iranian Association of Public Relations Specialists

انجمن متخصصان روابط عمومی

انجمن متخصصان

روابط عمومی

IAPRS

افتتاح اولین کرسی ارتباطات علم و فناوری یونسکو

اولین کرسی ارتباطات یونسکو در دانشگاه علامه طباطبایی با محوریت بررسی و معرفی این کرسی و با حضور وزیر علوم، نمایندگان یونسکو و فعالان علمی کشور،در دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی،امروز 26 اردیبهشت ماه افتتاح شد.

برنامه افتتاحیه با سخنان دکتر محمد مهدی فرقانی ریاست دانشکده علوم ارتباطات علامه آغاز شد: امیدواریم با جلب همکاری و مساعدت حامیان داخلی و خارجی جایگاه آموزش و پژوهش در حوزه ارتباطات و فناوری ارتباطات و اطلاعات را ارتقا دهیم.

دکتر هادی خانیکی، رئیس کرسی ارتباطات علم و فناوری یونسکو درباره ماهیت این کرسی و اهمیت علوم ارتباطات گفت:کرسی ارتباطات علم و فناوری که در دانشگاه علامه طباطبایی افتتاح می شود شانزدهمین کرسی یونسکو در تهران و هفتصد و سی و پنجاهمین در جهان میباشد. با این اعتبار می‌توان گفت که فرصت تازه‌ای با میزبانی دانشگاه علامه طباطبایی برای حوزه ارتباطات و علم فراهم شده است تا از ظرفیت هایی جهانی برای ارتقای توان ایرانی، اسلامی استفاده شود.

وی افزود: تأسیس این کرسی‌ خلق فرصتی برای دانشگاه و نهادهای ارتباطات است. از این پس باید کرسی را به فضایی برای ارتباط سه‌گانه بین دانشگاه، جامعه و رسانه تبدیل کنیم.

وی ضمن طرح پرسش درباره راهکارهای الزامی برای توسعه علمی در سطح خود گفت: باید بدانیم که علم و فناوری برای بالیدن به حمایت جامعه و به کمک همه وسایل ارتباطات جمعی، انسانی، شفاهی و شبکه نیاز دارد.

به گفته دکتر خانیکی تأسیس کرسی ارتباطات علم و فناوری از اواخر سال ۹۴ آغاز شد و در سال ۹۶ به بار نشست. این کرسی با تفاهمنامه‌ای که بین دبیرکل محترم یونسکو و ریاست دانشگاه علامه طباطبایی به توافق رسید با پشتیبانی ۱۲ نهاد ایرانی، منطقه ای و جهانی تأسیس شد.

وی در ادامه تأکید کرد: این کرسی اگرچه به شکوفایی بیشتر دانشکده ارتباطات کمک خواهد کرد اما در اصل در سطح ملی مطرح است.

حجت الله ایوبی، دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو ضمن اشاره به غیر فعال بودن برخی از کرسی ها تصریح کرد: یقین دارم که این کرسی از کرسی های فعال می باشد. تنوع فرهنگی، گفتگوی فرهنگ های مختلف، هم گام شدن علم، توجه به خرده فرهنگها، همگانی بودن علم و دانش و احترام به هنجار ها و آداب و رسوم کشورهای مختلف آن چیزی است که ما از سازمان جهانی یونسکو می فهمیم. در جهانی که علم در حال انحصاری شدن است بحث فراگیر شدن علم را سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد(UNESCO) مطرح می کند.

وی ضمن اعلام حمایت همه جانبه خود از این کرسی گفت: کرسی‌هایی که در دانشگاه‌های مهم تأسیس می شود پایگاهی برای ورود دستاوردهای مهم به کشور می باشند این کرسی پایگاهی برای رساندن صدای علم ایرانیان و اسلام به جهان است.

حسین سلیمی،رییس دانشگاه علامه طباطبایی ضمن تأکید بر تعیین کننده بودن راه اندازی این کرسی در تاریخ دانشگاه و تحولات این کشور گفت: تا چند سال پیش زمانی که صحبت از تحول علم در دنیا می‌شد تحول در کارهای علوم پایه، نوآوری های تکنولوژیک یا نوآوری های حوزه فنی و مهندسی آغاز گر و پایه اصلی تحولات علمی شناخته می‌شد اما زمانیکه وارد قرن 21 شدیم برای اولین بار دانش ارتباطات که نماد تحولات دانشی است شکل گرفت. امروزه ارتباطات تنها یک رشته علمی نیست بلکه یک حوزه دانشی جدید است که سایه خود را بر دانش های مختلف انداخته است. علوم شناختی و عاوم پایه در بستر ارتباطات تحول پیدا می کند و امکان رشد و نمو می یابد. بنابراین پا گرفتن چنین کرسی و شاخه های مختلف ارتباطات تنها مربوط به دانشجو های ارتباطات نیست بلکه جامعه علمی وابسته به این امر است.

رییس دانشگاه علامه طباطبایی در پایان سخنان خود گفت: می توان فعالیت های بین المللی زیادی را براساس این حوزه شکل داد. حضور خانم استر کیش لاروش رئیس دفتر منطقه ای یونسکو در تهران و صحبت های مقدماتی با وی درباره گسترش دفتر منطقه ای یونسکو در ایران حول محور این کرسی شد نشان دهنده پتانسیل قوی این کرسی و دانشی که مبنا این کرسی است می باشد. ما با توجه به توانایی اساتید و ریاست این کرسی به آینده آن امیدواریم. حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و دیگر بزرگان این جلسه هم گویای این حقیقت است.

در ادامه این مراسم خانم استر کیش لاروش، رئیس دفتر منطقه ای یونسکو در تهران، صحبت های خود را با تشکر از کمیسیون ملی یونسکو و دانشگاه علامه طباطبایی آغاز کرد و گفت: در 26 سال پیش در ادامه کرسی ها و شبکه دانشگاه های همزاد یونسکو ،به عنوان راهی برای توسعه برنامه ها و آموزش، این قبیل کرسی ها آغاز شد.

وی در ادامه افزود: ما این کار را با انتقال دانش به سوی مرز ها و انتقال دانش از دانشگاه ها به سوی جامعه انجام می دهیم. تاامروز برنامه کرسی ها و شبکه دانشگاه های همزاد یونسکو ثابت کرده است که در ایجاد برنامه های آموزشی، تولید ایده های جدید از طریق پژوهش، موفق بوده ایم.

لاروش درباره این شبکه های دانشگاهی، توضیح بیشتری داد و گفت:مراکز آموزشی و پژوهشی در سراسر دنیا، منابع انسانی خود را برای پرداختن به چالش های موجود یکپارچه می کنند.

نماینده یونسکو در تهران گفت: تا به امروز 735 کرسی و 45 شبکه دانشگاهی همزاد در قالب این برنامه تاسیس شده اند که بالغ بر 850 موسسه در بیش از 134 کشور می باشد.پس می توان گفت این شبکه بسیار عظیم و گسترده است.

لاروش در ادامه درباره وضعیت فعلی این شبکه ها و دانشگاه ها گفت: در حال حاضر 16 کرسی یونسکو در ایران وجود دارد و امروز شاهد تاسیس اولین کرسی یونسکو در دانشگاه علامه طباطبایی بودیم.

استر لاروس بر نقش مهم رشته ارتباطات در جهان تاکیید کرد و گفت:نقش علوم ارتباطات در دنیای امروزی آنقدر مهم است که نمی توان آن را نادیده گرفت در واقع ارتباطات شکل دهنده روابط انسانی و گسترش دهنده دانش است. زمانی ما به اهمیت آن بیشتر پی می بریم که می خواهیم موضوعات و چالش های اجتماعی را به اطلاع عموم مردم برسانیم.

وی ادامه داد: جامعه به افرادی نیاز دارد که به عنوان یک پل ارتباطی میان پژوهشگران و عموم مردم، ارتباط برقرار کنند، ارتباطات در این زمینه به ما کمک می کند. با توجه به اهمیت این مطلب ، ما در یونسکو چندین کارگاه آموزشی برای روزنامه نگاری علم برگزار کرده ایم.

استر کیش لاروش، رئیس دفتر منطقه ای یونسکو در تهران در پایان گفت: دفتر منطقه ای یونسکو کشور های ایران، افغانستان، پاکستان و ترکمنستان را پوشش می دهد، ما با دانشگاه های موجود در این کشور ها ارتباط نزدیک داریم و من امیدوارم از طریق تاسیس دفتر یونسکو، ارتباطی موثر میان این دانشگاه و دیگر مراکز علمی برقرار شود.

در بخش دیگر این برنامه دکتر احمد جلالی سفیر دائم جمهوری اسلامی ایران در یونسکو، سخنان خود را با توضیح درباره فلسفه و تاریخچه شکل کیری اینگونه کرسی ها در یونسکو آغاز کرد و گفت:در بیست و ششمین کنفرانس ملی یونسکو در سال 1992، بحث فرار مغز ها مطرح شد و در آن زمان فرار مغز ها از کشور های جنوب به شمال بسیار مطرح بود. در واقع این کرسی های دانشگاهی با هدف نزدیک کردن کشور های جنوب به هم و شناسایی مغز های این کشور ها ، تاسیس شد.

احمد جلالی به برخی نکات مهم درباره سازمان های بین المللی اشار کرد و در این باره گفت:متاسفانه گاعی اوقات تصور درستی درباره سازمان های بین المللی وجود ندارد برای مثال درباره همین کرسی ها. ما باید بدانیم یکی از اهداف این کرسی که درباره علوم ارتباطات است می تواند بهتر شناخته شدن سازمان های بین المللی باشد. وی ادامه داد: زمانی که می گوییم فلان کرسی یونسکو در دانشگاه فلان برگزار می شود، در واقع یونسکو کاری انجام نمی دهد بلکه آن دانشگاه ها برنامه های خود را برای کرسی ها ارائه می دهند. کل وجود این کرسی ها یک انگیزه ای است برای اینکه دانشگاه های ما توانایی خودش و برنامه های خودش را برای مدتی از طریق یونسکو با شبکه های اجتماعی درمیان بگذارند.

دکتر جلالی،درباره نظام های آموزشی در جهان توضیح داد: تنوع نظام های آموزشی در جهان خیلی خوب است، اینکه در هر کشوری متناسب با همان فرهنگ، با همان ارزش ها یک نظام آموزشی خاص طراحی شده است. نکته ای که همه دانشگاه ها و مراکز عالی آموزشی برای فعالیت های جهانی خود باید به آن توجه کنند.

سفیر دائمی ایران در یونسکو به ماده 3 قانون اساسی یونسکو استناد کرد و گفت: لازم است بدانیم در قانن اساسی یو نسکو این عبارت آمده است که «نظر به ضرورت حفظ استقلال ، انسجام و تمامیت و مثمر بودن تنوع فرهنگ ها و نظام های آموزشی، سازمان یو نسکو حق دخالت در اموری که ذاتا در حوزه حاکمیت کشور ها وجود دارد را ندارد.» ما برهمین اساس و با توجه به این قانون، شبکه های دانشگاهی و کرسی را توسعه می دهیم.

دکتر احمد جلالی ، سفیر دائمی ایران در یونسکو در پایان گفت:امیدوارم با تکیه بر یک دانشگاه بزرگ علوم انسانی، بتوانیم این همکاری ها را میان دانشگاه ها و یونسکو گسترش دهیم و به نتایج مطلوب خود برسیم.

در پایان مراسم افتتاحیه کرسی ارتباطات علم و فناوری که در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، دکتر منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ابتدا از همه برگزار کنندگان این مراسم و همه کسانی که در جهت تسهیل ارتباط میان دانشگاه علامه با یونسکو تلاش کرده اند و همچنین نمایندگان یونسکو تشکر کرد و توضیح کوتاهی درباره اهمیت ارتباط سازمان های بین المللی با دانشگاه ها ارائه کرد و گفت: این نکته بسیار مهم است که بداینم امروزه نیاز دانشگاه ها برای ارتباط با جامعه برقراری رابطه نزدیک با سازمان های بین المللی مثل یونسکو است. امیدوارم با گسترش چنین کرسی ها و برنامه هایی تمام دانشگاه های ایران ارتباط لازم و کافی را با دانشگاه های جهان داشته باشند. درپایان مراسم افتتاحیه، نشان دانشگاه علامه طباطبایی توسط وزیر علوم و رئیس دانشگاه علامه به نماینده یونسکو در تهران اهداء شد.

گزارش: نیوشا قمی /حانیه محبی زاده

منبع: سیناپرس

برچسب ها
دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *