iranian Association of Public Relations Specialists

انجمن متخصصان روابط عمومی

انجمن متخصصان

روابط عمومی

IAPRS

منشور اخلاقی انجمن متخصصان روابط عمومی؛ دیر اما بجا

 منشور اخلاقی انجمن متخصصان روابط عمومی پس از 15 سال از فعالیت این نهاد تخصصی تصویب شد.


این در حالی است که یکی از اهداف این انجمن در اساسنامه آن «تبیین و تدوین مبانی و اصول اخلاقی روابط عمومی» عنوان شده است.


در مقدمه کوتاه این منشور آمده است: «انجمن متخصصان روابط عمومی، انجمنی است تخصصی و حرفه ای که در حوزه روابط عمومی و ارتباطات فعالیت می کند. این انجمن در تلاش است با نزدیک کردن سازمان ها، شرکت ها و سایر نهادهای ذیربط از طریق اجرای فعالیت های علمی و تخصصی به رشد و اعتلای حرفه و دانش روابط عمومی و تسهیل خدمات مناسب به مخاطبان و عموم مردم کمک کند. تلاش های این انجمن معطوف به شرایط بومی ایران و بر اساس ارزش های اخلاقی اسلامی بوده و بر آن است تا ضمن تعامل با مخاطبان به پر کردن خلاء های آموزشی، پژوهشی و اجرایی در حوزه روابط عمومی نیز مساعدت نماید.»


بنابراین در این منشور اخلاقی طیف گسترده ای از فعالیت ها برای انجمن تعریف شده است که مواد منشور اخلاقی در پاسخ به نیازهای اخلاقی این طیف گسترده از فعالیت ها عمل می کند.


منشور اخلاقی انجمن متخصصان روابط عمومی آرمان خود را برای تنظیم سند این منشور اینگونه معرفی کرده است: «ما به این منشور اخلاقی به عنوان یک مدل برای حرفه روابط عمومی در ایران می نگریم.» این بدین معناست که این منشور قرار است به عنوان نمونه ای برای سایر روابط عمومی هایی که می خواهند منشور اخلاقی تنظیم کنند در آید.


البته باید در نظر داشت که روابط عمومی ها در نهادهای مختلف به گونه های متفاوتی تعریف می شوند و در این تعریف شدن آن گاهی به بالا و گاهی به پایین میل می کنند. یعنی گاهی در یک سازمان واحد روابط عمومی به عنوان بخشی از تبلیغات و بازاریابی تعریف می شود و گاهی اوقات این دو بخش با همکاری روابط عمومی کار می کنند و هر کدام در جایگاه خاصی قرار می گیرند. گاهی نیز روابط عمومی به عنوان مشاور مدیر تعریف شده است.


با این اوصاف بعید به نظر می رسد که بتوان نمونه ای مناسب از منشور اخلاقی روابط عمومی برای تمام روابط عمومی ها در نظر گرفت.


اما حداقل این مساله قابل تامل است که این منشور تاکید زیادی بر خود اعضای انجمن متخصصان روابط عمومی دارد. به این معنا که هر کدام از این اعضا در یک روابط عمومی یا نهاد آموزش روابط عمومی مشغول به کار هستند و باید خودشان را موظف بدانند که نه تنها در امور مرتبط با فعالیت های انجمن متخصصان روابط عمومی بلکه برای سایر فعالیت هایی که در بخش و واحد خودشان انجام می دهند، بر این اصول پایبند باشند. در این باره آمده است: «التزام و اجرای این منشور در عرصه عمل یک باید بسیار مهم برای همه اعضاء و کارگزاران روابط عمومی است.»


امید می رود که انجمن متخصصان روابط عمومی فعالیت های خودش را بر اساس این منشور به گونه ای سازماندهی کند که بتواند به عنوان یک نهاد تخصصی اخلاق مدار معرفی و الگویی برای روابط عمومی های کشور باشد.

منبع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)

برچسب ها
دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *