iranian Association of Public Relations Specialists

انجمن متخصصان روابط عمومی

انجمن متخصصان

روابط عمومی

IAPRS

تولید محتوای اثربخش، نیاز امروزروابط عمومی ها

سيد شهاب سيد محسني  رییس انجمن متخصصان روابط عمومی

  امروزه واحدهای روابط عمومی بیش از هر دوره ای به مدد توسعه تکنولوژی های نوین ارتباطی از ابزارهای مختلف و قدرتمند اطلاع رسانی بهر ه مند شده اند که در حداقل زمان ممکن و برخط پیام های شان را به انبوه بی شماری از مخاطب انتقال می دهند و از سویی دیگر مخاطبان نیز در لحظه قادر به دریافت پیام ها می باشند و می توانند به صورت تعاملی بازخورد و خواسته و نظرات شان را ارائه دهند.


لذا دراین رهگذر آنچه از اهمیت دوچندانی برخوردار شده است موضوع تولید محتوای پیام ها و میزان جذابیت، غنا و اثربخشی آن می باشد. موضوع توليد محتوا، بویژه در فعالیت های ارتباطات الکترونیکی و انتشاراتي از اهمیت بالایی برخودار است. يعني به هر ميزان فعاليت هاي پایگاه های اطلاع رسانی و انتشاراتي در قالب خبر، فیلم، صوت، عکس ،کتاب، بروشور و… بيشتر باشد ابزارها و امکان بيشتري براي ارتباط و تعامل با مخاطبان در اختيار خواهيم داشت. البته تاثيرگذاري موثر همه اينها در گرو محتواي مناسب و مفيد است. در واقع يکي از غفلت های بسیاری از روابط عمومی ها در اين زمينه آن است که در حوزه توليد محتواي با کيفيت، وقت و انرژي زيادي گذاشته نمی شود و حاصل توليد شده در قالب يک محتواي مناسب عرضه نمي شود.


به نظر مشکل عمده در زمينه توليد محتوا، عدم بهره گیری از نیروهای انسانی متخصص و صاحب اندیشه در این حوزه و از سویی نداشتن بانک اطلاعات رسانه اي در بسیاری از روابط عمومی هاست. منظور از بانک اطلاعات رسانه اي هم اين است که ما بايد اطلاعات پايه ای مربوط به فعالیت ها و برنامه های سازمانی خود را در قالب فایل های اطلاعاتی در بانک اطلاعاتي جامعي داشته باشيم و مرتب آنها را به روز کنيم.


اساسا روابط عمومي ها بايد مکانيزمي را طراحي کنند که واحدهاي سازماني مربوطه شان، اطلاعات روزانه خود را بدون بورکراسی اداري در اختيار آنان قرار دهند و مطمئن باشند که اين اطلاعات با ویرایش علمی و در جاي مناسب خود به کار گرفته خواهد شد و کارهاي آنان نيز نمود اطلاع رساني و رسانه اي پيدا خواهد کرد.


اين بانک، منبع اطلاعاتی ارزشمندی برای تهيه یاداشت، خبر، گزارش، متون مصاحبه های خبري، تهيه مقالات و … محسوب شده و می تواند فعالیت های الکترونیکی درحوزه شبکه های اجتماعی، انتشاراتی،رسانه ای و تبلیغاتی روابط عمومی ها را پشتیبانی کند.


با وجود چنين بانک هاي اطلاعاتي دست روابط عمومي ها هيچگاه از اطلاعات لازم براي تدوين محتوا خالي نخواهد بود و قطعا زمينه مناسبي را هم براي تغذيه شبکه های اجتماعی، نشريات و خبرنامه هاي داخلي پديد خواهد آورد.


به عبارتی دیگر يکي از الويت هاي اساسي کار روابط عمومي تجهیز و به کارگیری نیروهای توانمند وپشتوانه سازي اطلاعاتي است. يعني تا اين پشتوانه سازي وجود نداشته باشد، عملا توليد محتواي مناسب مقدور نخواهد بود. پس وجود يک بانک جامع اطلاعاتي با پشتوانه اي قوي و محکم ابزاري معتبر و مطمئن براي توليد محتوا در روابط عمومي خواهد بود که نبود آن کارهاي جاري اطلاع رسانی روابط عمومي و سازمان را دچار اختلال خواهد کرد. اين بانک اطلاعاتي کمک خواهد کرد تا روابط عمومي بتواند کارهاي ارتباطي و بخصوص رسانه اي خود را سهل تر و راحت تر و موثرتر انجام دهد.


متاسفانه اکثر روابط عمومي ها امروزه آن چنان درگير کارهاي روزمره و جاري خود شده اند که گاهي اصلا فرصت فکر کردن به محتوای پیام های سازمانی و پردازش درست آن را پيدا نمي کنند و در چنين شرايطي است که پرداختن به بحث محتوا در روابط عمومي به درستي در دستور کار سیزدهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی قرار گرفته است تا روابط عمومي ها نسبت به اهمیت و چگونکی تولید محتوای غنی و اثربخش بویژه درحوزه مدیریت دانش و شبکه های اجتماعی آشنا شود.


نتيجه اينکه محتوا و پيام تولیدی و پردازش شده در روابط عمومي بسيار مهم است، محتوایی که بايد غنی و دارای ارزش های اطلاعاتی و خبری، جذاب و مورد استفاده، تامین کننده نياز و علاقه مخاطبان و مشتريان سازمانی نیز باشد تا مورد توجه قرار گيرد. در نهایت اینکه هر محتوايي الزاما کارآمد و موثر نيست و بدون تردید تهيه محتوا در روابط عمومي نیاز به تفکر، مديريت و برنامه ريزي دارد.

 

برچسب ها
دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *