iranian Association of Public Relations Specialists

انجمن متخصصان روابط عمومی

انجمن متخصصان

روابط عمومی

IAPRS

چگونه روابط عمومی و بازاریابی با هم بهتر کار می کنند؟

دکتر حسین امامی
عضو هیات مدیره انجمن متخصصان روابط عمومی

روابط‌عمومی و بازاریابی دو بال مکمل هستند که برای خوشنامی سازمان و آگاهی بخشی مخاطبان تلاش می کنند. گرچه اهداف روابط عمومی و بازاریابی با هم مشترکند ولی شیوه های اجرایی و استراتژی های هرکدام متفاوت است. در برخی از موارد پیش می آید که فعالیت شان با هم همپوشانی داشته باشد ولی هماهنگی سازمانی هر دو بخش می تواند یک کمپین قدرتمندی را برای توسعه سازمان به وجود آورد.

روابط عمومی ها عمدتا فعالیت شان بر روابط رسانه ای و همچنین برقراری روابط با عموم مردم یا همان public متمرکز است ولی بازاریابی فعالیت شان خصوصی تر و تخصصی تر می شود. بدین معنا که بر گروه های خاصی از مردم که مشتریان هستند تمرکز ویژه پیدا می کنند و با آنها به برقراری ارتباط و تفاهم و تعامل دارند لذا بر حفظ و نگهداری و مراقبت از آنها متمرکز می شوند.

بازاریابی برای افزایش فروش محصولات و خدمات خود متمرکز است ولی روابط عمومی همزمان برای اعتمادسازی و اعتباربخشی سازمان تلاش می کند که این باعث می شود ارتباطات برون سازمانی متعادل شود. از این رو عده ای اعتقاد دارند که می شود این دو واحد در آینده نزدیک با هم ادغام شوند. ایده ای که از سالها قبل مبنی بر «ارتباطات یکپارچه» مطرح شد و از ادغام بخش های روابط عمومی و تبلیغات و بازاریابی سخن گفت. گرچه در ایران روابط عمومی و تبلیغات در سازمانها و شرکتها برایشان این اتفاق افتاده است.

بهرحال، راز موفقیت روابط عمومی و بازاریابی، در سازمان «هماهنگی و اقدام مشترک» است. به صلاح سازمان است که هر دو واحد برای انجام کمپین ها و برنامه های خود، سناریوها و اطلاعات را با هم به اشتراک بگذارند و با هم اقدام کنند. البته این به معنای ادغام دو بخش نیست و استقلال هر دو نیز لحاظ می شود.

 

برچسب ها
دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *