر و كمتر مصرف ميكنند.انتظار مي رود تحقيقات در مورد اين ساختارها و ساير ساختارهاي مغز منجر به سطوح بالاتر هوش و عملكرد شناختي بهتر نسبت به انواع قبلي هوش مصنوعي شود. اين شبكههاي قشر مصنوعي با چندين ميليون گره، هنوز از شبيهسازي هوش انساني فاصله دارند.
خسروي تصريح كرد: در حالي كه درك علوم اعصاب از اين مناطق مغزي هنوز ناقص است، اطلاعات كافي براي ساخت مدلهايي در دسترس است كه ممكن است به سوالات باز پاسخ دهند و برخي از جاهاي خالي را از طريق آزمايش پر كنند. يك روز، شبكههاي عصبي نورومورفيك قشر مغز ممكن است جاي شبكههاي عصبي محرك هوش مصنوعي امروزي را بگيرند .
انتهاي پيام/