iranian Association of Public Relations Specialists

انجمن متخصصان روابط عمومی

انجمن متخصصان

روابط عمومی

IAPRS

در ۲ سال گذشته به اندازه کل تاریخ بشریت، داده تولید شده است

 رئیس انجمن متخصصان روابط عمومی گفت: در دو سال گذشته به اندازه کل تاریخ بشریت، داده تولید شده است

سیدشهاب سیدمحسنی در کارگاه آموزشی روابط عمومی و مدیریت تولید محتوا ویژه مدیران روابط عمومی دستگاه‌های اجرایی آذربایجان شرقی که به مناسبت روز خبرنگار در تبریز برگزار شد، با تعریف محتوای اطلاعاتی، گفت: محتوا به واحد اطلاعاتی و داده‌ای گفته می‌شود که به صورت مکتوب یا دیجیتالی به شکل صوتی، تصویری، متنی در قالب‌های مختلف مصاحبه، خبر، گرافیگ، انیمیشن و فیلم و… ارائه می‌شود.

وی با بیان این‌که ما در حال حاضر در عصر باتلاق اطلاعات زندگی می‌کنیم و عصری که محتوای تولیدی بسیار بیشتر از مصرف کنندگان اطلاعات است، ادامه ددر دو سال گذشته به اندازه کل تاریخ بشریت داده تولید کرده‌ایم.

وی ادامه داد: محتوای مجازی، داده‌ها و پیام‌های تولید شده‌ای است که در یکی از قالب‌های مختلف متن، تصویر، صوت، طرح و… از طریق سایت ها و یا یکی از شبکه های اجتماعی اعم از اینستاگرام، تلگرام، واتس آپ و … منتشر می‌شود.

سیدمحسنی با تاکید بر اهمیت محتوای مولتی مدیا، گفت: محتواهایی شامل عکس، فیلم، تصویر، گرافیک، انیمیشن و صدا، متن که می‌تواند از ابزارها و پلتفرم‌های مختلف رسانه‌های اجتماعی منتشر یا بازنشر شود هر روز اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

معاون مرکز روابط عمومی و امور بین الملل وزارت جهادکشاورزی با بیان اهمیت و ضرورت تولید محتوا در فضای مجازی، گفت: توسعه شگرف رسانه‌های اجتماعی و حضور حداکثری و دایمی مخاطبان در فضای مجازی این ضرورت را ایجاد کرده که برای ارتباط و انتقال پیام به آن‌ها از این بستر ارتباطی استفاده شود.

وی با اشاره به استفاده روابط عمومی‌ها از نشر اجتماعی و موبایلی، گفت: انتشار پیام و محتوا در فضای مجازی و رسانه‌های اجتماعی اعم از آپارات، تلگرام، واتس آپ، اینستاگرام و… همه جزئی از نشر اجتماعی هستند و امکان اشتراک ‌گذاری محتوا و همچنین ایجاد یک ارتباط دو سویه و تعاملی بین سازمان و مخاطبان از این طریق وجود دارد.

رئیس انجمن متخصصان روابط عمومی کشور در ادامه سخنان خود به داشتن استراتژی و برنامه ریزی تولید محتوا تاکید کرد و داشتن استراتژی را یک طراحی خلاقانه برای معماری اطلاعات دانست و افزود: برنامه ریزی محتوا باید به گونه‌ای انجام شود که اطلاعات و محتوا به راحتی در اختیار مخاطبان قرار بگیرد.

وی به راهبرد تولید محتوا اشاره کرد و گفت: فرایندی که تعیین می‌کند، محتوا چگونه و با چه کیفیتی و با چه اثری و برای کدام مخاطبان انتشار یابد، باید در راهبرد تولید محتوا گنجانده شود.

عضو هیئت مدیره خانه روابط عمومی ایران در ارتباط با محتوای تولید شده توسط روابط عمومی‌ها گفت: آنچه از اهمیت دوچندانی برخوردار است، موضوع تولید محتوای پیام‌ها و میزان جذابیت، غنا و اثربخشی آن بر روی مخاطبان است.

وی به تقسیم بندی محتوا از جنبه‌های مختلف اشاره کرد و گفت: محتوا می‌تواند براساس فرمت به صورت نوشتاری، گفتاری، دیداری و شنیداری باشد، براساس قالب انتشار می‌تواند به شکل مصاحبه، خبر، فیلم، صدا، طرح و اینفوگرافیک و چند رسانه‌ای باشد، براساس ابزار انتشار می‌تواند به حالت رادیو، تلویزیون، خبرگزاری، مطبوعات، سایت، شبکه‌های اجتماعی باشد و براساس رویکرد و هدف نیز می‌تواند آموزشی، رسانه‌ای و خبری، تبلیغاتی، سرگرمی و تفریحی، انگیزشی و تعاملی باشد.

وی با تشریح فرآیند تولید محتوا گفت: داشتن ایده مناسب(موضوع)، انتخاب عنوان جذاب، جمع آوری اطلاعات و داده پیرامون موضوع، پردازش اطلاعات(حذف اطلاعات اضافه)، طبقه بندی اطلاعات (تعیین نکات برجسته)، نگارش محتوا(انتخاب سبک مناسب)، انتخاب رسانه مناسب(برای انتشار) و ارزیابی و پایش محتوا(بازخوردمخاطب) مراحلی است که برای تولید محتوای مناسب ضروری است.

وی با بررسی قالب‌های محتوایی مانند خبر، گزارش، مصاحبه، یاداشت، فیلم و ویدئو، عکس و اینفوگرافیک و … گفت: ویدئوها مسئولیت ساده سازی و بیان مسایل دشوار را به عهده دارند و زمانی که گفتن یک محتوا برای مخاطب مشکل است می‌توان به راحتی از طریق ساخت یک فیلم کوتاه پیام را به او منتقل کرد.

وی در ارتباط با نگارش محتوا نیز گفت: با انتخاب سبک مناسب و ایجاد جذابیت و کشش در مخاطب با استفاده از عنوان هوشمندانه و تاثیر گذار می‌توان مخاطبین را جذب کرد.

سیدمحسنی در ارتباط با تولید و تدوین محتوا گفت: اگر بخواهیم یک متن خوب بنویسم، یک فیلم خوب مونتاژ کنیم یا یک عکس خوب ادیت کنیم باید محتوا دارای اصول باشد بدترین شیوه تولید محتوا کپی رایت و بهترین شیوه آن خلاقیت و نوآوری است.

عضو هیئت مدیره خانه روابط عمومی ایران به ویژگی‌های محتوای خوب اشاره کرد و داشتن ساختار و چهارچوب علمی، بهره مندی از اطلاعات مستدل، تولید محتوا برحسب نیاز مخاطب، به روز بودن اطلاعات و داده‌های محتوایی، امکان تعاملی بودن و دریافت بازخورد از مخاطب و … را جزو ویژگی.های مهم برشمرد و افزود: محتوای خوب موجب می‌شود مخاطب لحظه‌ای توقف کند، بخواند، فکر کند و … به شکلی متفاوت رفتار کند.

وی وجود تقویم برای تولید محتوا را مهم ارزیابی کرد و افزود: برای تولید محتوا زمان بندی، ترکیب و ترتیب محتوا ضروری است و تقویم محتوا باید از همین سه زاویه بررسی شود.

وی به مفهوم تولید محتوای سبز در روابط عمومی تاکید کرد و گفت: روابط عمومی‌ها باید محتواهایی تولید کنند که در راستای منافع عمومی و مسئولیت اجتماعی باشد که تعیبر محتوای همیشه سبز است؛ محتوایی که ماندگاری بالایی داشته باشد و بارها و بارها به اشتراک گذاشته شود.

وی افزود: محتوای سبز عمدتا دارای رویکردی فرهنگ ساز است، نظیر رویکردهای حفظ محیط زیست، الگوی صحیح مصرف، رعایت قوانین ومقررات واحترام به حقوق دیگران.

سیدمحسنی با بیان این‌که وب سایت، وبلاگ، ایمیل، شبکه‌های اجتماعی (فیسبوک، توئیتر، اینستاگرام، کانال‌ها و گروه های تلگرامی، وات ساپی و…)، نشریات (روزنامه‌ها، هفته نامه‌ها، مجلات و…)، رادیو، تلویزیون، خبرگزاری، رسانه‌های محیطی (بیلبورد، تلویزیون شهری) و نمایشگاه جز ابزارهای عرضه کننده محتوا هستند، گفت: هر رسانه اجتماعی براساس پاسخگویی به یک نیازی شکل گرفته است و بدیهی است تولید محتوا و داده برای هر رسانه‌ای با دیگری براساس هدف، مخاطب و کارکردی که دارد متفاوت است.

وی به تشریح موانع تولید محتوای اثربخش اشاره کرد و گفت: نداشتن بانک اطلاعاتی، کمبود نیروی انسانی متخصص در حوزه تولید محتوا، عدم سیاست مشخص در حوزه تولید محتوا، عدم شناسایی مخاطبان هدف، عدم تولید محتوای غنی، انگیزشی و جذاب، عدم استفاده از قالب مناسب و منطبق بر محتوا، عدم بهره گیری از ابزار رسانه‌ای مناسب، عدم ارزیابی و میزان اثربخشی محتوای انتشار یافته باعث تولید محتوای اثربخش خواهد شد.

وی با تاکید بر این‌که در تولید محتوا مخاطب اصل است و برای اوست که مشغول تولید محتوای هستیم، گفت: بنابراین تمایلات، سلایق، نظرها و برآوردن نیازهای او اولویت اصلی متخصصان تولید محتوا است.

وی هم‌چنین افزود: نتایج تولید محتوا در عصر تکنولوژی شامل سرعت انتشار، بازنشر گسترده، عدم محدودیت زمانی و مکانی، ارزان بودن ، تعاملی بودن، در دسترس بودن محتوا است.

معاون مرکز روابط عمومی و امور بین الملل وزارت جهادکشاورزی به راهکارهای تولید محتوای اثربخش اشاره کرد و گفت: تعیین سیاست و خط مشی در تولید محتوا، تعیین مخاطبان هدف (بررسی سن، جنس، شغل، میزان تحصیلات، علایق، فرهنگ و… )، مطالعه و پژوهش در خصوص محتوا ، تولید و تامین داده‌ها، تعیین قالب‌های محتوایی مناسب، تعیین ابزار و رسانه مناسب برای انتشار، ارزیابی و اثربخشی جز مواردی هستند که می‌تواند به تولید محتوای اثربخش منجر شوند.

گفتنی است کارگاه آموزشی «روابط عمومی و مدیریت تولید محتوا » به همت روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی و با مشارکت روابط عمومی استانداری آذربایجان شرقی و روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی به صورت وبینار، روز شنبه۱۶ مرداد به مدت شش ساعت با حضور ۱۰۶ نفر از مدیران و کارشناسان روابط عمومی های دستگاه های اجرایی استان آذربایجان شرقی برگزار شد.

منبع: ایسنا

برچسب ها
دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *