iranian Association of Public Relations Specialists

انجمن متخصصان روابط عمومی

انجمن متخصصان

روابط عمومی

IAPRS

7 اصل اساسی در روابط عمومی دیجیتال

7 اصل اساسی در روابط عمومی دیجیتال
دکتر هادی کمرئی

عضو هیات مدیره انجمن متخصصان روابط عمومی

 برای ساخت برند در فضای آنلاین و افزایش آگاهی از برند که مهمترین اقدام روابط عمومی در این فضا می باشد، کارگزار روابط عمومی بایستی اصولی را رعایت کند که در این نوشتار به مهمترین آنها می پردازیم. با بهره گیری از این اصول می توانید بهترین شرایط را برای پدیداری برند در فضای دیجیتال به وجود آورید.


اصل اول. هرگز به دنبال راه های غیر اخلاقی سئو با استفاده از تکنیک های کلاه سیاه نگردید. این تکنیک ها عموما شما را از مسیر واقعی منحرف می کنند و روابط عمومی در این حالت بیشتر از اینکه به دریافت پوشش فکر کند، به دریافت لینک فکر می کند و محتوا را از خاطر می برد.


اصل دوم. چیزی برای اعلام کردن یا بیان داستان داشته باشید. اگر در سازمان خبری دارای ارزش های خبری ندارید، سعی کنید با استفاده از تحقیقات موردی، طراحی اینفوگرافیک، مقاله و یادداشت های مختلف، همواره جریانی از اطلاعات را به سمت مخاطبان هدایت کنید.


اصل سوم. داستانی ویژه و انحصاری ارائه کنید. روابط عمومی باید محتواهایی را ارائه کند که در سایر بخش ها قابل دسترسی نیست. این به معنای افشاگری در روابط عمومی نیست، بلکه این به معنای دسترسی به منابع دست اول و موثقی است که می توانند محتوای خوبی برای داستان شما داشته باشند.


اصل چهارم. موضوع را توضیح دهید. گاهی اوقات در روابط عمومی ترجیح داده می شود که به جای توضیح مساله، از کنار آن عبور شود یا اینکه این تصور وجود دارد که اگر به موضوع پرداخته شود به بحران دامن زده می شود. در حالیکه روابط عمومی بایستی دوراندیشانه به مساله پرداخته و آن را از زوایای مختلف مطالعه کند و در نهایت اطلاع رسانی مورد نیاز را جهت اصلاح یا آگاه کردن انجام دهد.


اصل پنجم. بصری باشید. ارزش یک عکس بسیار بیشتر از صدها واژه ای است که هر روزه در گزارش های خبری خود از آنها استفاده می کنید. بنابراین سعی کنید تا جای ممکن از تصویر برای بصری ساختن محتوای خود استفاده کنید.


اصل ششم. پیشنهادات خود را با داده های موثق حمایت کنید. اگر از خبرنگاری می خواهید که برایتان گزارش یا داستانی را تنظیم و منتشر کند، از اطلاعات و داده های موثق و کامل استفاده کنید تا هم کار او برای بهره گیری از داده ها راحت باشد و هم اطلاعات منتشر شده اثربخشی کافی را داشته باشند.


اصل هفتم. هرم رسانه ها را برای برنامه ریزی ارتباط رسانه ای در نظر داشته باشید. رسانه هایی که کمتر احتمال دارد که محتوای شما را منتشر کنند در راس هرم و آنها که بیشتر محتوایتان را منتشر می کنند در قاعده هرم قرار می گیرند. در این زمینه شما می توانید از دو استراتژی بالا به پایین و پایین به بالا استفاده کنید.


با رعایت این اصول می توانید از اشتباهات بسیار بزرگ در حوزه روابط عمومی دیجیتال جلوگیری کنید.

مدیرکل روابط عمومی و بازاریابی بانک توسعه تعاون

منبع مرجع:  شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)

برچسب ها
دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *