iranian Association of Public Relations Specialists

انجمن متخصصان روابط عمومی

انجمن متخصصان

روابط عمومی

IAPRS

گزارش نخستین گردهمایی مدیران روابط عمومی سازمان‌های نظام مهندسی معدن سراسر کشور

نخستين گردهمايي مسئولان روابط عمومي استان‌هاي سراسر كشور به تلاش سازمان نظام مهندسي معدن ايران در ساختمان وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار شد.

در اين مراسم كه مسئولان روابط عمومي سازمان‌هاي نظام مهندسي معدن در استان‌هاي مختلف كشور و تني چند از متخصصان حوزه روابط عمومي و ارتباطات حضور داشتند، ضمن اشاره به جايگاه روابط عمومي‌ها و اهميت آن براي رسيدن به اهداف تعريف شده در بخش معدن، به بحث و تبادل نظر پرداختند.

توجه بيشتر به حوزه روابط عمومي
رييس سازمان نظام مهندسي معدن ايران در اين مراسم، هدف از گردهمايي را اختصاص زمان بيشتر به حوزه روابط عمومي سازمان‌هاي نظام مهندسي معدن كشور عنوان كرد و گفت: اهميت و حساسيت بخش روابط عمومي در هر تشكيلات و سازماني باعث شده تا مدير اين بخش به‌صورت مستقيم زير نظر مدير اصلي مجموعه فعال باشد.

به گفته نادعلي اسماعيلي دهج، روابط عمومي از اهميت بالايي در سازمان نظام مهندسي معدن برخوردار است، اين در حالي است كه روابط عمومي تا به امروز جايگاه خود را در اين سازمان پيدا نكرده است. از اين‌رو سازمان نظام مهندسي معدن ايران، براي بهبود و ارتقاي جايگاه اين بخش تمام تلاش خود را به كار خواهد گرفت.

وي به وظايف بسيار مهمي كه بر عهده روابط عمومي‌ها است، اشاره و اظهار كرد: ازجمله مهم‌ترين اهداف اين بخش، همسويي با سياست‌ها و خط‌مشي‌هاي كلان كشور به ويژه در بخش معدن است. ايجاد تعامل بين اين سازمان و وزارت صنعت، معدن و تجارت و حوزه معدن بايد در دستور كار قرار بگيرد. همچنين دفاع از حقوق اجتماعي و حيثيت اعضاي فعال در اين بخش از ديگر وظايف روابط عمومي است.

رييس سازمان نظام مهندسي معدن ايران ادامه داد: اعلام مواضع رسمي سازمان و ترويج آن، توسعه روابط حرفه‌اي و تخصصي در سطح ملي و بين‌المللي، تدوين نقش سازمان در داخل و خارج از كشور، حفاظت از منابع سازمان نظام مهندسي معدن و معرفي اهداف و برنامه‌هاي اين سازمان در تمام كشور به‌عنوان يك هدف راهبردي در سطح بين‌المللي از ديگر وظايف اين بخش بوده و اميد است با توجه بيشتر به امور بين‌الملل و گسترش روابط بتوانيم با ديگر كشورها وارد مذاكره و همكاري شويم. همچنين ايجاد ارتباطات بين‌المللي براي استان‌هاي مرزي ايران با كشورهاي همجوار بايد در اولويت قرار بگيرد.

او ادامه داد: يكي از مهم‌ترين مسائل در بخش روابط عمومي سازمان نظام مهندسي معدن ايران، نحوه صحيح معدنكاري و فرهنگ‌سازي براي اهالي منطقه به منظور جلوگيري از به وجود آمدن مشكل و مزاحمت از سوي بوميان منطقه است.

اسماعيلي‌دهج معتقد است سازمان نظام مهندسي معدن ايران با توجه به جايگاه و تعاملاتي كه با سازمان‌هاي مختلف همچون وزارتخانه و سازمان‌هاي تابع آن دارد، نيازمند معرفي بيشتر به همه بخش‌هاست. رييس سازمان نظام مهندسي معدن به جلسه با رييس كميسيون معدن مجلس شوراي اسلامي ايران اشاره كرد و گفت: طي اين ديدار خواسته شد تا تمامي مسائل مربوط به نظام مهندسي مطرح شود تا با رفع موانع و مشكلات موجود، فعاليت‌هاي اين سازمان را توسعه يافته و مشكلات برطرف شود. او تاكيد كرد: رعايت نظم و انضباط و مسائل فني بايد مورد توجه سازمان‌هاي نظام مهندسي فعال در اين بخش باشد زيرا در غيراين صورت اعتماد از سازمان سلب خواهد شد. وي در بخش ديگري از سخنانش افزود: همچنين تنظيم منشور اخلاقي از ديگر برنامه‌هاي سازمان است. از طرفي رعايت اخلاق اسلامي و احترام به ارباب رجوع است كه بايد به آن توجه شود.

گسترش فعاليت‌هاي نظام مهندسي معدن
در اين گردهمايي، استفاده از نيروهاي متخصص و آشنا به علوم معدني در بخش روابط عمومي به‌عنوان يكي از راهكارها و برنامه‌هاي مطرح شده براي افزايش بهره‌وري و بهبود عملكرد سازمان‌هاي نظام مهندسي معدن مطرح شد.

مدير روابط عمومي و امور بين‌الملل سازمان نظام مهندسي معدن ايران با بيان اين مطلب در اين مراسم به فعاليت‌هاي انجام شده در اين بخش از سازمان اشاره كرد و افزود: اگر مسئولان روابط عمومي سازمان‌هاي نظام مهندسي معدن در كشور در رشته‌هاي مختلف معدني تخصص داشته باشند روند اجراي برنامه‌هاي سازمان بهبود مي‌يابد.

فاطمه شالچيان با بيان اينكه از ابتداي كار سازمان نظام مهندسي معدن به صورت مستمر از سوي مسئولان سازمان انجام مي‌شد. اما با گذر زمان و گسترش فعاليت‌هاي سازمان نظام مهندسي معدن، نياز به تشكيل بخش روابط عمومي احساس شد، ادامه داد: از ۲ سال پيش حجم فعاليت‌هاي سازمان به صورت چشمگيري افزايش يافت. به همين دليل تصميم گرفته شد تا نظامنامه‌اي براي حوزه روابط عمومي سازمان نظام مهندسي معدن تدوين شود.

اين مقام مسئول با بيان اينكه اساس اين نظامنامه به گونه‌اي تهيه و كارشناسي شده كه تمام سرفصل‌ها و موضوعات مرتبط با يك روابط عمومي تخصصي را در خود جاي داده است، تاكيد كرد: گفتن اين نكته مهم است كه بخش روابط عمومي به صورت مستقيم زير نظر رييس سازمان نظام مهندسي معدن، اداره مي‌شود و دليل آن ماهيت روابط عمومي و بين‌المللي بودن آن است.
شالچيان گفت: به‌طور يقين، با توجه به استراتژي سازمان نظام مهندسي معدن ايران مبني بر خوشنامي و قرار گرفتن در جايگاه شايسته و واقعي در مجامع بين‌المللي، روابط عمومي نقش و مسئوليت بزرگي برعهده دارد.

وي به اقدامات انجام شده از سوي سازمان نظام مهندسي معدن ايران اشاره و تصريح كرد: برگزاري۴دوره همايش و نمايشگاه معدن و صنايع معدني با موفقيت بالا در سطح داخلي و بين‌المللي، ارتباط با سفارتخانه‌هاي مختلف براي بهبود روابط بين‌المللي و مراجعه آنها براي تهيه اطلاعات به مراكز سازماني، برگزاري سمينار در سطح بين‌الملل با حضور ۱۲ شركت اروپايي و همچنين برگزاري سمينارهاي بين‌المللي از سوي سازمان نظام مهندسي معدن ۲ استان يزد و اصفهان از اقدامات و دستاوردهاي اين سازمان بوده است. شالچيان به برگزاري نشست‌ها و جلسات مختلف براي ارائه اقدامات انجام شده در سازمان نظام مهندسي معدن ايران اشاره كرد و گفت: ايجاد ارتباط با رسانه‌هاي مختلف جمعي همچون مطبوعات از ديگر اتفاقات خوب و گسترش اطلاع‌رساني اين سازمان بوده است. هم‌اكنون با توجه به حجم عظيم فعاليت و جايگاه سازمان نظام مهندسي معدن ايران، ادامه فعاليت سازمان بايد به شكل هدفمند و تخصصي باشد و با بكارگيري نيروهاي متخصص معدني در بخش روابط عمومي اطلاعات درست به مخاطبان داده شود.

وظايف مديريت رسانه‌اي
در ادامه عضو هيات‌مديره انجمن متخصصان روابط عمومي ايران نيز كه در اين گردهمايي حضور داشت درباره روابط عمومي و مديريت رسانه‌اي اظهار كرد: هنر ساماندهي و تنظيم ارتباط بهينه، موثر و اثر بخش بين سازمان‌ها با رسانه‌هاي جمعي و همچنين بهره‌گيري مناسب از ظرفيت‌هاي رسانه‌اي براي اطلاع‌رساني ازجمله مهم‌ترين مسائلي است كه بايد به آن توجه شود. همچنين اهداف و سياست‌هايي كه يك سازمان در نظر مي‌گيرد بستگي به نحوه مديريت رسانه‌اي اعمال‌شده از سوي روابط عمومي آن دارد.

قربانعلي تنگشير ادامه داد: آشنايي با امكانات، خط‌مشي و كاركردهاي رسانه‌اي، توانمندي‌ها، اطلاع‌رساني و محدوديت‌ها و عوامل موثر و تاثيرگذار بر جريان‌هاي ارتباطي رسانه‌اي، بخشي از مديريت در روابط عمومي را تشكيل مي‌دهد كه اساس آن بهره‌گيري از ظرفيت رسانه‌ها و دريافت نظرات و پيشنهادهاي مطرح شده در آن است. اين موضوع درنهايت به يك ارتباط دوسويه منجر مي‌شود.

وي اظهار كرد: وظايف مديريت رسانه‌اي علمي و كارآمد در ۲ بخش سخت‌افزاري و نرم‌افزاري قابل تبيين است. بخش سخت‌افزاري آن شامل راه‌اندازي بانك اطلاعاتي، بايگاني، امكانات سمعي و بصري و بخش نرم‌افزاري شامل تغيير نگرش‌ها، باورها و ايده‌هاست كه در اين بخش توليد و ارائه مي‌شود. همچنين توليد به موقع اطلاعات، گزينش و پردازش اطلاعات منطبق با نياز مخاطبان از ديگر وظايف مديريت رسانه‌اي در بخش نرم‌افزاري است.

منبع: صمت

برچسب ها
دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *