آخرین خبرها
شما اینجا هستید: خانه » اخبار روابط عمومی » اهمیت سواد رسانه‌ای در انتشارات

اهمیت سواد رسانه‌ای در انتشارات

استاد محمود مختاریان روزنامه‌نگار پیشکسوت و مدرس دانشگاه


با توجه به این رویکرد که روابط‌عمومی‌ گوش شنوا و زبان گویا و چشم بینای سازمان است و تابع سه عنصر مهم مخاطب، سازمان و رسانه است، لذا ایجاد پارامترهای مهم نظیر سواد رسانه‌‌ای در بین کارکنان روابط‌عمومی‌ نقش مهمی در تولید محتوا و پیام‌هایی دارد که توسط بخش انتشارات روابط‌عمومی‌ به طرق مختلف چه به شکل چاپی یا در قالب‌های نوظهور نظیر نشر دیجیتال و الکترونیکی، منتشر می‌شود.


در طی دو سال اخیر که بحران کرونا سراسر امور ارتباطی دنیا را تحت تاثیر قرار داد ما شاهد ایجاد شبکه در جهان هستیم که نمادها و فرهنگ مشترک جهانی را ایجاد کرد. رسانه در این میان نقش موثری داشت و روابط‌عمومی‌ها در چنین شرایطی ضمن استفاده از مواهب رسانه‌ای قدیمی نظیر چاپ و تصویر، وارد عصر دیجیتال رسانه‌ای شدند که اطلاعات و اخبار لحظه‌ای مبادله شده و مخاطبان در هرساعت از شبانه‌روز با حجم وسیعی از اخبار و اطلاعات مواجه هستند که اعتبار آنها بستگی به منبع تولید کننده دارد.


شبکه‌های اجتماعی با وجود تولید و مبادله بخش بزرگی از اخبار چندان محل اعتماد و صحت مطالب منتشرشده نیستند وفیک‌نیوز به شکل گسترده‌ای در آن رواج دارد، درحالی که رسانه‌های چاپی به علت وجود مجراهای کنترل کننده محتوای قابل اعتمادتری را در اختیار مخاطبان قرار می‌دهند و لذا هیچ‌یک از اشکال تازه رسانه‌‌ها هرگز باعث منسوخ شدن بقیه نشده چنانچه رادیو هنوز در ایران و انگلستان و برخی کشورهای جهان رسانه نخست محسوب می‌شود و همچنین روزنامه در ژاپن و هند به عنوان رسانه اول مورد نظر مخاطبان شناخته شده است.


بر این اساس امروز سواد رسانه‌ای و تولید محتوای خلاقانه و مورد نیاز مخاطبان توسط روابط‌عمومی‌ نقش مهمی در برندینگ سازمان و ایجاد شناخت برای مدیران ارشد و ایجاد تعامل میان سازمان و مخاطب از طریق رسانه برعهده دارد.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Scroll To Top