iranian Association of Public Relations Specialists

انجمن متخصصان روابط عمومی

انجمن متخصصان

روابط عمومی

IAPRS

انجمن متخصصان روابط‌عمومی در جهت اعتلای روابط‌عمومی‌ یک بسته پیشنهادی ارائه کرد

انجمن متخصصان روابط‌عمومي، با تدوين و انتشار بسته‌اي از پيشنهادهاي دهگانه اعتلاي روابط عمومي در ايران، از تنزل جايگاه روابط‌عمومي‌ ابراز نگراني كرده و نوشته است: متاسفانه در چند سال گذشته شاهد تنزل بيش از پيش جايگاه روابط‌عمومي‌ در سازمان‌هاي دولتي هستيم.

به گزارش كميته ارتباطات انجمن متخصصان روابط‌عمومي، در اين بسته پيشنهادي به آسيب شناسي اوضاع فعلي روابط‌عمومي‌هاي دولتي پرداخته و پيشنهادهاي انجمن در قالب بسته اعتلاي روابط‌عمومي در ايران ارائه شده است.

در فرازي از اين بسته پيشنهادي آمده است: ازآن‌جاكه جايگاه سازماني روابط‌عمومي به‌طور گسترده مي‌تواند بر ميزان كارايي، اثربخشي و دامنه فعاليت‌هاي آن تاثير بگذارد، انتظار مي‌رود همان‌گونه كه در آخرين مصوبه هيئت وزيران در سال ۱۳۸۶ آمده است، همه واحدهاي روابط‌عمومي، مستقيما زير نظر مدير ارشد سازمان فعاليت كنند و اين امر به‌صورت رسمي در نمودار تشكيلاتي منظور و آيين‌نامه‌ها اجرايي شود.

در بندي از بسته اعتلاي روابط عمومي در ايران اشاره شده است: مديران ارشد سازمان‌ها در انتصاب افراد، تخصص و شايستگي را ملاك قرار داده و تنها به‌ مورد اعتماد بودن بسنده نكنند؛ چراكه روابط‌عمومي فعاليتي حرفه‌اي و تخصصي بوده و بايد مديران آن نيز از دانش و مهارت لازم بهره‌مند و برخوردار بوده و تجربه و تسلط لازم را بر امور مختلف روابط‌عمومي دارا باشند تا در شرايط مختلف و با رعايت اصل اقتضاء بتوانند به‌موقع و درست تصميم‌گيري و عمل نمايند.

اين بسته كه در آستانه 27 ارديبهشت ماه، روز ملي ارتباطات و روابط‌عمومي تدوين و انتشار يافته، مي‌افزايد: ضرورت دارد يك نهاد حرفه‌اي صلاحيت‌دار، مسئوليت مستقيم سياست‌گذاري و نظارت بر عملكرد روابط‌عمومي‌ها و هماهنگي برنامه‌هاي ارتباطي دولت را بر عهده گيرد.

همچنين انجمن متخصصان روابط‌عمومي، خواستار بازنگري در آيين‌نامه‌هاي اجرايي وظايف و اختيارات روابط‌عمومي‌هاي دستگاه‌هاي اجرايي و الزام سازمان‌ها به رعايت كامل آن و پرهيز از برخوردهاي سليقه‌اي شده است.

انجمن متخصصان روابط‌عمومي كليد اصلي رشد مستمر و حركت شتابنده به‌سوي وضعيت آرماني در روابط‌عمومي را مستلزم اهتمام در بهسازي نيروي انساني مي‌داند و مي‌افزايد: تحقق اين امر مهم به كمك آموزش امكان‌پذير است. از اين‌رو انتظار مي‌رود طراحي و اجراي دوره‌هاي آموزشي آكادميك در دانشگاه‌ها و مراكز آموزش عالي در رشته روابط‌عمومي و گرايش‌هاي وابسته با جديت بيشتري دنبال شود و براي آموزش‌هاي قبل از خدمت و ضمن خدمت نيز از سوي مديران ارشد سازمان‌ها و مديران روابط‌عمومي اهتمام جدي به‌عمل آيد.

در اين بسته پيشنهاد شده است كه يك نهاد حرفه‌اي صلاحيت‌دار، مسئوليت مستقيم سياست‌گذاري و نظارت بر عملكرد روابط‌عمومي‌ها و هماهنگي برنامه‌هاي ارتباطي دولت را بر عهده گيرد.

انجمن متخصصان روابط‌عمومي بر اين باور است كه دستيابي به اهداف كلان روابط‌عمومي و كمك به ارتقاي جايگاه و افزايش كارايي آن بدون آگاهي كامل مديران ارشد سازمان‌ها از اهميت و اثربخشي روابط‌عمومي در معادلات اجتماعي، اقتصادي و سياسي امكان‌پذير نيست. بنابراين، آگاهي و توجيه مديران ارشد سازمان‌ها نسبت به اين امر و تقويت مهارت‌هاي ارتباطي، انگيزه آنان براي حمايت جدي و همه‌جانبه از روابط‌عمومي‌ها بايد در دستور كار قرار گيرد و دولت در اين زمينه، نقش اساسي دارد.

 به اعتقاد اعضاي هيات مديره انجمن متخصصان روابط عمومي، استراتژي برون‌سپاري فعاليت‌هاي غيراصلي هنرهشتم مي‌تواند كارايي و بهره‌وري اين نهاد حرفه‌اي را بهبود بخشد. از اين‌رو ضرورت دارد روابط‌عمومي‌ها، برون‌سپاري فعاليت‌ها را بيش از پيش جدي بگيرند.

علاوه بر اين، روابط‌عمومي‌ها بايد همگام با ساير حوزه‌ها، بهره‌گيري حداكثري و عالمانه از پتانسيل‌ها و ظرفيت‌هاي فناوري اطلاعات و ارتباطات را سرلوحه برنامه‌هاي خود قرار دهند و انتظار مي‌رود مديران ارشد سازمان‌ها، بسترهاي لازم را براي تحول ديجيتال در واحدهاي روابط‌عمومي فراهم آورند.

انجمن متخصصان روابط‌عمومي به عنوان يك تشكل علمي، تخصصي و حرفه‌اي، به لحاظ بهره‌مندي از توان، تجربه، صلاحيت علمي و ماهيت غيردولتي، آمادگي كامل دارد تا براي تحقق پيشنهادها و برنامه‌هاي ارايه‌شده در اين بيانيه، همه‌گونه امكانات و ظرفيت‌هاي خود را در اختيار برنامه‌ريزان، مديران و تصميم‌گيران در بخش‌هاي دولتي و خصوصي قرار دهد.

برچسب ها
دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *