iranian Association of Public Relations Specialists

انجمن متخصصان روابط عمومی

انجمن متخصصان

روابط عمومی

IAPRS

گزارش ارزیابی چهاردهمین جشنواره ملی انتشارات روابط عمومی

photo_۲۰۱۹-۰۹-۰۱_۲۳-۳۸-۵۱

اشاره
چهاردهمین دوره جشنواره ملی انتشارات روابط عمومی ها به همت انجمن متخصصان روابط عمومی و با مشارکت وهمراهی سازمان ها ودستگاههای اجرایی دولتی وخصوصی و جمعی از اساتید، مدیران وکارشناسان روابط عمومی وبا پشتوانه ای از تجربه علمی و عملی چهارده ساله در 9 شهریورماه سال جاری (98) در مرکز همایش های سازمان مدیریت صنعتی برگزار می گردد. امسال بر پایه فراخوان انجمن متخصصان روابط عمومی بیش از 4100 اثر در33 شاخه فعالیتی از سوی دستگاههای اجرایی وسازمان ها و شرکت ها به دبیرخانه جشنواره واصل شد و از این میان، 239 اثر برگزیده شد. این امر حکایت از استقبال چشمگیر از جشنواره همچون سال های گذشته را داشت. همچنین برگزاری همایش تخصصی تولید محتوا وبرگزاری سه کارگاه آموزشی با عناوین: روابط عمومی و رویکردهای نوین در تولید محتوا، مدیریت رسانه های اجتماعی و مدیریت رویدادهای روابط عمومی در حاشیه جشنواره از دیگر برنامه ها را شامل شده است.

اهداف جشنواره

 – آشنایی با اصول و استانداردهای نشرالکترونیک و مکتوب در روابط عمومی و ارائه آثار و تجارب موفق
– توسعه و ارتقای سطح توانمندیها و مهارتهای مدیران و کارشناسان روابط عمومی در حوزه فعالیتهای انتشاراتی
– فرهنگ سازی مناسب و تکریم و معرفی نخبگان و الگوهای برتر در حوزه انتشارات
– تبیین نقش تکنولوژیهای نوین ارتباطی و آموزشی در فرآیند انتشارات
– دستیابی به راهکارهای مناسب برای اعتلا و ارتقای نشر الکترونیک و مکتوب در روابط عمومی ها
– ایجاد فضای رقابتی سالم و شور و نشاط علمی و تعامل بین متخصصان و کارشناسان این عرصه
– فراهم شدن بستر مناسب جهت عرضه فعالیتهای برتر و شاخص و تحرک بخشیدن به فعالیتهای انتشاراتی به لحاظ کیفی و کمی

ارزیابی آثار انتشاراتی
بررسی آثار و مستندات رسیده به دبیرخانه جشنواره پس از تفکیک شاخه ای فعالیت، با صرف ده ها ساعت وقت کارشناسی ازسوی داوران جشنواره وتکمیل فرم های ارزیابی به انجام رسید. به اعتقاد داوران جشنواره امسال نیز همچون سال های گذشته علیرغم رشد کمی وکیفی و تنوع آثار نشر مکتوب و دیجتال، همچنان ضعف برنامه ریزی در فعالیت های انتشاراتی در روابط عمومی ها مشهود بود و نیاز به برنامه ریزی به لحاظ توسعه کیفی تولیدات محتوایی انتشاراتی و وجود خلاقیت و ابتکار بویژه درحوزه استفاده از تکنیک های جدید نشر الکترنیک در روابط عمومی ها احساس می شود و در برخی از رشته های مورد ارزیابی متاسفانه آثار درخوری که قابلیت برتری و ارائه شدن به عنوان الگو را داشته باشند کسب نگردید، در زیرتوضیحاتی مختصر از هر شاخه فعالیتی جشنواره و ارزیابی داوران در خصوص هر کدام از آنها پرداخته می شود.

برنامه انتشاراتی
یکی از اقدامات زیر بنایی برای ارتقاء سطح کمی وکیفی فعالیت های انتشاراتی در روابط عمومی، داشتن برنامه در این حوزه است، این برنامه مشخص خواهد کرد که روابط عمومی در یک دوره یک یا چندساله در زمینه انتشارات مکتوب و الکترونیک چه برنامه ها و اقدامات را پیش بینی و به مرحله اجرا خواهد گذاشت، برای مثال چند عنوان و نسخه نشریه مکتوب و یا دیجیتالی و با چه موضوعاتی و برای کدام دسته از مخاطبان سازمان تهیه و منتشر می سازد، یا چه کتبی را با چه موضوع و مضمونی و با تیراژی آماده انتشار خواهد کرد و…


ارزیابی در این بخش نشان داد همانطور که اشاره گردید، متاسفانه کمتر روابط عمومی آثار و مستنداتی دال بر اینکه فعالیت های انتشاراتی اش را براساس یک برنامه از پیش تعیین شده طراحی و اجرا کرده باشد را شاهد بودیم، لذا لازم است قبل از هر اقدامی روابط عمومی ها تولیدات انتشاراتی شان را در راستای برنامه ای جامع ومنطبق با سیاست های سازمانی تدوین نمایند.

انتشارات اصلی
کتاب

سازمان یونسکو کتاب را یک اثر چاپی صحافی شده‌ عنوان کرده است که بیشتر از ۴۹ صفحه داشته باشد و مانند نشریات، تحت یک عنوان ثابت، به‌صورت دوره‌ای منتشر نشود، تولید وانتشار انواع کتاب در روابط عمومی ها اعم از کتب عملکردی یا آموزشی دارای کاربردهای فراوانی است.


داوران در این بخش کتاب های ارسالی به دبیرخانه جشنواره را در مجموع با سطح مطلوبی از فرم شامل قطع، چاپ،ئنوع طراحی و محتوای خوب وتخصصی وعمدتا با رویکرد آموزشی ارزیابی کرده اند

نشریه داخلی
نشریه داخلی یا خبرنامه، مجلدی مکتوب یا دیجیتال است که در سازمان‌های دولتی یا غیردولتی در زمینه‌های اخبار سازمان، مسایل آموزشی، فنی و تخصصی، فرهنگی و سیاسی و نظایر آن (مرتبط با سیاست‌ها و وظایف قانونی و در محدوده فعالیت‌های سازمان) منتشر و به منظور اطلاع‌رسانی، ایجاد ارتباط و همگرایی فکری و عملی بین مسئولان سازمان و کارکنان و جلب نظر و همکاری طرفین بین اعضای سازمان توزیع می‌شود. در این بخش 7 شاخه فعالیتی (۱) سرمقاله، (۲) مقاله، (۳) گزارش، (۴) خبر، (۵) صفحه خوانندگان، (۶) مصاحبه و (۷) صفحه آرایی مورد ارزیابی داوران قرار گرفت. براساس دیدگاه داوران در این بخش، درصدکمی از محتوای نشریات سازمانی با اصول و فن حرفه ای در قالب های مطبوعاتی انتشار می یابد. وجود خبر،گزارش و مصاحبه های غیر استاندارد و نبود جذابیت های لازم در تیترزنی، لیدنویسی، استفاده از عکس و… در اکثر آثار رسیده مشهود بود. درشاخه مصاحبه عدم طرح سئوالاتی کارشناسی وجذاب و وجود ضعف در نگارش وتنظیم مصاحبه های خبری قابل ذکر است. در سرمقاله و مقاله عدم توجه به مباحث روز و تحلیل های کارشناسی و با رویکرد ژورنالیستی را می توان از جمله کاستی ها درآثار این بخش هاعنوان کرد.

بروشور
بروشور عبارت از کتابچه یا مجلدی شامل مجموعه اطلاعات مختصر و مفید در قالب نوشتار، تصویر و نمودار از معرفی و مزایای یک طرح، فعالیت، خدمت و یا کالاست، روابط عمومی ها برای معرفی طرح های سازمان و طرح مباحث آموزشی از بروشور استفاده می کنند.
ارزیابی در این شاخه فعالیت توسط داوران حکایت از آن داشت، بروشورهای متنوع از لحاظ طرح و رنگ و با کیفیت ومحتوای مناسبی از سوی روابط عمومی ها تولید و برای دبیرخانه جشنواره ارسال گردیده بود.

ویژه نامه
زمانی که شماره ای از یک نشریة ادواری (ماهنامه، فصلنامه و…) ویا خبرنامه ای به موضوع خاصی اختصاص یابد ویژه نامه تخصصی درآن موضوع مربوطه محسوب می گردد. معمولا روابط عمومی ها در مناسبت های مختلف سال ویا برای موضوعات مهم سازمانی از ویژه نامه استفاده می کنند.


در این شاخه داوران جشنواره شاهد ویژه نامه های درخور با طراحی مناسب و محتوای غنی نبودند.

هنرهای تجسمی/ بصری
پوستر
پوستر یک اثر چاپ وتکثیر شده از یک موضوع ویا درباره یک رویداد است که جهت اطلاع رسانی به قشر گسترده ای از مخاطبان ارائه می گردد. پوستر گونه ای دیگر از زیر مجموعه های هنر گرافیک است با سابقه بسیار قدیمی که به نامهای مختلفی از جمله: تخته اعلان، آفیش، پلاکارد، پلاکات، آگهی دستی، برگه نمایش، باسمه چوبی و جز اینها شناخته می شد.


به عبارتی، پوستر نوعی اعلان خبری است برای بیان رویدادها در موضوعات مختلف که معمولا برای نمایش بصورت عمودی طراحی می شود و باید ابعادش به گونه ای باشد که از فاصله ای نسبتا کوتاه دیده شود. هر چند ممکن است به اندازه کارت پستال کوچک یا بیلبوردی در بزرگراه، بزرگ باشد. به هرحال پوستر در هر اندازه و شکل وظیفه انتقال اطلاعات را در کوتاهترین زمان دارد. این ابزار رسانه ای و تبلیغی در روابط عمومی ها بسیار مورد استفاده واقع می شود و یک بخشی از وظایف اطلاع رسانی از برنامه ها و رویدادهای سازمان برای مخاطبان از طریق ابزار پوستر محقق می گردد.


در این بخش داوران انتظار ارسال پوسترهایی با طراحی جذاب تر و محتوای پرکشش تری را از روابط عمومی انتظار داشتند.

اینفوگرافی
اینفوگرافیک، بیان دیداری چکیده یک موضوع یا مطلب به شکل عکس، نمودار، طرح و… است و عده‌ای اینفوگرافیک را نوعی نقشه مفهومی می‌دانند که از این طریق ارتباط بین مفاهیم به زبان ساده‌تر و به شکل بصری نمایش داده می‌شود. اینفوگرافیک، نگاره متن به شکل تصویر است. این فن و قالب اطلاع رسانی در سال های اخیر در حوزه اطلاع رسانی با استقبال و تاثیر گذاری خوبی همراه بوده است و بسیاری از اقدامات و خدمات در قالب طرح های اینفوگرافیکی به مخاطبان ارائه شده است.


در این بخش روابط عمومی ها اقبال خوبی به تولید طرح های اینفوگرافیکی داشته اند، ولی تا رسیدن به طرح های استاندارد و جذاب نیاز به آموزش بیشتری دارند. عدم رعایت ساختار اینفوگرافیک، عدم رعایت قوانین تهیه و تولید آثار اینفوگرافیک، نبود انسجام بصری به ویژه در مجموعه آثار یک سازمان، عدم استفاده مناسب از فونت و رنگ و گرایش به استفاده از تمپلت های آماده و نداشتن ایده پردازی و خلاقیت از جمله نقاط ضعف در این بخش ارزیابی شده است.

عکس
عکس، ثبت لحظه‏ هاست. امروزه علیرغم پیشرفت قدرت فیلم و جذابیت های خاص آن، عکس همواره اهمیت و کاربرد ویژه خویش را حفظ نموده، تا جایی که به جرات می توان گفت، عکس جز لاینفک تولید فیلم است و بدون آن به طور یقین فیلمبرداری دچار نواقص فاحشی خواهد شد. روابط عمومی ها از عکس استفاده فراوانی می کنند اما سوال اینجاست که چه نوع عکسی باید بیشتر مد نظر روابط عمومی قرار بگیرد. علاوه بر عکس صنعتی، عکاسی تبلیغاتی و فوتوژورنالیسم مهمترین گونه های عکس هستند که می توانند مورد استفاده روابط عمومی قرار بگیرند.


به اعتقاد داوران جشنواره بخش عکس با تنوع فراوانی همراه بود از عکس های با کیفیت بالا وهنرمندانه تا عکس هایی که هیچ پیام واثرگذاری بر روی مخاطبانشان ندارند. عدم توجه به عکس نوشت در بیشتر آثار ارسالی در این بخش مشهود بود.

کاریکاتور
کاریکاتور نوعی نقاشی است که سوژه دلخواه را به صورت مضحک و خنده آوری ترسیم می‌کند. از طریق کاریکاتور و جذابیت های بصری که به همراه دارد، می توان بسیاری از مفاهیم و پیام ها را در این قالب جذاب و اثرگذار به مخاطبان منتقل کرد، ولی هنوز استفاده از این قالب رسانه ای در روابط عمومی جایگاه خودرا پیدا نکرده و از طرفی نیازمند تربیت وآموزش کاریکاتوریست های حرفه ای می باشیم.

رسانه های دیداری و شنیداری
فیلم های مستند
فیلم مستند شاخه ای بزرگ از صنعت تصاویر متحرک را شامل می شود، این نوع فیلم به منظور مستندسازی جنبه‌هایی از واقعیت ساخته می‌شود. در ابتدا فیلم مستند، بر روی فیلم (نگاتیو) که تنها وسیله موجود در آن زمان بود ضبط و پخش می‌شد، اما امروزه شامل ویدئو و آثار تولیدی دیجیتالی می‌شود که می‌توان آن‌ها را مخصوص پخش ویدئویی به عنوان برنامه‌ای تلویزیونی یا برای نمایش در سینما ساخت. فیلم مستند را به عنوان «یک تکنیک فیلم‌سازی، یک سنت سینمایی و شیوه‌ای از تقابل با مخاطب که دائماً در حال تحول است و هیچ مرزی نمی‌شناسد تعریف کرده‌اند. روابط عمومی ها برای مستند سازی طرح ها وپروژه های شاخص سازمانی خود از این نوع فیلم ها استفاده کرده و زمینه پخش وانتشار آن را از طریق رسانه تلویزیون فراهم می آورند.

تیزر
تیزر یک تکنیک برای ارائه آگهی اعم از تلویزیونی، رادیویی یا رسانه‌ محیطی‌ و چاپی می باشد و یا اصطلاحا به رفتاری گفته می‌شود که با کامل نشان ندادن چیزی یا کامل نگفتن حرفی، در فرد مقابل ایجاد حس کنجکاوی می‌کند. از آنجایی که در تهیه و تولید تیزرهای تبلیغاتی سرمایه و وقت زیادی هزینه می شود، لذا باید با بهره گیری از تکنیکها و روشهای مختلف تیزرهایی طراحی و تولید کرد که از بالاترین سطح اثربخشی برخوردار باشند. روابط عمومی ها از این تکنیک برای معرفی بسیاری از اقدامات،ذخدمات وذدستاوردهای خود به شکل تبلیغاتی آن عمدتا از طریق رسانه تلویزیون استفاده می کنند. برخی از آثار رسیده در این بخش از تنوع تصویری و بصری، تدوین و گفتار متن متناسب با تصویر و تصویربرداری درست همراه بوده که باید تقویت گردد.

کلیپ
كليپ به اثري تصويري گفته مي شود كه بر اساس يك موسيقي ساخته مي شود و به عبارتي زبان موسيقايي را به زبان تصويري تبديل مي كند تا مفاهيم براي بيننده شكل ديداري، شنيداري به خود گيرد تا هم جذابيت بيشتري داشته باشد و هم مفاهيم را به ذهن بهتر انتقال دهد. يك كليپ مي تواند هم به شكل تدوين تعدادي تصوير بر روي يك موسيقي ارايه شود و هم مي تواند يك اثر مستقل تصويري به شمار برود كه سفارش دهنده موسيقي را در اختيار يك كارگردان قرار مي دهد و از او مي خواهد در اصل فيلمي كوتاه بر اساس اين موسيقي بسازد. ساخت وذپخش کلیپ از سوی روابط عمومی ها بویژه برای پخش آن در مراسم و برنامه های سازمانی بسیار پر کاربرد است. کم  توجهی به عناصر بصری جذاب و انگیزشی در این بخش مشهود بود.

انیمیشن
پویانمایی یا انیمیشن، هنر ساخت تصاویر متحرک و پویا با استفاده از رایانه و پویا افزارهاست که یکی از زیرمجموعه‌های گرافیک رایانه‌ای و پویانمایی است. همچنین نمایشِ تند و پیوسته تصاویری از اثر هنری دوبعدی، یا موقعیت های مدل های واقعی، برای ایجاد توهم حرکت است. بر اساس تحقیقات به عمل آمده این تکنیک اثرگذاری بالایی بر روی مخاطبان در سطوح مختلف دارد و روابط عمومی ها با هدف فرهنگ سازی از این ابزار
بهر ه می گیرند.

موشن گرافیک
موشن گرافیک از ترکیب دو کلمه موشن و گرافیک به معنی تصاویر متحرک تشکیل شده است. موشن گرافیک با ترکیب صدا و تصاویر متحرک جلوه ای جذاب ایجاد می کند و این جذابیت منجر به این شد که از این ظرفیت در تبلیغات و فیلم سازی استفاده شود. دانش ترکیب حرکت و صوت با استفاده از المان های گرافیکی برای توضیح و تفسیر یک هدف خاص نیز هست. تولید و پخش موشن گرافیک در سال های اخیر از سوی روابط عمومی ها با استقبال خوبی همراه بوده است، ولی لازم است روابط عمومی ها در این بخش از اصول و استانداردهای حرفه ای برای تولید موشن گرافیک پیروی کنند تا تاثیرگذاری لازم را بر روی مخاطبان داشته باشد.

ویدئوی کوتاه
فیلم و ویدئوی کوتاه حاوی اطلاعات و تصاویری است که به صورت هنرمندانه طراحی و تدوین شده و در زمانی کوتاه بین 1تا 5دقیقه موضوع یا رویداد خاصی را به تصویر می کشد، امروزه این نوع ویدئوهای کوتاه بیشترین کاربرد را برای بازنشر آن از طریق شبکه های اجتماعی دارند، برخی از روابط عمومی ها و سازمان ها از این قابلیت برای معرفی جذاب و تاثیرگذار برنامه ها و فعالیت های خود استفاده می کنند


لازم به ذکر است فقط در بخش رسانه های دیداری و شنیداری که پر مخاطب ترین بخش بوده بیش از 2100 اثر اعم از فیلم مستند، تیزر، کلیپ، انیمیشن، موشن گرافیک و برنامه های ویدیوئی کوتاه مورد ارزیابی قرار گرفت.

رسانه های دیجیتالی
وبسایت
وب سایت در اصطلاح، به مکانی در وب گفته می شود که یک صفحه یا تعداد بیشتری از صفحات را در خود جای داده است. به مجموعه ای از صفحات در اینترنت که متعلق به مکان خاصی هستند، نیز وب سایت می گویند. وب سایت ها شامل انواع فایل ها بر روی شبکه جهانی اینترنت هستند که ابزار مناسبی برای ارتباط با سایر کاربران در سریع ترین زمان و به صورت لحظه ای و همچنین اشتراک فایل ها و مطالب، با آن ها می باشد. امروزه تمامی سازمان ها و شرکت ها برای معرفی خود و خدمات و فعالیت هایشان در قالب اخبار،گزارش، فیلم،تصاویر و…دارای وب سایت هستند و عمدتا روابط عمومی ها مدیریت محتوایی سایت های سازمانی را بر عهده داشته و از این طریق خود صاحب رسانه شده اند. به اعتقاد داوران در این بخش لازم است سایت های سازمانی به جای اطلاع رسانی صرف خبری به سمت خدمت محوری وتعاملی شدن با مخاطب تغییر مسیر دهند.

مولتی مدیا
مالتی مدیا در لغت به معنای چند رسانه ای می باشد و در مفهوم رایانه ای و تبلیغات به استفاده از عناصر صوت و تصویر با قابلیت های انیمشن و متحرک سازی، برای انتقال پیام یا مفهومی در جهت یک هدف خاص، گفته می شود.داین ابزار رسانه ای با بهره گیری از متن، تصاویر و فیلم انتقال دهنده تاثیرگذاری از پیام و محتوا به مخاطبان است، روابط عمومی ها برای ارائه و معرفی کاملی از سازمان، وظایف، ماموریت ها و اقدامات خود از مولتی مدیا بهر ه می گیرند.

برنامه های کاربردی و پیام رسان های موبایلی
اپلیکیشن ها یا برنامه های کاربردی نرم افزارهایی هستند که با فراگیر شدن گوشی های هوشمند، استفاده از این نوع پیام رسان جهت برقراری ارتباط گسترش یافته است. به عبارتی دیگر هر نرم افزاری که بتوان آن را روی گوشی موبایل، کامپیوتر، لپتاپ، تبلت یا هر وسیله ای که سیستم عامل داشته باشه نصب کرد، اپلیکیشن گفته می شود.
بسیاری از روابط عمومی ها با طراحی و اجرای این برنامه های کاربردی توانسته اند خدمات خود را از طریق گوشی های همراه هوشمند به مخاطبان خود ارائه نمایند. داوران در این بخش اعتقاد داشته اند که روابط عمومی ها باید بیشتر از این قابلیت اطلاع رسانی به تک تک مخاطبان خود استفاده نمایند.

رسانه های اجتماعی
رسانه‌های اجتماعی برنامه‌های کاربردی مبتنی بر اینترنت است که به کاربران اجازه ایجاد و تبادل تولید محتوا را می‌دهد. رسانه‌های اجتماعی می‌تواند بر روی بسیاری از اشکال مختلف، ویدئو، تصاویر، متون را بین سطح کثیری از کاربران به اشتراک گذارد. امروزه این رسانه فراگیر که به عنوان رسانه شخصی از آن نام برده می شود، مهمترین مزیت آن دسترسی آسان، ارزان و سریع به اطلاعات وتبادل و بازنشر است. ایجاد گروه ها وکانال های ارتباطی با فابلیت بالای اشتراک گذاری محبوبیت این رسانه را بین مردم مضاعف ساخته است. علیرغم وجود محدودیت ها، اکثر روابط عمومی ها اخبار وگزارش فعالیت های سازمانی خود را از این طریق بازنشر می کنند.

تبلیغات مکتوب شامل تبلیغات در مطبوعات و رپرتاژآگهی
ساده‌ترین‌ تعریف‌ از تبلیغ‌ از دكتر دانیل‌ استاریچ‌ ارایه‌ شده‌ است‌: آگهی‌ وتبلیغ نمایشی‌ است‌ كه‌ به‌ وسیله‌ یك‌ شخص‌ یا یك‌ مؤ‌سسه‌ معین‌ انتشار می‌یابد و هدف‌ آن‌ نفوذ در اندیشه وباور مردم‌ است‌.


‌در تعریف‌ دیگر”تبلیغ‌ بعنوان‌ روش‌ یا روش‌های‌ بهم‌ پیوسته‌ (در قالب ‌یك‌ مجموعه) برای‌ بسیج‌ و جهت‌ دادن‌ نیروهای‌ اجتماعی‌ و فردی‌ از طریق‌ نفوذ در شخصیت، افكار و عقاید و احساسات‌ آنها برای‌ رسیدن‌ به‌ یك‌ هدف‌ مشخص‌ بیان شده است.”یک پیام و محتوای سفارشی که در قبال انتشار آن به رسانه انتشار دهنده هزینه پرداخت می شود. این شیوه اطلاع رسانی نیز از گذشته در روابط عمومی ها رواج داشته است و به اطلاع رسانی مثبت و تبلیغاتی از دستاوردهای یک سازمان مرسوم است. در بخش تبلیغات مکتوب و رپرتاژآگهی اکثر آثار رسیده همچنان از طرح ها وروش های کلیشه ای استفاده کرده وتنوع و جذابیت در این بخش کمتر دیده شد.

تحلیل محتوا
تحلیل محتوا یکی از روش‌های مهم و پرکاربرد در حوزه علوم اجتماعی است ،”تحلیل محتوا روش مطالعه و تجزیه و تحلیل پیام های ارتباطی به شیوه ای نظام مند، عینی و کمی برای اندازه‌گیری متغیرهاست.”در این روش به جای مشاهده مستقیم رفتار افراد یا درخواست از آنان برای پاسخ دادن به مقیاس‌ها یا مصاحبه با آنان، پژوهشگر ارتباط‌‌هایی را که افراد ایجاد کرده‌اند؛ انتخاب و سئوال‌هایش را در آنها جستجو می‌کند. یکی از پژوهش های پر کاربرد در روابط عمومی ها تحلیل محتوای رسانه های درون و برون سازمانی است، در این بخش داوران بر لزوم ارایه روش شناسی که فرایند علمی کار را در تحقیق روشن کند و همچنین دورشدن از نگاه روزمره و کلیشه ای به تحقیق در قالب وظایف درون سازمانی تاکیدکرده اند.

کارشناس برتر انتشارات روابط عمومی
به منظور ایجاد انگیزه و رقابت سالم بین کارشناسان فعال انتشاراتی در حوزه روابط عمومی این شاخه فعالیتی مدنظر واقع شده است. در این بخش، کارشناسان فعال در حوزه انتشارات، آثار و مستندات خود را به شکل حقیقی و یا حقوقی برای ارزیابی به دبیرخانه جشنواره ارسال کردند. در این بخش کارشناسان استقبال خوبی داشته اند، انتظار می رود کارشناسان با ارائه آثار و مستندات کامل تری در این رویداد علمی حضور یابند.

هدایای انتشاراتی (اشانتیون)
هدایای اشانتیونی نمونه ای معمولا کوچک و مجانی از یک محصول و یا کالایی است که برای تبلیغ عرضه می شود، هدایای انتشاراتی نیز محصولی است که در قالب انتشاراتی مکتوب یا الکترونیکی و بر روی لوح فشرده اعم از نشریه،کتاب و… ارائه می شود. این نوع هدایا در روابط عمومی ها کاربرد زیادی بویژه در مراسم و برنامه های سازمانی داردکه لازم است با تنوع وکیفیتی بالاتری ارائه گردد.

نحوه ارائه آثار

همواره یکی از مشکلات در جشنواره، نحوه ارائه و بسته بندی درست و مناسب آثار ارسالی به دبیرخانه جشنواره بوده است، در این بخش شرکت کنندگانی که بهترین دسته بندی و ارائه آثار را به دبیرخانه جشنواره داشته انتخاب و مورد تقدیر قرار می گیرند.

 
دریک جمع بندی کلی ودر پایان، هیات داوران چهاردهمین دوره جشنواره ملی انتشارات روابط عمومی ها ضمن تقدیر از تمامی روابط عمومی های کشور که با حضور خود در این رقابت علمی وآموزشی شرکت کرده و برغنا و شایستگی آن افزودند، بر بهره گیری بیشتر روابط عمومی ها از تکنولوژیهای نوین ارتباطی در مسیر انتشارات مکتوب و الکترونیکی توام به آموزش های علمی و کاربردی در این حوزه تاکید می نمایند.

برچسب ها
دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *