iranian Association of Public Relations Specialists

انجمن متخصصان روابط عمومی

انجمن متخصصان

روابط عمومی

IAPRS

روابط‌عمومی؛ پاشنه آشیل تعطیلات نوروز

اولين و مهمترين هدف روابط‌عمومي‌ در ايام نوروز بايد اطمينان از انتقال اطلاعات درست به گردشگران و مسافران باشد. اين اطلاعات شامل دسترسي گردشگران و مسافران به اطلاعات صحيح در خصوص جزييات مقصد، هتل‌ها، مكان‌هاي ديدني، كمپ‌ها، مسيرهاي ترافيكي، قوانين و مقررات و تمامي اطلاعات موردنياز گردشگران است.

 به‌علاوه ارسال اطلاعات ضروري و مهم به رسانه‌ها در خصوص خدماتي كه قرار است در طول سفر به گردشگران و مسافران ارايه گردد و همچنين پوشش و انعكاس مستمر و به‌هنگامِ اخبار خدماتِ انجامِ شده در ايام نوروز كه در پايگاه‌هاي خبري، خبرگزاري‌ها، شبكه‌هاي اجتماعي و پيام‌رسان‌هاي موبايلي منتشر مي‌شود از جمله‌ي اين فعاليت‌هاست كه بر اهميتِ دوچندانِ تلاش‌هاي روابط‌عمومي‌ مي‌افزايد.

 

ضرورت پاسخگويي و در دسترس بودن روابط‌عمومي‌ها

شروع تعطيلات نوروز، براي بسياري از مشاغل و سازمان‌ها و شركت‌ها ممكن است به معناي تعطيلي و استراحت باشد اما به اين معني نيست كه بايد تلاش‌هاي روابط‌عمومي‌ در اين ايام متوقف و تعطيل شود؛ بر عكس، اتفاقا زمان مناسبي براي افزايش تلاش‌هاي روابط‌عمومي‌ است.


به همين دليل، مديران
روابط‌عمومي سازمان‌ها و شركت‌هاي خصوصي و دولتي به‌ويژه دستگاه‌هاي خدمات‌رسان در ايام تعطيلات نوروزي قاعدتا بايد در دسترس باشند چراكه روابط‌عمومي‌ با تعطيلي بيگانه است و معني روابط‌عمومي 24/7 هم همين است: يعني ارايه خدمات به صورت هفت روزِ هفته در طول 24 ساعتِ شبانه‌روز. بنابراين روابط‌عمومي‌ها‌ در ايام تعطيلات به‌ويژه نوروز بايد براي ارايه خدمات بهتر به مسافران و پاسخگويي به پرسش‌ها، شكايت‌ها، انتقادها و دريافت پيشنهادهاي مردمي و رسانه‌ها آمادگي لازم را داشته باشند.

 

تعامل و هم‌افزايي روابط‌عمومي‌ها‌ و رسانه‌ها

يكي از شاخص‌هاي اصلي جذب و رضايت‌مندي گردشگران، همكاري و هم‌افزايي روابط‌عمومي‌ها‌ و رسانه‌ها در عرصه اطلاع‌رساني است. رسانه‌ها به‌ويژه رسانه‌هاي محلي، همواره همكاري بسيار ارزنده‌اي در راستاي معرفي جاذبه‌هاي گردشگري و ظرفيت‌هاي مناطق مختلف كشور دارند لذا به‌جاست از قابليت‌هاي اين رسانه‌ها در اطلاع‌رساني و آگاهي‌بخشي به گردشگران و مسافران به هر نحوي كه شايسته‌ است استفاده شود.


به‌علاوه با توجه به اين‌كه در ايام نوروز بسياري از رسانه‌هاي چاپي منتشر نمي‌شوند و از حجم فعاليت‌هاي خبرگزاري‌هاي رسمي تا حدود زيادي كاسته مي‌شود افراد بيشتري از رسانه‌هاي اجتماعي و پيام‌رسان‌ها در ايام تعطيلات استفاده مي‌كنند و بر اساس شواهد و آمارهاي موجود، مصرف اينترنت در طول تعطيلات،به‌ويژه در نوروز، بالاتر از حد متوسط است. اهميت اين افزايش را نمي‌توان دست كم گرفت و تلاش‌هاي روابط‌عمومي‌ در اين زمان از سال بايد بيشتر از هر زمان ديگري باشد.

 

تشكيل كميته‌هاي اطلاع‌رساني

روابط‌عمومي‌ها‌ با تشكيل كميته‌هاي مختلف اطلاع‌رساني و برنامه‌ريزي مناسب در زمانِ مناسب و با استفاده از تمامي ظرفيت‌هاي ارتباطي مي‌توانند ضمن ارايه تصوير مناسبي از شهر، استان و سازمان خود، لحظه‌هاي دلپذيرتري براي مسافران و هموطنان عزيز خود رقم بزنند. اقدام‌هاي مختلف رسانه‌اي، استفاده از ظرفيت‌هاي اينترنتي و شبكه‌هاي اجتماعي و اپ‌هاي مختلف، فضاهاي محيطي و تبليغاتي و پوشش خبري، انتشار راهنماهاي جامع سفر و معرفي جاذبه‌هاي گردشگري، آثار تاريخي، موزه‌ها و توصيه‌هاي ايمني، انتظامي و بهداشتي و شماره‌تلفن‌هاي ضروري، تهيه و انتشار كتابچه‌هاي نوروزي و گزارش‌هاي تصويري، تدارك برنامه‌هاي متنوع محلي، … از جمله فعاليت‌ها و برنامه‌هايي است كه روابط‌عمومي‌ها‌ مي‌توانند براي پاسخگويي، راهنمايي و دسترسي مسافران به اطلاعات موردنياز از جمله آشنايي با سنت‌ها و خرده‌فرهنگ‌هاي محلي و در نهايت جذب بيشتر گردشگر بهره بگيرند.


برنامه‌ريزي براي بررسي روش‌هاي كارامد اطلاع‌رساني، بهره‌گيري موثر از بسترهاي مناسب اطلاع‌رساني، طراحي و نصب تابلوهاي راهنما در طول مسيرها، تسهيل فعاليت‌هاي خبري خبرنگاران محلي، توليد برنامه‌هاي تلويزيوني و راديويي به منظور معرفي برنامه‌ريزي‌هاي انجام شده براي گردشگران و استفاده بهينه از فرصت‌هاي دنياي مجازي و همكاري در تامين محيط مناسب براي سفرهاي نوروزي و آراستگي مناسب شهر براي استقبال از عيد نوروز از جمله وظايف روابط‌عمومي‌ها‌ در اين ايام است.


بايد توجه داشته باشيم برنامه‌ريزي و ايجاد وحدتِ رويه در اطلاع‌رساني و همچنين مستندسازي فعاليت‌هاي انجام شده در قالب‌هاي مختلف از اهميت زيادي برخوردار است. اين امر علاوه بر اين‌كه ميزان كميت و كيفيت تلاش‌هاي صورت‌گرفته را نشان مي‌دهد سبب ثبت و انتقال تجربه‌هاي به‌دست‌آمده به آيندگان نيز خواهد شد.

ديگر اين‌كه هنوز كرونا تمام نشده است و طبق گزارش‌هاي اعلام شده، كرونا در حال اوج‌گيري است. به همين دليل روابط‌عمومي‌ها‌ مي‌توانند با توليد محتواي مفيد و موثر به جنگ و مقابله با كرونا بروند.


راه‌اندازي ايستگاه‌هاي اطلاع‌رساني

ايجاد و راه‌اندازي ايستگاه‌هاي اطلاع‌رساني براي آشنايي شهروندان و مسافران با جاذبه‌ها و اماكن ديدنيِ منطقه و شهر با استفاده از ابزارهاي قديمي و جديد از اهميت زيادي برخوردار است. اين ايستگاه‌ها مي‌توانند در تهيه بسته‌هاي اطلاع‌رساني و گردشگري از مراكز ديدني، راهنمايي‌هاي خوبي براي غني‌سازي اوقات فراغت مسافران فراهم كنند. البته نظارت كامل بر نحوه ارايه خدمات مطلوب به مسافران منجر به بالا رفتن سطح رضايت آن‌ها نيز مي‌شود.

 

بهره‌مندي از فرصت‌هاي بي‌شمارِ فناوري

فناوري، فرصت‌هاي بي‌شماري را ايجاد كرده است كه دستگاه‌هاي خدمات‌رسان مي‌توانند از آن‌ها استفاده كنند. فناوري همچنين سبب ارايه سرعت در خدمات، اطلاعات، ارتباطات، شخصي‌سازي پيشنهادها، خودكارسازي برخي از فرآيندهاي كاري و حذف برخي مشاغل و وظايف اضافي شده است.

براي نمونه، براي اطلاع‌رساني به مسافران و گردشگران به‌جاي استفاده از بروشورهاي چاپي كه اغلب قديمي هستند مي‌توان از وب‌سايت‌ها و رسانه‌هاي اجتماعي به‌ويژه اپ‌هاي اطلاع‌رسان استفاده كرد. دستگاه‌هايي كه در اين حوزه خدمت‌رساني مي كنند بايد توجه داشته باشند از طريق اين فناوري‌ها مي‌توانند اطلاعات بيشتر، به‌روزتر و كامل‌تري در اختيار مسافران و گردشگران قرار دهند. حتي امروزه در كشورهاي پيشرفته از دستياران هوش مصنوعي براي انتشار و توزيع اين اطلاعات استفاده مي‌كنند.


خلاصه اين‌كه هدف اصلي روابط‌عمومي – البته به سهم خود -‌ بايد فراهم كردن شرايط مناسب براي سفري بدون خطر و بدون تنش و ارايه يك تجربه‌ي سفرِ سالم و لذت‌بخش به مسافران و گردشگران باشد.


برچسب ها
دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *