iranian Association of Public Relations Specialists

انجمن متخصصان روابط عمومی

انجمن متخصصان

روابط عمومی

IAPRS

مدیر عامل بانک رفاه: ضرورت توجه به بانکداری مجازی جهت رفاه بیشتر مشتریان

درگذر از عصر فناوری اطلاعات و ارتباطات و ورود به عصر مجازی و با ارتقاء یافتن سطح زندگی فردی و اجتماعی بشر، حرکت دولت ها نیز به سوی جامعه اطلاعاتی و مجازی، الزامی گریز ناپذیر است.


با نهادینه شدن تکنولوژی های فناوری اطلاعات در دولت الکترونیک و نفوذ در زیرساخت‌های فنی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی، امکان انجام تمامی تعاملات هر شهروند در هر زمان و مکان، داخل یا حتی خارج از کشور فراهم می‌شود. نقش بانک‌ها نیز به عنوان واسطه های مالی الکترونیک در تحقق این هدف، امری انکار ناپذیر است. ظهور پدیده هایی چون بانکداری دیجیتال، بانکداری مجازی، بانکداری سیار و بانکداری همراه، مبین رویکرد هماهنگ صنعت بانکداری با اهداف دولت الکترونیک و همسوئی با آخرین دستاوردهای فناوری اطلاعات است.


بانک رفاه کارگران به عنوان یکی از برترین شرکت های کشور و دارنده رتبه هجدهم در میان صد شرکت برتر ایران بر اساس گزارش‌های سازمان مدیریت صنعتی ایران و به عنوان بانکی خصوصی با شش دهه سابقه خدمات ارزنده در حوزه‌های مختلف، یک سازمان پیشرو در صنعت بانکداری در زمینه ایجاد زیرساخت های مناسب در حوزه فناوری اطلاعات به منظور حرکت در مسیر بانکداری دیجیتال و تبدیل شدن به یک سازمان “استراتژی‌محور”، اقدامات ارزشمندی را برنامه ریزی کرده و به اجرا درآورده است.
یکی از اقدامات مطلوب بانک رفاه کارگران، ارائه خدمات مدرن مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات است. ایجاد سیستم یکپارچه پرداخت و سامانه خدمات بانکی متمرکز به مشتریان این امکان را داده است که بتوانند از طریق کانال های مختلف پرداخت همانند خودپردازها، همراه بانک، پایانه های فروش، موبایل بانک، ساتنا، پایا و تلفن بانک به آسانی و به سرعت عملیات بانکی خود را انجام دهند.


*توقف در حوزه فناوری اطلاعات جایز نیست


بر این اساس، مدیرعامل بانک رفاه با اشاره به تکنولوژی های جدید و پاسخ به نیازهای مشتریان در استفاده از بانکداری دیجیتال و الکترونیک گفت: در عصر کنونی بانک ها باید بتوانند هم به مشتریان خدمات جدید و به روز ارائه دهند و هم چابکی لازم را داشته باشند که این مهم از طریق به‌کارگیری تکنولوژی های جدید امکان پذیر است و برای استفاده از این تکنولوژی ها باید بستر لازم را فراهم کنیم.


اسماعیل للـه گانی افزود: برای استفاده از تکنولوژی های جدید، باید ضمن بهره‌گیری از مشاوران و متخصصان برون سازمانی، مدیریت زمان باید مد نظر قرار گیرد. هر چقدر که بتوانیم فرآیندها را به لحاظ زمانی کوتاه‌تر کنیم به کیفیت کار کمک می‌کند؛ یکی از راهکارهای مدیریت زمان، استفاده از نیروی متخصص و پیشبرد کارها به صورت موازی است.


وی عنوان کرد: باید آینده نگر بود و با مطالعه و برنامه ریزی، زمینه توسعه کارها را فراهم کنیم. باید پایه و اساس کار به گونه‌ای طراحی شود که با ورود و گسترش کسب و کارها و تکنولوژی‌های جدید مانند بلاکچین و ارزهای مجازی و یا کسب و کارهایی که با استفاده از کیف پول الکترونیک گسترش می یابد، ظرفیت ارائه خدمات به مشتریان را با توجه به تحولات جدید در آینده داشته باشیم.


للـه‌گانی تصریح کرد: برای تحقق چنین برنامه‌هایی نیاز به سند تحول دیجیتال است که همه تغییرات در حوزه کسب و کارهای جدید از جمله فین تک‌ها و استارتاپ ها در آن دیده شود.


وی اهمیت حوزه فناوری اطلاعات در پیشبرد اهداف بانک رفاه کارگران را مهم برشمرد و گفت: در دنیای امروز، فناوری اطلاعات نیاز روزانه و لحظه به لحظه مردم است و تنها حوزه ای است که به طور مستمر نیاز به تغییر و تحول دارد و ایستایی و توقف در این حوزه مفهومی ندارد.


مدیر عامل بانک رفاه افزود: در تمامی حوزه ها به ویژه حوزه اقتصادی، توقف فعالیت های فناوری اطلاعات حتی برای یک روز باعث وارد آمدن آسیب های فراوانی می‌شود که ماه ها و شاید سال ها برای جبران آن باید تلاش کرد.


وی با بیان اینکه در حوزه فناوری اطلاعات نیاز به تحولات اساسی است تاکید کرد: با شناسایی مسائل و مشکلات موجود در حوزه فناوری اطلاعات بانک، قطعاً برنامه های جدید و راهبردهای اساسی بهبود را ارائه خواهیم کرد و کنترل های لازم را نیز انجام خواهیم داد.


*معماری الکترونیک بانک رفاه کارگران استاندارد است


وی درخصوص اقدامات بانک در پیاده سازی بانکداری الکترونیک و برنامه‎های در دست اقدام در این حوزه، اظهار داشت: از آنجا که پیش نیاز ارائه‎ خدمات بانکداری الکترونیکی ایجاد زیرساخت شبکه‎ای گسترده و سامانه‎ی متمرکز بانکی است، بانک رفاه کارگران با ارائه‎ سامانه‎ خدمات بانکی متمرکز حساب‎های همراه و اتصال آن به کانال‎های مختلف پرداخت اعم از سامانه‎ کارت، تلفن‎بانک، اینترنت بانک، موبایل بانک، ساتنا، پایا، خودپردازها و پایانه‎های فروش از طریق سامانه‎ متمرکز مدیریت کانال تلاش کرده است در یک ساختار و معماری استاندارد و یکپارچه، خدمات بانکداری الکترونیکی خود را توسعه داده و به مشتریان عرضه کند.


*برنامه ‎های توسعه‎ ای بانکداری


للـه‌گانی ادامه داد: مواردی چون تدارک و استقرار سامانه‎ Core Banking برای پاسخ گویی بهتر و کارآمدتر به نیازهای حال و آینده، افزایش تعداد دستگاه‎های خودپرداز و تعداد پذیرندگان، توسعه‎ پایانه‎های فروشگاهی، توسعه‎ واحدهای الکترونیکی سلف سرویس، توسعه‎ خدمات موبایل بانک در راستای برنامه‎ها و دستورالعمل‎های بانک مرکزی، راه اندازی و توسعه‎ واحدهای ارائه کننده خدمات سیار، توسعه‎ کاربرد کارت‎های اعتباری از طریق تنوع بخشی و جذاب سازی کسب و کار، ارائه‎ خدمات بانکداری الکترونیکی اختصاصی ویژه‎ هر مشتری حقیقی و حقوقی، ترویج استفاده از خدمات بانکداری الکترونیکی در عموم مشتریان از طریق آموزش و فرهنگ سازی درون و برون سازمانی و ایجاد ساختارها و واحدهای سازمانی مورد نیاز برای نیل به اهداف تعیین شده از جمله برنامه‎های بانک رفاه کارگران در حوزه‎ توسعه‎ بانکداری الکترونیکی است.


*راه اندازی واحدهای راه دور


مدیر عامل بانک رفاه درخصوص اینکه بانکداری الکترونیک تا چه حد توانسته خلاء عدم حضور فیزیکی را در برخی مناطق جبران کند؟ گفت: با توجه به بخش بندی مشتریان بانک بر اساس نیازها و ویژگی های هر بخش، بانک رفاه کارگران تلاش کرده است با به کارگیری هر چه بهتر فناوری اطلاعات و ارتباطات، پاسخگوی نیازهای بانکی مشتریان و جامعه در سراسر کشور باشد. در این راستا در مکان‎هایی که نیاز به حضور فیزیکی بانک است ولی توجیهات هزینه و فایده برای ایجاد یک شعبه کامل وجود ندارد واحدهای راه دور از یک شعبه مادر در مکان‎های جغرافیایی مورد نظر مستقر شده و با استفاده از امکانات تکنولوژیک به صورت کاملاً چابک و با حداقل هزینه به مشتریان خدمات ارائه می ‎کنند.


*ارائه خدمات الکترونیکی ویژه


للـه‌گانی با اشاره به خدمات شرکتی و سازمانی به برخی از مشتریان اظهار داشت: برای مشتریان سازمانی و شرکتی که از امکانات فناوری اطلاعات لازم برخوردار هستند، خدمات الکترونیکی ویژه‎ای، خاص هر سازمان مهیا شده و از طریق زیرساخت شبکه‎ای و اینترنتی در محل همـان سـازمان‎ها، خدمـات مـورد نیاز به صـورت کاملاً الکترونیکی ارائـه می‎ شود.


در مورد طیف عمومی‎تر مشتریان توسعه‎ کانال‎های غیرحضوری فارغ از زمان و مکان جغرافیایی به صورت سبد متنوعی از خدمات بانکداری الکترونیکی از جمله تلفن بانک، موبایل بانک، اینترنت بانک، خدمات مربوط به کارت، خودپرداز و پایانه های فروش ارائه می‎شود که با نگاهی به فهرست خدمات فوق درصد بسیار بالایی از نیازهای مشتریان برای مراجعه حضوری به واحدهای فیزیکی بانک مرتفع شده است.


*تحقق شعار”جهش تولید” در عملکرد بانک


به گفته مدیرعامل بانک رفاه، این بانک با 1028 شعبه فعال در سراسر کشور، بالای 10هزار نیروی انسانی، 3 هزار و 475 خودپرداز و 208 هزار و170 پایانه فروشگاهی، توانسته است حضوری گسترده و موفق با استفاده از نیروی های کارآمد به عنوان عضوی از بدنه نظام بانکی کشورکارنامه قابل قبولی ارائه دهد.


وی در ادامه افزود: مشاهده مسیر رو به رشد این بانک در نمودار عملکردی در حالی اتفاق افتاده، که «نظام بانکی» کشور نیز همچون دیگر بخش های کشور درگیر بحران تحریم و مشکلات جانبی آن بوده است و مسلماً این کارنامه را با توجه به شرایط موجود کشور باید بررسی و درباره آن قضاوت کرد.


به گفته این مدیر ارشد نظام بانکی، بانک رفاه کارگران توانست با حرکت در مسیر تحقق شعار«رونق و جهش تولید» اقدامات مثبتی چون؛ ارتقاء سلامت مالی، تقویت توان مالی بانک، حمایت از فعالیت های دانش بنیان، توسعه ابزارهای تامین مالی، توسعه خدمات بانکی بین المللی و حمایت از تولیدات و کالاهایی ایرانی از طریق اعطای تسهیلات به شرکت های بزرگ را انجام دهد.


*راه اندازی نخستین مرکز نوآوری بانکی


این مدیر ارشد بانکی، با اشاره به راه اندازی مرکز نوآوری بانک رفاه گفت: بانک رفاه در راستای اهتمام به مقوله پژوهش و با هدف ارزش آفرینی، با همکاری دانشگاه صنعتی شریف اقدام به راه اندازی مرکز نوآوری کرده است. این مرکز به عنوان نخستین مرکز نوآوری بانکی با ماموریت بهبود فرآیندهای پشتیبان و خلق و ارائه خدمات و محصولات جدید بانکی فعالیت خود را آغاز کرده است.


للـه گانی ادامه داد: ارائه محصولات جدید بانکی هم راستا با رشد و پیشرفت فناوری های ICT و گسترش بانکداری الکترونیک، یکی از مهم ترین راهکارهای حفظ و بقا در میان مشتریان و وفادار نگه داشتن آنها است.


به گفته وی، بانک رفاه کارگران با توجه به بررسی سیر تحولات صنعت بانکداری در سراسر دنیا و به ویژه کشورهای پیشرفته و بانک های پیشروی جهانی، سعی کرده تا با راه اندازی مرکز نوآوری و همکاری با بهترین دانشگاه‌های کشور به عنوان هسته تحقیق و توسعه، در راستای خلق محصولات جدید بانکی شرو و پیشقدم باشد.


*نوآوری در خدمات بانکداری الکترونیک


للـه‌گانی در ادامه این گفت و گو خاطر نشان کرد: بانک رفاه کارگران با بررسی مداوم نیاز مشتریان بانکی با بهره گیری از نیروهای انسانی کارآمد، اقدام به طراحی و ارائه جدیدترین خدمات در شعب می کند و البته در این مسیر استفاده از فضای مجازی و اپلیکیشن های مربوطه را نیز فراموش نکرده و خدمات متنوعی در این زمینه ارائه کرده است. سامانه مدیریت عملیات یکپارچه نظارت بر حساب ها (معین)، سامانه پرداخت شناسه دار برای مشتریان حقوقی، سامانه بورس کالا و سامانه معاملات آنلاین سهام، انتقال وجه مبتنی بر شماره موبایل در اپلیکیشن موبایل بانک، OTP موبایلی، کارت تنخواه گردان، سامانه تبلت بانک رفاه، خدمت برداشت بدون کارت، اپلیکیشن موبایل همراه کارت رفاه، سامانه مدیریت مالی شخصی (سمیم)، دستیار دیجیتال، موبایل بانک، اینترنت بانک حقیقی و حقوقی و سدرا (سامانه درخواست و رهگیری تسهیلات) از جمله مهم ترین اقدامات در این راستا بوده است.


*حرکت بانک رفاه همگام با رشد فناوری اطلاعات


مدیر عامل بانک رفاه با ابراز رضایت از توسعه فناوری نوین بانک رفاه کارگران اظهار داشت: با توجه به درآمیختگی و نفوذ فناوری اطلاعات در تمامی علوم و صنایع دیگر در جهان، بانک رفاه کارگران نیز از قافله حرکت در این مسیر عقب نمانده و با اقداماتی چون” توسعه زیرساخت و حفظ دسترسی و پایداری خدمات و ارتقاء امنیت”، ” توسعه مستمر خدمات سامانه بانکداری متمرکز”، ” اجرای تکالیف بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، در حوزه فناوری اطلاعات”، ” ایفای مسئولیت بانک در توسعه فناوری سبز”،” توسعه موبایل بانک همگام با آخرین تغییرات فناوری روز دنیا” و ” تکمیل سبد خدمات بانکداری الکترونیکی” در این مسیر به شکل مطلوبی حرکت کرده است.


*اهم عملکرد توسعه ای فناوری اطلاعات


این مدیر ارشد نظام بانکی با اشاره به اینکه عملکرد و برنامه های مناسب و استانداردی در زیرساخت های فناوری اطلاعات بانک رفاه کارگران پیاده سازی شده، اهم عملکرد توسعه ای فناوری اطلاعات را مشاوره و نظارت بر اجرای طرح‌های انفورماتیکی، خلق و ارائه راهکارهای فناوری اطلاعات، طراحی و پیاده سازی نرم افزارهای خاص، خدمات مهندسی شبکه های پیشرفته و امنیت اطلاعات و ارائه راهکارهای بانکداری الکترونیکی برشمرد.

برچسب ها
دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *