iranian Association of Public Relations Specialists

انجمن متخصصان روابط عمومی

انجمن متخصصان

روابط عمومی

IAPRS

رئیس انجمن متخصصان روابط عمومی: رسانه‌ها و روابط عمومی‌ها تبیین‌ گر حقوق شهروندی باشند

82388816-71329705

رئیس انجمن متخصصان روابط عمومی، حقوق شهروندی را از موضوعات تاثیرگذار در جهت توسعه فرهنگی و اجتماعی دانست و گفت: ضرورت آشنایی و آگاهی شهروندان با مفاد این منشور ایجاب می کند که رسانه ها و روابط عمومی ها تبیین گر این مهم باشند.


سید شهاب سید محسنی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا با اشاره به رونمایی از منشور حقوق شهروندی توسط حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری افزود: شهروندان باید حتما نسبت به این منشور آشنا و واقف باشند.


وی اضافه کرد: در این میان نقش‌ رسانه‌های جمعی و روابط عمومی ها برای آگاه سازی، اطلاع رسانی و تبیین و تشریح این حقوق بسیار مهم و حائز اهمیت است، چرا که از این طریق امکانی فراهم می‌شود که افراد و گروه های مختلف جامعه از مفاد منشور حقوق شهروندی و ابعاد و زوایای آن آگاه شده و حقوق قانونی خود را بدانند.


این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: این قانون، به ویژه بندهای 25 تا 35 آن شامل حق آزادی اندیشه و زبان، حق دسترسی به اطلاعات و حق دسترسی به فضای مجازی به طور مستقیم با وظایف و کارکردهای رسانه‌ها و روابط عمومی‌ها ارتباط مستقیم دارد، زیرا آزادی اندیشه و بیان و انتقال اطلاعات پیرامونی و شفاف سازی و آگاه سازی و اطلاع رسانی از جمله ماموریت‌های رسانه ها و روابط عمومی‌ها در درون و برون سازمان ها و افکار عمومی تعریف و تبیین می‌شود.


وی افزود: شعار دانستن حق مردم است و مردم هستند که باید همواره در جریان رخدادها قرار داشته باشند، در راستا و مسیر تحقق حقوق شهروندی قرار می گیرد.


سید محسنی تاکید کرد: در وهله اول نقش رسانه‌ها و روابط عمومی‌ها در آگاه سازی شهروندان به حقوق قانونی خود و در مرحله بعد کمک به تحقق و اجرای آن در جامعه ضروری است، زیرا وقتی شهروندی به درستی و با جامعیت از حقوق قانونی خود مطلع شود بدیهی است که نقش موثر و فعال تری برای توسعه سیاسی، فرهنگی و اجتماعی ایفا کرده و در نهایت مشارکت بهتری در توسعه ملی کشورش برعهده خواهد گرفت.


وی ادامه داد: شهروندان آشنا و آگاه به حقوق خود با درایت و بصیرت بهتری زندگی خواهند کرد و شهروندانی دانا و تعالی گر خواهند بود و از انفعال و بی خبری خارج شده و بدیهی است که مشارکت سیاسی، فرهنگی و اجتماعی فعال تری نیز خواهند داشت.


رئیس انجمن متخصصان روابط عمومی ایران تصریح کرد: این وظیفه رسانه‌ها و روابط عمومی هاست که با اطلاع رسانی مستمر و تحلیلی، شهروندان را با وظایف و تکالیف قانونی خود هم نسبت به یکدیگر و هم در ارتباط با دولت و سازمان آشنا ساخته تا هر شهروندی در چارچوب قانون زندگی توام با نظم، رفاه و پویایی داشته باشد، لذا در پرتو چنین شهروندان آگاه و تابع قانونی است که جامعه رو به توسعه، پیشرفت و بالندگی گام خواهد نهاد.


به گزارش ایرنا، منشور حقوق شهروندی با هدف استیفا و ارتقای حقوق شهروندی و به منظور تدوین برنامه و خط مشی دولت، موضوع اصل ١٣٤ قانون اساسی تنظیم شده و شامل مجموعه‌ای از حقوق شهروندی است که یا در منابع نظام حقوقی ایران شناسایی شده‌اند و یا دولت برای شناسایی، ایجاد، تحقق و اجرای آنها از طریق اصلاح و توسعه نظام حقوقی و تدوین و پیگیری تصویب لوایح قانونی یا هرگونه تدبیر یا اقدام قانونی لازم تلاش جدی و فراگیر خود را معمول خواهد داشت.


این منشور در روز دوشنبه بیست و نهم آذر ١٣٩٥ در همایش قانون اساسی و حقوق ملت با حضور رییس جمهوری و حقوقدانان و وکلا رونمایی شد.

برچسب ها
دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *