iranian Association of Public Relations Specialists

انجمن متخصصان روابط عمومی

انجمن متخصصان

روابط عمومی

IAPRS

به مناسبت روز ملی روابط عمومی و ارتباطات از سوی انجمن متخصصان روابط عمومی اعلام شد: خواسته ها و انتظارات جامعه روابط عمومی

روابط عمومي به عنوان یک علم، فن و هنر ارتباطی در ایران با قدمت 61 ساله هنوز با مشکلات وتنگناهای بسیاری در راستای رسیدن به توسعه و پیشرفت و حرفه ای شدن قرار دارد، فقدان نگرشی علمی، کارشناسی و حرفه ای به این رشته، نداشتن قانون و ساختار و شرح وظایف واحد و مدون، بی توجهی به موضوع آموزش تخصصی درسطوح دانشگاهی و ضمن خدمت در سازمان ها، عدم حمایت لازم از واحدهای روابط عمومی از سوی مدیران ارشد سازمان ها، کمبود نیروی انسانی متخصص و کار آمد، نبود معیارهای علمی وتخصصی برای انتصاب مدیران روابط عمومی، نداشتن ردیف مسقل اعتباری و…بخش اندکی از موانع رسیدن روابط عمومی ها به استانداردهای علمی و حرفه ای در ایران است که امید است با برنامه ریزی و توجه متولیان امر روابط عمومی در کشور و مشارکت و فعالیت حرفه ای شاغلان این حوزه شاهد برطرف شدن سریع تر این موانع و گام برداشتن در مسیر پیشرفت وت وسعه این حرفه در کشور باشیم، در همین ارتباط به مناسبت 27 اردیبهشت ماه روز ملی روابط عمومی و ارتباطات، مهمترین انتظارات و خواسته های جامعه روابط عمومی ایران که برخی مشکلات آن دارای قدمت چندین دهه را دارد از سوی انجمن منتخصصان روابط عمومی به شرح زیر اعلام می گردد. این انجمن بر اساس مطالعات كارشناسي و در سايه تجارب عملي بيش ازيك دهه فعاليت علمي وتخصصي، مصرانه مي خواهد كه توصيه ها و پيشنهاد هاي ذيل، دقيقا در مسير اجرا قرار گيرد تا زمينه ها و شرايط مساعد براي رشد و بالندگي اعتلاي دانش روابط عمومي در كشور فراهم آيد:


1) روابط عمومي در ايران نیازمند متولیانی می باشد که با تدوین برنامه جامع توسعه ای نسبت به اجرا، نظارت وارزیابی مستمر آن اهتمام ورزند. .همچنین تدوين ساختار و جایگاه مناسب سازمانی، تعيين شاخص هاي شايستگي براي انتصاب مديران، منشور اخلاق حرفه اي، ملاك هاي ارزيابي عملكرد، استاندارد سازي فعاليت ها، حفظ و صيانت از حقوق صنفي و حرفه اي و ديگر عرصه هاي مرتبط با روابط عمومي را در دستور کار قرار دهند.


2) روابط عمومی در ایران هنوز از فقدان يك قانون و ساختار جامع رنج مي برد و اين امر نه تنها بسياري از فرصت هاي رشد و خدمت رساني را از روابط عمومي ها گرفته، بلكه بهره گيري از ظرفيت هاي محدود فعلي را نيز براي آنها دشوار ساخته است؛ ضروري است كه با تشكيل يك كارگروه تخصصي، نسبت به تنظيم و تدوين و تصويب این قانون اقدام و براي اجرا به كليه سازمان ها و نهادهاي دولتي ابلاغ گردد.


3) آيين نامه هاي اجرايي وظايف و اختيارات روابط عمومي هاي دستگاه هاي اجرايي كه بارها از سوي دولت هاي مختلف صادر و به دستگاه هاي اجرايي ابلاغ شده است مورد بازنگري مجدد قرارگرفته و كليه مديران سازمان ها و دستگاه هاي دولتي ملزم به اجرا ي كامل آن در سازمان ها شوند تا ضمن پرهيز از برخوردهاي سليقه اي، امكان هماهنگي و يكپارچگي در فعاليت ها و واحدهاي روابط عمومي فراهم آيد.


4) با توجه به نقش مهم وت اثيرگذار انتصاب مديران تخصصي در روابط عمومي ها لازم است مديران ارشد سازمان ها، شايسته سالاري را درانتصاب مديران روابط عمومي درسرلوحه تصميم گيرهاي خود قرار داده و به صرف گذاشتن فردي مورد اعتماد اتكا كنند چراكه روابط عمومي فعاليتي تخصصي بوده و بايد مديران آن نيز از دانش روابط عمومي بهره مند و تجربه و تسلط لازم را بر امور متخلف دارا باشند تا در گذرگاها بتوانند به موقع و درست تصميم گيري نمايند.


5) با توجه به کمبود نیروی انسانی متخصص در روابط عمومی ها، برمتولیان روابط عمومی لازم است بستری قانونی برای جذب و به کارگیری فارغ التحصیلان روابط عمومی در واحدهای روابط عمومی فراهم آید.


6) كليد اصلي رشد مستمر و حركت شتابنده به سوي وضعيت آرماني در روابط عمومي مستلزم اهتمام در بهسازي نيروي انساني است و اين امر مهم به كمك آموزش امكان پذير است. از اين رو انتظار مي رود طراحي و اجراي دوره هاي آموزشي آكادميك در دانشگاه ها و مراكز آموزش عالي در رشته روابط عمومي و گرايش هاي وابسته با جديت بيشتري دنبال شود و براي آموزش هاي قبل از خدمت و ضمن خدمت نيز از سوي مديران ارشد سازمان ها و مديران روابط عمومي اهتمام جدي به عمل آيد. بديهي است طراحي و اجراي يك پژوهش جامع به منظور سنجش نيازهاي آموزشي و اولويت بندي واجراي مستمرآنها مي تواند بر غناي فعاليت هاي آموزشي روابط عمومي بيفزايد.


7) دستيابي به اهداف كلان روابط عمومي و كمك به ارتقاي جايگاه و افزايش كارايي آن بدون آگاهي كامل مديران ارشد سازمان از اهميت و اثربخشي روابط عمومي امكان پذير نيست. بنابراين، توجيه مديران ارشد سازمان ها نسبت به اين امر و تقويت انگيزه آنان براي حمايت جدي و همه جانبه از روابط عمومي ها بايد در دستور كار قرار گيرد و دولت فعالانه در اين مسير گام بردارد


8) از آنجا که فعالیت های روابط عمومی بویژه در حوزه های تبلیغی واتتشاراتی نیازمند بودجه واعتبار می باشد لازم است نسبت به اختصاص ردیف مستقل اعتبار براساس برنامه مصوب روابط عمومی ها برای هر سال اقدام گردد.


9) نظر به اينكه توليد علم و سرعت بخشيدن به جنبش نرم افزاري در موضوعات مختلف و از جمله روابط عمومي همواره مورد تاكيد مقامات ارشد نظام بوده است، ضرورت توسعه فعاليت هاي ارتباطات الكترونيكي و پژوهشي در عرصه روابط عمومي به همراه پژوهش هاي كاربردي بيش از پيش احساس مي شود.


10) شكل گيري انجمن ها و موسسات تخصصي و حرفه اي در عرصه روابط عمومي، فرصت ها و ظرفيت هاي فراواني را در اختيار دولتمردان قرار مي دهد تا از آنها به عنوان بازوهاي كارشناسي و ارايه دهندگان خدمات تخصصي ومشاوره ای در جهت نيل به اهداف شان بهره گيرند. انتظار مي رود حمايت جدي از اين تشكل ها صورت گرفته و در برنامه ریزی ها از مشارکت آنان استفاده گردد.

انجمن متخصصان روابط عمومی
27 اردیبهشت 1394

 

برچسب ها
دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *