آخرین خبرها
شما اینجا هستید: خانه » اخبار روابط عمومی » نظام بانکی، شهر بی دفاع

نظام بانکی، شهر بی دفاع

سعید معادی نایب رییس انجمن متخصصان روابط عمومی

هر وقت که به یک گفت و شنود، تحلیل، مصاحبه، مقاله و یادداشت برخورد می کنیم که موضوع اصلی آن اقتصاد و پیرامون مباحث و مسائل اقتصادی باشد یکی از جملات کلیشه ای که به دفعات به آن اشاره می شود، بانک محور بودن اقتصاد ایران است.

مفهوم صریح و مشخص این جمله این است که اقتصاد بدون اتکاء به بانک و شبکه بانکی از حداقل تحرک ها محروم و در کمترین زمان فلج خواهد شد. چرا که علاوه بر نقش آفرینی و تاثیر مستقیم و غیر مستقیم شبکه بانکی در نظام اقتصادی، در تصمیم گیری های سالیانه نیز در قالب تهیه، تدوین و تنظیم بودجه کشور، این موضوع کاملا مشهود و نقش و رد پای بانک ها در کمک به توسعه یک بخش اقتصادی و یا حمایت از یک جامعه هدف به عنوان تکالیف بالادستی در ذیل مفاد بندها کاملا مشهود و مشخص است.

مضاف بر اینکه به طریق عقلایی هم، در خط و مشی گذاری های عمومی زمانی که دولت ها با مسائل و مشکلات عمومی و یا کمبود و نیاز های جامعه مواجه می شوند و یا بر اساس فشار گروه های ذینفوذ و قوای دیگر مجبور به تدوین، تصویب، ابلاغ و اجرای خط و مشی های عمومی می شوند همواره نقش بانک ها پر رنگ و کاملا ملموس می باشد ضمن آنکه در کنار این روند عادی و منطقی، شاهد شرایط و وضعیت های متفاوت و مختلف خواسته و ناخواسته می شویم که حسب اقتضاء و ضرورت، تصمیماتی بدون طی نمودن فرایند معمول و عادی اتخاذ که برای مقابله با آن پدیده و بحران به صورت ضرب الاجل مصوباتی را اجرایی می کنند که بطور قطع و یقین یک پای ثابت همه تصمیمات فورس ماژور و آنی نظام بانکی و شبکه بانکی است.

اما واقیعت امر این است که در همه این کش و قوس ها و گیر و دارها و در همه تصمیمات متخذه چه در شرایط عادی و چه در شرایط غیر عادی، زمانی که عدم توفیق ناشی از فرایند تصمیم و اجرا گریبان گیر تصمیم گیرندگان و دولت ها می شود یکی از دلایل اصلی ناکارامدی و عدم موفقیت را نظام بانکی و شبکه بانکی قلمداد می کنند و در آن شلوغی و گیر و دار بطور معمول دیواری کوتاهتر از دیوار نظام بانکی یافت نمی شود، چرا که در این میان افکار عمومی و یا جامعه هدف کمتر به منشاء و منبع اصلی و فرایند تصمیم که در پشت پرده قرار دارد، کار دارد، بلکه آنچه در روبرو و در مقابل و ویترین قرار می گیرد علی الظاهر علت العلل همه مشکلات و دلایل عدم تحقق و ناکارامدی تلقی می گردد و در این میان تصمیم گیرندگان اصلی که عمدتا بروکرات های حرفه ای می باشند با مکاتبات پی در پی و نامه پراکنی های اداری و یا با مصاحبه های رسانه ای و قرار گرفتن در جلوی دوربین و خبرنگاران و یا ایراد سخن و ارائه تحلیل های کارشناسانه در مجالس و محافل، محور همه مشکلات و ناکارامدی را آشکارا و پنهان بانک و شبکه بانکی اعلام می کنند، تا با این فرافکنی، افکار عمومی را منحرف و کانون توجه را به سمت دیگری معطوف سازنند و بار مسئولیت را از روی دوششان بردارند.

چنانکه شاهد این ادعا، اتفاقات ریز و درشت یک سال اخیر بوده است که از پس وقوع بلایای طبیعی و سایر اتفاقات غیر طبیعی که بطور معمول توام با سوء مدیریت و سوء تصمیم گیری بوده است، شاهد شرایط و وضعیتی بوده ایم که همواره یک طرف این ماجرا بانک و نظام بانکی بوده است و مورد هجمه های خواسته و ناخواسته قرار می گرفت،داگرچه در این مقال به دنبال دفاع کور کورانه و حمایت جاهلانه از نظام بانکی نبوده و نیستیم و طبیعی است که در چرخه ای که قرار گرفته ایم بانک ها هم در برخی از مواقع نمی توانستند به درستی نقش آفرینی کنند.

اما باید به این نکته اشاره کرد که متاسفانه در این رخدادها و اتفاقات، بطور غیر منصفانه و غیر منطقی همواره سیبل و هدف اصلی قصور و تقصیر همه اشتباهات و آزمون و خطا و سوء مدیریت بانک ها و شبکه بانکی قرار می گیرند و بیشتر اوقات مورد کم لطفی و بی مهری واقع می شوند، گویی مسبب همه مشکلات ارضی و سماوی این مملکت، شبکه بانکی است.

واقعیت امر این است که پوست نظام بانکی همیشه برای تحمل شماتت و سرزنش ها و یا کم لطفی و بی مهری آن قدر کلفت نیست و همیشه این آمادگی را ندارد تا بلاکش همه ضعف و ناکارامدی باشد، گاهی سختی ها و مشکلات طوری رقم می خورد که این مرد روزهای سخت به ناچار در خلوت و تنهائی مردانه اش فرو می رود و ما شاهد تکان خوردن شانه ها یش از پس هق هق گریه های مردانه اش می باشیم چرا که درد و رنج مردم در این بلای خانمان سوز و این بیماری وحشتناک از یک سو او را می آزارد و از سوی دیگر به شدت نگران حال و روز فرزندانش است که حسب آموخته ها و آموزش ها و یادگیری ها و تعهدات، خود را موظف و مکلف به خدمت و خدمت رسانی در این شرایط سخت و دشوار می دانند و از خدمت رسانی در هر شرایط و وضعیت پا پس نمی کشند و حضور جدی و فعالانه دارند.

نظام بانکی به مثابه همه روزهای سخت و دشوار، آرام ننشست و دست روی دست نگذاشت، تا شاهد ماجرا و تماشاگر اتفاقات ریز و درشت تلخ این روزها باشد، بلکه کمر همت را برای گذر و گذار از این روز های سخت بست و تمهیداتی را در وهله اول برای آسایش و راحتی مردم و مشتریان و در وهله دوم برای صیانت از سلامت فرزندان شبکه بانکی که در محل شعب و در پشت باجه ها مشغول خدمات رسانی می باشند منظور نمود تا با امکان بهره گیری خدمات غیر حضوری توسط مردم و مشتریان، میزان مراجعات حضوری به شعب بانکی کمتر گردد تا از این طریق بتوان علاوه بر پیشگیری از ابتلاء به ویروس، از شیوع و گسترش آن نیز جلوگیری کرد. با همه این تمهیدات برابر آمار رسمی تاکنون شش تن از عزیزان نظام بانکی بر اثر ابتلاء به ویروس کرونا جان به جان آفرین تسلیم کردند و عده ای از عزیزان شبکه بانکی و خانواده هایشان هم بواسطه آلوده شدن به این ویروس در بیمارستان شهر هایشان بستری شده اند.

انتظار بر این است که مردم شریف و نحیب و فهیم به مانند همیشه درک صحیح از این موقعیت حساس داشته و با مراجعه کمتر به شعب و استفاده از خدمات بانکی غیر حضوری شبکه بانکی کشور در وهله نخست برای حفظ سلامت و صحت و تندرستی خود تلاش کنند که بی هیچگونه شک و تردید تحقق این مهم آرزوی شبکه و نظام بانکی کشور است و در وهله دوم با عدم حضور فیزیکی به شعب و کم کردن مراجعات به شعب و استفاده از ظرفیت و قابلیت بانکداری الکترونیکی از فرزندان و خدمتگزارانشان در شعب بانکی کشور صیانت کنند.

امید که هرچه زودتر این مشکل و معضل ناخواسته بساط مزاحمت ها و دردسرها را از روی زمین بردارد و شرایط عادی و جریان زندگی دوباره در همه جا سایه مهر و محبتش را ساری و جاری سازد، ضمن آن که برای تک تک عزیزانی که در شرایط سخت با هر طریق و به هر شکلی منشاء اثر و عامل خدمت می باشند آرزوی سلامت و عاقبت به خیری دارم.

زنده باد ایران و ایرانی

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Scroll To Top