iranian Association of Public Relations Specialists

انجمن متخصصان روابط عمومی

انجمن متخصصان

روابط عمومی

IAPRS

کتاب گزارش‌نویسی در روابط عمومی منتشر می شود

  سیدشهاب سید محسنی از انتشار کتاب «گزارش‌نویسی در روابط عمومی» طی روزهای آتی خبر داد. به گفته وی، تلاش بر این بوده که با تلفیق ساختار تئوریک با عمل کتابی کاربردی منتشر شود.

سیدشهاب سید محسنی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) از انتشار کتاب «گزارش‌نویسی در روابط عمومی» خبر داد و افزود: این کتاب برای نخستین‌بار در سال 1379 توسط اداره کل تبلیغات وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی و چاپ دوم آن به فاصله یک سال درپی استقبال جامعه روابط عمومی با توجه به رویکرد کاربردی آن در سال 1380منتشر شد.

وی ادامه داد: با وجود کمیاب شدن کتاب و وجود تقاضا برای تجدید چاپ و از سویی با توجه به تغییرات گسترده در یک دهه اخیر به‌ویژه در حوزه ارتباطات و روابط عمومی ضرورت ایجاب کرد که با بازنگری در محتوای کتاب چاپ مجدد آن توسط انجمن متخصصان روابط عمومی و موسسه کارگزار روابط عمومی در دستور کار قرارگیرد، چرا که یکی از شاخه‌های فعالیتی و ارزیابی در جشنواره ملی انتشارات روابط عمومی‌های کشور که همه ساله توسط انجمن متخصصان روابط عمومی برگزار می‌شود مربوط به حوزه گزارش‌نویسی است.

این کارشناس رسانه گفت: همین موضوع ایجاب می‌کند، شرکت‌کنندگان در این جشنواره نیز با اصول و فنون گزارش‌نویسی و شاخصه‌های مربوط به آن بیشتر آشنا شوند. به هرحال کتاب با تغییرات و اضافه شدن بخش‌هایی مانند گزارش‌نویسی برای سایت و فضای مجازی، سابقه و پیشینه‌نویسی در گزارش، شیوه‌های تحقیق در گزارش‌نویسی، تیتر و لیدنویسی در گزارش و ویژگی‌های یک گزارش‌نویس منتشر شده است.

وی تاکید کرد: تلاش بر این بوده که با تلفیق ساختار تئوریک با عمل کتابی کاربردی منتشر شود. همچنین بخش ضمائم کتاب از نمونه‌های برتر حوزه گزارش‌نویسی سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی موفق در جشنواره دهم انتشارات روابط عمومی‌های کشور انتخاب شده که بتواند الگویی عملی را در این زمینه نیز ارائه کند.

سید محسنی با بیان اینکه بخش قابل توجهی از فعالیت‌های نوشتاری روزانه روابط عمومی‌ها که برای برقراری ارتباط، تعامل و اطلاع‌رسانی صورت می‌گیرد، صرف تهیه و نگارش انواع گزارش‌ها برای مخاطبان و ذینغعان درون و برون سازمانی می‌شود، گفت: گزارش‌هایی كه هر كدام، دارای زبان، ساختار و مخاطبانی ویژه است و باید به نحوی تهیه، تنظیم و نگارش و پردازش شود كه بتواند مفاهیم مورد نظر را به خوبی انتقال دهد و تاثیر لازم را روی مخاطب داشته باشد.

وی یادآور شد: متاسفانه، در حال حاضر، به دلیل كمبود نیروی انسانی و هسته‌های كارشناسی در روابط عمومی‌ها و نیز ناآشنایی با تكنیك‌ها و فنون اطلاع‌رسانی كه گزارش‌نویسی یكی از این فنون و ابزار است، عمده گزارش‌هایی كه در روابط عمومی‌ها تهیه می‌شود، دارای نواقص و كاستی‌های ساختاری، محتوایی و نگارشی زیادی است و همین مساله تا حد زیادی اثربخشی این فعالیت اطلاع‌رسانی را از روابط عمومی‌ها، سلب كرده است.

به گفته سید محسنی، کتاب «گزارش‌نویسی در روابط عمومی» تا پایان شهریورماه روانه بازار نشر می‌شود.

برچسب ها
دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *