iranian Association of Public Relations Specialists

انجمن متخصصان روابط عمومی

انجمن متخصصان

روابط عمومی

IAPRS

بیانیه هیات داوران دهمین جشنواره ملی انتشارات روابط عمومی

بار دیگر فرصتی دست داد که کارنامه یک دهه برپایی جشنواره ملی انتشارات روابط عمومی را ورق بزنیم وبا تجربه نه دوره، گام خود را در دهمین جشنواره بگذاریم و زمینه ای فراهم کنیم تا فعالان عرصه نشر در فضای مکتوب و الکترونیک آثار و عملکرد خود را به بوته نقد و ارزیابی گذاشته و از منظر مقایسه و رقابت با سایر همکاران خود، آینده نویی را فرا روی خود قرار دهند.


اگرچه تاریخ 64 ساله روابط عمومی ایران ثابت کرده است که ارتقای هر فعالیتی در این چار چوب نیازمند نگاه حرفه ای، مشاوره و جامع نگری بوده است، اما در کنار این گزاره مهم باید بدانیم در دهه های اخیر پیدایش انجمن های حامی روابط عمومی در ایران با آموزه های اصیل کارکردی در این حوزه از جمله برگزاری جشنواره های رقابتی آزاد و مثبت نگر، زمینه های مناسبی را برای رشد و ارتقاء کیفی روابط عمومی ها ایجاد کرده است. از این منظر، برگزاری جشنواره ملی انتشارات روابط عمومی به ابتکار  انجمن متخصصان روابط عمومی در دهمین گام خود، فرصت مغتنمی برای روابط عمومی ها فراهم آورده تا بر پایه تلاش های فردی وگروهی همراهی های سازمانی و مدیریتی، وضعیت تولید محتوا در فعالیت های انتشاراتی خود را بهبود بخشند.


جشنواره دهم با نگاهی جامع سعی کرده همگام با فناوری ها وضرورت های روز در حوزه تولیدات انتشاراتی مکتوب و آنلاین حرکت کرده و هر سال نوآورهایی را در زمینه ایجاد شاخه های جدید ارزیابی فراهم آورده وخود به مثابه الگویی برای ارتقاء سطح کمی وکیفی تولیدات انتشاراتی اقدام نماید. برای این منظور در بخش رقابتی این دوره انتخاب شاخه های جدید فعالیتی نظیر برنامه های کاربردی الکترنیکی (اپلیکیشن ها) در کنار سایر آثار چاپی به این بخش اضافه گردید تا از نقش و سهم مدیران وکارشناسان فعال و کارآمد این حوزه که نقش بی بدیلی در تولید محتوای نشریات روابط عمومی ایفا می کنند قدردانی شود.


بر پایه فراخوان انجمن متخصصان روابط عمومی بالغ بر130 سازمان در این رویدادعلمی با ارائه بیش از 2هزاراثر مشارکت داشته اند که این امر حکایت از اقبال چشمگیر جشنواره همچون گذشته مبتنی بر اعتماد دست اندرکاران روابط عمومی به حامیان خود دارد.


تمامی آثار رسیده در چند مرحله مجزا به وسیله اساتید مجرب حوزه ارتبا طات و روابط عمومی و کارشناسان خبره مورد ارزیابی و داوری قرار گرفت.


بررسی آثار و مستندات حاکی از آن است که گرچه انتشارات الکترونیکی و چاپی روابط عمومی به لحاظ کمی از رشد و تنوع قابل توجهی برخودار شده است اما همچنان نیاز به برنامه ریزی به لحاظ توسعه کیفی تولیدات انتشاراتی بویژه حوزه استفاده از تکنیک های جدید نشر الکترنیک درروابط عمومی ها احساس می شود و پاره ای از رشته های مورد ارزیابی از رشد مناسبی برخوردار نیستند و امکان انتخاب برای داوران محترم جشنواره را محدود می ساخت که در ذیل برخی از کاستی های مورد اشاره به استحضار می رسد:


الف) دربخش برنامه انتشاراتی کمتر روابط عمومی دارای برنامه بوده لذا توصیه می شود که روابط عمومی ها برای حوزه انتشارات، برنامه ریزی داشته و در این برنامه، تدوین ساختار و فرایندها، تدوین اولویت های انتشاراتی، زمانبندی، بودجه بندی و ارزیابی را در نظر بگیرند.


ب) در بخش نشریات داخلی در زمینه تولید خبر، نگارش مقاله و مصاحبه و گزارش، اخباری که دارای ارزش های خبری دربرگیری و یا شگفتی برای کارکنان باشد کمتر مشاهده شده است. عمده مطالب متون خبری وگزارشی به انعکاس فعالیت های مدیران اختصاص داشت و بر عنصر شهرت افراد استوار بود و از سبک های نوین خبرنویسی بهره لازم گرفته نشده است. همچنین نگارش مقالات و سر مقاله ها نیازمند تلاش علمی و تخصصی بیشتر است.


ج) در بخش ارتباط الکترونیکی، آثار روابط عمومی‌ها در چهار شاخه وب‌سایت، مولتی مدیا، نسخه موبایلی سایت وبرنامه های کاربردی (اپلیکیشن ها) مورد ارزیابی داوران قرار گرفت که در مجموع می توان گفت روابط عمومی ها در این بخش لازم است برنامه ریزی ورویکردی جدید و نوینی را برای استفاده از قابلیت های بالای نرم افزاری وسخت افزازی وبهر ه گیری از شبکه های اجتماعی به عمل آورند.


د) در بخش فیلم وتیزر پس از بازبینی فیلم های دیده شده می توان گفت که نبود سناریوی قوی و پرکشش و بی توجهی در استفاده از تصاویر جذاب ومخاطب پسند در قالب آثار رسیده مشهود است. اما برخی از آثار رسیده از تنوع تصویر و بصری، تدوین و گفتار متن متناسب با تصویر و تصویربرداری درست همراه بوده است. ایجاز و اختصار در اغلب آثار مورد توجه قرار نگرفته است. پیشنهاد می شود همکاران روابط عمومی از مشورت صاحب نظران این حوزه بهره بیشتری ببرند.

و) در بخش تحلیل محتوای آثار انتشاراتی، پژوهش های بنیادی تولید نشده است و آثار رسیده با کیفیت لازم علمی تطابق لازم را نداشتند هر چند اصول تحلیل محتوا انجام گرفته است اما موضوعات انتخابی از موضوعات کلیدی روابط عمومی محسوب نمی شود.


ه) در بخش تبلیغ مکتوب با توجه به ضرورت ارایه سریع پیام و ارتباط بین طرح و پیام ارایه شده کمتر مورد توجه قرار گرفته و بیشتر تبلیغات از جذابیت کمتر، خلاقیت و نوآوری محدودتری برخوردار بود و بطور کلی انسجام طرح های ارایه شده وجود نداشت و در بیشتر آثار، محتوای ارایه شده با طرح تناسب کافی نداشته و عمدتا گزارش های تبلیغی به جای تبلیغ با رعایت ساختار و اصول منطقی آن ارسال شده است.


ی) در بخش کارشناس برتر انتشارات، این بخش هم به لحاظ کمی و هم به لحاظ کیفی نسبت به سال گذشته بسیار ضعیف بود. توصیه می شود روابط عمومی ها برای حضور کارشناسان در این بخش برنامه ریزی داشته باشند و معرفی کارشناسان برتر از سوی روابط عمومی ها و انتخاب آن و معرفی ایشان در جشنواره های رقابتی، در افزایش بهره وری و ایجاد انگیزه تاثیر بسزایی دارد.


در پایان هیات داوران جشنواره دهم ضمن تقدیر از تمامی روابط عمومی های کشور که با حضور خود در برپایی این رویداد علمی بر شایستگی آن افزودند، بر استمرار و تسری آموزش های علمی و کاربردی و همچنین استفاده هر چه بیشتر از توانمندی های حرفه ای وکارشناسی و مشورتی بویژه درحوزه نشر مکتوب و الکترونیک بیش از پیش تاکید و توصیه دارد.


با سپاس مجدد از تلاش ها و زحمات مدیران و کارشناسان و دست اندرکاران عرصه روابط عمومی کشور و به امید حضور و مشارکت بیشتر در جشنواره های آینده

برچسب ها
دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *