iranian Association of Public Relations Specialists

انجمن متخصصان روابط عمومی

انجمن متخصصان

روابط عمومی

IAPRS

مهمترین ویژگی‌های عکس خوب

پرویز آزموده – داور جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی

9151150-photo_۲۰۲۱-۰۱-۲۱_۰۰-۴۰-۴۳

شرکت ستاره خلیج فارس

شبکه اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی ایران (شارا)|| فرض کنید که یک مجله برداشته و یا در یک وبسایت مشغول تماشای عکس ها هستید. این کار تنها چند ثانیه طول می کشد، اما عکسهایی که توجه شما را به خود جلب می کنند به زمان بیشتری نیاز خواهند داشت. برخی از مسائل اولیه و اصلی که اغلب عکاسان حرفه ای بر این نظر هستند در تشخیص یک عکس خوب و یک عکس کم اهمیت تر باید به آنها توجه کرد:

احساسات، نور، کمپوزیسیون، خلاقیت، زمانبندی، مفهوم و…

البته موارد فنی زیادی هستند که باعث ایجاد یک عکس فوق العاده می شوند اما نکته ای که در همه این موارد وجود دارد این است که فرقی ندارد چه مقدار از آنها را در اختیار داشته باشید، آنها هرگز تاثیرات احساسی عکس ها را تغییر نخواهند داد. تنها جنبه فنی که باید به آن توجه داشته باشید مثلت نوردهی و فوکوس است و بیشتر دوربین ها این موارد را برای شما انجام خواهند داد.

احساسات: طبیعتا مهمترین جنبه هر عکس توانایی برانگیختن واکنش احساسی است. همین واکنش سبب می شود تا زمان بیشتری برای مشاهده عکس صرف کنید و یا حتی تصمیم به چاپ آن و آویزان نمودن آن از دیوار خانه داشته باشید. این واکنش ها می توانند شاد یا غم انگیز، علاقه یا نفرت، عشق یا ترس باشند. این عکس ها توانایی برانگیختن کنجکاوی شما را دارند. اگر یک عکس خسته کننده نباشد و توجه شما را جلب کرده باشد پس این عکس تا حدودی موفقیت آمیز بوده است. هر چه احساسات بیشتری برانگیخته شود، عکس موفق تر بوده و شما بیشتر آن را به خاطر خواهید سپرد.

نور: لغت عکاسی به معنی نقاشی با نور است. کیفیت نور بر روی کیفیت عکس تاثیر مستقیم دارد. در مجموع چند نوع نور از جمله نور نرم، نور سخت، نور گرم، نور سرد، نور رامبراد، نور زیبا و غیره وجود دارند. نورسنج دوربین شما تراکم نور را می سنجد اما تنها خود شما می توانید کیفیت نور را تنظیم کنید.

کمپوزیسیون یا ترکیب بندی: کمپوزیسیون، ترتیب سوژه ها در یک عکس است. یک کمپوزیسیون خوب چشم های بیننده را در همه قسمت های یک عکس به گردش در می آورد. یک کمپوزیسیون ضعیف چشم ها را به یک نقطه جلب کرده و نگه می دارد. یک عکس با کمپوزیسیون قوی همراه با نور خوب تاثیرات احساسی بیشتری نسبت به همان سوژه با کمپوزیسیون و نور ضعیف دارد.

خلاقیت: خلاقیت یعنی دیدن یک سوژه به شیوه ای که دیگران نمی توانند ببینند. یعنی نوآوری. شما همیشه قادر خواهید بود تا عکاس عکس های خلاقانه را حتی بدون خواندن نام آنها تشخیص دهید، زیرا سبک آنها همیشه خاص و منحصر به فرد است.

زمانبندی: ثبت بالاترین درجه یک فعالیت یا احساسات انسانی و یا حتی منتظر ماندن برای تغییر موقعیت چند ابر می تواند سبب موفقیت یا شکست یک عکس شود. یک عکس تنها بخشی جزیی از زمان است که ثبت شده و برای سالیان حفظ و نگهداری می شود. همه قطعات زمان مانند بقیه از نظر بصری جالب و گیرا هستند.

مفهوم: مفهوم در بیان داستان نقشی اساسی ایفا می کند و ارتباط سوژه با دیگر سوژه ها ( جاندار یا بی جان) نشان می دهد و یا چیزی بیشتر از تنها یک پرتره به بیننده ارائه می دهد.

ارزیابی عکسهای ارسالی به پانزدهمین جشنواره ملی انتشارات روابط عمومی

– بیشتر عکس‌های ارسالی خبری بودند و تقریباً تمامی آنها بدون موضوع (عکاس هدفش را از گرفتن این عکس مشخص نکرده بود) بودند.

آثار ارسالی به دبیرخانه جشنواره خیلی بیشتر از پیش بینی بود که برخی از آنها بدلیل اینکه خیلی از بازه زمانی اعلام شده توسط دبیرخانه جشنواره دور بودند مورد ارزیابی قرار نگرفتند. در کل بیش از 700 عکس به دبیرخانه ارسال شده بود که 512 اثر از آثار ارسالی پذیرفته شدند که در نهایت 71 اثر مورد ارزیابی دقیق تر قرار گرفتند و از این تعداد 14 اثر به مرحله نهایی راه یافتند.

 

 

 

 

 

برچسب ها
دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *