iranian Association of Public Relations Specialists

انجمن متخصصان روابط عمومی

انجمن متخصصان

روابط عمومی

IAPRS

پانزدهمین جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی برگزار شد

 

اشاره

پانزدهمین جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی‌ صبح روز چهارشنبه سوم دی ماه 1399 در محل سالن همایش‌های سازمان مدیریت صنعتی (سازمان مطالعات و بهره‌وری نیروی انسانی) برگزار شد.

به گزارش ستادخبری جشنواره، پانزدهمین جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی در 10بخش ادبیات (مستندسازی – داستان‌سرایی)، برنامه انتشاراتی، انتشارات اصلی (کتاب – نشریه داخلی – بروشور- ویژه نامه)، هنرهای تجسمی/ بصری (پوستر – اینفوگرافی – عکس- کاریکاتور)، رسانه‌های دیداری و شنیداری (فیلم‌های مستند- تیزر- کلیپ- انیمیشن- موشن‌گرافیک- برنامه‌های ویدیوئی کوتاه)، رسانه‌های دیجیتالی (وبسایت- مولتی‌مدیا- شبکه‌ها و رسانه‌های اجتماعی)، تبلیغات (تبلیغات مکتوب شامل تبلیغات در مطبوعات و رپرتاژآگهی)، تحلیل محتوا (تحلیل محتوای رسانه‌های درون و برون‌سازمانی)، کارشناس برتر انتشارات روابط‌عمومی و نحوه ارائه آثار در دو قالب چاپی و الکترونیکی برگزار گردید.

داوری آثار پانزدهمین جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی‌ را محمود مختاریان، امیرمسعود مظاهری، احمد یحیایی‌ایله‌ای، حسین امامی، سیدشهاب سیدمحسنی، علی فروزفر، قربانعلی تنگ‌شیر، مریم سلیمی، بهزاد خورشیدی، پرویز آزموده و مهدی باقریان برعهده داشتند.

جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی‌ توانسته، 1786 اثر را از روابط‌عمومی‌ها به خود جلب کند.

همچنین در پانزدهمین جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی که با حضور محمد خدادی معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، به سه روابط‌عمومی‌ برتر، دیپلم افتخار اعطا شد.

در این جشنواره علاوه بر اعطای جوایز روابط‌عمومی‌ها در دو سطح استانی و ملی، از کارشناسان برتر انتشارات روابط‌عمومی‌ نیز تجلیل بعمل آمد.

پانزدهمین جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی‌ با هدف آشنایی با اصول و استانداردهای نشرالکترونیک و مکتوب در روابط‌عمومی و ارائه آثار و تجارب موفق، توسعه و ارتقای سطح توانمندی‌ها و مهارت‌های مدیران و کارشناسان روابط‌عمومی در حوزه فعالیت‌های انتشاراتی و فرهنگ‌سازی مناسب و تکریم و معرفی نخبگان و الگوهای برتر در حوزه انتشارات برگزار گردید.

معاون مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ: روابط‌عمومی‌ها باید اطلاعات متمایز و متفاوتی بر اساس تقاضای مخاطبان خود ارائه کنند

معاون مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پانزدهمین جشنواره ملی انتشارت روابط‌عمومی‌ که با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و حضور جمع محدودی از مدیران و کارشناسان روابط‌عمومی‌های دستگاه‌های اجرایی برگزار شد، بر لزوم تغییر نگاه و کارکرد امروز روابط‌عمومی‌ها به سمت پاسخگویی به نیاز مخاطبان تاکید کرد.


محمد خدادی در این مراسم با اشاره به اهمیت و شناخت نیازهای مخاطبان دستگاه های اجرایی گفت: مخاطب امروز به آن روابط‌عمومی‌ و رسانه گرایش پیدا خواهد کرد که بتواند از طریق آن نیازهای و خواسته های اطلاعاتی و فرهنگی اش را تامین کند.


وی افزود: دوران انحصار اطلاعات پایان یافته و انتخاب اطلاعات توسط مخاطبان جایگزین آن شده و در این شرایط روابط‌عمومی‌ها باید اطلاعات متمایز و متفاوتی بر اساس تقاضای مخاطبان خود ارائه کنند که مزیت انتخاب شدن توسط مخاطبان سازمان را داشته باشد.


وی تصریح کرد: شرایط امروز شبیه هیچ زمان دیگری نیست و ربطی به گذشته ندارد و این تغییرات را باید به عنوان یک باور بپذیریم.


معاون مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به نقش مهم ارتباط بین رسانه‌ها و روابط‌عمومی‌ها در شرایط کنونی گفت: بزرگترین اشتباه روابط‌عمومی‌ها زمانی بود که در جایگاه رسانه قرار گرفتند و با ایجاد وب سایت های خبری درون سازمانی، ارتباطات شان با رسانه ها محدود شد، در حالی که روابط‌عمومی‌ باید بستر ارتباطی ایجاد کنند و با واکاوی نظرات مخاطبان و انتقال به مدیران سازمان در جهت پاسخگویی به نیاز آنها تلاش نماید.


وی افزود: ما با بحران “دانش، مهارت و صنعت” مواجه هستیم و در این شرایط ماهیت روابط‌عمومی‌ در سازمان ها به عنوان حلقه عملیات باید تغییر کند و نیاز به ارتباطات موثرتر با ذینفعان سازمان بیش از هر زمان دیگری حس می شود و این موضوع نیز به فعالیت و ارتباط رسانه ای موثر نیاز دارد، چرا که هر کارگزاری اگر فعالیت رسانه ای نداشته باشد به ناچار حذف خواهد شد.


خدادی اضافه کرد: در شرایط کنونی کارکردهای تبلیغاتی روابط‌عمومی‌ها باید به کارکرد تبیینی تغییر یافته و نقش شراکتی در اداره امور مختلف سازمان در رابطه با مخاطبان در نظر گرفته شود.


وی افزود: فرماندهی جریان تولید محتوا باید توسط روابط‌عمومی‌ها انجام شود و در این میان نقش شبکه های اجتماعی بسیار پر رنگ است. بنابراین در چین فضایی نباید شبکه های اجتماعی به عنوان رقیب رسانه و روابط‌عمومی‌ قلمداد شوند.

رییس انجمن متخصصان روابط‌عمومی‌: در عصر کرونا شاهد پیشتازی ارتباطات دیجیتال در روابط‌عمومی‌ها هستیم


رییس انجمن متخصصان روابط‌عمومی نیز در این مراسم به نقش و جایگاه انتشارات در عصر دیجیتال اشاره کرد و گفت: در عصر کرونا شاهد پیشتازی ارتباطات دیجیتال در روابط‌عمومی‌ها بوده و هستیم.


دکتر حسین امامی با اشاره به تاثیرات مهم شرایط کرونا بر فعالیت های روابط‌عمومی‌ها گفت: کاهش تعاملات اجتماعی، استفاده بیشتر از تکنولوژی به نحوی که بر اساس تحقیقات انجام شده، سرانه مطالعه به خصوص کتاب های صوتی 60 درصد افزایش داشته و کاهش تبلیغات در رسانه های چاپی و افزایش چشمگیر تبلیغات در رسانه های اجتماعی از جمله موارد قابل ذکر است.


رییس انجمن متخصصان روابط‌عمومی‌ کارکرد نشر موبایلی و آینده نگری در روابط‌عمومی‌ها را مهم دانست و افزود: با توجه به کمرنگ شدن ارتباطات چهره به چهره شاهد هستیم که نقش کلام در رسانه های اجتماعی پررنگ تر شده و انتشار پادکست‌ها و استفاده از قابلیت شبکه های اجتماعی می تواند به رویکرد موثر اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی‌ها کمک شایانی نماید.


دکتر امامی با اشاره به اقدامات انجمن متخصصان روابط‌عمومی‌ برای مقابله با کرونا گفت: این انجمن با تهیه گزارش های تحلیلی و همچنین توصیه نامه های آموزشی، راه‌کارهایی را برای روابط‌عمومی‌ها جهت مقابله با کرونا ارائه داده است.


وی در پایان از معاونت مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تقاضا کرد نسبت به رتبه بندی سایت های متعدد خبری برای تسهیل کار روابط‌عمومی‌ها اقدام نمایند.

دبیرکل جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی: جشنواره ملی انتشارات از اقدامات بسیار تاثیرگذار انجمن متخصصان روابط‌عمومی است


دبیرکل جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی طی سخنانی از غلبه وجه آموزشی و تسری اهدافی همچون تقویت بینه علمی و حرفه‌ای روابط‌عمومی‌ها با برگزاری جشنواره ملی انتشارات خبر داد و ضمن برشمردن ملاک‌ها و شاخص‌های ارزیابی آثار روابط‌عمومی‌ها اظهار داشت: شورای عالی سیاستگزاری جشنواره با ارزیابی شاخص‌ها و معیارهای انتخاب آثار برتر، همه ساله نسبت به باز تعریف شاخص‌ها منطبق با تحولات رو به گسترش حوزه ارتباطات و فناوری‌های اطلاعات، تلاش می‌کند تا اهداف و رسالت‌هایی که انجمن متخصصان از برگزاری جشنواره در پی آن است به شکل موثر و عادلانه‌تری محقق شود.

مهدی باقریان با اشاره به اهمیت شاخص‌‏های ديداری و بصری در تدوین آثار گفت: شاخص‏‌های ديداری و بصری، همان ظاهر و بسته‌‏بندی يك اثر است. متاسفانه يكی از ضعف‏‌های اصلی ارايه آثار به جشنواره، عدم توجه به بسته‌‏بندی و ارايه مناسب آثار است. ارايه بی‌‏قاعده محتوا و خارج از مقررات به دبيرخانه جشنواره می‌‏تواند به خارج شدن اطلاعات مهم از دید داوران منجر شود.

باقریان اظهار داشت: در این جشنواره بخش‌های مهجوری مانند برنامه‌ریزی، تحلیل محتوا و پژوهش‌های ارتباطی وجود دارد که بعد از 15سال هنوز در مدار اصلی خود قرار نگرفته است.

 دبیرکل جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی در ادامه، نگرانی هئیت داوران را از عدم توجه و اهتمام لازم از سوی روابط‌عمومی‌ها برای پیاده‌سازی الگوی «كار برنامه‌ای» اعلام کرد و گفت: روابط‌عمومی‌ها باید زمان مناسبی را به برنامه‌ریزی اختصاص دهند. عملكرد مناسب روابط‌عمومی‌ها در بخش انتشارات مستلزم برنامه‌ريزی خوب است.

وی همچنین گفت: هيئت داوران توجه دست‌اندركاران روابط‌عمومی را به پژوهش كه جوهره واقعی و اصلی فعالیت‌های روابط‌عمومی است جلب می‌کند و خواستار اهتمام بيشتر و افزايش مهارت‌های علمی و همچنین استانداردسازی و توسعه ‌رویکردهای ارتباطی پژوهشی به عرصه‌ها و حوزه‌های جدید می‌باشد.

دبیرکل جشنواره در ادامه به موضوع کرونا و بحران اعتماد در بین مخاطبان اشاره داشت که اگر روابط‌عمومی‌ها حجم زیاد اطلاعات را مدیریت کنند و اخبار صحیح در اختیار مردم قرار دهند، نقش مهمی در فرآیند اعتمادسازی و از رونق انداختن بازار شایعات در بین مخاطبان ایفا می‌کنند.

وی تصریح کرد: مدیریت حجم زياد اطلاعات به‌شرطی كه شناسایی راه‌كار مناسب را آسان ‌كند، احتمال پيروی مردم از توصيه‌‎های بهداشتی را افزايش می‌‏دهد. 

باقریان در فراز پایانی سخنان خود با تاکید مجدد بر نقش آموزشی انجمن متخصصان روابط‌عمومی‌ تصریح کرد: همه تلاش‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی‌ ایران طی پانزده سال گذشته، معطوف به ارتقای سطح کیفی تولیدات انتشارات روابط‌عمومی‌ها بوده است.

 دبیرکل جشنواره در پایان با تاکید بر استمرار و تسری آموزش‌های علمی و کاربردی در این حوزه، خواستار استفاده بیشتر روابط‌عمومی‌ها از توانمندی‌های حرفه‌ای و کارشناسی انجمن متخصصان روابط‌عمومی و خدمات مشاوره‌ای و علمی کارشناسان و استادان حوزه علوم ارتباطات شد.

در بخش پایانی این مراسم، از برترین روابط‌عمومی‌های حوزه فعالیت‌های انتشارتی در33 شاخه تجلیل شد.

برچسب ها
دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *