جنبش اول که قلم برگرفت، حرف نخستین ز سخن درگرفت،
پرده خلوت چو برانداختند، جلوت اول به سخن ساختند.
تا سخن آوازه دل در نداد، جان تن آزاده به گل در نداد.
چون قلم آمد، شدن آغاز کرد، چشم جهان را به سخن باز کرد.
انتشار در لغت به معنای پراکندگی، پخش کردن، گستردن، افشاندن، پراکنش، پراکندن، چاپ و گسترش است. این مفهوم قدمتی دیرینه در آغاز و سرانجام خلقت دارد، چراکه خوانش حق تعالی با این عبارت:
“کنت کنزاً مخفیاً فاحببت ان اعرف فخلقت الخلق لکی اعرف”
(من گنجی پنهان بودم، دوست داشتم شناخته شوم، خلائق را آفریدم تا شناخته شوم)
و همچنین:
“إنَّ أوَّلَ شَيْءٍ خَلقَهُ اللّهُ القَلَمُ ،فأمَرهُ فكَتَبَ كُلَّ شَيْءٍ يَكونُ”
(نخستین چیزی که خدا آفرید، قلم بود و آن گاه به آن فرمان داد و قلم هر آنچه را که باید خلق میشد نوشت.)
و همینطور:
“أوَّلُ ما خَلَقَ اللّهُ العقَلُ”
(نخستین چیزی که خدا آفرید، عقل بود.)
و “أوَّلُ ما خَلقَ اللّهُ نُوري”
(نخستین چیزی که خدا آفرید، نور من بود.)
همه تأکیدات دیگری بر اهمیت و ضرورت انتشار در عالم هستیاند.
چراکه اگر سایه پنهانسازی، کتمان و بسته بودن نقشآفرین میشد، توسعه و تعالی بیمعنا و غیرملموس میشد. ارتباطات بیهدف، ناقص و بیسرانجام میگشت و جهل، ایستایی، ناکارآمدی، سکوت و سکون، مشکلات انسان در تمامی اعصار میشد. انتشار، با نیاز درونی انسان به ارتباطات اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی به میدان آمد و پیامها را در اختیار مردم گذاشت تا آنها با ظرفیت و درک خود از آگاهی بهرهمند شوند.
انتشار در دنیای امروز، نیازمندیها و اطلاعات را در دسترس مردم میگذارد و از این راه، انسانها از دانایی و علم بهرهمند میشوند. زندگی بیامکان انتشار، زندگی بیمعنا و بیهدف است. در دنیای امروز، انسانها برای رشد و شکوفایی خود به انتشار، برای دریافت اطلاعات و بهرهبرداری از آن نیاز دارند.
این اهمیت زمانی دوچندان میشود که سازمانها با رویکرد خدماترسانی به مردم، مشتریان و افکار عمومی، موظف به ایجاد و تبیین ساختاری به نام روابط عمومی شدند. این نهاد مدنی، با تاکید بر هنر مردمداری و تولید محتوا، اخبار، گزارشها و پیامها، تلاش دارد تا ارتباط مؤثری با مخاطبان برقرار کند و اطلاعات سازمان، اهداف، ماموریتها، خدمات و محصولات آن را به گوش مردم برساند.
بدون شک، اهمیت وظیفه اطلاعرسانی و انتشار به عنوان یکی از وظایف پایهای و اساسی روابط عمومی، با توجه به انتظارات و نیازهای مردم، مشتریان و افکار عمومی، همواره در کانون توجه قرار دارد. در این راستا، انجمن متخصصان روابطعمومی و موسسه کارگزار روابطعمومی، با هدف بررسی دستاوردهای این نهاد مدنی و ارتقای جایگاه انتشار در روابطعمومی، جشنواره انتشارات روابطعمومی را برگزار میکنند.
برگزاری نوزدهمین دوره این جشنواره نشان از اهمیت آن در عرصه روابطعمومی کشور دارد. این جشنواره فرصتی برای بررسی آثار مختلف در زمینههای انتشاراتی، از جمله ماهنامهها، سایتها، نشریات، بروشورها و کاتالوگها فراهم کرده است تا جامعه روابطعمومی ایران بتواند دستاوردهای خود را در معرض نقد و بررسی قرار دهد و از این طریق، به بهبود و توسعه روابطعمومی کمک کند.
تجلی هنر روابطعمومی در گرو افزایش ظرفیت نقدپذیری و انتقادهای سازنده است. با افزایش دانایی و آگاهی، مهارتها و تجربیات میتوان وضعیت موجود را بهبود داد و گامی در مسیر ارتقای روابط عمومی برداشت. انجمن متخصصان روابطعمومی و موسسه کارگزار روابطعمومی با تکیه بر تعهدات اخلاقی و حرفهای، بهعنوان برگزارکنندگان این رخداد، افتخار دارند که در کنار جامعه روابطعمومی ایران، این رویداد را به سرانجام رساندهاند.
سعید معادی نائب رئیس انجمن متخصصان روابطعمومی