iranian Association of Public Relations Specialists

انجمن متخصصان روابط عمومی

انجمن متخصصان

روابط عمومی

IAPRS

بیانیه هیئت داوران دوازدهمین دوره جشنواره ملی انتشارات روابط عمومی


 خداوند را شاکریم که فرصتی دوباره فراهم گشت که شاهد برگزاری جشنواره ملی انتشارات روابط عمومی در گام دوازدهم باشیم، جشنواره ای که با هدف اعتلای تولیدات انتشاراتی روابط عمومی ها در حوزه نشر مکتوب و الکترونیک برگزار می شود و ما را با آثار فاخر و الگوهای انتشاراتی جدیدی در هر دوره آشنا می سازد. امسال بر پایه فراخوان انجمن متخصصان روابط عمومی بیش از 1500 اثردر27 شاخه فعالیتی به دبیرخانه جشنواره ارائه شد که این امر حکایت از استقبال چشمگیر ازجشنواره همچون سال های گذشته دارد.


بررسی آثار و مستندات حاکی از آن است که گرچه انتشارات الکترونیکی و چاپی روابط عمومی به لحاظ کمی از رشد و تنوع قابل توجهی برخودار شده است اما همچنان نیاز به برنامه ریزی به لحاظ توسعه کیفی تولیدات انتشاراتی بویژه درحوزه استفاده از تکنیک های جدید نشر الکترنیک درروابط عمومی ها احساس می شود و برخی از رشته های مورد ارزیابی از رشد مناسبی برخوردار نیستند و امکان انتخاب برای داوران جشنواره را محدود می ساخت که در ذیل برخی از کاستی های مورد اشاره به استحضار می رسد:


الف) دربخش خبروگزارش عدم توجه لازم به عناصر وارزش های خبری، عدم استفاده از تیتر و لیدهای انگیزشی و جذاب در اکثر آثار رسیده مشهودبود. درشاخه مصاحبه عدم طرح سئوالاتی کارشناسی ودرسرمقاله ومقاله عدم توجه به مباحث روز ومنطبق بر سیاست های اطلاع رسانی سازمان،ضعف نگارش علمی و نبود انسجام لازم را می توان از جمله کاستی ها درآثار این بخش هاعنوان کرد.


ب) در بخش ارتباط الکترونیکی،سایت های روابط عمومی هنوز از پویایی لازم برخوردارنیستندودارای رویکرد تعاملی ضعیفی با مخاطبان هستند.درحوزه شبکه های اجتماعی، نیز حضور روابط عمومی ها همچنان در تولید محتوای غنی ضعیف است.


ج)در بخش عکس وصفحه آرایی باید تلاش ما در افزایش سواد بصری و سواد رسانه ای باشد. در نشریات درون سازمانی یک عکس خوب و جالب می تواند بیشترین ارتباط را با مخاطبانش فراهم کند. صفحه آرایی نشریه باید مخاطب را دعوت کند هر صفحه ای را که ورق می زند روی آن توقف کند و مخاطب را به دنبال خود بکشاند.


د) در بخش فیلم وتیزر کم  توجهی به عناصر بصری دراکثر آثار رسیده مشهود بود. اما برخی از آثار رسیده از تنوع تصویری و بصری، تدوین و گفتار متن متناسب با تصویر و تصویربرداری درست همراه بوده است.


ر) در بخش تحلیل محتوا وپژوهش های بنیادی آثارقابل توجهی تولید نشده بود. دراین بخش عدم رعایت اصول علمی تحقیق،عدم بهر ه گیری مناسب از جداول آماری دوبعدی ونداشتن نتیجه گیری وپیشنهاد در اکثر آثار وجودداشت.


ز)در بخش تبلیغ مکتوب و رپرتاژآگهی در نشریات انتظار می رفت آگهی ها هم از نظر طراحی و خلاقیت و هم از لحاظ نگارش متن، باید بهتر و جذاب تر شوند.


و) دربخش ویژه نامه وکتب، ارایه کتاب های متنوع با نگرش های فرهنگی گوناگون و گرافیک متفاوت قابل ذکر است.نقطه ضعف در این بخش را می توان به تولید برخی کتاب های غیرضرور و غیرمرتبط با اهداف و وظایف سازمانی می توان نام برد.


ه) در بخش کارشناس برتر انتشارات، انتظار می رود کارشناسان با ارائه آثار مناسب تری در این رویدا علمی حضوریابند.


در پایان هیات داوران جشنواره ضمن تقدیر از تمامی روابط عمومی های کشور که با حضور خود در برپایی این رویداد علمی بر شایستگی آن افزودند، بر استمرار و تسری آموزش های علمی و کاربردی بیش از پیش تاکید و توصیه دار.د.

هیات داوران یازدهمین جشنواره ملی انتشارات روابط عمومی
تیرماه 96

برچسب ها
دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *