در اين سلسله گزارشها، به بررسي موشكافانه ابلاغيه اخير دولت در خصوص مشاغل عمومي روابطعمومی ميپردازيم. هدف از اين بررسي، ارائه تحليلي جامع از نقاط قوت و ضعف اين ابلاغيه و طرح ديدگاههاي كارشناسي در جهت ارتقاي جايگاه و عملكرد روابطعمومي در كشور است.
در اولين بخش از اين سلسله گزارشها، ميزبان دكتر سعيد معادي، كارشناس و صاحبنظر برجسته حوزه روابطعمومي، خواهيم بود. ايشان با ارائه ديدگاههاي تخصصي خود، نقاط قوت و ضعف اين ابلاغيه را مورد واكاوي قرار خواهند داد.
از تمامي صاحبنظران، كارشناسان و فعالان حوزه روابطعمومي دعوت ميكنيم تا نظرات و ديدگاههاي خود را در خصوص اين ابلاغيه با ما به اشتراك بگذارند.
۱) بازنگري و بررسي مشاغل روابطعمومي و رويكرد كيفيسازي سطوح مشاغل با حذف رتبه كارداني و در مقابل سطحبندي با رويكرد كارشناسي صرف براي مشاغل روابطعمومي از سطح مقدماتي تا عالي با لحاظ كردن تجربيات علمي و عملي سازمان اداري و استخدامي كشور در خور تحسين است.
۲) ساماندهي وضعيت مشاغل روابطعمومي و همسانسازي وضعيت كاركنان روابطعمومي با لحاظ كردن قانون خدمات كشوري كه تاثير بر وضعيت ارتقاي شغلي، جبران خدمت، ايجاد انگيزه و خود باوري و ايجاد زمينه براي تعهد، تعلق، تخصص و تحول افراد با رويكرد و كاركرد كارايي و اثربخشي و بهرهوري سازماني مهم و از نقاط قوت اين تصميم، تدوين و ابلاغ است.
۳) مشخص كردن عنوان هر شغل كارشناسي توام با تقسيمبندي جامع در قالب اطلاعات كلي شغل، معرفي شغل، ماموريت شغل، شرح وظايف و الزامات شغل براي تعيين و تنوير نمودن نحوه جذب و بكارگيري افراد براي روابطعمومي، توسعه و پيشرفت شغلي، مسير ارتقاي شغلي براي اصل اعتمادسازي و پيشگيري از بيعدالتيهاي سازماني به عنوان محرك كاركنان امري ارزشمند است.
۴) تاكيد بر عنوان رشتههاي تحصيلي، ويژگيهاي شخصيتي، دستاورد و تجارب علمي و عملي، سطوح تحصيلاتي، توانمنديهاي اجرايي و اعمال امتياز به عنوان پارامترهاي رشد شغلي و ارتقاي سطوح كارشناسي از مقدماتي تا عالي با تاكيد بر ظرفيتسازي و توسعه و رشد ويژگي و توانمندي علمي و عملي افراد امري مهم در اين ابلاغيه تلقي ميگردد.
۵) عليرغم نكات مثبت اين ابلاغيه موارد قابل نقد را ميتوان در وهله اول به تخصيص عنوان «مديريت ارتباطات و اطلاعرساني» براي روابطعمومي دانست كه مسلما اين اتفاق و اقدام از سوي يك سازمان تخصصي و ذيربط ميبايست با بهرهگيري از يك بررسي علمي و كارشناسي از ساختار روابطعموميهاي دنيا صورت گيرد و انتخاب يك عنوان جديد و تغيير در عنوان مديريت روابطعمومي براي مدير اين ساختار در قالب ارتباطات و اطلاعرساني يك عنوان جامع و مانع كه در برگيرنده جايگاه، وظايف و مسئوليت اين واحد باشد نيست و به نظر اين عنوان فقط پاسخ به يك وظيفه مدير اسا كه آن هم برقراري ارتباط و متعاقب آن اطلاعرساني است در حاليكه دايره وظايف مدير روابطعمومي و واحد روابطعمومي بسيار گستردهتر از اين است و به نظر اين عنوان تكافوي عنوان روابطعمومي و مدير روابطعمومي را نميكند.
۶) سطح بندي كارشناسي از مقدماتي تا عالي با لحاظ كردن امتيازات مختلف و با استفاده ويژگيهاي مورد نظر همانگونه كه گفته شد اقدام مناسبي است و ليكن تعريف ساختار سازماني كه تعيين كننده و تعريف كننده هر بخش و واحد مجزا از فعاليت روابطعمومي باشد، نيست و لازم است علاوه بر مشخص كردن عنوان مدير و ويژگي و كارراهه هاي مربوط به ايشان، معاون روابطعمومي به عنوان جانشين و روساي ادارات و معاونين ادارات را از حيت ارتباطات و ساختار عمودي و افقي چارت سازماني براي تصميم و اجراي برنامهها و تحقق اهداف پيشبيني گردد تا علاوه بر رويكرد كارشناسي، سطوح مديريتي نيز براي ساماندهي و راهبري براي هر بخش از روابطعمومي به صورت ملموس و مشخص مد نظر قرار گيرد.
۸) تلفيق وظايف روابطعمومي نظير افكارسنجي با تحليل رسانهها كه اصولا افكار عمومي اعم از مشتريان، كاركنان، ذينفعان، مردم و … است از زمره موارد تخصصي است كه لازم است با تحليل رسانههاي ديداري و شنيداري و گفتاري و نوشتاري و شبكههاي اجتماعي كه نيازمند تخصص ديگري است تفكيك گردد.
۷) محدود كردن وظايف روابطعمومي و عدم توجه به تغيرات و رشد و تغييرات سرسامآور فناوري بهويژه هوش مصنوعی و كاربرد آن در روابطعمومي كه مستلزم كارشناسان ذيربط با تخصص و دانش و تجارب مرتبط است از زمره ضعف اين ابلاغيه است.
۹) تلفيق وظايف كارشناسان جهت توليد و انتشار محتوي با توجه به تفاوت در كاربرد و ويژگيهاي رسانههاي سنتي و متعارف و رسانههاي نو ظهور و جديد با توجه به اهميت اين موضوع در امر اطلاعرساني، پاسخگويي، تنوير، توضيح و تبيين ضروري است.
۱۰) تعريف متصدي رويدادها و تجيع شرح وظايف مختلف و متفاوت به عنوان يك انبار خلوت براي نگهداري اقلام و كالاهاي مختلف با ربط و بيربط، نشان از بيتوجهي و شنابزدگي در انتخاب اين عنوان و تدوين شرح وظايف آن است در حاليكه اين بخش مستلزم بازنگري و تعريف و تعيين عنوان كارشناسي با شرح وظايف مرتبط است.
۱۱) تعریف و تعیین سرفصل و مدت دورههای آموزشی برای عناوین شغلی مختلف از جمله مدیر ارتباطات و اطلاعرسانی بیانگر عدم شناخت از روابطعمومی و عدم نیازسنجی مناسب در راستای کیفیسازی کارشناسان روابطعمومی برای ایجاد اهلیت و برای برخوداری لازم جهت احراز شرایط شغلی است.
۱۲) نکته آخر اینکه سازمان اداری و امور استخدامی کشور در تدوین و ابلاغ این مصوبه بیشتر از تجارب علمی و عملی در رده بندی شغلی و عناوین کارشناسی در حوزه مختلف را استفاده نموده است که به نظر این اقدام در قالب کلی و در چارچوب استاندارد اداری و سازمانی مناسب است اما رویکرد تخصصی و بومیسازی در عناوین کارشناسی، مشخصات کلی، ماموریت و شرح وظایف، ویژگیها و سایر موارد مستلزم کار کارشناسی و استفاده از خبرگان کار آزموده، مجرب و کاربلد در زمینه روابطعمومی است و این کار ناقص نمیتواند انتظار جامعه حرفهای روابطعمومی را دربخش دولتی فراهم و تجربهای موفق برای تعمیم در بخشهای غیر دولتی تلقی گردد.
انتهاي پيام/