iranian Association of Public Relations Specialists

انجمن متخصصان روابط عمومی

انجمن متخصصان

روابط عمومی

IAPRS

بررسي ابلاغيه جديد دولت در خصوص مشاغل عمومي روابط‌عمومي: گامي مثبت با نياز به اصلاحاتي اساسي

در اين سلسله گزارش‌ها، به بررسي موشكافانه ابلاغيه اخير دولت در خصوص مشاغل عمومي روابط‌عمومی مي‌پردازيم. هدف از اين بررسي، ارائه تحليلي جامع از نقاط قوت و ضعف اين ابلاغيه و طرح ديدگاه‌هاي كارشناسي در جهت ارتقاي جايگاه و عملكرد روابط‌عمومي در كشور است.

در اولين بخش از اين سلسله گزارش‌ها، ميزبان دكتر سعيد معادي، كارشناس و صاحب‌نظر برجسته حوزه روابط‌عمومي، خواهيم بود. ايشان با ارائه ديدگاه‌هاي تخصصي خود، نقاط قوت و ضعف اين ابلاغيه را مورد واكاوي قرار خواهند داد.

از تمامي صاحب‌نظران، كارشناسان و فعالان حوزه روابط‌عمومي دعوت مي‌كنيم تا نظرات و ديدگاه‌هاي خود را در خصوص اين ابلاغيه با ما به اشتراك بگذارند.

۱) بازنگري و‌ بررسي مشاغل روابط‌عمومي و رويكرد كيفي‌سازي سطوح مشاغل با حذف رتبه كارداني و در مقابل سطح‌بندي با رويكرد كارشناسي صرف براي مشاغل روابط‌عمومي از سطح مقدماتي تا عالي با لحاظ كردن تجربيات علمي و عملي سازمان اداري و استخدامي كشور در خور تحسين است.

۲) ساماندهي وضعيت مشاغل روابط‌عمومي و همسان‌سازي وضعيت كاركنان روابط‌عمومي با لحاظ كردن قانون خدمات كشوري كه تاثير بر وضعيت ارتقاي شغلي، جبران خدمت، ايجاد انگيزه و خود باوري و ايجاد زمينه براي تعهد، تعلق، تخصص و تحول افراد با رويكرد و‌ كاركرد كارايي و اثربخشي و بهره‌وري سازماني مهم و از نقاط قوت اين تصميم، تدوين و ابلاغ است.

۳) مشخص كردن عنوان هر شغل كارشناسي توام با تقسيم‌بندي جامع در قالب اطلاعات كلي شغل، معرفي شغل، ماموريت شغل، شرح وظايف و الزامات شغل براي تعيين و تنوير نمودن نحوه جذب و بكارگيري افراد براي روابط‌عمومي، توسعه و پيشرفت شغلي، مسير ارتقاي شغلي براي اصل اعتمادسازي و پيشگيري از بي‌عدالتي‌هاي سازماني به عنوان محرك كاركنان امري ارزشمند است.

۴) تاكيد بر عنوان رشته‌هاي تحصيلي، ويژگي‌هاي شخصيتي، دستاورد و تجارب علمي و عملي، سطوح تحصيلاتي، توانمندي‌هاي اجرايي و اعمال امتياز به عنوان پارامترهاي رشد شغلي و ارتقاي سطوح كارشناسي از مقدماتي تا عالي با تاكيد بر ظرفيت‌سازي و توسعه و رشد ويژگي و توانمندي علمي و عملي افراد امري مهم در اين ابلاغيه تلقي مي‌گردد.

۵) عليرغم نكات مثبت اين ابلاغيه موارد قابل نقد را مي‌توان در وهله اول به تخصيص عنوان «مديريت ارتباطات و اطلاع‌رساني» براي روابط‌عمومي دانست كه مسلما اين اتفاق و اقدام از سوي يك سازمان تخصصي و‌ ذيربط مي‌بايست با بهره‌گيري از يك بررسي علمي و كارشناسي از ساختار روابط‌عمومي‌هاي دنيا صورت گيرد و انتخاب يك عنوان جديد و تغيير در عنوان مديريت روابط‌عمومي براي مدير اين ساختار در قالب ارتباطات و اطلاع‌رساني يك عنوان جامع و مانع كه در برگيرنده جايگاه، وظايف و مسئوليت اين واحد باشد نيست و به نظر اين عنوان فقط پاسخ به يك وظيفه مدير اسا كه آن هم برقراري ارتباط و متعاقب آن اطلاع‌رساني است در حالي‌كه دايره وظايف مدير روابط‌عمومي و واحد روابط‌عمومي بسيار گسترده‌تر از اين است و به نظر اين عنوان تكافوي عنوان روابط‌عمومي و مدير روابط‌عمومي را نمي‌كند.

۶) سطح بندي كارشناسي از مقدماتي تا عالي با لحاظ كردن امتيازات مختلف و با استفاده ويژگي‌هاي مورد نظر همان‌گونه كه گفته شد اقدام مناسبي است و ليكن تعريف ساختار سازماني كه تعيين كننده و تعريف كننده هر بخش و واحد مجزا از فعاليت روابط‌عمومي باشد، نيست و لازم است علاوه بر مشخص كردن عنوان مدير و ويژگي و كارراهه هاي مربوط به ايشان، معاون روابط‌عمومي به عنوان جانشين و روساي ادارات و معاونين ادارات را از حيت ارتباطات و ساختار عمودي و افقي چارت سازماني براي تصميم و اجراي برنامه‌ها و تحقق اهداف پيش‌بيني گردد تا علاوه بر رويكرد كارشناسي، سطوح مديريتي نيز براي ساماندهي و راهبري براي هر بخش از روابط‌عمومي به صورت ملموس و مشخص مد نظر قرار گيرد.

۸) تلفيق وظايف روابط‌عمومي نظير افكارسنجي با تحليل رسانه‌ها كه اصولا افكار عمومي اعم از مشتريان، كاركنان، ذينفعان، مردم و … است از زمره موارد تخصصي است كه لازم است با تحليل رسانه‌هاي ديداري و شنيداري و گفتاري و نوشتاري و شبكه‌هاي اجتماعي كه نيازمند تخصص ديگري است تفكيك گردد.

۷) محدود كردن وظايف روابط‌عمومي و عدم توجه به تغيرات و رشد و تغييرات سرسام‌آور فناوري به‌ويژه هوش مصنوعی و كاربرد آن در روابط‌عمومي كه مستلزم كارشناسان ذيربط با تخصص و دانش و تجارب مرتبط است از زمره ضعف اين ابلاغيه است.

۹) تلفيق وظايف كارشناسان جهت توليد و انتشار محتوي با توجه به تفاوت در كاربرد و ويژگي‌هاي رسانه‌هاي سنتي و متعارف و رسانه‌هاي نو ظهور و جديد با توجه به اهميت اين موضوع در امر اطلاع‌رساني، پاسخگويي، تنوير، توضيح و تبيين ضروري است.

۱۰) تعريف متصدي رويدادها و تجيع شرح وظايف مختلف و متفاوت به عنوان يك انبار خلوت براي نگه‌داري اقلام و كالاهاي مختلف با ربط و بي‌ربط، نشان از بي‌توجهي و شنابزدگي در انتخاب اين عنوان و تدوين شرح وظايف آن است در حالي‌كه اين بخش مستلزم بازنگري و تعريف و تعيين عنوان كارشناسي با شرح وظايف مرتبط است.

۱۱) تعریف و تعیین سرفصل و مدت دوره‌های آموزشی برای عناوین شغلی مختلف از جمله مدیر ارتباطات و اطلاع‌رسانی بیانگر عدم شناخت از روابط‌عمومی و عدم نیازسنجی مناسب در راستای کیفی‌سازی کارشناسان روابط‌عمومی برای ایجاد اهلیت و برای برخوداری لازم جهت احراز شرایط شغلی است.

۱۲) نکته آخر اینکه سازمان اداری و امور استخدامی کشور در تدوین و ابلاغ این مصوبه بیشتر از تجارب علمی و عملی در رده بندی شغلی و عناوین کارشناسی در حوزه مختلف را استفاده نموده است که به نظر این اقدام در قالب کلی و در چارچوب استاندارد اداری و سازمانی مناسب است اما رویکرد تخصصی و بومی‌سازی در عناوین کارشناسی، مشخصات کلی، ماموریت و شرح وظایف، ویژگی‌ها و سایر موارد مستلزم کار کارشناسی و استفاده از خبرگان کار آزموده، مجرب و کاربلد در زمینه روابط‌عمومی است و این کار ناقص نمی‌تواند انتظار جامعه حرفه‌ای روابط‌عمومی را دربخش دولتی فراهم و تجربه‌ای موفق برای تعمیم در بخش‌های غیر دولتی تلقی گردد.

انتهاي پيام/

برچسب ها
دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *