بزرگداشت روز ملی ارتباطات و روابطعمومیتوسط انجمن متخصصان روابطعمومی، موسسه کارگزار روابطعمومی و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و با حضور جمعی از اساتید، مدیران و کارشناسان و علاقمندان روابطعمومی در محل سالن اجتماعات سازمان مدیریت صنعتی ایران برگزار شد.
فرصتهای جدید روابطعمومی در عصر هوش مصنوعي
رییس انجمن متخصصان روابطعمومی در آیین افتتاحیه این مراسم با اشاره به فرصتهای جدید روابطعمومی در عصر هوش مصنوعي مولد گفت: در آينده بسيار نزديك مدلهايي از هوش مصنوعي مولد را تجربه خواهيم كرد كه عملكرد بسيار بالايي دارند و بهطور خاص و تخصصي براي كارهايي مانند توليد محتوا، افزايش بهرهوري، سادهسازي فرايندهاي كاري، صرفهجويي در زمان، بهبود پستها، ايميلها، اينفوگرافيكها و گزارشها، و … تنظيم شدهاند.
وی افزود: چيزي كه بيش از همه بايد در اين فرايند و موج بزرگ منتظر ديدن آن باشيم انفجاري عظيم در استفادهي روابطعمومیها از «مدلهاي تخصصي هوش مصنوعي مولد» است. ما بايد انتظار داشته باشيم كه اين مدلهاي خاص در همه جا، شبيه نرمافزارهايي كه هماكنون از آن استفاده ميكنيم رايگان در دسترس همه باشند و به عنوان دستيار متخصصان روابطعمومی– و شايد سازنده – به ارتقاي كمي و كيفي برنامههاي ارتباطي كمك كنند.
باقریان تصریح کرد: ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی در همه زمینهها از جمله مدیریت محتوا، شخصیسازی پیامها، مدیریت شهرت، تحلیل احساسات، مدیریت بحران، بهینهسازی سئو، مدیریت رسانههای اجتماعی و تجزیه و تحلیل تصویر و ویدیو و … به روابطعمومیها کمک میکنند تا سريعتر و کارامدتر از گذشته عمل كنند.
وی اضافه کرد: ما در عصر فناوری، اتوماسیون و مدلهای هوش مصنوعی مولد زندگی میکنیم و با خودکارسازی بسیاری از وظایف روابطعمومی، کارهای متخصصان روابطعمومی آسانتر میشود و برخی امور مانند نوشتن بیانیههای مطبوعاتی و سایر اشکال و گونههای روابط رسانهای، تهیه و برگزاری سخنرانیها، سازماندهی و شرکت در رویدادها و انجام انواع تحلیلها به رباتها سپرده میشود.
رییس انجمن متخصصان روابطعمومی به روابطعمومیها توصیه کرد به جای سندنویسی و پرداختن به برخی امور نمایشی و حاشیهای که معمولا برای خاک خوردن در کتابخانهها طراحی و نوشته میشوند و ارزش افزوده چندانی ندارد بودجهها را صرف اتوماسیونسازی فعالیتهای روابطعمومی بکنند و از این طریق ارزش واقعی روابطعمومی را به رخ بکشند.
باقریان در ادامه با طرح فعالیتهای انجمن متخصصان روابطعمومی در چهار بخش فعالیتهای آموزشی، پژوهشی، رویدادهای علمی، تولید و نشر محتوای علمی اظهار کرد: برگزاری جشن ملی روابطعمومی، جشنواره ملی انتشارات روابطعمومی، مراسم گرامیداشت روز جهانی روابطعمومی و دکتر حمید نطقی بنیانگذار روابطعمومی ایران، انتشار کتاب سال روابطعمومی ایران، چند ویژهنامه اختصاصی و موضوعی و دو کتاب در حوزه تحول دیجیتال، برخی فعالیتهای انجمن در سال گذشته است و امیدواریم با مشارکت اعضا این فعالیتها در همه بخشها توسعه پیدا کند.
وی در پایان به انواع فعالیت آموزشی و پژوهشی انجام شده توسط انجمن یادآور شد: انجام طرح «سنجش دیدگاه کارکنان روابطعمومی در خصوص ادغام اداره کل حوزه ریاست و اداره کل روابطعمومی» با همکاری ایسپا و انجمن متخصصان روابطعمومی برای نخستینبار در ایران، یک قدم به رصد و ارزیابی نظاممند و مستمر وضعیت روابطعمومی در کشور نزدیکتر میشویم و انجام اینگونه فعالیتها به ارتقای جایگاه و ارزشمندی روابطعمومی کمک میکند.
گریزی از جهانی شدن نیست
دکتر افخمی مدیر گروه روابطعمومی دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی نیز در این مراسم گفت: ما در جامعهای هستیم که مواجه با ریسکهای مختلف هستیم از تلفات جادهای گرفته، سلامت روان، انواع قرعهکشی، افسردگی، پرخاشگری، دسترسپذیری شهری، مخاطرات ساختمان و به طور کلی بحرانهای اقتصادی و اجتماعی که در امر ارتباط و ارتباط گیری باید به آنها توجه شود.
این استاد دانشگاه جهانی شدن را پدیده گریزناپذیری دانست و گفت: هر اقدامی خلاف این فرآیند طبیعی مانع توسعه ارتباطات است. متاسفانه در سال گذشته دسترسی به تعدادی از شبکههای اجتماعی را از دست دادیم در تله ارتباطی گیر افتادیم.
وی افزود: باید برای استقرار قانونگرایی که حلقه مشترک است تلاش کنیم و برای بهبود قوانین مشاوره و راهنمایی بدهیم. کار دشواری است اما باید برای آن تلاش کنیم.
نشست تخصصی بررسی چالشهای روابطعمومی در ایران
در ادامه این مراسم نشستی تخصصی با موضوع بررسی چالشهای روابطعمومی در ایران با حضور رییس انجمن روابطعمومی ایران، اعضای هیات مدیره انجمن متخصصان روابطعمومی و مدیر ارتباطات شرکت ایدرو برگزار شد.
لزوم بهکارگیری دستاوردهای نوین در حوزه دیجیتال
رییس انجمن روابطعمومی ایران در این پنل تخصصی گفت: اولین چالش امروز روابطعمومیها موضوع عدم بهکارگیری دستاوردهای نوین در حوزه دیجیتال است. این حوزه آنقدر پیشرفت کرده است که باید بتوانیم از هوش مصنوعی هم بهرهمند شوند.
وی افزود: دومین موضوع انتصابهای بدون تخصص در مدیریتهای روابطعمومی انعکاسی از عدم توجه به دستاوردهای روابطعمومی است. نمیتوانیم این حقیت را انکار کنیم که روابطعمومیها مستقل نیستند و در سازمانها چندان اثرگذار نیستند.
وی اضافه کرد: کدام روابطعمومیهای موفق به نظرسنجی از مردم شدهاند. کدام نظرسنجی مستقل را انجام دادهایم. ما فعالین حوزه روابطعمومی سی سال است داریم آموزش میدهیم اثر این آموزشها چه بوده است؟ واقعا عزل و نصبها در این حوزهها چگونه است؟
تولید محتوای اثربخش در شبکههای اجتماعی نیاز امروز روابطعمومیهاست
سیدشهاب سیدمحسنی عضو هیات مدیره انجمن متخصصان روابطعمومی نیز در این نشست یکی از مهمترین چالش امروز روابطعمومیها را نداشتن نیروهای متخصص درحوزه تولید محتوا و شبکههای اجتماعی دانست و گفت: بخش زیادی از مخاطبان روابطعمومیها در شبکههای اجتماعی حضور دارند ولی هنوز روابطعمومیها نتوانستهاند ارتباط موثر و تعاملی با آنان برقرار کنند.
وی افزود: نسل جدید دیگر از ابزارهای رسانهای سنتی استفاده نمی کند و روابطعمومیها باید بتوانند پاسخگوی خبری و اطلاعاتی این نسل در شبکههای اجتماعی باشند.
سیدمحسنی، عدم توانایی بسیاری از روابطعمومیها در تولید محتواهای اثربخش را یادآور شد و گفت: استفاده روابطعمومیها از سناریوهای جذاب و انگیزشی و در قالبهای جدید رسانهای اعم از ویدیوهای کوتاه، اینفوگرافیک، موشن و انمیشنها می تواند مخاطبان امروز را جذب کند.
این عضو هیات مدیره انجمن متخصصان روابطعمومی، در پایان مهمترین راهکار موثر برونرفت روابطعمومیها از چالشهای ارتباطی امروز را توجه ویژه به آموزشهای تخصصی و بهکارگیری نیروهای متخصص و همگامی نیروی انسانی شاغل در این حرفه با آخرین روشها در حوزه تکنولوژههای جدید ارتباطی دانست.
حمایت از روابطعمومیها برای حرفهایگرایی ضروری است
حسن عمیدی مدیر ارتباطات شرکت گسترش و نوسازی صنایع ایران در این پنل بر لزوم حمایت از روابطعمومیها برای حرفهایشدن تاکید کرد و گفت: توجه به جایگاه مناسب روابطعمومیها و در اختیار قردادن امکانات و تجهیزات موردنیاز در سازمان میتواند نقش تعیینکنندهای در ارتقای عملکرد و کارآیی و حرفهایگرایی آنان داشته باشد.
لزوم حمایت دولت از توسعه ادبیات نوین در روابطعمومی
قربانعلی تنگشیر دیگر عضو هیات مدیره انجمن متخصصان روابطعمومی در این پنل تصریح کرد: روابطعمومیها باید تلاش نمایند جایگاه و کارکرد خودشان را در سازمانها اثبات کنند.
وی افزود: انتظار میرود شورای اطلاعرسانی دولت نیز در حوزه توانمندسازی روابطعمومیها تلاش کند، ولی اقدام موثری را در این حوزه شاهد نیستیم.
وی اضافه کرد، حمایت دولت از توسعه ادبیات نوین در روابطعمومی اعم از آموزشهای تخصصی، تولید کتاب، نشریات علمی و… ضروری است.
نهادینه کردن فرهنگ توسعه صنعتی توسط روابطعمومیها ضروری است
معاون وزیر صمت و رییس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در بخش پایانی این مراسم گفت: با کمک روابطعمومی سازمانها و نهادهای اجرایی میتوان در نهادینه کردن فرهنگ صنعتی کشور تاثیر بهسزایی داشت.
علی نبوی ضمن خیرمقدم به اساتید روابطعمومی و پیشکسوتان این حوزه گفت: مباحث مطرح شده در این حوزه میتواند یاریگر ما در پیشبرد اهداف سازمانی باشد.
وی خاطر نشان کرد: اقلیم ایران در منطقه خشک آب و هوایی قرار دارد و مطابق با آن در حوزههای گوناگون از قبیل آب، کشاورزی، صنعت و خدمات دچار چالشهای گوناگونی هستیم.
رییس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران افزود: با فرهنگسازی میتوانیم اصالت کارکردن، تولید و بهرهور بودن را مطرح و نقاط هدف را مشخص و گامهای موثرتری را برداریم.
نبوی یادآور شد، در حال حاضر یکی از مشکلات اقتصادی که داریم عدم تولید ثروت است و اگر بحث تولید صنعتی و افزایش ظرفیت صنعتی کشور افزایش یابد، تحولات اقتصادی خوبی را شاهد خواهیم بود.
وی با تاکید بر ارزشمندی تلاش و پیشرفت درحوزه تولید و اقتصاد افزود: امیدآفرینی در جامعه از مباحثی است که روابطعمومیها میتوانند با هنر ارتباطات در جامعه بیافرینند.
دربخش پایانی این مراسم از سعید معادی مدیر پیشکسوت و بازنشسته روابطعمومی بانک توسعه تعاون، حسن عمیدی مدیر ارتباطات شرکت گسترش و نوسازی صنایع ایران و امیرعباس صادقی مدیر روابطعمومی فرهنگسرای رسانه تقدیر شد.